Side 2 av 2 Først 12
Viser søkeresultater 11 til 19 av 19
    Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Danmark
    Alder
    57
    Meldinger
    621

Standard Sv: Ny bruker, på vei mot lavt stoffskifte. Hva nå?

Prøv at Google Hashimotos, og se om ikke du finder en masse information.

Det lader til, at du har en af de gode læger, så det er nok værd at holde fast i vedkommende lidt endnu. Det er rigtig godt, at du er blevet sat i behandling så tidligt, og det er rigtig godt, at din læge starter med en lille dosis.

Når man har antistoffer, så kan man have nogle pludselige frigivelser af stofskiftehormoner, og det kan føles mærkelig og uforklarligt i kroppen - nogen mærker det meget og andre ikke. Men en lille startdosis forhindrer, at de her frigivelser bliver for voldsomme, indtil man er oppe i korrekt dosis. En ting, jeg har læst mig til, er, at du skal op i dosis hurtigt med maks. 4 ugers mellemrum. Det skete ikke med mig.

Det er vigtigt, at du kommer op i dosis for at holde antistofferne i skak, og du skal have en TSH langt under 1, når du er på syntetisk medicin. Og så må du ellers på jagt efter, hvad der kan trigge anfald. Gluten kan være noget af det, stress kan være en anden trigger, følelsesmæssig stress kan også være en trigger. Du kan også læse mere her (på dansk) omkring basis kosttilskud: http://radiodoktoren.dk/radiodoktore...gdom-tilskud-2

Det er som udgangspunkt ikke en syg skjoldbruskkirtel, du har (ok det bliver den efterhånden) - men et sygt immunforsvar. Da det er dit immunforsvar, der angriber væv i din egen krop.

Der er massere af information herinde, som man kan lære rigtig meget af.

Den endokrinolog, jeg har været hos, havde også et håb om, at jeg kunne trappe ud af medicinen, fordi jeg gik meget længe på en lav dosis og havde faldende antistoffer, så det er set, og det kan være det lykkes for dig. Men så røg jeg ind i en gang stress og pres på arbejdet, jeg blev ikke fulgt tæt nok, fordi reglen her er hver 6-8 uge, og så gik antistofferne til angreb igen.

Du skal tage dig godt af dig selv, fordi du nu har en autoimmunitet i din krop som du skal tage vare på

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,359

Hej tinash17
    Det lader til, at du har følt dig godt behandlet og at du har tillid til lægerne. Så må man håbe, at de fortsat vil være din tillid værdig.

Så blev jeg så i øvrigt selv startet op på 50 µ i sin tid, hvilket du mener er meget for en med antistoffer?? Jeg havde absolut ingen problemer med det, tværtimod. Jeg havde et antistof-tal på over 3500 og en tsh på 10 og ikke meget at prale af i øvrigt.

At antistofferne skulle standse helt af sig selv har jeg kun hørt om i forbindelse med 'postpartum thyroiditis', altså hvor det er opstået efter en fødsel og så går over igen. Det er der vist ikke tale om i zenoritas tilfælde?

P.s. At google Hashimotos ... jo, det kan man godt ... men man skal saftsuseme se sig godt for!! For der ligger rigtigt mange idiotforklaringer derude. Jeg ville sige, det er bedst at begynde med forummets søgefelt og så evt. søge længere ud derfra, når man har noget mere at gå ud fra. Herinde ligger der talrige oplysninger og forskningsresultater fra mange forskellige
    Tråden 'Idiotforklaringer' finder man i øvrigt her, hvis man trænger til at le eller græde http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...ead.php?t=7936
    Sist endret av Nielsigne; 09-11-13 kl 12:16 Begrunnelse: P.s.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    1,361

Sitat Opprinnelig skrevet av zenorita Vis post
    Jeg håper mest på at det har blitt oppdaget tidlig og jeg kan slippe medisinering resten av livet, er dette en mulighet?
    Hei zenorita
    Det er muligens flere som har skrevet dette i en av de foregående trådene, men for at du ikke skal misforstå: Hvis du har fått lavt stoffskifte er det en livslang sykdom som skal medisineres livet ut.

TSH har sunket på de siste prøvene, noen som har en teori om hvorfor dette kan være tilfelle?
    Som Pingvinen skriver i en tråd: Det er viktig å ta prøver til samme tidspunkt om morgenen (og medisinfastende etter at du har begynt på det). Kan det tenkes at prøvene er tatt på forskjellige tidspunkt på dagen?

Men, legen ville at jeg skulle begynne på så lav dose som mulig, ettersom jeg "ikke har lavt stoffskifte enda", og skal forebygge "forgiftnings symptomer" .. (skumle ord!)
    Ehh... hva i huleste betyr dette? Jeg tror jeg ville ha bedt om en forklaring på dette, gjerne med dokumentasjon (det bør han ha).

Er bare 23 år gammel, men kan nevne at jeg har irritabel tarm, kronisk hodepine og migrene i tillegg
    Jeg har selv migrene (med aura = anfall med prikker i synsfeltet og innskrenket synsfelt før hodepinen). Jeg har erfart at det er viktig med tilskudd av vitaminer og mineraler for å holde anfallene på et lavt nivå. Magnesium er en viktig faktor for meg.

hvis jeg har forstått dette riktig, så betyr det at jeg ikke plutselig "blir frisk", og ikke burde/kommer til å slutte å medisineres ?
    Fikk inntrykk av legen at det kunne være greit å dra opp T4 til sånn rundt 17, og da trengte jeg ikke medisiner..
    Jeg håper du har misforstått legen din. Hvis ikke bør du skifte lege så fort som mulig.

Jeg er ihvertfall takknemlig for at legen ville gi meg medisiner, og håper det kan gjøre meg frisk som en fisk
    Ikke vær så takknemlig at du ikke krever høyere dose medisin. For stor takknemlighet kan komme til å koste deg lojaliteten mot deg selv

Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post

P.s. At google Hashimotos ... jo, det kan man godt ... men man skal saftsuseme se sig godt for!! For der ligger rigtigt mange idiotforklaringer derude. Jeg ville sige, det er bedst at begynde med forummets søgefelt og så evt. søge længere ud derfra, når man har noget mere at gå ud fra. Herinde ligger der talrige oplysninger og forskningsresultater fra mange forskellige
    Jeg kunne ikke sagt det bedre selv, Nielsigne

Lykke til videre, zenorita

Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Danmark
    Alder
    57
    Meldinger
    621

Nielsigne, nej jeg er ikke blevet ordentligt behandlet, og har ikke tillid til lægerne, de ved ikke nok - men det er tråd kapring, se min historie.

Jeg har googlet mig til en masse info, hvor jeg bl.a. fandt ud af, at medicinen skulle sættes op hurtigt, det blev det ikke for mig. Med en enorm frustration til følge.

Enig med jer i, at man skal vurderer det man læser, uanset hvad man googler, og så er forummet her specielt godt. Men også her er der mange forskellige forklaringer og personlige historier, og også her handler det om at finde frem til det, der passer til en selv ud fra gode råd og andres erfaringer.

Det er ganske givet en livsvarig medicinering, men der er historier om, at det kan komme under kontrol. Hmm, jeg kan godt lide lidt håb

Der er lige så mange teorier, tror jeg, om opstartsdosis som der er læger Og jeg har ikke den store mening om det, andet end hvis man starter på 25 mcg, så handler det om at komme op i dosis med en rimelig hastighed, og hvor jeg tror, at standard 6-8 uger er for lang tid at vente, hvis man skal have antistofferne under kontrol.

Mine antistoffer har været stødt faldende det sidste halve års tid, men jeg har så ikke fået dem målt efter, at jeg er begyndt på Thyroid.

Medlem siden
    Nov 2013
    Sted
    Vest Agder
    Alder
    29
    Meldinger
    7

din læge regner med, du kan bruge stofskiftemedicin som kur? Og så stoppe med den?! .... Det ville være pragtfuldt, hvis man kunne gøre det sådan, men det har jeg i hvert fald aldrig hørt om. Har man antistoffer, så må man regne med, at kirtlen sandsynligvis bliver mindre efterhånden. Antistofferne er heldigvis ikke lige slemme hele tiden, men slemme er de altså, og der er mig bekendt ingen rigtig kur imod dem, andet end det jeg har skrevet om nul gluten, selen og så ... Stofskiftemedicin. Sidstnævnte skulle gerne få tsh'en et stykke ned og og nogle andre tal op (ser lidt forskellige ud, alt efter om man bruger syntetisk eller naturligt stofskiftemedicin).

Efterhånden må man ha justeret dosen - eller mange må, i hvert fald. Det er jo nødvendigt, hvis antistofferne æder kirtlen.

Nogle får det vældig godt med stofskiftemedicin, andre gør ikke - men det har at gøre med både at finde den type medicin og den dosis, man har den bedst med OG ikke vente for længe med behandling, for der sker skader i ventetiden.
    Jeg kan sige, at den første medicin, jeg fik til mit stofskifte, føltes som et rent mirakel! Nu bagefter kan jeg se, at det måske lige så meget skyldtes, at jeg var blevet SÅ syg, som jeg faktisk var, inden jeg fik behandling -- så vil enhver lille forandring til det bedre føles mere fantastisk, end den måske i virkeligheden er ... Men i hvert fald fik jeg det ganske markant bedre med en masse, faktisk både fysisk og psykisk. Stofskiftet har afgørende indflydelse på begge dele!!!

Min erfaring - da min medicin blev ændret - blev, at det for i hvert fald nogle absolut ikke er ligegyldigt, om medicinen er syntetisk eller naturlig og at tablethjælpestofferne også spiller en uhyggelig stor rolle. Så har man det ikke godt (nok?) med den ene slags medicin, må man prøve en anden! Jeg brugte halvandet år på at forsøge mig med to slags syntetisk medicin - dels den, min første medicin var ændret til og så den, der blev alternativet her i Danmark Skrækkeligt!! Kan ikke anbefale nogen at bruge så lang tid på sådan noget! Man må bare se at komme videre, og der er alternative læger i privat regi, man kan gå til, hvis fastlæge og endokrinolog ikke kan finde ud af det ... Så er der jo stor forskel på både fastlæger og endo'er, det skal siges .... Men bliv ikke for længe hos en, der ikke kan nok om stofskiftet. Og heller ikke hos en der ikke behandler dig med respekt. Det er ikke, når man er syg, at man har flest kræfter til nedladende kommentarer

Så alt i alt: så god hjælp som muligt og så hurtigt som muligt. I al sin enkelhed .... Eller hvad vi nu skal sige. Ikke helt let, når man er syg, ved jeg. Få familie og venners hjælp og støtte, hvis du kan.

Nielsigne

Tusen tusen hjertelig takk for lang og fint svar! Skal ta alt i betraktning videre og det er veldig godt å høre tips fra noen som har vært igjennom dette!
    Det var skikkelig surt å høre at jeg ikke kan gå på dette som en kur, plutselig ble alt litt mer seriøst...Må nok vurdere å spør om å bli henvist videre hvis det ikke viser forbedring fort! (Må bare prøve å være streng!)
    Skal også passe på at prøvene blir tatt tidlig på morgenen!

Medlem siden
    Nov 2013
    Sted
    Vest Agder
    Alder
    29
    Meldinger
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av tinash17 Vis post
    Prøv at Google Hashimotos, og se om ikke du finder en masse information.

Det lader til, at du har en af de gode læger, så det er nok værd at holde fast i vedkommende lidt endnu. Det er rigtig godt, at du er blevet sat i behandling så tidligt, og det er rigtig godt, at din læge starter med en lille dosis.
    Takk for svar! Vil dette si at jeg har hashimotos, eller kan ha det, for virket som det var fler forskjellige sykdommer (nevner f.eks. graves), er litt redd for å søke opp informasjon, for så finne ut at det ikke er relevant fordi jeg ikke har dette.

At antistofferne skulle standse helt af sig selv har jeg kun hørt om i forbindelse med 'postpartum thyroiditis', altså hvor det er opstået efter en fødsel og så går over igen. Det er der vist ikke tale om i zenoritas tilfælde?
    Har ikke hatt noen fødsler

Sitat Opprinnelig skrevet av Lisbeth Vis post
    Hei zenorita

Som Pingvinen skriver i en tråd: Det er viktig å ta prøver til samme tidspunkt om morgenen (og medisinfastende etter at du har begynt på det). Kan det tenkes at prøvene er tatt på forskjellige tidspunkt på dagen?
    Takk for svar Lisbeth

første prøve ble tatt 13.00:
    T4: 13,9
    TSH: 5,9

andre prøve ble tatt 9.30
    T4: 12,5
    TSH: 6,1

3 prøve ble tatt 13.30:
    T3: 4,1
    T4: 11,2
    TSH: 4,1
    S-A-TPO: >600

men skal passe på at jeg tar det tidligst mulig videre

Sitat Opprinnelig skrevet av Lisbeth Vis post
    Hei zenorita
    Det er muligens flere som har skrevet dette i en av de foregående trådene, men for at du ikke skal misforstå: Hvis du har fått lavt stoffskifte er det en livslang sykdom som skal medisineres livet ut.
    (...)
    Ehh... hva i huleste betyr dette? Jeg tror jeg ville ha bedt om en forklaring på dette, gjerne med dokumentasjon (det bør han ha).

(...)

Jeg håper du har misforstått legen din. Hvis ikke bør du skifte lege så fort som mulig.

(...)

Ikke vær så takknemlig at du ikke krever høyere dose medisin. For stor takknemlighet kan komme til å koste deg lojaliteten mot deg selv
    (...)
    så da må jeg altså forvente å medisineres livet ut altså... åy , legen sa at i noen land praktiserte de å gi hormoner til mennesker som hadde lavt nivå, og når de lå oppe på en god 17-18, så var det greit.. og han mente at det var ihvertfall ikke noe negativt i å prøve å medisinere meg, så jeg sa rett og slett "vær så snill å prøve å gi meg medisiner" fordi jeg er så lei av at jeg plukker opp lidelser langs veien og det baller på seg... ang. *forgiftnings symptomer*så var dette fordi det ble tilført et hormon som stoppet TSH, og det kunne kroppen reagere negativt på.. jeg spurte forresten legen om jeg måtte belage meg på å medisineres livet ut, og han svarte at "hvis antistoffene ødelegger kjertelen, så må jeg" men jeg forstod dette som at det var et håp om å slippe medisinering da

Medlem siden
    Oct 2013
    Sted
    Østfold
    Alder
    40
    Meldinger
    494

så da må jeg altså forvente å medisineres livet ut altså... åy , legen sa at i noen land praktiserte de å gi hormoner til mennesker som hadde lavt nivå, og når de lå oppe på en god 17-18, så var det greit.. og han mente at det var ihvertfall ikke noe negativt i å prøve å medisinere meg, så jeg sa rett og slett "vær så snill å prøve å gi meg medisiner" fordi jeg er så lei av at jeg plukker opp lidelser langs veien og det baller på seg... ang. *forgiftnings symptomer*så var dette fordi det ble tilført et hormon som stoppet TSH, og det kunne kroppen reagere negativt på.. jeg spurte forresten legen om jeg måtte belage meg på å medisineres livet ut, og han svarte at "hvis antistoffene ødelegger kjertelen, så må jeg" men jeg forstod dette som at det var et håp om å slippe medisinering da
    ...høres ut som denne legen trenger litt "utdanning"...

Hilsen en fersking uten diagnose enn så lenge, men som allikevel tydeligvis kan mer enn mange leger når det gjelder stoffskiftesykdom!

Stå på videre!

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    1,361

så da må jeg altså forvente å medisineres livet ut altså... åy
    Ja, dessverre

legen sa at i noen land praktiserte de å gi hormoner til mennesker som hadde lavt nivå, og når de lå oppe på en god 17-18, så var det greit..
    Stakkars de menneskene i «noen land» som han henviser til. Da mener han vel prohormonet T4 i og med han sier det skal opp til 17 til 18. Hvis du slutter da vil det synke fort igjen og TSH vil stige tilsvarende. Stoffskiftehormoner må tilføres hver dag da de ellers forsvinner ut av kroppen (for å si det enkelt).

... ang. *forgiftnings symptomer*så var dette fordi det ble tilført et hormon som stoppet TSH, og det kunne kroppen reagere negativt på..
    Vi får tro han fremdeles snakker om prohormonet T4. Det gjør at FT4 stiger og TSH minsker, men har aldri før hørt maken til hans forklaring. Kan han ha sovet eller vært fraværende i de få timene de hadde om stoffskiftet på universitetet, mon tro

jeg spurte forresten legen om jeg måtte belage meg på å medisineres livet ut, og han svarte at "hvis antistoffene ødelegger kjertelen, så må jeg" men jeg forstod dette som at det var et håp om å slippe medisinering da
    Det er ganske sikkert at antistoffene på ett eller annet tidspunkt vil ødelegge kjertelen. Så det beste du kan gjøre er å lære deg mest mulig om dette selv.

Det positive er at du er inne på dette forumet. Jeg vil våge den påstanden at her vil du finne eller få svar på det du måtte trenge i denne forbindelse. Du finner ikke tilsvarende kunnskap noe annet sted i Norge. Den eneste som etter min mening kan veldig mye om dette må være Øverbye.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    1,361

Sitat Opprinnelig skrevet av Bellis Vis post
    ...høres ut som denne legen trenger litt "utdanning"...

Hilsen en fersking uten diagnose enn så lenge, men som allikevel tydeligvis kan mer enn mange leger når det gjelder stoffskiftesykdom!

Stå på videre!
    Enig, Bellis

Bra at du har lært deg mye om dette og er i forkant

Side 2 av 2 Først 12

Lignende tråder

1. HJELP! Etter 3 år med lavt stoffskifte er mitt stoffskifte nå for høyt!
    Av Vilje i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavt
    Svar: 3
    Siste melding: 24-03-12, 23:14
  2. Spm fra ny bruker
    Av Leona i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 3
    Siste melding: 04-07-08, 22:46
  3. Ny og blank bruker - syk i 6 år
    Av Berit S i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plager
    Svar: 18
    Siste melding: 05-11-07, 19:01
  4. ny bruker
    Av christina i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 10
    Siste melding: 19-09-06, 19:33

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg