Viser søkeresultater 1 til 2 av 2
    Medlem siden
    Oct 2013
    Sted
    Oppland
    Alder
    38
    Meldinger
    1

Standard Ny på forumet. Høyt stoffskifte.

Hei, hei.

Ville bare si hvor glad jeg er for å ha funnet dette forumet og fortelle litt om meg selv. Så fint å ha et sted man kan spørre og diskutere!

Jeg er 33 år gammel, er gift og har to gutter på 3 og 6 år. Jeg studerer deltid og jobber ved siden av.

Jeg har lenge (minst et år, men kanskje lenger) vært plaget med svimmelhet, hodepine og utmattethet, men tenkt at det har vært fordi jeg får for lite søvn, er sliten osv. Det siste halve året før jeg kom meg til legen eskalerte det, og spesielt når jeg kjørte bil ble jeg dårlig. Kunne ikke kjøre på butikken engang uten å bli svimmel og kvalm. Ikke helt normalt å bli bilsjuk av å kjøre selv. I tillegg hadde jeg begynt å få veldig hjertebank og ekstraslag på hjertet som var ubehagelig.

Så, for litt over en mnd siden hadde jeg legetime, egentlig pga noe helt annet, men plagene hadde blitt så ille at jeg "nevnte" de også. Jeg trodde jo egentlig ikke selv at det var noe galt enda, siden jeg har veldig høy terskel for å "plage" legen. Heldigvis tok legen plagene mine på alvor tvert og sendte meg på ekg-undersøkelse + en hel haug med blodprøver. Allerede dagen etter ringte han og kunne fortelle at jeg har høyt stoffskifte. Han skrev ut resept på betablokkere, og skulle sende henvisning til Drammen sykehus. I tillegg ville han ha meg inn igjen for å ta flere blodprøver. Etter telefonsamtalen gikk jeg selvfølgelig rett på google, fant symptomlista på høyt stoffskifte, og brikkene falt på plass. Jeg hadde jo hatt masse andre symptomer som stemmer overens også, uten at jeg hadde tenkt at noe var galt. Skjelvende hender, varm og klam, varmeintoleranse, irritert, lettrørt, SULTEN - herregud så sulten! Og mange flere.

Uansett, betablokkere hjalp litt på hjertebanken, og ihvertfall med dobbel dose ble jeg litt mindre trøtt. Etter en ukes tid ringte legen meg igjen og ville vite om jeg hadde hørt fra Drammen. Det hadde jeg ikke, og han ringte derfor og purret på dem, men selvsagt er det lang ventetid. Det godtok ikke legen min (elsker legen min), så han forlangte å få en behandlingsplan, siden blodprøvene mine viste altfor høyt stoffskifte. Allmenntilstanden min var ikke særlig bra. Ny time hos fastlegen, og han skrev ut resept på Neo-Mercazole. Han undersøkte da halsen min, og mente at skjoldbruskkjertelen min var litt hoven.

Nå har jeg gått på Neo i tre uker ca, og er mye bedre. Fikk faktisk bedring nesten umiddelbart etter at jeg begynte med de, og det har vært en stor lettelse. Ingen bivirkninger har jeg hatt heller. Den siste uka syns jeg kanskje effekten har begynt å bli litt mindre, dvs jeg har fått tilbake litt skjelving, sult og varmeintoleranse, er det vanlig? Har enda ikke hørt noe fra Drammen, men har oppfølgingstime hos fastlegen min neste uke, så er spent på hva blodprøvene viser da.

Jeg har ett spørsmål som jeg lurer veldig på. Jeg spurte legen om det, men han kunne ikke gi noe klart svar på det, derfor lurer jeg på om noen av dere her inne har hørt om det. For snart seks år siden, det vil si noen uker etter eldste sønnen min var født, fikk jeg problemer med stemmen. Det kjentes ut som om jeg hadde en "boble" i halsen konstant, og det hørtes nesten ut som om jeg var i stemmeskiftet. Stemmen har blitt bedre, men ikke helt bra, og denne bobla har vært i halsen siden da, og jeg lurer rett og slett på om det kan være skjoldbruskkjertelen som har vært hoven så lenge? Er det mulig?

Dette ble lenger enn planlagt, men det er godt å skrive av seg litt.

Veldig glad for å ha funnet dette forumet som sagt, det er tross alt begrenset hvor lenge familie og venner gidder å høre om sykdom.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Red face Sv: Ny på forumet. Høyt stoffskifte.

Sitat Opprinnelig skrevet av Heidi_A Vis post
    Ville bare si hvor glad jeg er for å ha funnet dette forumet og fortelle litt om meg selv. Så fint å ha et sted man kan spørre og diskutere!
    Det er det også, hvis der vel at mærke er nogen, man spørge og diskutere med. Det er ikke altid tilfældet på dette netsted, Heidi.

Grunden er, at i modsætning til andre "sociale medier", kommer man her af ikke-sociale grunde. Folk kommer her af nød, når de netop ikke har det godt og har lige akkurat nok energi til at læse, men de fleste orker ikke engang at skrive eller svare andre. Ikke fordi de er kolde, ligeglade eller uinteresserede, men fordi de ganske enkelt, selv er trætte, ofte helt til benmarven.

Grunden til, at det kan være (til tider) lidt mere svært at få respons på sit indlæg, når man har højt stofskifte er, at de fleste "veteraner" i højt stofskifte, efter behandling - har udviklet lavt stofskifte i stedet. Med lavt stofskifte er man, om muligt, endnu mere træt og træg i tankerne, hvis man er i behandling som man ikke responderer så godt på. Jeg har ofte oplevet på udenlandske fora, at folk har udtrykt forundring over, at de finder flere netsteder for lavt stofskifte, mens højt stofskifte netsteder "dør ud". Årsagen er netop den, jeg lige har beskrevet - de fleste hyperthyroide bliver hypothyroide, og når det sker... er der som regel ikke meget energi til aktiv opmærksomhed for hinanden, fordi de klinisk velbehandlede, dvs. de som har fået det bedre, de har masser af tabt liv at indhente privat, og de som fortsætter på Nettet er sædvanligvis dem som fortsat har brug for det.

Jeg håber du kan forstå det, og frem for alt - vær sød ikke at tro at ingen har reageret på dit spørgsmål, fordi folk er ligeglade. Det er de ikke. De er bare udslidte, og hvis der i perioder mangler her folk med ferske hyperthyreose-erfaringer, kan det være svært for de hypothyroide at svare på spørgsmål, som de har ingen egne erfaringer med. Det har jeg heller ikke, men jeg er en hypothyroid som har været heldig, og gerne vil dele lidt af det held med andre, bl.a. ved at kunne lede og finde informationer, uanset at jeg ingen personlige erfaringer har med det som jeg ofte finder. Så når du spørger:

Jeg har ett spørsmål som jeg lurer veldig på. Jeg spurte legen om det, men han kunne ikke gi noe klart svar på det, derfor lurer jeg på om noen av dere her inne har hørt om det. For snart seks år siden, det vil si noen uker etter eldste sønnen min var født, fikk jeg problemer med stemmen. Det kjentes ut som om jeg hadde en "boble" i halsen konstant, og det hørtes nesten ut som om jeg var i stemmeskiftet. Stemmen har blitt bedre, men ikke helt bra, og denne bobla har vært i halsen siden da, og jeg lurer rett og slett på om det kan være skjoldbruskkjertelen som har vært hoven så lenge? Er det mulig?
    ... kan jeg svare, ja. Det er muligt. Når man er gravid, specielt første gang, er man ganske anderledes opmærksom på afvigelser fra det velkendte, det normale, så når du siger, at du bl.a. havde "en "boble" i halsen konstant, og det hørtes nesten ut som om jeg var i stemmeskiftet", var det sikkert ingen indbildning. Du kunne sagtens have haft en fysisk vendt indad mod luftrøret/stemmebåndene autoimmun reaktion fra kirtlen, udløst af graviditeten eller fødslen, idet det KAN forekomme hos enkelte disponerede personer, at det fysiske stress som en fødsel byder kroppen, hos nogle kan udløse enten en hypermetabolsk eller en autoimmun reaktion. Kroppen er en mystisk "maskine" som kan overleve "ild og vand", for at blive væltet af et tændstik.

At du har haft denne "boble" i halsen lige siden, og at stemmen heller ikke blev som før, kunne tyde på at du har haft det med dig lige siden den første graviditet, ja. Selv om det først nu bryder ud i lys lue. Det er meget normalt for autoimmune sygdomme, at kun de færreste opstår 100% akut. De fleste autoimmune sygdomme begynder længe før opståen af symptomer, og derfor føles de akut, uden i virkeligheden at være akutte.

De fleste af dem, jeg har læst om, har oplevet udbrud af hyperthyreose i forbindelse med graviditeten, som post partum dvs. akut, kort efter de har født, hvor deres hyperthyreose blev behandlet med thyreostatika dvs. thyreoideahormon-blokkerende lægemidler, og ellers var "brændt ud" inden der var gået ca. et år. Andre har, under eller efter graviditeten udviklet hyperthyreose som viste sig at være autoimmun, med antistoffer der overstimulerer kirtlen til at producere langt mere hormoner, end kroppen har brug for. Deres hyperthyreose bliver sædvanligvis kronisk, bliver behandlet med enten lægemidler, og hvis de ikke virker godt nok, behandles de sædvanligvis med radiojod, nogen gange mere end en gang. Hvis intet virker godt nok og hyperthyreose fortsætter, foreslås operation, selv om det forekommer, at enkelte læger er så glade for skalpeler at de kan finde foreslå en operation for tidligt.

Alle disse behandlinger, medfører hypothyreose, før eller senere. Der er chance for at det ikke behøver ende med hypothyreose, hvis lægen vælger en metode frem for en anden, men af en eller anden grund, vælger lægerne oftest den metode som de selv tror, er bedst for dem at styre behandlingen med. Lægerne mener at lavt stofskifte er lettere at behandle end højt, derfor prøver de i de fleste tilfælde at overtale patienterne til at acceptere denne behandling, som hedder "block and replace", hvorimod "titrerings-metoden" plejer skåne skjoldbruskkirtlen, så den fortsat kan producere hormoner selv, ud over substitutionsbehandling. Man kan ikke forudberegne effekten hos den enkelte patient. Man kan kun prøve sig frem lige så længe der er brug for det, uanset om lægen har travlt med at behandle og afslutte, ved at bruge overkill-metoder. Det er som sagt - dit liv. Ikke lægens.

Alt dette kan du læse masser om her på forummet, og ude på Nettet, og blive dermed rigtig godt "klædt på" til at forstå effekten af lægernes forslag. Det er meget vigtigt at man ved hvad man går ind til, når en behandling foreslås, fordi livet varer livet ud og det skal derfor helst være nemt for dig, frem for at det skal være nemt for lægen. Og det kan godt være, at for nogen er behandlings-induceret hypothyreose langt bedre at leve med end den hyperthyreose som har udløst behandlingen - men det er ikke til at vide på forhånd, for hvem bliver denne kunstigt skabt hypothyreose en lettelse og for hvem bliver den en plage på livstid. Derfor er det så vigtigt, selv at forberede sig ved at læse sig op i viden om både hyper- og hypothyreose, for at kunne træffe de livsvigtige beslutninger på et oplyst grundlag. Som sagt - det er dit liv. Ikke lægens.

Dette ble lenger enn planlagt, men det er godt å skrive av seg litt.

Veldig glad for å ha funnet dette forumet som sagt, det er tross alt begrenset hvor lenge familie og venner gidder å høre om sykdom.
    Jeg har samme "problem"... det bliver altid "lenger enn planlagt" når jeg skriver...

Måske får du ikke altid respons med det samme, men under alle omstændigheder vil det altid hjælpe andre med samme sygdom som du, at læse hvad du har skrevet.

Vi gider godt høre og vi gider godt svare, Vi bare ikke altid orker.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Lignende tråder

1. HJELP! Etter 3 år med lavt stoffskifte er mitt stoffskifte nå for høyt!
    Av Vilje i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavt
    Svar: 3
    Siste melding: 24-03-12, 23:14
  2. Grusom ventetid. Høyt anti-TPO, TRAS og høyt stoffskifte.
    Av lisereka69 i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavt
    Svar: 37
    Siste melding: 27-07-11, 12:16
  3. Ny på forumet - Lavt stoffskifte, høy Anti-TPO og cøliaki
    Av Peon i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 6
    Siste melding: 26-10-10, 21:48
  4. Høyt stoffskifte, så lavt. Graviditet med høyt TRAS
    Av Evamol i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 8
    Siste melding: 11-04-08, 08:55
  5. Høyt stoffskifte, så lavt. Graviditet med høyt TRAS
    Av Evamol i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavt
    Svar: 7
    Siste melding: 11-04-08, 08:55

Søkeord for denne tråden

Bokmerker