Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
    Medlem siden
    Feb 2012
    Sted
    Oppland
    Alder
    44
    Meldinger
    352

Standard Tannmerker på tunga

Hoppet i stolen da jeg åpnet denne: http://legeforeningen.no/PageFiles/1...amyloidose.pdf Ligner faktisk veldig på tunga mi! Flere som har tannmerker i dette omfanget?
    Har lest litt nå, og skal lese atskillig mer om, amyloidose!...

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Standard Sv: Tannmerker på tunga

Jeg har ikke slike tannmerker, men er testet for amyloidose.
    Det ble tatt en liten biopsi fra fettvevet på magen under lokalbedøvelse på det lokale legekontoret, og så ble prøven sendt til sykehuset for testing. Om jeg ikke husker feil, så vil den lyse under stråling om man har amyloidose.
    Er du bekymret for amyloidose, så ville jeg krevd og få tatt en slik prøve for og få vite.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,360

Det kan se voldsomt ud, men det kan være stofskiftet og / eller diverse mangler, der gør tungen større.

Jeg har læst et sted, at stofskiftet kan få tungen til at vokse, men her kan man læse om en af vor egne, der retter på det med b12 http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...ead.php?t=6593 Prøv at skrive ordet 'tungen' i søgefeltet her på forummet, der er flere erfaringer om det med stor tunge og tandmærker.

Min tunge blev større og fik flere og større tandmærker, da jeg i en periode på halvandet år fik stofskiftemedicin, der overhovedet ikke slog til for mig. Jeg havde en laaaang række symptomer på det, og tungen var en detalje i den sammenhæng. Men om det med tungen så indirekte skyldtes, at jeg kom til at mangle b12 eller noget andet - også - det ved jeg ikke.

Hvis du er i tvivl mht. ovennævnte sygdom, Mumimamma, så er det vel bare at få det undersøgt - fint at ha styr på det i det hele taget

Nielsigne

Medlem siden
    Oct 2013
    Sted
    Østfold
    Alder
    40
    Meldinger
    494

Tannmerker på tunga var ett av ankepunktene for at jeg fikk prøvemedisinering for stoffskiftesykdom, tross normale blodprøver. Noen av symptomene for stoffskiftesykdom og amyloidose er sammenfallende for min del, men fastlegen mente bestemt at jeg ikke har verken amyloidose eller akromegali (som også kan gi større tunge. Her hadde jeg undersøkt selv, for fastlegen var CLUELESS når det gjalt symptomet forstørret tunge/tannmerker/makroglossi).

Når jeg har hatt disse episodene av det jeg selv tror er bluss av stoffskiftehormon (som har gjort meg hyper i korte perioder, mens den generelle trenden er stadig mer hypo), har tunga også gått litt mer tilbake. Jo mer hypo jeg er, jo større er den, så jeg ser helt klart en sammenheng her. Som en kuriositet, så har jeg den siste uka kjørt på med masse vitaminer og mineraler for å styrke binyrene. Jeg vet ikke om det er tilfeldig, men tunga har de siste dagene vært nærmere normal enn på lenge, og jeg har også følt meg bedre. Det er fortsatt noe tannmerker, men tunga er ikke plagsomt stor. Begynte med prøvemedisinering (25 mcg levaxin) i går, så det har ingen innvirking på tunga enda.

edit:
    Og plutselig gikk det opp for meg at det kom et nytt bluss. Ble bedre utover gårsdagen, bidro litt i heimen i går kveld, kjappere puls i natt, en tur på do i morges og bare to lag ull og ingen stillongs i dag! Nå sitter jeg på kontoret og har alt for ivrige fingre som vil taste kjappere enn hodet.... Men det er godt å være varm, enn så lenge!
    Sist endret av Bellis; 03-12-13 kl 08:06

Medlem siden
    Feb 2012
    Sted
    Oppland
    Alder
    44
    Meldinger
    352

Takk for svar og innspill!
    Jeg oppfatter det slik at underliggende sykdom, f.eks. lavt stoffskifte, kan fremme amyloidose og at en behandling av denne underliggende sykdom kan stoppe utviklingen av amyloidose..(?) (Har tenkt på om det kan være en grunn til at noen blir bedre, men ikke bra av stoffskiftemedisinog/eller binyrestøtte..?)

Medlem siden
    Feb 2012
    Sted
    Oppland
    Alder
    44
    Meldinger
    352

Er jeg helt hypokonder eller burde jeg sjekke dette..? Har sett over tidligere blodprøver for å se om jeg tilfeldigvis har tatt neon av disse prøvene før, men nei..
    Tenkte jeg kunne få sjekket for proteiner i urinprøve uten for mye om og men i hvertfall og så kan jeg jo hive ut spørsmålet når jeg er hos legen og se hva som skjer/ikke skjer..

Lignende tråder

1. Noen av dere som har ME, er plaget med hvitt belegg på tunga?
    Av gutt_81 i forumet Myalgisk encefalopati (ME)
    Svar: 21
    Siste melding: 28-12-10, 21:45
  2. Medisinene opptaes bedre i tarmen eller under tunga?
    Av Blondie i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 7
    Siste melding: 02-09-10, 19:00
  3. Jeg tar levaxin under tunga
    Av smgj i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 0
    Siste melding: 27-08-10, 12:02
  4. Rennende øyne og smerter i tunga
    Av Tily i forumet Stoffskifte relaterte øye plager og øyesykdomme
    Svar: 7
    Siste melding: 13-09-07, 20:38

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine