Side 2 av 3 Først 123 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 25

Tråd: Syk? hjelp..

Medlem siden
    Dec 2013
    Sted
    Oslo
    Alder
    26
    Meldinger
    11

Standard Sv: Syk? hjelp..

Ja, da ringte jeg legen min. Han bare forklarte meg hva jeg har og ga med en forelesning som vanlig. Han mente at siden fritt t4 er så fin, så er det livsfarlig å gi meg behandling fordi det kan gi meg høyt blodtrykk, hjertebank og andre plagsomme symptomer. Men la meg si det sånn, jeg pleier å ha så ekstremt lavt blodtrykk at høyt blodtrykk ikke skader meg, og den hjertebanken har jeg masse av fra før av. Så blir ikke noe nyttt... Men nå skal jeg bytte lege. Fast bestemt. Hvis ikke det, så skal jeg i hvert fall konsultere en annen lege. Er så deprimerende og hele tiden få avslag... Og i tillegg.. når legen er sånn, så tror mine nærmeste også at jeg bare er utbrent og hypokonder. legen mente at tsh på 5,8 var bare såvidt på vippen og at jeg har latent hypothyreose..
    Syk, men ingen diagnose?

Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Danmark
    Alder
    57
    Meldinger
    621

Den der var jeg også igennem - svaret er "du fejler ikke noget og det er almindeligt, at man venter til TSH er 11, før vi begynder at behandle....."

Min TSH var omkring 8, da jeg kom i behandling, fordi jeg havde siddet med tårer i øjnene, og jeg havde min den gang kommende mand med (det er godt at have en hjælp med), og jeg spurgte om, vi skulle udskyde vores bryllup til året efter... SUK!!!! Der var den gang 4 måneder før brylluppet.

Så kom jeg i behandling. Behandlingen startes op på en lav dosis, når der er antistoffer, så du risikerer ikke overbehandling. Din skjoldbruskkirtel får fred, når der bliver tilført T4. Og dermed frigives der ikke så meget T4 fra den, og det betyder, at angrebet på din kirtel også falder. Det er en god cirkel.

Medlem siden
    Oct 2013
    Sted
    Østfold
    Alder
    40
    Meldinger
    494

Sitat Opprinnelig skrevet av futuredoctor Vis post
    legen mente at tsh på 5,8 var bare såvidt på vippen og at jeg har latent hypothyreose..
    Dustelege!

Du har TSH på 5,8 og antistoffer. Hva venter legen på?? "Latent" my ass. Hva er latent? Ikke symptomene i alle fall....!

Hvis du ikke kommer noen vei der, så kast ikke bort tiden på den legen, men bruk energien din på å få hjelp et annet sted! (Og når du får tilbake energi og litt stå-på-vilje, kan du drive litt opplæring av fastlegen din, hvis du gidder og tror det har noe for seg).

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,763

Du bor i Oslo. Det er en glimrende privatlege der som vil hjelpe deg. Men det vil ta tid (lang venteliste) og det vil koste litt. Jeg synes du bør bestille time uansett. (Dag Schiøth på Heggeli Helhetsmedisin). Du kan kostnadsfritt avbestille inntil 24 timer før. Det kan nok også finne andre leger som kan hjelpe, også innenfor det offentlige, men denne legen har hjulpet mange (han er seff. ikke ufeilbarlig han heller, men han SER pasienten iallfall og med dine prøver kan jeg omtrent gaarantere behandling).
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Dec 2013
    Sted
    Oslo
    Alder
    26
    Meldinger
    11

Huff.. nå er jeg så lei at jeg bare gir opp, men jeg må jo bli frisk.. Skal prøve å få snakket med noen andre leger på samme legesenter. Høre litt på deres mening. Men er veldig nedsettende hvis flere sier nei. Er det noen som vet om man kan få time hos spesialist uten henvisning? Fordi legen min henviser meg garantert ikke. Han blir bare sur. Selv når jeg nevnte prøvemedisinering så sa han at man ALDRI gir medisin til de som har så "fin" fritt t4..
    Syk, men ingen diagnose?

Medlem siden
    Dec 2013
    Sted
    Oslo
    Alder
    26
    Meldinger
    11

Unhappy Sv: Syk? hjelp..

Jeg har konstant høy puls.. selv når jeg ikke har lavt blodtrykk. Har noen av dere med hypothyreose det slik? Er også ganske plaget av hjertebank og angstfølelse. Selv om det ikke er noe jeg tenker på, så har jeg angst, høy puls og hjertebank. Kjenner noen seg igjen?
    Syk, men ingen diagnose?

Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Danmark
    Alder
    57
    Meldinger
    621

Ja

Det er den fine fornemmelse, man har når man er i gang med at nedbryde skjoldbruskkirtlen. Når der bliver nedbrudt celler i din skjoldbruskkirtel, så slippes ekstra hormoner løs i kroppen, og så får du fornemmelse af for højt stofskifte.

Det er ikke fedt, og det kan medicinering hjælpe på.

Du er stadig ikke kommet i behandling? Har du ikke en, der kan tage med dig til lægen og være med til at gøre det klart og tydeligt, at du skal i behandling?

Når du er i behandling, så falder der ro i din krop, og så kan du begynde at tænke på at få kroppen til at fungere igen. Lige nu vil jeg vove pelsen og sige, at det er fuldstændig ligegyldigt om, det er syntetisk medicin eller naturlig medicin. Du kan altid, når du er blevet bedre, finde ud af, hvad du vil.

Jeg taler af erfaring - man kan ikke finde ud af noget, når TSH er høj, og der er gang i kroppen på den måde.

Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Danmark
    Alder
    57
    Meldinger
    621

På dette link er en række videoer, der meget fint forklarer, det du oplever nu. Jeg havde meget glæde af dem, jeg så dem flere gange (det var inden, jeg fandt dette forum).

http://hopeforhashimotos.com/hashimo...ies/index.html

Det er på engelsk, det håber jeg er ok.

Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Vestlandet
    Meldinger
    207

Sitat Opprinnelig skrevet av futuredoctor Vis post
    Jeg har konstant høy puls.. selv når jeg ikke har lavt blodtrykk. Har noen av dere med hypothyreose det slik? Er også ganske plaget av hjertebank og angstfølelse. Selv om det ikke er noe jeg tenker på, så har jeg angst, høy puls og hjertebank. Kjenner noen seg igjen?
    Vil berolige deg med at svært mange med hypotyreose er plaget med høy puls og hjertebank. Det er skrevet en del om det her inne, og jeg er en av de som har opplevd det og også skrevet om det. Jeg var mest plaget på natta, og jeg klaget til legen allerede på 90-tallet uten å få noe respons på det, selvfølgelig. Men jeg vet nå (også på grunn av at jeg har lest prøvesvar i journalen helt fra 90-tallet) at det allerede da var snakk om at stoffskiftet var på nedtur. De siste par åra før jeg fikk medisin var jeg så plaget at jeg knapt fikk sove - jeg lå i timesvis før søvnen endelig kom! Jeg kunne f.eks. ikke legge øret ned i puten fordi pulsen hamret slik at det føltes som taktfaste slag inn i hodet. Ikke moro i det hele tatt. Det ble noe bedre med Levaxin, men langt bedre med tyroid. Dessverre ikke helt bra enda, og jeg plages i tillegg en del med rytmeforstyrrelser. Så jeg tar en liten dose med betablokker for å roe pulsen - helst til natten. Det fikk jeg en gang jeg lå på sykehuset tilkoblet telemetriovervåkning, og de oppdaget at jeg knapt kunne gå ut av senga før pulsen gikk opp til 130! Men det var mens jeg gikk på Levaxin og Liothyronin. Vet ikke hvor mye T3-tilskuddet hadde av skylden.

Legene vil helst ha det til at det er kun høyt stoffskifte som gir hjertebank, men det stemmer ikke etter hva folk sier. Jeg snakket med en venninne rett før jul som har fjernet mesteparten av kjertelen. Selvfølgelig har hun lavt stoffskifte med alle de symptomer som følger med, men hun får altså ikke noe medisin fordi hun så vidt klarer å karre seg over nedre grense i referanseverdien! Galskap, spør du meg - og dette har pågått i mange, mange år. Men altså, hun klaget også (atter en gang) over hjertebank.
    Så det er ikke unormalt på noen måte. Bare fortell legen din dette! Angst er det også mange som sliter med. Kanskje ikke alltid en åpen panikkangst eller lignende, men heller en uro som gnager et sted uten at en kan sette fingeren direkte på hva som er årsaken. Jeg har også kjent på dette i perioder. Og jeg har lurt litt på om det kan være det hormonelle kaoset mange av oss har som kan være årsaken? Binyrekluss, kanskje?
    Her er det nok noen med mer innsikt som kan komme med en forklaring til deg !

Medlem siden
    Oct 2013
    Sted
    Østfold
    Alder
    40
    Meldinger
    494

Sitat Opprinnelig skrevet av tinash17 Vis post
    Det er den fine fornemmelse, man har når man er i gang med at nedbryde skjoldbruskkirtlen. Når der bliver nedbrudt celler i din skjoldbruskkirtel, så slippes ekstra hormoner løs i kroppen, og så får du fornemmelse af for højt stofskifte.

Det er ikke fedt, og det kan medicinering hjælpe på.
    Jeg kjenner meg veldig godt igjen i dette, men jeg har ikke fått påvist antistoffer, knuter eller "unormale" stoffskifteverdier (kun sjekka TSH og FT4 så langt). Men i de forskjellige beskrivelsene av dette på norske og engelskspråklige nettsider, så kan jeg si at "dette er meg"...
    Hvilepulsen har sunket ca 10 slag, og når jeg tidligere hadde "joggepuls" på ca 135, så føles det som om jeg spurter nå! Stillestående spurting... Og pulsen er "fet og tung". Klarer ikke beskrive det annerledes. Jeg kjenner virkelig hvert pulsslag, spesielt når jeg har kraftigere hypoperioder. Disse dalbunnene går ofte i løpet av noen timer over til fjelltopper hvor hjertet raser, kroppen er varm og klam (men sjelden svett), hendene er "kjappe" og jeg har lyst å løpe, løpe, løpe!

Etter knappe 5 uker på prøvemedisinering med en lav dose Levaxin, så merker jeg at dalbunnene ikke er så dype og fjelltoppene er ikke så høye. Og generelt er jeg litt bedre.

edit: I tillegg til plutselig frigjøring av hormoner, tror jeg også hjerteklappen/høy puls for min del kan komme av at andre deler av kroppen prøver å kompensere for lavt stoffskifte. Det merker jeg spesielt godt nå som jeg orker litt mer, og derfor også (idiotisk nok) tar meg ut ved å kjøre opp tempoet.... Kroppen girer seg opp, jeg blir en muggen heks i heimen og ligger dvaskt på sofa'n.

Side 2 av 3 Først 123 Siste

Lignende tråder

1. HJELP ... ny her og trenger hjelp
    Av sliten i forumet Presentasjoner
    Svar: 20
    Siste melding: 09-03-11, 16:30

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg