Side 12 av 12 Først ... 2101112
Viser søkeresultater 111 til 117 av 117
    Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Nordland
    Alder
    38
    Meldinger
    533

Standard

jeg hadde også helt fin skj.buk.kjertel med ultralyden. Ikke fant de antistoffer heller. Skal ta i scintografi som siste undersøkele

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Hordaland
    Alder
    42
    Meldinger
    116

Standard

Hei og takk for svar.
    Jeg ahr alltid slått ut på antistoffer derfor valgte legen å sette meg på levaxin i tillegg på grunn av symptomene mine.
    Men det er mer som er merkelig:har gått på 125 mikrogram med Levaxin og siden jeg ikke er blitt bra ennå og FT4 synker valgte legen å øke dosen min til 137.5 mikrogram levaxin.Har nå gått på denne dosen i oen mnd og blodprøvene viser at FT4 øker i begynnelsen (noe som er normalt) for så å synke igjen,mens T3 øker og TSh er stabil,er ikke dette merkelig.Trodde at TSh skulle synke,FT4 og T3 skulle øke iverdi. men slik er det ikke her.
    Lit mer syting: er det noen som har erfaring med kløe og stoffskifte? for en mnd siden begynte jeg med kløe på kroppen,bare på overkropp og bare om kveld/natt. Har store problemer med å sove pga dette og vet ikee hva jeg skal gjøre. HAr prøvd allergimedisiner men syntes ikke at det hjelper noen spesielt.blir rød flammet i huden og når jeg klør får jeg vite striper i huden. noen som har noe tips til meg om hva dette kan være for noe og har det med stoffskifte å gjøre.
    Forresten skal jeg inn i neste mnd og ta blodpøver over to dager for å se om det er variasjoner i stoffskifte,siden vi ikke klarer å balansere ft4.
    Mine blodprøver var nå: Tsh 0.18,FT4 13.4 og t3 vet jeg ikke men den var bra fikk jeg beskjed om.
    TAkker for alle svar

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

Hei , kløen kan komme av anti-TPO, eller muligens DH. Den sistnevnte er mer brennende og kommer av glutenintoleranse (cøliaki) som jo er veldig assosiert med stoffskiftet. Har du blitt testet for blodprøvene for cøliaki?

Kan ikke si noenting om blodprøvene dine uten at du oppgir referanseområdet eller i det minste hvilket lab slik at vi kan lete det opp. Praktisk talt alle lab har lagt ut referanseområdene sine på nett. Samme legekontor kan neon ganger bruke et annet lab imnnimellom, jeg spurte på Aleris på Strømmen og de bruker noen ganger Fürst, noen ganger AHUS og kanskje noen ganger Hormonlabben.
    (hvis man vil tste 25-OH vitamin D må man sende til et annet lab enn AHUS , det kan være slike grunner, at man velger lab etter hvilke andre prøver man vil ha)

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Hordaland
    Alder
    42
    Meldinger
    116

Standard

Takk for svar nora.

legen min bruker samme lab hver gang. Tror referansegrensen på Ft4 er 7,6-19,6.
    Kløen er brennende som du beskriver det,det føles som jeg har brent meg i solen og må klø.Tror jeg tidligere har tatt en blodprøve som går på cøliaki men den var fin.Hva mener du med antistoffer og kløe ? at det er en økning nå i antistoffer eller?

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

Din ft4 is at 48% med disse referansemrådene.
    Jeg pleier å må ha sånn 50% eller høyere saamt ft3 på samme nivå.

Brenning i huden kan være DH og det er kun Dapson som hjelper samt glutenfri kost.
    Omtrent 20% har negative blodprøver av dem som har cøliaki. Ttg-prøven skal ikke slå ut før det er stor skade på tarmtottene og de med DH kan godt ha lite tarmtottearofi eller ingen, så man tar hudbiopsi av frisk hud.
    Jeg grubler om jeg trenger biopsi langt nede på beinet siden hele overkroppen hadde brent og vært rød (det føltes ihvertfall slik) og man må ta biopsi av et sted som ikke har hatt DH-utslett....og man må ha biopsi mens man har utslett.

Det at man trenger høyere dose kan være typisk for en tarmsykdom.
    Prøvene kan plutselig etter noen år slå om og bli positive. Det at man har hatt negativ prøve kan enten bety at skaden ikke er massiv ennå eller noe sånt, man kan ikke utelukke DH eller cøliaki med negativ prøve. Og det kan ta tid. De har fulgt slektninger av cøliakipasienter over år, og mange ble plutselig positive etter kortere eller lengre tid. Da hadde e i mellomtiden pått påvist antigliadinanstistoffer samt økte intraepittele leucocytter i tarmbiopsiene. For ordentlig positiv prøve må man ha Marsh 3.

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Danmark
    Meldinger
    20

Standard kløe

Hej
    Jeg har også lidt meget af kløe. Specielt lige når jeg lægger mig til at sove. Det kløer på hele kroppen og i håret. Eltroxin (levaxin) kan give bivirkninger som kløe (det står på brugsvejledningen som en bivirkning). Der har været perioder hvor det har været meget slemt - man kan nærmest blive vanvittig. Efter en del år med lavt stofskifte er jeg kommet meget tæt på min optimale dose og min kløe er blevet minsket. I perioder i min mens.. cyklus kløer det mere - jeg tror der er lidt hormonel ubalance som påvirker stofskiftet. På en person, som har en normal skjoldbruskkirtel, vil stofskiftet hele tiden blive finjusteret. Jeg har lært at leve med det. Jeg synes det hjælper lidt at smøre huden ind i fugtughedcreme og undgå tør hud.
    Hilsen Kerstin
    Hashimoto thyreoditis.
    Fik december 2005 konstateret begyndende lavt stofskifte (subklinisk) og kom i behandling med eltroxin.
    Anti-TPO 3600

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Danmark
    Meldinger
    20

Standard kløe

Glemte lige at sige at jeg har haft meget højt TPO-antistof >3600. Jeg har først lige fået målt anti-tpo for nylig og får svar imorgen. Måske kan forklaringen på kløen ligge der også.
    Iøvrigt har jeg fundet ud af hvorfor de mange danske praktiserende læger ikke er så glade for måle frit T3.
    Iflg en af mine venner der er læge skal de helst holde et rimeligt budget.
    Jeg har nu gået til en privat endokrinolog og betaler selv for blodprøverne. Og der var altså ingen problemer med at få målt frit T3.
    Men prisen for frit T3 er meget højere end de andre prøver
    TSH koster 32,50 dkr - T4 35 dkr. Frit T3 koster 718 dkr
    Hilsen Kerstin
    Hashimoto thyreoditis.
    Fik december 2005 konstateret begyndende lavt stofskifte (subklinisk) og kom i behandling med eltroxin.
    Anti-TPO 3600

Side 12 av 12 Først ... 2101112

Lignende tråder

1. Jeg har nylig fått konstantert latent lavt stoffskifte
    Av Grace i forumet Lavt stoffskifte i grenseland
    Svar: 17
    Siste melding: 05-08-10, 20:36
  2. Har nettopp fått diagnosen Lavt stoffskifte
    Av Atina i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 29
    Siste melding: 04-08-10, 20:35
  3. Nettopp fått påvist lavt stoffskifte
    Av Fru Fortuna i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 25
    Siste melding: 11-06-10, 12:27
  4. Svar: 148
    Siste melding: 13-09-08, 10:17
  5. Nettopp fått diagnotisert høyt stoffskifte.
    Av Howdy i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 0
    Siste melding: 28-06-07, 11:48

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn