Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
    Medlem siden
    May 2013
    Sted
    Nordjylland, Danmark
    Alder
    43
    Meldinger
    9

Red face I øst og vest... men lidt om mig og nogle strøtanker i øvrigt.

Første post her! Men jeg har læst mange hundrede, så jeg er klog! Men bær alligevel over med mig.

Jeg er jo sådan lidt modstander at at opdele Thyroid Illness i "rigtig" og "forkert". Jeg synes jo at når kroppen mangler Thyroid Hormoner, så er man skidt og dårlig ligegyldigt årsagen - selvom behandlingen self. er forskellig. Her tænker jeg bl.a. på snakken rundt omkring på dette forum om "Wilson Syndrome" og fokus på rT3. Man jo godt være primær Thyroid syg og ha' rT3 problemer - netop fordi vore første respons til den vægtøgning der (ofte) sker jo netop er en (skadelig) fedtfattig og kaloriereduceret diæt som jo så udløser en (for så vidt fornuftig nok) rT3 respons!

Min oldemor havde struma. Det kan jeg se på billeder. Min mormor havde diabetes og vitiligo. Min mor har diabetes og vitiligo. Min bror ligeså. Jeg har lichen sclerosus.

Derfor kaster jeg lige den her ind i managen til - IDD - Iodine Deficiency Diseases. Jeg tror jo faktisk at jodmangel in utero og i livet efterflg. gør os alle til dårlige T4 konvertitter. Miljøfaktorer (bromin, flour etc.), mad og den evt. "skade" eller "ændring" der sker i DNA in utero er alle medvirkende til at vi udvikler forskellige Iodine Deficiency Diseases. Og præcis ligesom ikke alle med D-vitamin insuffciens udvikler Engelsk Syge eller alle med C-vitamin deficiens udvikler Skørbug, så kan selv mindre insufficiens ha' en konsekvens. Dét er vidt anerkendt! Og så er der jo også et par genetiske faktorer (DIO defekt, f.eks.) der kan spille ind i forhold til kroppens evne til at optage den tilgængelige T3. Nå, men altså, min pointe er bare at jeg tror det er lidt "farligt" på den måde at dele det op i "rigtig" og "pseudo" thyroid hormonmangel.

Jeg fik testet mit jod. 24-timer-urin. Den var på 37 mg. Jeg har et total T3 på 1.2 (cut-off 1.1). Mit TSH ligger på 2.6 - total T4 på 17. Min rT3 ligger på over 32. Alting ligger "normalt". Men som du kan se, så er min rT3/T3 ratio noget loren!

Jeg har DHEA mangel og "erratic" cortisol. Tissede 5½ liter på 24 timer... intet under jeg er tørstig og dehydreret!

Det hele er ikke testet i Danmark. Selføgelig. Nej, i Danmark har jeg fået diagnosen Fibromyalgi. Selvom det første lægen tænkte da jeg præsenterede med symptomer var Hypotherose. Jeg havde bl.a. slet ingen kropsbehåring tilbage! (Det var da en fordel, mente lægen!) Men da TSH kom tilbage som beskrevet, så blev bogen lukket. Det var så det.

Jeg, min mor, min mormor, min oldemor og min tipoldemor (længere tilbage har jeg ikke fotos) var overvægtige fra den tidligste barndom. Og der var i hvert fald ikke tale om computerspillende, cola drikkende kvinder! Genetiske "skader" plus jod insufficiens? Det tror jeg. Vi bor i hvert fald i et område, hvor der inden jod i salt indførelsen i 2000 blev kalkuleret med insufficens i ca. 8 ud af 10.

Jeg har været på gentagne diæter. Selvfølgelig. Et anstændigt menneske vil naturligvis gøre sin pligt og tabe sig når man er overvægtig. Man vil jo nødigt lide nogen til last. Lavkarbo, glutenfri, sukkerfri, rene fedtstoffer, økologi, jeg skal komme efter dig - vejet og nedskrevet hver en bid siden Januar 2009. Jo, jeg tabte mig da. Nu vejer jeg "kun" 86 kilo. Og den vægt kan jeg sagten holde så længe jeg ikke spiser mere end 1200 kalorier om dagen. Det er klart at lægen ikke tror på at jeg ikke spiser mere. Det må han om. Men følge hans råd om at skære ned på kalorierne, det gør jeg altså ikke - det TØR jeg ikke!

Jeg havde Post Partum Thyroiditis efter mine to første fødsler. Ikke denne gang. Til gengæld har jeg født et barn med ALLE tegn på min arv. Han har naturligvis også manglet jod både in utero og de første 6 måneder, da han blev ammet. Og der er ingen grund til at tro, at han ikke også er insufficient nu. Og at mine to store børn heller ikke får nok. Hvorfor skulle de være anderledes end mig? Jeg har jo taget mine multivitaminer med jod og selenium ligesom alle gravide og ammende kvinder. Og alligevel landede jeg på 37 mcg.

Jeg ved ikke, hvad der skal blive af mig. Men jeg ved at det jeg fejler har jeg fejlet hele livet. Det er ikke noget, der lige er kommet. Udvikler det sig nogensinde således at det afspejles i mit blod så jeg får en Primær diagnose, det ved jeg ikke. Men jeg ved at den kære Dr. John Lowe (RIP) i hvert fald har haft god held med at behandle Fibromyalgi med udgangspunkt i stofskiftet. Og jeg VED at mit høje (normale) rT3 kombineret med mit lave (normale) T3 er et problem som er en catch 22. Jeg kan jo ikke begynde at spise mere! Og sundere? Jeg tar' min egen mad med til fester!!!

Jeg er så træt. Træt af at kæmpe. Og jeg har da slet ikke lyst til at kæmpe mod de, som er ligeså trætte som mig!

Jeg får hjælp af en læge i England som er ved at rette op på min DHEA og cortisol. Jeg får Adrenal of Thyroid Supplements. (Mine hår er kommet tilbage!!!) Men JEG håber, at han vil gå med til at forsøge med enten NDT eller T3. For jeg synes faktisk at jeg "overholder" min del af aftalen! Og jeg synes ikke min danske læges tilbud om morfin og antidepressiver er en "løsning".

Jeg har prøvet at finde Karina herinde for hun havde held med at få sin danske læge til at behandle sin fibromyalgi. Men jeg kan ikke finde hende. Er hun mon derude endnu?

Undskyld essayet.

Med venlig hilsen og tak for alle "givere" herinde! Jeg henviser ALTID stofskiftepatienter jeg møder på min vej hertil. Og der er mange!

Med venlig hilsen,
    Joan

Bare lige fordi jeg synes den er så fin får I den med:
    http://www.thyroidwa.com/images/Thyr...ion_Tests1.gif

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    74
    Meldinger
    2,323

Question Sv: I øst og vest... men lidt om mig og nogle strøtanker i øvrigt.

Sitat Opprinnelig skrevet av Vicunja Vis post
    Jeg har prøvet at finde Karina herinde for hun havde held med at få sin danske læge til at behandle sin fibromyalgi. Men jeg kan ikke finde hende. Er hun mon derude endnu?
    Käre Vicunja Du hittar Karina i denna tråd: http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...ead.php?t=6892 Tyvärr har hon inte varit på forumet sedan 2008.
    Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Medlem siden
    May 2013
    Sted
    Nordjylland, Danmark
    Alder
    43
    Meldinger
    9

Thumbs up Sv: I øst og vest... men lidt om mig og nogle strøtanker i øvrigt.

Sitat Opprinnelig skrevet av Mod Vis post
    Käre Vicunja Du hittar Karina i denna tråd: http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...ead.php?t=6892 Tyvärr har hon inte varit på forumet sedan 2008.
    Tak for svar. Jeg fandt hende også der, og har skrevet en besked til hende, men som du siger, så har hun ikke været aktiv længe og har desværre heller ikke svaret mig. Hun skrev en lang og fin beretning om sin rejse mod bedre helbred på overgangsalderen.net og her.

Tænk om man kunne finde en læge som hendes!

Man kan vel drømme.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,360

Standard Sv: I øst og vest... men lidt om mig og nogle strøtanker i øvrigt.

Hej
    Der er jo andre med atypiske profiler her, fx Majsen, der har slem fibromyalgi og bliver behandlet med thyroid og Luuna, der har træthedssyndrom efter whiplash. Jeg ved ikke, hvor langt nogen af dem er med hvad ... Men du kan jo læse rundt omkring i deres indlæg og se, om det siger dig noget. Jeg kan ikke finde ud af at sætte links ind her pga. den IPad, jeg bruger men prøv at bruge søgefeltet og skriv deres navne.

Nielsigne

.... Og du kan jo også skrive et spørgsmål i tråden og se, om der er hul igennem

Medlem siden
    May 2013
    Sted
    Nordjylland, Danmark
    Alder
    43
    Meldinger
    9

Red face Sv: I øst og vest... men lidt om mig og nogle strøtanker i øvrigt.

Tak for det. Ja, jeg har læst Luunas beretning. Sikke en gyser!

Jeg vil se, om jeg kan finde Majsen. Der må jo være et eller andet "trick" som jeg har misset til at få min læge til at behandle mig ordentligt og med respekt.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,360

Standard Sv: I øst og vest... men lidt om mig og nogle strøtanker i øvrigt.

Begge har fået thyroid, den ene først af snirklede kanaler, den anden hos en orthomolekylær læge.

Medlem siden
    Dec 2008
    Sted
    alle lande
    Meldinger
    1,361

Smile Sv: I øst og vest... men lidt om mig og nogle strøtanker i øvrigt.

Sitat Opprinnelig skrevet av Vicunja Vis post
    Jeg vil se, om jeg kan finde Majsen. Der må jo være et eller andet "trick" som jeg har misset til at få min læge til at behandle mig ordentligt og med respekt.
    Majsens profil: http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...ber.php?u=2666 med link til PM'er og link til søgning efter alle Majsens tråde.

Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post
    .... orthomolekylær læge.
    Link til Holistiske læger og behandlingscentre i Danmark
    (men det er ikke sikkert, at de alle går ind for, eller kan finde ud af at behandle med Thyroid, så skriv eller ring og hør først).
    Hvis du har noen spørsmål knyttet til bruk av vårt forum - les OSS/FAQ.

Lignende tråder

1. Frekvensbehandling - nogle erfaringer?
    Av Sharon i forumet Alternativ behandling
    Svar: 4
    Siste melding: 15-11-11, 18:35
  2. Nogle der har erfaringer med FOS inulin?
    Av Prinsessen i forumet Kosttilskudd og naturlegemidler
    Svar: 8
    Siste melding: 01-08-11, 19:23
  3. Euthyrox mindsker t3 hos nogle
    Av Nielsigne i forumet Blodprøver
    Svar: 11
    Siste melding: 23-10-10, 11:25
  4. kan nogle tyde mine blodprøver???
    Av solskin i forumet Blodprøver
    Svar: 6
    Siste melding: 04-08-08, 22:10

Søkeord for denne tråden