Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
    Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    44
    Meldinger
    205

Standard Armour og levaxin kombinasjonsbehandling

Hei! Lenge sidan eg har vore aktiv på forumet😊..har tidlegare brukt armour aleine med dårleg effekt grunna for låge t4 verdiar, samt sikkert for låg dose armour. Har no ny oppstart av armour i kombinasjon med levaxin. Ved oppstart tok eg 45- 60 mg armour delt på to doser i tillegg til levaxin 100mcg. Hadde umiddelbar effekt på søvn og væskereduksjon i kroppen. Følte meg kald på beina men har forstått at detkan være tilpasningsproblemer. Hadde v oppstart også feberfølelse i kroppen. Har no sidan 28/11 brukt 50 mcg levaxin og 30 +30 med armour. Skal ta nye blodprøver 28/12. Føler imidlertid at dosa er for lav men er reddfor å " kræsje" på for høg dose slik eg gjorde sist på armour. Høres dosa grei ut? Kva dose har dokke som brukar armour i kombinasjon med levaxin landa på?
    Bra å treffe andre med hypothyreose som vet hvordan jeg har det.
    Armour 3 grain/ dag fordelt på to doser siden 17/5- 14

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Exclamation T4 og FT4 SKAL være lave i behandling med Armour !

Hej RIGG

Trist, at du har behov for at kontakte forummet igen. Jeg havde håbet, at du har fået det bedre for længe siden...

Jeg har nu læst din "signatur-tråd" igennem den sidste time, og ser at du hele tiden havde ret hyppigt ændret medicindose, og skiftet mellem Armour alene, og kombinationen Armour/Levaxin.

Hele vejen igennem går et problem (du skrev om), at dit FT4 var for lavt, og i visse tilfælde - at dit FT3 var for højt, og det kaldte du for overdosering, uden dog at du beskrev nogen overdoserings-symptomer. Tværtimod faktisk - alle symptomer du har beskrevet var hypo-symptomer... så et eller andet er gået HELT galt i forløbet og - fortsat gør, RIGG.

Nu skal jeg prøve at forklare dig, hvad er problemet, og jeg mener "ER", ikke "måske" eller "sandsynligvis". Jeg er nemlig sikker på, at dit problem med det manglende held i behandlingen stammer fra, at din behandling er hele tiden styret af værdien af FT4. Behandlingen BURDE i stedet være styret af FT3 og KUN FT3.

Det er dette som er problemet, fordi en hvilken som helst behandling hvor Armour er involveret MÅ ALDRIG nogensinde styres af T4-værdier. Det vil kun skabe problemer, hvis man følger værdier af T4, og uanset hvor meget man pøser på med doseøgninger af Armour, vil FT4 alligevel forblive lavt. Det eneste man opnår i denne jagt på højere FT4 er, at FT3 stiger for meget...

Sitat Opprinnelig skrevet av RIGG Vis post
    Hei! Lenge sidan eg har vore aktiv på forumet..har tidlegare brukt armour aleine med dårleg effekt grunna for låge t4 verdiar, samt sikkert for låg dose armour.
    Det var IKKE dårlig effekt når dit T4 lå lavt. Det var ganske normalt! Det er ganske normalt, at når man behandles med Armour eller andre thyroid-mediciner, er FT4 altid LAVT. Og det skal være lavt... fordi Armour Thyroid og andre thyroid-mediciner "arbejder" helt anderledes i kroppen, end det syntetiske "rent stof" i Levaxin-pillerne. Helt anderledes. Man kan derfor OVERHOVEDET IKKE SAMMENLIGNE disse to typer af behandlinger med hinanden.

Der er nemlig INGEN FRIE hormoner i Thyroid-piller, eller rettere: kun 1% af de frie thyreoideahormoner findes i Thyroid-piller. Resten af thyreoideahormoner i Thyroid-pillerne er proteinbundet og de kan IKKE ses på blodprøverne, fordi disse analyser er designet til KUN at detektere FRIE hormoner.

Dette er grunden til, at blodprøven FT4 - hos Armour/Thyroid brugere viser altid lavt. Men det betyder IKKE at deres T4 er lavt. Der er masser af T4 til rådighed hos dem. Det bliver bare frigjort fra proteinbindingen lidt efter lidt, så det øjeblikkelige billede af frit T4 aldrig stiger mere end kroppens øjeblikkelige behov (for T4) er.

Det er ret forfærdeligt, det du skriver, fordi det må betyde at den lægehjælp som du har fået den gang (og nu), har ikke været kompetent! Hvordan i alverden kan en læge blande sammen to så forskelligt virkende lægemidler - er mig en GÅDE. Også fordi dette afslører at denne læge har ingen pejling på forskellen mellem de proteinbundne hormoner (som det er medfødt hos os alle) og de frie hormoner. Lærer de ikke noget på lægeskoler?

Som jeg ser på det - har du ikke været fulgt af en kompetent læge, med indsigt i hvordan Thyroid-mediciner arbejder i kroppen - hvilket er jo nøjagtig den samme måde, som en sund skjoldbruskkirtels hormoner arbejder i en ganske almindelig, sund menneskekrop.

Det er jo netop dette som er meningen med at blive behandlet med Thyroid-mediciner i stedet for det syntetiske T4 alone: at opnå samme hormontilstand i kroppen, som kendetegner alle kroppe uden thyreoideahormon-problemer. Hvis en læge (eller patient) betragter Armour-behandlingen gennem "Levaxin-briller", og vurderer effekten af Armour-behandling på samme måde som Levaxin-behandlingen vurderes... vil det gå grueligt galt, fordi det er to FORSKELLIGE behandlinger, som arbejder på to forskellige måder.

Har no ny oppstart av armour i kombinasjon med levaxin. Ved oppstart tok eg 45- 60 mg armour delt på to doser i tillegg til levaxin 100mcg. Hadde umiddelbar effekt på søvn og væskereduksjon i kroppen. Følte meg kald på beina men har forstått at detkan være tilpasningsproblemer. Hadde v oppstart også feberfølelse i kroppen. Har no sidan 28/11 brukt 50 mcg levaxin og 30 +30 med armour. Skal ta nye blodprøver 28/12. Føler imidlertid at dosa er for lav men er reddfor å " kræsje" på for høg dose slik eg gjorde sist på armour. Høres dosa grei ut? Kva dose har dokke som brukar armour i kombinasjon med levaxin landa på?
    Når Armour-behandlingen styres efter værdier af FT4, og Armour-dosen bliver øget og øget for at få FT4 op - forbliver FT4 alligevel lavt, mens man bliver ganske enkelt overdoseret på FT3 fordi konvertering af Armours T4 til T3 er meget lettere og nemmere, end konvertering af syntetisk T4.

Så det som du kalder for at "kræsje", har nok været en kombination af (pga. unødvendige dose-øgninger) for høj FT3 og binyrer, der ikke kunne klare så meget aktivt hormon i cirkulation.

Den rette (og safe/sikker for helbredet) effekt af behandling med Armour er:

1. lavt FT4 ;
    2. FT3 i øverste del af, eller lidt over øverste grænse indenfor normalområdet.
    Det er det som sker for almindelige, thyreoidea-sunde mennesker, og det er netop dette som Armour efterligner.

Er man i behandling med Armour eller andre Thyroid-mediciner - er der INTET GALT med lavt FT4 og højt FT3. Først HVIS man udvikler utvetydige og utvivlsomme symptomer på overdosering - hyperthyreose - da er tiden inde til at sætte Armour-dosen lidt ned, og efter et par dage forsvinder hyper-symptomerne.

Jeg tror at det bedste du kan gøre for dig selv nu er, at du går i tænkeboksen og reviderer din egen opfattelse af, hvordan Armour fungerer, og din opfattelse af den lægehjælp du hidtil har modtaget... fordi - rent ud sagt - har denne lægehjælp allerede kostet dig tab af alt for meget kostbar levetid. Skal den koste dig endnu mere?

Du er nødt til at forstå hvordan Armour "arbejder" for at få det bedste ud af denne behandling.

Derudover har jeg set at du også har problemer med parathyreoidea-hormon og med aldosteron, men ingen steder i dine tråde kunne jeg se, at nogen læger interesserer sig for at udrede dig for disse problemer, som kan være med til at hæmme din vej til bedring.

En ting er dog sikker: kombinationen af Armour og Levaxin løser ikke dine helseproblemer, simpelthen fordi præmissen - lavt FT4 - er og var fra starten FORKERT. Lavt FT4 er ikke noget problem, og er HELT I ORDEN når man behandles med Armour.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    44
    Meldinger
    205

Standard Sv: T4 og FT4 SKAL være lave i behandling med Armour !

Hei Anisa! Tusen takk for et langt og utfyllende svar! Ser av mitt innlegg at det kan virke som jeg har vært opphengt i prøvesvar..

Hadde under behandling med armour alene en følelse at at jeg gikk fort "tom".. Merka det spesielt på temperaturreguleringen og at formen var litt opp og ned..følte meg i utgangspunktet underdosert, med doseøkning var veldig ubehagelig..økte nok for mye for fort, burde kanskje heller dele dosen i tre..

Problemet mitt da jeg startet på armour var at jeg hadde kjempet lenge for å få prøve armour. Den legen jeg hadde på daværende tidspunkt viste seg å være totalt uinterressert i å følge meg opp videre, så dosering vart gjort på egen hånd. Og som du vet føles over og underdosering veldig likt, så det ble masse rot i medisineringen der det gikk for kort tid mellom doseendring.

Hadde en veldig fin periode i starten på armour men følte etter hvert at temperaturreguleringen var veldig av/ på og at ytterligere økning ga hjertebank og "flushing"..da jeg fikk beskjed om å redusere ytterligere på grunnlag av lav tsh , t3 på 6,5 og t4 på 10 bestemte jeg meg for å gå tilbake til levaxin..

Har nå en super lege som er interressert i å hjelpe meg så godt det lar seg gjøre. De første dagene på armour 30+30 i tillegg til fulldose levaxin var veldig bra men nå føles det som dosen er for lav.

Hva vil du anbefale? En liten økning armour med 50 levaxin i bunn eller forsøke å fase ut levaxinen...?

Har lest at både balderklinikken og andre anbefaler kombinasonsbehandling pga uheldig ratio mellom t3 og t4.vanskelig dette her.. Har jeg misforstått når jeg har oppfattet det slik at behandlingen styres av t4 i øvre eller midtre område, tilsvarande t3. Tsh skal man se helt bort ifra med armour...?

Takk anisa
    Bra å treffe andre med hypothyreose som vet hvordan jeg har det.
    Armour 3 grain/ dag fordelt på to doser siden 17/5- 14

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Post Armour og levaxin kombinasjonsbehandling

De første dagene på armour 30+30 i tillegg til fulldose levaxin var veldig bra men nå føles det som dosen er for lav.

Hva vil du anbefale? En liten økning armour med 50 levaxin i bunn eller forsøke å fase ut levaxinen...?

Har lest at både balderklinikken og andre anbefaler kombinasonsbehandling pga uheldig ratio mellom t3 og t4.vanskelig dette her.. Har jeg misforstått når jeg har oppfattet det slik at behandlingen styres av t4 i øvre eller midtre område, tilsvarande t3. Tsh skal man se helt bort ifra med armour...?

Takk anisa
    Selv tak, RIGG

For at tage det sidste først: ja, behandling med thyroid-mediciner kan ikke styres efter TSH, og heller ikke efter T4.

Med hensyn til at "både balderklinikken og andre anbefaler kombinasonsbehandling pga uheldig ratio mellom t3 og t4" er anbefalingen af "kombinationsbehandling - Thyroid/Levaxin" meningsløs, RIGG. Det er meningsløst fordi der er INGEN FRIE hormoner i Thyroid-mediciner. Derimod er der KUN frie hormon-analog af T4 i Levaxin (jeg skriver "hormon-analog af T4" fordi det er ikke 100% samme T4 som kroppen får ud af Levaxin-tablet, i sammenligning med det T4 som kroppen selv danner).

Hvis man opløste en Thyroid-tablet i blodserum og gennemførte en ganske almindelig FT4 (eller FT3) prøve, ville resultatet blive... FT4 på 0, fordi prøven S-Fritt T4 kan ikke "se" det T4 som er bundet til protein. Det betyder altså, at alle thyreoidea-hormoner som findes i Thyroid-mediciner er IKKE frie, men de er pakket ind i proteiner og således ledes de ud i kroppen efter indtagelse af tabletten - proteinindbundet. Det er først EFTER at et molekyle med de proteinbundne thyreoideahormoner er blevet FRIGJORT af protein-bindingen - bliver disse thyreoideahormoner FRIE. Ikke et sekund før.

Det som Balderklinikken siger om "ratio mellom t3 og t4" gælder forholdet de FRIE hormoner imellem, i et GIVENT øjeblik. Og Balderklinikken ville have ret HVIS alle thyreoideahormoner fra Thyroid-tabletten blev FRIGJORT ud i blodet PÅ EN GANG. Men RIGG... det sker IKKE på en gang når man behandles med Thyroid-tabletter. Det sker kun gradvis, over hele døgnet.

Kroppen frigør KUN den afgrænset mængde af thyreoideahormoner i Thyroid-tabletten, som kroppen har brug for "her og nu" - ikke alt på en gang, og det betyder at alt snak om "ratio" mellem T3 og T4 er meningsløs i denne sammenhæng, fordi det er kroppen selv (ikke Thyroid-tabletten) som "bestemmer" - ud fra kroppens øjeblikkelige behov - hvor meget eller hvor lidt af thyreoideahormoner skal frigøres fra proteindbindingen - fra nogle af de cirkulerende i blodet protein/hormon-molekyler - på et givent tidspunkt.

At T4 skal være lav i behandling med Thyroid-mediciner berører på at der hele tiden foregår en omdannelse af T4 til T3, og at der derfor altid "forbruges" en mængde af frit T4 i blodet, hvorefter nyt T4 frigøres fra proteinindbindingen til blodet igen, så der hele tiden er "omdannelses-råstof" til rådighed, men kun lige så "nok" som der er brug for. Ved Levaxin derimod er ALLE T4-molekyler "frie" på en gang, og derfor er lavt T4 et problem når man behandles med Levaxin.

At TSH bliver ekstremt lavt i behandling med Thyroid-mediciner berører på at hypothalamus i hjernen modtager "kemiske" tilbagemeldinger fra kroppens celler om niveauet af thyreoideahormon-aktiviteter i cellerne. Er thyreoideahormon-aktiviteter i cellerne tilstrækkelige i forhold til kroppens behov for energi... sender hypothalamus INGEN besked til hypofysen om at øge TSH-signallet til skjoldbruskkirtlen = blod-TSH bliver supprimeret eller endda usynligt. Usynligt eller supprimeret TSH betyder "hyPERthyreose" udelukkende og kun i de tilfælde, hvor FT4 og FT3 er (alt) for høje.

Når du spørger "Hva vil du anbefale? En liten økning armour med 50 mcg levaxin i bunn eller forsøke å fase ut levaxinen...?" - svarer jeg: ingenting. Jeg kan ikke anbefale dig noget bestemt i forhold til den aftale du har med din læge. Jeg kan kun sige, at hvis det var mig selv - ville jeg cutte det syntetiske T4 og koncentrere mig i stedet på at nå op på, så tilstrækkelig en dose af Thyroid, som er nødvendig for at opnå størst muligt symptomfrihed.

Det som jeg dog kan råde dig til, uanset hvilken behandling du er i gang med, og i hvilke doser - er at begynde tage hele din medicindose til natten. Det er om natten, at kroppen forbruger thyreoideahormoner til "vedligeholdelse" af organer og "systemer", og til energi næste dag. Jeg har læst, at efter overgang til natmedicinering bliver effekten af hormon-lægemidler omtrent 10-20% større.

Jeg håber at du funder ud af det... fordi på mig virker det som om du har været underdoseret i årevis, og jeg er meget skuffet over, at du nok en gang kommer tilbage til forummet, fordi du fortsat ikke har ikke fået det bedre nok, selv efter så mange år i behandling.

P.S. Jeg har "snakket" med en Balder-patient som på femte år behandles med 1 grain Thyroid og 50 mcg Levaxin. Hun påstår hårdnakket, at Omdal har reddet hendes liv. Inden hun kom på Balder gik hun med underbehandlet lavt stofskifte gennem nogle år, og det har kostet hende både en skilsmisse og tabet af jobbet. Så kom hun på Balder og fik denne mix-behandling af Omdal, som hun jo lovpriser i høje toner. Så er det, at jeg har lyst til at spørge... hvordan kan det være at 1½ år efter at hun er startet på Balder - måtte hun alligevel søge (og fik tilkendt) førstidspension, fordi hun var fortsat fuldstændig ude af stand til at fungere i et job? Selv om det var en stor ulykke for hende, at måtte affinde sig med halvdårlig økonomi for resten af livet, i en alder af kun 42 år, alligevel bliver hun ved med at lovprise Omdal. Vi er ikke gode venner mere, fordi hun hellere klamrer sig til Omdal, end hun indser at manden har påført hende tabet af hendes arbejdsliv og selvforsørgelse. Begå ikke samme fejl, RIGG.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Question Sv: Armour og levaxin kombinasjonsbehandling

Hej RIGG Hvordan er det gået siden sidst?

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Nord Troms
    Alder
    66
    Meldinger
    1,111

Standard Sv: Armour og levaxin kombinasjonsbehandling

Hei! Lenge sidan eg har vore aktiv på forumet😊..har tidlegare brukt armour aleine med dårleg effekt grunna for låge t4 verdiar, samt sikkert for låg dose armour. Har no ny oppstart av armour i kombinasjon med levaxin. Ved oppstart tok eg 45- 60 mg armour delt på to doser i tillegg til levaxin 100mcg. Hadde umiddelbar effekt på søvn og væskereduksjon i kroppen. Følte meg kald på beina men har forstått at detkan være tilpasningsproblemer. Hadde v oppstart også feberfølelse i kroppen. Har no sidan 28/11 brukt 50 mcg levaxin og 30 +30 med armour. Skal ta nye blodprøver 28/12. Føler imidlertid at dosa er for lav men er reddfor å " kræsje" på for høg dose slik eg gjorde sist på armour. Høres dosa grei ut? Kva dose har dokke som brukar armour i kombinasjon med levaxin landa på?
    Hei Rigg. Jeg leste et innlegg her at fT4 ofte blir lav og at det er ok ved bruk av Thyroid. Legen bør heller være opptatt av fT3.
    Det er også normalt at TSH blir 0,01 med Thyroid.

Dessuten er det helt naturlig at man blir ganske mye verre av for lav dose, og at det dessuten er negativt å blande naturlig Thyroid og syntetisk Levaxin.

Jeg har aldri blandet disse, selv om legen min anbefalte det. Det var fordi jeg fikk mange bivirkninger på KUN Levaxin OG på kombinasjon Levaxin og Liothyronin (begge syntetiske).
    Mine opprinnelig doser Levaxin 100 mcg og kombi: Levaxain 70 mcg + 20 mcg Liothyronin gjorde meg sykere og jeg fikk følgesykdommer.

Stoffskiftet ble først mye bedre på ren Thyroid og i tillegg forsvant mange symptomer som hadde kommet snikende gjennom årene på syntetiske stoffskiftemedisiner.
    Min trivselsdose er NÅ på 4 grain (250 mg) Thyroid Erfa

Lignende tråder

1. Info til lege og Armour/Erfa/kombinasjonsbehandling
    Av Siriusen i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 3
    Siste melding: 18-08-10, 16:51
  2. Kombinasjonsbehandling armour og levaxin.
    Av RIGG i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 5
    Siste melding: 28-06-07, 10:20
  3. Fra levaxin til armour?
    Av resi i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 17
    Siste melding: 02-12-06, 01:20

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder