Viser søkeresultater 1 til 3 av 3
    Medlem siden
    Dec 2013
    Sted
    Nord Trøndelag
    Alder
    28
    Meldinger
    6

Standard Ny på forumet (med høyt stoffskifte)

Jeg er ny her og tenkte derfor å gjøre som noen andre her inne, skrive litt kort om meg selv, eller hvordan det har vært for meg å ha høyt stoffskifte.

Først vil jeg bare si at det er flott at dette forumet finnes, for det kan til tider være godt å lese om noen som har det litt som deg, godt å vite at man ikke er alene.

Jeg har også skrevet om mitt stoffskifte på min blogg, så om noen vil lese litt mer om det der, er dere velkommen. http://krakeredet.blogspot.no/2013/0...rthyreose.html

Jeg fikk første gang påvist høyt stoffskifte i 2010 og Neo-Mercazole hadde så god effekt på meg at jeg ble frisk på under et halvt år. De symptomene jeg hadde da var skjelving, svetting, sult, 5 kg ned i vekt, humørsvingninger, tretthet, søvnproblemer, hjertebank, engstelse, lett for å gråte, irritasjon.... De fleste symptomene, kan du si. Men min lege trodde kanskje det bare var depresjon og ble overasket da svaret fra blodprøven kom.

Men så gikk jeg i to år uten å egentlig kjenne så mye til det, og nå i sommer (2013) fikk jeg plutselig panikkangst, sånn bittelitt ut av det blå. Det var grusomt. Og når jeg ser tilbake, så har jeg vel vært litt nedstemt en lang periode og hatt lav varmeintoleranse og blitt sliten av ingenting, vært litt mer irritabel kanskje. Men egentlig ikke kjent så veldig mye til det, kanskje bittelitt ekstra hjertebank, men ikke mye. Jeg tenkte at jeg kanskje skulle sjekke stoffskifte, men gjorde det ikke.

Jeg begynte igjen på Neo-Mercazole og gikk fra 28 til 20 på tre uker, fra 20 til 15,5 på tre nye uker, så jeg begynte raskt å trappe ned. Jeg kan egentlig veldig lite om disse forkortelsene for verdier og det som blir målt, jeg vet bare at et tall skal ligge normalt mellom 12 og 20. Jeg blir fulgt opp av en fantastisk hyggelig endokrinolog. Nå tar jeg bare en tablett om dagen og fikk høre at jeg hadde fine verdier sist jeg målte. Jeg skal ta ny blodprøve den uken her og er egentlig litt spent på hva den vil fortelle, for jeg har ikke kjent meg i så veldig god form den siste uka. Jeg ønsker at det skal være pga stoffskifte, men det kan jo være andre grunner til at jeg føler som jeg gjør....

Er det noen som har hatt det litt sånn, at det ikke alltid har vært de samme symptomene? At det noen ganger bare er noen få, mens andre ganger en hel masse...?
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Standard Sv: Ny på forumet (med høyt stoffskifte)

Hei, og velkommen hit!
    Jeg er ikke den rette og sammenlikne med siden jeg har lavt stoffskifte, men både Hashimoto (autoimmunt lavt stoffskifte) og Graves(autoimmunt høyt stoffskifte) og dermed har symptomer av og til fra det ene, av og til fra det andre og av og til fra begge deler samtidig. Min Graves blir ikke behandlet, men jeg bruker Armour som er et naturthyroid for det lave stoffskiftet.
    Men at symptomene svinger og forandrer seg er nok vanlig uansett type stoffskiftesykdom.
    I tillegg kan mange av symptomene overlappe hverandre og gjøre det vanskelig og avgjøre om stoffskiftet er for høyt eller for lavt.

Har du antistoffer (TRAS)? TRAS forteller om det er en autoimmun sykdom, Graves, som pisker kjertelen til og produsere mer og mer hormoner.

Jeg antar at tallene du referer til er FT4.
    Det er et forhormon som blir produsert i skjoldbruskkjertelen og på dens vei rundt i kroppen blir den forandret til FT3 som skal inn i kroppens celler og er altså det virksomme hormonet. I tillegg måler legene TSH som er signalet hypofysen sender skjoldbruskkjertelen om hva som skal produseres.

Referanseområdet for FT4 er på mitt labratorium 11-22, så da kan det nok stemme at et annet labratorium har 12-20.
    28 er lett forhøyet, men de andre prøvene vet jeg jo ikke hva var/er. Til sammenligning så er jeg en av de mange som hadde det aller best med FT4 over 27 da jeg gikk på Levaksin (kunstig fremstilt T4).
    15,5 som du hadde sist er for lavt for meg, da har jeg masse symptomer som kommer fra lavt stoffskifte.

Anbefaler deg og sette deg inn i egne blodprøvesvar og lese deg opp på stoffskiftesykdommer. Mye god info i forumdelen her http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...splay.php?f=33

Medlem siden
    Dec 2013
    Sted
    Nord Trøndelag
    Alder
    28
    Meldinger
    6

Standard Sv: Ny på forumet (med høyt stoffskifte)

Tusen takk for et godt og utfyllende svar. Setter jeg pris på.

Min endokrinolog-lege sier jeg har Graves da, men jeg aner ingenting om TRAS....

Skal nok lese meg opp litt mer og spørre etter verdier på de forskjellige til neste blodprøvesvar. Har lest en del om dette siden 2010, noe jeg alltid gjør med ting som skjer med meg...

Takk
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Lignende tråder

1. Ny på forumet. Høyt stoffskifte.
    Av Heidi_A i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 1
    Siste melding: 23-11-13, 04:27
  2. HJELP! Etter 3 år med lavt stoffskifte er mitt stoffskifte nå for høyt!
    Av Vilje i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavt
    Svar: 3
    Siste melding: 24-03-12, 23:14
  3. Grusom ventetid. Høyt anti-TPO, TRAS og høyt stoffskifte.
    Av lisereka69 i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavt
    Svar: 37
    Siste melding: 27-07-11, 12:16
  4. Høyt stoffskifte, så lavt. Graviditet med høyt TRAS
    Av Evamol i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 8
    Siste melding: 11-04-08, 08:55
  5. Høyt stoffskifte, så lavt. Graviditet med høyt TRAS
    Av Evamol i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavt
    Svar: 7
    Siste melding: 11-04-08, 08:55

Søkeord for denne tråden