Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
    Medlem siden
    Aug 2013
    Sted
    Rogaland
    Alder
    51
    Meldinger
    7

Standard Har jeg binyretretthet?

Hei,

På forhånd takk til de som vil svare på mitt innlegg, jeg vet at ingen kan svare meg på spørsmålet, men jeg har lest mye på forumet her og ser at det er mange som vet mye og jeg setter stor pris på om noen vil kommentere mine prøvesvar:-)

Jeg ble henvist til endokrinolog og jeg har nå fått svar og han skrev at det er ikke nødvendig med videre utredning på endokrinologisk poliklinkk, men at fastlegen gjerne kan måle kortisol og ACTH ved ett par anledninger. Han skriver videre at dersom kortisol ligger rundt 200 kan pasienten henvises tilbake til Synacthentest for å avkrefte mistanke om binyrebarksvikt.

Jeg har nå fått svar på prøver tatt (to prøver av kortisol og ACTH) og svarene er som følger:

Kortisol 1 måling - 238, 2 måling 250 (ref område 155-600)
    ACTH 1 måling - 1.7, 2 måling 2.4 (ref område 2.0-11.6)

Venter nå kommentar fra fastlegen rundt dette, har bare fått oppgitt verdiene over telefon. Så nå lurer jeg veldig på hva dette betyr, er ACTH så lav at det på en måte beviser at det er noe galt med meg? jeg håper nesten det, slik at fastlegen tror på meg når jeg sier at det er noe annet galt enn psykisk.

Setter pris på om noen ønsker å kommentere dersom noen har erfaring på dette med ACTH og kortisol. Kan legge til at mine DHEA og DHEAS også er lavere enn normalområde.

S-DHEA-Sulfat 0.7 ref. 0.8-10.0
    S-DHEA 3.3 ref. 5.3-31.7

Hilsen Charlotte

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    74
    Meldinger
    2,323

Standard Sv: Har jeg binyretretthet?

Hej Lotte. Du kan ladda ner och skriva ut en tabell som du kan använda till att testa dig själv för trötta binjurar.

Du hittar tabellen i denna tråd: http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...ad.php?t=15933 (post nr. 9)
    Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Medlem siden
    Oct 2010
    Sted
    Syddanmark
    Alder
    44
    Meldinger
    52

Hej Charlotte

Nej, jeg kan ikke svare dig på, om du har binyretræthed, men jeg kan da se, at din DHEA er under referenseværdien (som du selv nævner) - og det kunne da tyde på, at der er noget med din hypofyse. Måske sekundær binyrebarkinsufficiens?
    De kortisolprøver, du fik taget - er de taget på samme dag og er de målt i urin, spyt eller blod??

Og så kunne jeg da godt tænke mig at høre om, hvordan du har det? Ikke for godt, tænker jeg...

Kram fra
    Ceven

Medlem siden
    Aug 2013
    Sted
    Rogaland
    Alder
    51
    Meldinger
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av Ceven Vis post
    Hej Charlotte

Nej, jeg kan ikke svare dig på, om du har binyretræthed, men jeg kan da se, at din DHEA er under referenseværdien (som du selv nævner) - og det kunne da tyde på, at der er noget med din hypofyse. Måske sekundær binyrebarkinsufficiens?
    De kortisolprøver, du fik taget - er de taget på samme dag og er de målt i urin, spyt eller blod??

Og så kunne jeg da godt tænke mig at høre om, hvordan du har det? Ikke for godt, tænker jeg...

Kram fra
    Ceven
    Hei Ceven og takk for svar. Nei, jeg har det mildt sagt ikke noe særlig godt. Jeg har ett hav av rare symptomer som har økt i årenes løp, men de tre siste årene har vært ille. Mine symptomer er: Enorm utmattelse, får ikke til å tenke klart ofte, jeg er iskald ofte, men om natten kan jeg bade i svette, nesten kronisk hjertebank, smerter i ledd og muskler, angstanfall og panikk, magekramper, hovne bein og poser under øynene (varierer), har problemer med å tåle mat, spiser gluten, melk og nesten sukker fritt. Spiser bare rene produkter.

Søvnen er ett eget kapittel, sovner lett på kveldene, men bråvåkner ofte annen hver time og noen ganger med at jeg hiver etter pusten. Kan også våkne med at det iler smerte gjennom bein og armer og som om at det går strøm gjennom kroppen min. Må sove på dagtid.

Jeg var sykmeldt i ett og halvt år, men har nå klart å kave meg opp i 50% stilling og har blitt 50% ufør. Det værste er at jeg føler jeg er syk, men min fastlege tror det psykisk ettersom jeg har slitt en del med angst og depresjon tidligere (før jeg fikk alle disse rare symptomene). Jeg venter svar fra endokrinolog nå (henvist for annen gang fordi jeg nærmest krevde av fastlegen at hun skulle sende meg dit igjen) Første gangen jeg ble henvist sa han at de ikke bryr seg om DHEA og DHEAS på kvinner. Men, jeg håper at han kan se det i sammenheng med at jeg også har lav ACTH (hva nå enn det måtte bety) Så, desverre så regner jeg vel med at jeg får beskjed om at alt er normalt. Og da vet jeg rett og slett ikke hva jeg skal gjøre. Jeg kan legge til at jeg har vært utredet i tre år nå og gått gjennom ett hav av prøver, hvorpå det meste ser normalt ut. Min, fastlege sier jeg er frisk som en fisk Noen ganger så klarer hun nesten å overbevise meg om at det er "all in my head", men innerst inne vet jeg at det er noe fundamentalt galt med meg. Jeg er desperat mange ganger og prøver alt slags for å selvmedisinere meg (vitaminer osv). Men, den siste uken har jeg smørt meg med hydrokortisonkrem i store mengder, bare for å teste om jeg blir bedre. Om det er tilfeldig eller ei vet ikke jeg, men jeg sov ikke på dagen verken lørdag eller søndag og det har ikke skjedd på mange år. Men, i dag "kræsjet" jeg rundt kl to og har nå sover i to timer...

Kortisolmålingene ble tatt med to ukers mellomrom, blodprøver, kl 1000 om morgenen.

Hilsen Charlotte

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Smile Sv: Har jeg binyretretthet?

Hej Lotte Jeg tror at den bedste begyndelse på vejen til et svar om du har binyretræthed, netop er at udfylde dette skema og når du har resultatet - er du meget bedre rustet til selv at orientere dig bedre i denne mistanke og til at kunne stille mere målrettede spørgsmål.

Det er et meget komplekst helse-problem, som slet ikke kan besvares kort og enkelt, særlig ikke da binyretræthed ytrer sig forskelligt hos forskellige personer.

Ved at teste dine personlige symptomer ved hjælp af dette skema - vil du netop kunne indsnævre dit spørgsmål til netop at passe til dit tilfæde - fordi rent ud sagt - kan du alligevel ikke bruge et alt for spredt svar til noget...

Dette skema vil give dig en mulighed for at erkende og beskrive netop de symptomer som du har, og det vil give andre meget bedre muligheder på at svare dig.

Sitat Opprinnelig skrevet av Mod Vis post
    Hej Lotte. Du kan ladda ner och skriva ut en tabell som du kan använda till att testa dig själv för trötta binjurar.

Du hittar tabellen i denna tråd: http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...ad.php?t=15933 (post nr. 9)
    Håber du gider, Lotte, fordi der findes ikke et facit-svar one-fitts-all.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Lignende tråder

1. Hei. Kan jeg ha binyretretthet?
    Av Kamille i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 3
    Siste melding: 31-10-13, 21:31
  2. Hei. Kan jeg ha binyretretthet?
    Av Kamille i forumet Presentasjoner
    Svar: 1
    Siste melding: 31-10-13, 07:55
  3. Hva er binyretretthet?
    Av Anisa i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 21
    Siste melding: 19-05-13, 15:27
  4. Binyretretthet???
    Av Aud. i forumet Dagboker
    Svar: 12
    Siste melding: 19-05-13, 15:27
  5. Har jeg binyretretthet?
    Av Gekko i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 7
    Siste melding: 25-03-10, 10:20

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn