Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 20
    Medlem siden
    Oct 2013
    Sted
    Rogaland
    Alder
    34
    Meldinger
    16

Standard Ny med graves sykdom

Hei
    Jeg har akkurat fått vite at jeg har graves sykdom. Jeg er 28 år og har ei datter på 18 måneder. Jeg og mannen min skulle til med planlegging av nummer 2. Siden vi brukte 2.5 år på å bli gravide med vår første, etter 1 SA. Jeg var hos legen for å ta vanlige blodprøver på grunn av planlagt svangerskap.

Legen tar blodprøver av meg og jeg får telefon om å komme inn til han, og der får jeg beskjed at jeg har fått graves. Når jeg har sett på symtomene, ser jeg at jeg har noen av dem. Jeg har hatt litt hjertebank, er ofte urolig inni meg, veldig tørr på øyene, trøtt og sliten til tider.

Jeg fikk klar melding fra legen at jeg måtte ikke bli gravid. Jeg må mest sannsynlig gå på Neo-Mercazole i 1-2 år, stoffskifte må være stabilt i 6 måneder før jeg kan planlegge ett nytt svangerskap.
    Dette var foreferdelige nyheter for meg å få. Jeg vet at jeg ikke blir fort gravid, at dette tar mange år.

Jeg skal til spesialist innen desember. Da får jeg nok mer informasjon.
    Men jeg føler meg helt fortapt. Ønsker så veldig ett barn til.
    Noen som har noen tips til meg, er det lys i tunnelen?
    Jeg leser noen plasser at det er farlig å bli gravid med graves, noen plasser står det at det går helt fint.

Her er mine verdier:
    T3- 9,5
    T4- 30
    S-TSH- <0,01

Er dette urovekkende høye verdier?

Håper å finne noe tips og svar der ute.

For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    64
    Meldinger
    64

Standard Sv: Ny med graves sykdom

Heihei, Rema

Det bør jo være en Tras inne i bildet her, har ikke legen tatt prøve av den – og Anti-TPO?

Medlem siden
    Oct 2013
    Sted
    Rogaland
    Alder
    34
    Meldinger
    16

Sitat Opprinnelig skrevet av JosieS Vis post
    Heihei, Rema

Det bør jo være en Tras inne i bildet her, har ikke legen tatt prøve av den – og Anti-TPO?

Hei,
    Legen tok TRAS, men får ikke svar på den før 11.november..

For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,355

Sitat Opprinnelig skrevet av Rema Vis post
    Hei,
    Legen tok TRAS, men får ikke svar på den før 11.november..

Så forstår jeg ikke, hvorfor lægen allerede konkluderer, at du har Graves. Krydser fingre for, at det ikke er det, du har. Hvis du søger på udtrykket forhøjet stofskifte på nettet eller her på forummet, vil du se, at der er flere mulige årsager. Håber, du bliver ordentligt undersøgt, også for anti-TPO, der giver Hashimoto.

Nielsigne

........ Ikke gå i gang med radioaktivt jod eller andre dramatiske ting bare på en mistanke, vel ....?

Medlem siden
    Oct 2013
    Sted
    Rogaland
    Alder
    34
    Meldinger
    16

Merkelig at legen har konkludert med det ja.
    Jeg får høre hva TRAS verdiene mine er. Får svar på det neste gang jeg skal til legen, må vente helt til 11/11
    Jeg tror grunnen til at legen var rimelig sikker på at det er graves er at S-TSH verdien min var 0,01 (ikke målbar) Stemmer ikke det at det peker i retning mot graves da? Er det verdien på TRAS som avgjør dette?
    Vanskelig å forstå alt dette med stoffskifte synes jeg.

Tusen takk for svar!

Krysser virkelig fingrene for at det ikke er graves

*REMA*

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Blodprøvene du har tatt viser bare at stoffskiftet er høyt, ikke hva som forårsaker det.
    Den vanligste grunnen til høyt stoffskite er Graves, som er en autoimmun sykdom som vises ved at TRAS er høy. Før svaret på TRAS er kommet (du kan ringe legen før du har time og be om svaret) er det umulig og si at du har Graves.

Blodprøvene viser at stoffskiftet er høyt, men jeg har sett mange med mye høyere T3 og FT4, så det er ingen grunn til panikk.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Jeg tror grunnen til at legen var rimelig sikker på at det er graves er at S-TSH verdien min var 0,01 (ikke målbar) Stemmer ikke det at det peker i retning mot graves da? Er det verdien på TRAS som avgjør dette?
    Jo, det er TRAS-antistoffer som afgør en Graves-diagnose. Ikke TSH. Mit TSH er også usynligt og har, stort set, altid været det. Jeg har ikke og har ikke haft skygge af hyperthyreose nogensinde.

Jeg har akkurat fått vite at jeg har graves sykdom. Jeg er 28 år og har ei datter på 18 måneder. Jeg og mannen min skulle til med planlegging av nummer 2. Siden vi brukte 2.5 år på å bli gravide med vår første, etter 1 SA. Jeg var hos legen for å ta vanlige blodprøver på grunn av planlagt svangerskap.

Legen tar blodprøver av meg og jeg får telefon om å komme inn til han, og der får jeg beskjed at jeg har fått graves. Når jeg har sett på symtomene, ser jeg at jeg har noen av dem. Jeg har hatt litt hjertebank, er ofte urolig inni meg, veldig tørr på øyene, trøtt og sliten til tider.

Jeg fikk klar melding fra legen at jeg måtte ikke bli gravid. Jeg må mest sannsynlig gå på Neo-Mercazole i 1-2 år, stoffskifte må være stabilt i 6 måneder før jeg kan planlegge ett nytt svangerskap.
    Dette var foreferdelige nyheter for meg å få. Jeg vet at jeg ikke blir fort gravid, at dette tar mange år.

Jeg skal til spesialist innen desember. Da får jeg nok mer informasjon.
    Men jeg føler meg helt fortapt. Ønsker så veldig ett barn til.
    Noen som har noen tips til meg, er det lys i tunnelen?
    Jeg leser noen plasser at det er farlig å bli gravid med graves, noen plasser står det at det går helt fint.
    Gravide der først er blevet diagnosticeret med Graves under graviditeten, bliver sat i behandling med Propylthiouracil, så vidt jeg husker... Du kan læse indlæg nr. 2 og 4 i denne tråd: Thyroidea-sykdom, graviditet og fødsel hvor behandling af Graves hos gravide er beskrevet.

Jeg vil ikke tage modet fra dig, men vær nu alligevel opmærksom på, at børn kan blive født med moderens TRAS-antistoffer, som kan udløse Graves hos dem senere i livet. Idet behandling af Graves kan senere medføre lavt stofskifte/hyPOthyreose, bør du forsøge at lære så meget som muligt om dem begge - hyper og hypo - før du tager dine beslutninger såfremt det viser sig at du har TRAS-antistoffer og så længe du selv er i en akut-behandlings-fase.

Graves er en sygdom, som hos nogle kan gå i fuldstændig ro, men det vides desværre aldrig på forhånd hvem bliver den heldige, så selv om du er fortvivlet nu og ønsker en ny graviditet så snart som muligt, bør du først koncentrere dig på dig selv og din egen bedring, som IKKE kun berører på medicinsk behandling, men også kan bedringen understøttes af at lægge kosten om til ikke-inflammatorisk. For at danne dig et indtryk af, hvad en anti-inflammatorisk kost er, kan du følge links her: http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...play.php?f=242

Det er et dilemma... jeg kan godt forstå dit ønske. Lykke til
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Oct 2013
    Sted
    Rogaland
    Alder
    34
    Meldinger
    16

Hei igjen
    Jeg fikk telefon fra legen i går, han hadde fått svar på TRAS blodprøven, den var NEGATIV, veldig uventet ifølge legen min.
    Han sa at jeg skulle stoppe med medisinene (NEO-M.) inntil videre. Han har sendt henvisning til Scintigragi. Jeg skal på ultralyd av skjoldbruskkjertelen på mandag.

Noen som har noen tanker om grunnen til mitt høye stoffskifte. Jeg går utifra at det var en god nyhet. Men det må jo finnes en årsak. Regner med di sjekker for knuter på UL.

Jeg er veldig spent på om jeg bør vente like lenge på graviditet, nå som jeg ikke har antistoffet TRAS.

REMA

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,355

Super!

Ny situation

Nielsigne

.... Måske er det nogle andre hormoner, der står for skævheden? Men sikkert nemmere at ha med at gøre en antistoffer! Du bør nok få målt. En masse, også mineraler, tænker jeg

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    74
    Meldinger
    2,322

Question Sv: Ny med graves sykdom

Noen som har noen tanker om grunnen til mitt høye stoffskifte. Jeg går utifra at det var en god nyhet. Men det må jo finnes en årsak. Regner med di sjekker for knuter på UL.
    Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post
    .... Måske er det nogle andre hormoner, der står for skævheden?
    Kanske hittar du något användbart i denna tråd: http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...ad.php?t=15036
    Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Graves sykdom og glutenfri mat.
    Av Iren85 i forumet Graves sykdom
    Svar: 4
    Siste melding: 24-09-12, 08:48
  2. Påvist Graves sykdom.
    Av Anja i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 10
    Siste melding: 24-03-12, 22:10
  3. Svar: 0
    Siste melding: 26-01-12, 07:17