Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
    Medlem siden
    Oct 2013
    Sted
    Rogaland
    Alder
    33
    Meldinger
    5

Standard Trenger litt hjelp å forstå blodprøvene

Hei,
    Trenger litt hjelp av dere til å forstå blodprøvene mine jeg.
    Iflg prøvene ligger alt innenfor referanseverdiene. Men føler meg allikevel slapp,tiltaksløs, sover dårlig, mister mer hår enn vanlig, økt veldig i vekt de siste mnd.. Men det som skremmer meg mest
    er hvor dårlig jeg husker... :(
    Legen påpekte på sist kontroll at jeg var veldig hoven på halsen, derfor tok han soffskifte prøver. Venter ennå på svar ang den prøven ang antistoffene.

Så derfor lurer jeg på om dere litt mer erfarne kan hjelpe meg å tyde blodprøve svarene siden jeg er helt grønn på slik
    B-Hemoglobin - 13,7 (11,7-15,3)
    B-Leukocytter - 8,7 (3,5-8,8)
    B-Neutrofile gran. - 6,2 (1,7-8,2)
    S-Kreatinin - 70 (45-90)
    GFR beregnet - 103 (89-143)
    S-CRP - 3,1 (0-7)
    S-TSH - 0,47 (0,35-4,9)
    S-Fri T4 - 14 (9-19)
    S-Fri T3 - 4,0 (2,6-5,7)

Takk for alle svar
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,231

Standard Sv: Trenger litt hjelp å forstå blodprøvene

Sitat Opprinnelig skrevet av M.Lille Vis post
    Legen påpekte på sist kontroll at jeg var veldig hoven på halsen, derfor tok han soffskifte prøver. Venter ennå på svar ang den prøven ang antistoffene.
    Du er frisk som en fisk, iflg. disse prøver, men din hoven hals og symptomer siger noget andet.

Hvordan har du det med at sætte din vilje igennem over for en læge? Du har nemlig brug for at insistere på en prøve til: Jod i døgnurin (læs om den her: http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...ad.php?t=12573 ). Hvis du har ingen eller lave antistoffer (vil vise sig når du får svar på prøven), er mangel på jod den almindeligste årsag til hoven hals/struma og jodmangel kan nemlig give nøjagtig de symptomer som du beskriver, fordi stofskiftet i kroppens celler falder jo mere jod man mangler.

Tro ikke, at det "bare" er en bagatel med kosttilskud og naturmedicin osv. Mangel på jod gør folk virkelig syge og er invaliderende hvis den får lov til at fortsætte eller forværres. Lægen vil nok sige at i Norge er der nok jod i kosten, men det er ikke længere sandt, fordi dyr fodret med "moderne" foder giver jodfattig mælk og smør, jodfattige æg og opdræt-fisk fodret med samme "moderne" foder indeholder meget mindre jod, end den gjorde før i tiden. Derudover meget af vores "moderne" mad udvasker jod fra vores kroppe, så der opstår jodmangel efterhånden hos mange med almindelige kostvaner. Det vil virkelig gavne at få taget den jod-prøve:

Hvornår (ca.) regner du med at få svar på antistof-prøven?
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Oct 2013
    Sted
    Rogaland
    Alder
    33
    Meldinger
    5

Jeg regner med å ha svar på prøven i begynnelsen av neste uke.
    Ja kan jo høre med legen hvordan han stiller seg til en prøve av Jod i døgnurin.

Skriver inn her når jeg får svar på den andre prøven
    Takk for svar Anisa
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,767

En ting til - jeg har ikke lest historikken din, så bær over med meg om dette er avklart...
    Har du fått sjekket D-vitamintilstanden din (blodprøve)? Såvidt jeg har fortstått så er d-vitamin ikke bare nødvendig for immunforsvaret, men også for at stoffskiftehormonet skal kunne virke på cellenivå.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Oct 2013
    Sted
    Rogaland
    Alder
    33
    Meldinger
    5

Er noen mnd siden jeg tok D-vitamin prøve, men da var den helt grei
    Men kanskje jeg burde få legen til å ta en ny... Prøver hva som helst for å slippe å være så sliten og trøtt som jeg
    er nå hvertfall :0/

Takk for tips ;)

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,362

Mht. din d-vitamin-prøve:
    Alt, hvad nogen læge nøjes med at kalde "helt grei", bør man efter min erfaring selv få styr på. Altså skaffe sig de der papirer med blodprøvesvarene på og sammenligne resultater fra gang til gang -- og altid lægge mærke til, hvordan man ligger i forhold til referenceområdet. Det sidste fordi nogle læger mener, at er helt i orden, bare man lige akkurat kan slæbe sig ind i dette område ... og derfor kan man fx ligge vældig lavt i d-vitamin eller jern eller andet vigtigt uden at der bliver gjort noget ved det.

Nielsigne

Medlem siden
    Oct 2013
    Sted
    Rogaland
    Alder
    33
    Meldinger
    5

Hei igjen,
    da hadde jeg fått litt mer svar ang prøvene.. Viser seg jo at jeg har tatt prøver for dette her to ganger tidligere og... (dette har jeg da helt glemt), har i tillegg vært på ultralyd for å sjekke forstørret skjoldbrukskjertel i 2008...
    Prøvesvar fra 06.08.2007:
    TSH - 2,0 (0,4-4,4)
    F-T4 - 15 (12-22)

Prøvesvar fra 03.01.2008
    TSH - 4,2 (0,4-4,4)
    F-T4 -15 (12-22)
    F-T3 - 5,5 (301-6,3)

Prøvesvar fra 21.10.2013
    TSH - 0,47 (0,35-4,9)
    F-T4 - 14 (9-19)
    F-T3 = 4,0 (2,6-5,7)
    S-TSH Rec.Antis - < 1,5 (<1,5)..

Legen har nå bestilt nye prøver av både antistoff, tsh, ft4 og ft3, b-vitam, folat, D-vitam... osv
    + jeg har fått henvisning IGJEN... til ultralyd av skjoldbrukskjertelen..

Ser dere noe dersom dere ser på prøvesvarene fra de forskjellige årene?? siden jeg er helt grønn :P
    Tusen takk igjen for hjelp og svar ;)

Lignende tråder

1. Ny her, trenger litt hjelp!
    Av trude.lutt i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 71
    Siste melding: 28-05-11, 07:56
  2. Trenger hjelp til å få jenta mi til å forstå..
    Av kjuliussen i forumet Familielivet med stoffskiftesykdom
    Svar: 8
    Siste melding: 23-01-11, 15:09
  3. Hei, trenger litt hjelp :)
    Av mjohank i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 23
    Siste melding: 21-12-09, 18:39
  4. Ny her, trenger litt hjelp!
    Av trude.lutt i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 1
    Siste melding: 29-10-07, 17:15

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine