Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 25

Tråd: Syk? hjelp..

Medlem siden
    Dec 2013
    Sted
    Oslo
    Alder
    26
    Meldinger
    11

Standard Syk? hjelp..

Hei

Jeg er ny på forumet her, så vet ikke hvor jeg skulle skrive dette. Men prøver her =)

Jeg er en kvinne på 21 år som har hatt endel symptomer på sykdom det siste året. Det hele begynte november 2012 da jeg fikk kyssesyken. Jeg ble ganske dårlig, men ikke så dårlig som de fleste blir med kyssesyken. Etter at jeg ble "frisk" så gikk det bare nedover med meg. Jeg brakk foten (på verdens mest merkelig måte), legene mente at det ikke var så kraftig støt til at jeg kunne brekke noe, så jeg har vel "svake" ben? Men samtidig som jeg brakk foten så begynte jeg å miste ekstreme mengder med hår fra hodet, masse kviser på panna(jeg har vært nokså heldig hele livet og bare fått noen få kviser, så er egentlig velsignet med fin hud), slapphet, tiltaksløshet, depresjon, forstoppelse(jeg er laktoseintolerant og har ALDRI hatt forstoppelse i løpet av de 10 årene som intolerant) og aggressjon.

Etter mye mas så tok legen blodprøver og fant ut av anti - tpo lå på 1200 no, mens stoffskiftet var normalt. Har alltid lavt jern, hb, ferritin osv og tar derfor tilskudd jevnlig. Fikk også påvist vitamin d- mangel og tar tabletter for det også. Har tatt blodprøver nå 3 ganger hittil i år og blodprøve svarene har alltid vært sånn.

1. gang. Anti tpo over 1000, litt lavt stoffskifte
    2. gang. anti tpo over 1000, normalt stoffskifte.
    3. gang. anti tpo over 1000, normalt stoffskifte
    4.gang(forrige uke). Anti tpo på 1300 og stoffskifte på 5,2? og den skal være maks 4,6 tror jeg hun sa.

Jeg har aldri fått noen blodprøve svar ark med verdiene, så de har jeg ikke og jeg vet ikke engang hva legen snakker om når han mener stoffskifte. Har hatt sykdomslære og anatomi, men legen min er ganske fjern og uoppmerksom på å informere ordentlig.

Den 4 blodprøven viste høyt stoffskifte nå, er vel ikke veldig høyt. Men er høyere enn jeg har hatt før. Vitamin d begynner å stige, så symptomene mine er ikke relatert til det. Har nå også begynt å miste endel øyenbrynshår og de vokser heller ikke ut igjen, og jeg har alltid hatt ekstrem hårvekst der. Håret på hodet faller av som før, og jeg har mange tynna områder og samtidig klør hodebunnen min veldig. Har bytta til spesial shampoo fra apoteket. legen min har heller ikke funnet noen grunn til at håret mitt skal falle av, han skylder alt på stress fordi jeg stresser så mye. Men jeg har stressa så mye hele livet, mista mye hår allitd. Men ALDRI så mye som nå. Overalt hvor jeg går, jeg legger fra meg masse hår. Og det verste er. Jeg er en person som er flink til å konsentrere meg og kan sitte å lese lekser i flere timer i strekk, mens nå. Mister fokus lett.. Jeg klarer ikke multitasking, dvs. jeg klarer ikke å snakke med to personer engang samtidig. Jeg får ikke med meg ting lett. Glemmer VELDIG fort. Kan legge fra meg noe foran meg, og glemme om det og lete i flere dager. Har aldri hatt sånne problemer. Jeg sliter også veldig med å takle stress. Jeg knekker sammen av å ha mye å gjøre, og jeg har ALLTID hatt mye å gjøre. Tenkte jeg kanskje er utbrent, men jeg er ikke. Jeg er motivert til å gjøre ting, men jeg er så tappet. Jeg kan sove flere timer i strekk. Har dager hvor jeg er så sur og bitter at jeg blir veldig fort irritert på folk. Har aldri hatt så kort lunte, men nå så har jeg perioder hvor jeg kan klikke på folk for at de f.eks låner noe av meg.

Legen min vet ikke hva det er og han gidder heller ikke å finne ut av det. Han tenker sikkert jeg er hypokonder. Han sier at jeg har hashimotos og jeg kommer nok til å få lavt stoffskifte i fremtiden, men han kanke si når og han kanke gi meg noe behandling nå. Så jeg får gå rundt å lide.. Jeg får ingentign til å stemme. Jeg er syk. Ikke PSYKISK syk, men det feiler meg noe fysisk. Og det er så frustrerende å gå rundt å være så skalla, sliten, gretten og dårlig.

Bør også nevnes at hypothyreose ligger i familien min. Søsteren min har det og tar levaxin, onkelen min, tantene mine og fetterne og kusinene mine (fra farsida) har lavt stoffskifte, så jeg vet at jeg KAN få det i fremtiden. Men det må jo være noe som feiler meg NÅ?

etter å ha mast mye på legen så sendte han meg for å ta noen blodprøver på kortisol og acth. Disse får jeg ikke svar på før neste uke, men jeg tenker de også er normale. Så hva feiler det meg? Er det noen som kjenner seg igjen i dette? Jeg er en ung kvinne og det er ikke noe gøy å gå rundt å miste hår.. Har virkelig ikke mye hår igjen på hodet.. samt øyenbrynene mine er noe vrak.. Huff. utseende problemene kan jeg forsåvidt leve med, men ikke tiltaksløsheten og mangel på konsentrasjon. ettersom jeg prøver å komme inn på medisinstudiet. Er på siste året mitt nå, og må virkelig ta meg sammen. Men kroppen svikter helt og INGEN vil hjelpe meg... hjelp.. Har også ganske lavt blodtrykk til vanlig, og selvfølgelig veldig høy puls som følge av dette. Blodtrykket kan jeg ikke gi noe grunn til, for jeg drikker jo masse. Og pga lavt blodtrykk (ligger som regel på 98/55) så er jeg veldig svimmel til tider. Merker også at jeg får "lysflekker" ofte foran øynene og har vondt i øya, Ja, har tatt synsprøver og jeg bruker både linser og briller(om hverandre, ikke samtidig:P)

mange rare setninger og alt. Men er mye av problemet mitt for tiden. har problemer med å snakke, formulere meg selv. Noen ganger kommr ikke ordene ut. Føler meg veldig tappet og motløs.. Våkner faktisk også med hes stemme og får hes stemme ofte i løpet av dagen. Skal også nevnes at jeg har problemer med å tisse. Tisser VELDIG sjeldent innimellom og noen ganger FOR ofte. Jeg tenkte kanskje jeg ikke drikker nok. Men de gangene jeg drikker nok, så tisser jeg lite osv.. ingenting gir mening. Og ja, jeg vet at man får forstoppelse av jern tabletter =) men forstoppelse hos meg har vart siden desember i fjor, da gikk jeg ikke på jern fast. .. Håper noen kan ta seg tid til å svare meg =(
    Syk, men ingen diagnose?

Medlem siden
    Oct 2013
    Sted
    Østfold
    Alder
    40
    Meldinger
    494

Standard Sv: Syk? hjelp..

Velkommen hit...

Nå er ikke jeg den med mest erfaring og kunnskap her, og jeg svever rundt i en diagnoseløs tilstand også. Vi har mye like symptomer, bortsett fra hårtap. Min "velsignelse" var at tunga ble større, og fikk tannmerker. Med det symptomet som argument, fikk jeg insistert på prøvebehandling. Mine stoffskifteverdier er godt innenfor normalen (og foreløpig ikke utslag på antistoffer, men så er ikke alle prøver tatt enda - jeg maser stadig, og får stadig gjennomslag hos legen).
    Men du HAR jo antistoffer, så du BURDE jo absolutt få behandling. Spesielt med dine symptomer!!!

Mine råd:
    - skriv symptomliste og ta med til legen (gjerne oppdatert fra mnd til mnd)
    - les, les, les! Det er DIN sykdom, og du må hjelpe deg selv med å skaffe kunnskap
    - Ta gjerne utskrift av noe som omhandler Hashimotos og behandling, fx denne, og strek/markér det viktige for deg
    - sørg for å få utskrifter av prøvesvarene dine
    - dersom legen fortsatt ikke vil gi deg behandling, bytt lege

Medlem siden
    Dec 2013
    Sted
    Oslo
    Alder
    26
    Meldinger
    11

Sitat Opprinnelig skrevet av Bellis Vis post
    Velkommen hit...

Nå er ikke jeg den med mest erfaring og kunnskap her, og jeg svever rundt i en diagnoseløs tilstand også. Vi har mye like symptomer, bortsett fra hårtap. Min "velsignelse" var at tunga ble større, og fikk tannmerker. Med det symptomet som argument, fikk jeg insistert på prøvebehandling. Mine stoffskifteverdier er godt innenfor normalen (og foreløpig ikke utslag på antistoffer, men så er ikke alle prøver tatt enda - jeg maser stadig, og får stadig gjennomslag hos legen).
    Men du HAR jo antistoffer, så du BURDE jo absolutt få behandling. Spesielt med dine symptomer!!!

Mine råd:
    - skriv symptomliste og ta med til legen (gjerne oppdatert fra mnd til mnd)
    - les, les, les! Det er DIN sykdom, og du må hjelpe deg selv med å skaffe kunnskap
    - Ta gjerne utskrift av noe som omhandler Hashimotos og behandling, fx denne, og strek/markér det viktige for deg
    - sørg for å få utskrifter av prøvesvarene dine
    - dersom legen fortsatt ikke vil gi deg behandling, bytt lege

Tusen takk for svar =) legen min sier ikke hvorfor han ikke vil starte behandling, men jeg regner med at det har noe med bivirkningene å gjøre. Men merker du noe forskjell etter at du begynte på levaxin? Jeg husker når søsteren min fikk diagnosen så hadde hun vært helt nede i ca. en måned. legene sa til henne at hun kanskje har blodkreft, men ul av tyroid viste struma og blodprøvene senere viste lavt stoffskifte. Hun mistet ganske mye hår hun også i ca. 2 mndr, men nå som hun går på levaxin så har hun ikke så store problemer med hårtap mer. Er bare så frustrerende med så mange syptomer, men ingen vil tro på meg. Moren min er enig med legen ang. at jeg burde vente med behandling så jeg ikke gjør vondt verre. Men har lest om folk som har hatt anti tpo på 900 og fått levaxin. Skal gjøre som du sier! Skal bestille time hos legen igjen etter at svarene for binyrer kommer tilbake, så skal jeg ta en alvorsprat med han eller be han henvise meg videre til en spesialist.
    Syk, men ingen diagnose?

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Kære, søde du Jeg er på jobbet og kan derfor ikke nå at skrive et ordentlig svar til dig, så indtil jeg igen er ved min egen computer, vil jeg sige til dig kun dette:

Du har Hashimoto's Thyroiditis i udbrud, med det fulde spectrum af symptomer og gener som følger med denne satans sygdom.

Det er lige så sikkert som amen i kirken!

Du bør med det samme begynde at se på din situation direkte i denne vinkel - og begynde at tænke og handle ud fra erkendelsen af at du er syg. I den grad syg!

At dine blodprøver angiveligt skulle være fine, siger mere om lægen end det siger om blodprøverne. Der er hundrede grunder til, at en blodprøve kan vise et falsk resultat, mens dine symptomer råber højt om, at du har thyreoideahormonmangel!

Lægen burde spørge sig selv om HVORFOR denne forskel mellem resultater af blodprøver og dine symptomer, men det er (for helvede!) altid nemmest for lægen at tro på blodprøverne og mistro patienten. Blodprøverne lyver ikke, mens patienterne sagtens kan bilde sig "alting ind".

Når du skriver "stoffskifte på 5,2? og den skal være maks 4,6 tror jeg hun sa" - da ser jeg at du med "stoffskifte" mener hypofyse-hormonet TSH, men...

...TSH er IKKE det samme som "stoffskifte" og heller IKKE er TSH et stofskiftehormon.

TSH afspejler niveauerne af T4 og T3 i kroppen, uden selv at være et stofskiftehormon. Jo højere TSH - jo større thyreoideahormonmangel. Hos sunde og friske mennesker svinger TSH altid mellem 0,5 og 1 eller maks. 1,5.

Glem "normalområderne", for det er og forbliver et TSH på mellem 0,5 og 1 eller maks. 1,5, som afspejler rette mængder af thyreoideahormoner (T4 of T3) = sundt stofskifte. Fra 2,0-2,5 og opefter afspejler TSH den ellerede eksisterende thyreoideahormonmangel. Jo højere TSH jo større thyreoideahormonmangel.

Thyroxin (T4) og Triiodothyronine (T3) er thyreoideahormoner = stofskiftehormoner. Ikke TSH!

Det er værdier af T4 og T3, som i fællesskab afgør om dit stofskifte er "litt lavt", "normalt" eller "højt", derfor....

... er du sød, så hurtigt som muligt at forlange alle udskrifter af dine blodprøver (det har du ret til at forlange), tilbage fra første gang dit stofskifte var under mistanke?

Når du kommer tilbage med disse tal, og skriver dem af i denne tråd, kan vi begynde at tale om, hvad er hvad i dit tilfælde, fordi som det er lige nu og her - er du blevet vildledt.

I mellemtiden kan du lige så godt begynde at øve dig i at betragte dig selv som syg af Hashimoto's og denne erkendelse vil åbne for dig de behandlingsmuligheder som findes. Om det bliver denne læge eller en anden, må fremtiden vise.

Det som er vigtigst lige nu er at finde ud af hvad er op og ned på dit stofskifte. Vær sød at skaffe de tal, for at få noget konkret at begynde med.

Sitat Opprinnelig skrevet av futuredoctor Vis post
    Er bare så frustrerende med så mange syptomer, men ingen vil tro på meg. Moren min er enig med legen ang. at jeg burde vente med behandling så jeg ikke gjør vondt verre.
    Hvilken "vondt" verre? Jeg tror at din mor har brug for at lære, hvad lavt stofskifte (hormonmangel) skader, hvis behandlingen ikke påbegyndes tidligt nok i forløbet. Be' din mor om at læse disse to tråde:

Og hvis lægen har skræmt din mor til enighed, ved at sige at behandling med Levaxin "altid" fører til at skjoldbruskkirtlen skrumper, er det en gammel overtro som ikke hører hjemme i fornuftens verden. Skjoldbruskkirtler skrumper af helt andre årsager, end behandling. Links til pålidelige kilder for mine påstande findes HER.
    Lad dig ikke skræmme.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Oct 2013
    Sted
    Østfold
    Alder
    40
    Meldinger
    494

Men merker du noe forskjell etter at du begynte på levaxin?
    OM JEG GJORDE!
    Jeg har vært merkbart syk (med sykmelding i varierende grad siden august). Noen dager har jeg vært sengeliggende. Det funker dårlig med to små barn som helst vil ha en frisk mor å leke med! Når jeg ser tilbake har jeg hatt en økende tendens lenge, kanskje siden puberteten.... Men altså syk i ca 4 mndr før jeg fikk prøvemedisinering. Det gikk TO DAGER før jeg kunne ane bedring! Nå har det gått 1,5 uker, og jeg er så mye bedre at mine omgivelser kommenterer at jeg er helt forskjellig (enn før jeg fikk Levaxin), og de som ikke vet at jeg fortsatt må hvile mye (eller "ser" min øresus, hodepine, verkende ledd, trege fordøyelse etc) - tror vel at jeg er frisk. For meg funka det kjapt, andre får ikke effekt før etter tid, eller på høyere dose eller at FT4 eller FT3 har kommet opp i et visst nivå. Det er så forskjellig, og ingen leger i verden kan vite på forhånd hvordan den enkelte responderer. Noen funker dårlig på syntetisk, og må bruke et naturlig kjertelpreparat.

Det er massevis av god informasjon på disse sidene, så kok deg en kanne te og les, les og atter les!

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    74
    Meldinger
    2,323

Exclamation Sv: Syk? hjelp..

Håper noen kan ta seg tid til å svare meg =(
    Någon har tagit sig tid, ser du .... så det är din tur att reflektera och svara.

Eller hade du hoppats på andra, mer lugnande svar på dina frågor?

Tyvärr finns det inte lugnande svar på frågor om sjukdomen med 1300/anti-TPO och 5,2/TSH.

Detta är och förblir Hashimoto's Sjukdom, oavsett om läkaren och mamman håller med varandra om att du inte behöver behandlas.

Du kan välja att lita på dom, eller så kan du välja att ha en framtid och bli en "framtida läkare".

Du kan inte byta ut din mamma, men du kan hitta en annan läkare.

Valet är ditt. Lycka till.
    Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Medlem siden
    Dec 2013
    Sted
    Oslo
    Alder
    26
    Meldinger
    11

Hei alle sammen!

Tusen takk for fine svar, setter veldig stor pris på det. Beklager har ikke fått svart, men har vært veldig dårlig og totalt sengeliggende. Klarer ikke å reise meg opp for å spise engang, ganske tappet for energi. For en syk og frustrert person er ingenting bedre enn at det er noen der ute som tror på meg, så tusen tusen takk. Idag fikk jeg blodprøvesvarene for de siste 3 gangene. Noen av analysesvarene er vel urelevante, men tok dem med så man får et helhetlig bilde og kan få bort evt. differensial diagnoser.

Mai 2013

Anti tpo >1300 ref. <100
    FT4(fritt T4) 14,6 ref. 11,0 - 23,0
    TSH 3,6 ref. 0,2 - 4,0

Juli 2013

Hemoglobin(kanskje urelevant, men likevel) 11,3 ref. 11,7 - 15,3
    Trombocytter (urelevant) 80 ref. 165 - 387
    Ferritin 9 ref. 15 - 200
    FT4(fritt T4) 16,0 ref. 11- 23,0
    Jern 5,2 ref.9,0- 34,0
    Jernmetning(%) 7 ref. 10-50 %
    Kreatinin 56 ref. 45 - 90
    TSH 2,4 ref. 0,2 - 4,0
    Vitamin B12 455 ref. 170 - 650
    Vitamin D 37 ref. 50 - 150

Desember 2013

Hemoglobin 13,1 ref. 11,7- 15,3
    Anti tpo >1300 ref.<100
    ferritin 27 ref. 15 - 200
    FT4(fritt T4) 17,5 ref. 11,0 - 23,0
    Jern 12,8 ref. 9,0 - 34,0
    Jernmetning(%) 19 ref. 10 - 50%
    TSH 5,8 ref. 0,2 - 4,0
    Vitamin B12 401 ref. 170 - 650
    Vitamin D 48 ref. 50 - 150
    Syk, men ingen diagnose?

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Etter mitt syn så sier både blodprøvene dine og symptomene dine på at du har et autoimmunt lavt stoffskifte, Hashimoto.
    Det du trenger er en doktor som vil hjelpe deg, noe din lege tydeligvis ikke kommer til og gjøre før TSH er steget ytterligere (og FT3 og FT4 har blitt lavere)
    Jeg ville, om jeg var deg, skaffet en ny lege umiddelbart. Helt ærlig så skjønner jeg ikke at en lege som vet familiehistorien, ser blodprøvene og hører symptomene. ikke starter behandling umiddelbart.
    Det er helt klassisk med lavt stoffskifte at d-vitaminer, ferritin og B12 faller, og din lave d-vitamin alene vil kunne gjøre deg så utmattet som du er. Du trenger tilskudd av ferritin og d3 + behandling for lavt stoffskifte.
    At en mor er enig i legen, sier ikke så mye om hva som er rett for deg; det har vel mer med at mage mennesker har klippetro på at legen alltid vet best, med lavt stoffskifte er det derimot slik at alt for mange leger kan alt for lite om stoffskiftet.
    Og vente med behandling når du har et autoimmunt angrep på skjoldbruskkjertelen som etterhvert vil gjøre skjoldbruskkjertelen din mer og mer ute av stand til og produsere stoffskiftehormon, er helt feil. Det er absolutt ingen som helst grunn til og vente med behandling, du blir ikke verre av behandling, men kommer til og bli vesntlig verre om du ikke starter behandling.
    Har man autoimmunt lavt stoffskifte er man avhengig av stoffskiftemedisiner resten av livet.

Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Danmark
    Alder
    57
    Meldinger
    621

Hej Futuredoktor

Da jeg havde tal svarende til dine - min TSH var 6, antistoffer >1300 - havde jeg det rigtig skidt.

I Danmark er der nogle få endokrinologer, der anerkender, at man kan mærke antistofferne i kroppen. Og det kan jeg tydeligt. Så det kan du måske også.

Jeg tilslutter mig de andre indlæg - det vil være godt for dig at komme i behandling. Din medicin skal i givet fald sættes op med korte intervaller. Kortere end de fleste læger anbefaler. Behandling kan nedsætte dine antistoffer og selvfølgelig den høje TSH, og det hjælper rigtig meget.

Og så kommer alle de andre ting, som kan være påvirket af stofskiftet, og som også andre skriver om. Det er jeg selv først nu ved at få lidt mere styr på.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,763

Sitat Opprinnelig skrevet av tinash17 Vis post
    Hej Futuredoktor

Da jeg havde tal svarende til dine - min TSH var 6, antistoffer >1300 - havde jeg det rigtig skidt.

I Danmark er der nogle få endokrinologer, der anerkender, at man kan mærke antistofferne i kroppen. Og det kan jeg tydeligt. Så det kan du måske også.

Jeg tilslutter mig de andre indlæg - det vil være godt for dig at komme i behandling. Din medicin skal i givet fald sættes op med korte intervaller. Kortere end de fleste læger anbefaler. Behandling kan nedsætte dine antistoffer og selvfølgelig den høje TSH, og det hjælper rigtig meget.

Og så kommer alle de andre ting, som kan være påvirket af stofskiftet, og som også andre skriver om. Det er jeg selv først nu ved at få lidt mere styr på.

Jeg kom i behandling med TSH 6,6... og anti-tpo > 1300. Det var etter 3 år hvor det hadde gått bratt nedover... To år tidligere hadde jeg TSH på 4,5 og var også da elendig (om ikke like elendig som på 6,6). Alle symptomene dine tilsier Hashimoto's. For de aller fleste er det en enveisgate til behandling. Hvorfor vil legen at du skal bli verre før du får hjelp? Det er ikke alle følgeskader av langvarig stoffskiftemangel som lar seg reversere ved tilførsel så å vente når man har så tydelige symptomer OG prøver som du har vil jeg si er en stor feilbehandling som vil påføre deg store følgeproblemer og et vanskeligere og lengre tilfriskningsforløp når/om du får behandling...
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Side 1 av 3 123 Siste

Lignende tråder

1. HJELP ... ny her og trenger hjelp
    Av sliten i forumet Presentasjoner
    Svar: 20
    Siste melding: 09-03-11, 16:30

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder