Viser søkeresultater 1 til 4 av 4
    Medlem siden
    Nov 2013
    Sted
    Midtjylland, Danmark
    Alder
    54
    Meldinger
    3

Standard højt stofskifte

Hej jeg er ny her i forummet, jeg har nogle spørgsmål vedr. højt stofskifte

Jeg er en ung mand på 45 år der har fået konstateret højt stofskifte for ca 1 år siden, men jeg tror jeg har haft det i længere tid.
    jeg har i knapt et år fået thycapzol i starten 4 piller om dagen og nu i meget lang tid 1 pille som 5 mg.

Endokrinologen på sygehuset siger at jeg har det man kalder en knude kirtelstruma (mellem stor) og de har tilbudt mig radiojod som jeg nu i 2 omgange har sagt nej til, jeg har i lange perioder haft det ok, kan dog altid mærke noget i kroppen, og i skrivende stund er jeg i en meget dårlig periode min hals svulmer og jeg har ondt i mine muskler. ligesom influensa gange 3.

mit bøvl startede tilbage i 2004 hvor jeg løbetrænede en del samt at der var også en del stress i min liv, fra den ene dag til den anden kunne jeg ikke løbe mere, efter en løbetur var jeg fuldstændig ødelagt i 3-4 dage bagefter,

jeg har selvfølgelig været hele møllen igennem, men man har aldrig kunnet finde noget på mig, sund og rask, indtil jeg slog i bordet for et år siden og lægen syntes vi skulle prøve med thycapzol. jeg har mange gange i de mellemliggende år fået taget blodprøver og iflg. læge var der ingen ting bortset fra de lå lidt lavt i Tsh. men indefor normal området.

så jeg endelig fik sat ham stolen for døren og overtalt ham til jeg skulle prøve thycapzol, og sikken en omvæltning, fra at have gået i et par år eller længere og været træt gange 100 havde jeg lige pludselig energi og mere, men løbe kan jeg stadig ikke jeg bliver stadig hurtigt træt i mine muskler.

Mit spørgsmål eller flere går på.
    ? er det fornuftigt at få radiojod, jeg er selvfølgelig bange for at udvikle lavt stofskifte
    ? kan man ændre noget med kost, og i såfald hvad må man gerne spise og hvad må man ikke
    ? hvilken betydning har rygning, jeg ryger ca. 5 om dagen,
    ? hvorfor er det at man altid har ondt i musklerne og kan ikke holde til ret meget.

Mvh. Carsten.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    70
    Meldinger
    10,241

Standard Sv: højt stofskifte

Hej Carsten

Det er nok en såkaldt "toksisk multiknude-struma" du har, dvs. struma med "varme" knuder som producerer "løbsk" flere hormoner end din krop har brug for.

Multinodøs toksisk struma
    Er den hyppigste årsag til hyperthyreose i Danmark
    Er meget hyppig i områder af verden med jodmangel
    Optræder typisk hos patienter ældre end 50 år med langvarig atoksisk multinodøs struma og har en mere snigende udvikling end Graves' sygdom
    Negativ TRAb

Toksisk adenom
    Årsag til 5-10 % af hyperthyreoser i Danmark1
    Er autonomt fungerende knuder
    Er hyppigst hos unge patienter og i områder af verden med jodmangel, dog ikke i samme grad som ved multinodøs struma
    Negativ TRAb

Kilde: https://www.sundhed.dk/sundhedsfagli...hyperthyreose/

Er din TRAb negativt?

Hvis du har negativ TRAb, kan du godt overveje mild radiojodbehandling, men tilbage står spørgsmål om - hvad stiller du op med din multiknudestruma, som jo ikke forsvinder af sig selv, og som måske alligevel fortsætter med at danne nye hormonproducerende knuder. Eller kunne du måske flytte til Skagen? Skagen er det eneste område i Danmark, uden jodmangel, fordi grundvandet indeholder lige så meget jod pr liter, som selveste WHO anbefaler som sund standard. Spøg til side...

Jeg tror, at du har brug for at konsultere en læge, du kan tale med og som er indstillet på at informere dig samvittighedsfuldt om fordele og ulemper ved radiojodbehandlingen.

Jeg tror også at du bør læse dig op i jod og tilskud af jod, fordi det er ikke en viden du kan få hos vores læger. Hvis det er jodmangel som får skjoldbruskkirtlen til at danne "varme" knuder, kan "jod nok" få kirtlen til at ophøre med at danne disse knuder. I de tilfælde hvor jod viste sig at spille en rolle, har stofskiftet stabiliseret sig og strumaen/knuderne skrumpede, så mit råd til dig er - udforsk jod-vinklen før du går videre til overvejelser af andre behandlinger. Her er alt at vinde og intet at tabe, ved at forsøge at danne sig et overblik.

Hvis du har TRAb, da kan radiojodbehandlingen få din tilstand til, kontinuerligt at skifte mellem lavt og højt stofskifte, hvilket før eller senere kan ende med at lægerne ser en operation som eneste udvej. Problemet med operationen er dog, at TRAb forsvinder ikke bare fordi kirtlen er borte. Uanset faldende, fortsætter TRAb under alle omstændigheder med at påvirke resultater af stofskifte-prøver, som lægerne (forblindet) bruger til at styre behandlingen med. Det betyder et stofskifte der er nærmest umuligt at stabilisere på rette niveau, og derfor fortsatte problemer med trivsel og med helbred.

Hvis du beslutter dig for en behandling som ender med lavt stofskifte - gør dig selv dit livs største tjeneste: fra dag 1 afvis Eltroxin og insister på Thyroid fra Glostrup eller Erfa Thyroid på recept, fra et tysk apotek som en fast leverandør (flere danskere benytter denne 100% lovlige løsning). Så har du en fair chance for at genvinde største parten af helbredet, uanset om du har eller ikke har TRAS, og uanset hvilken behandling du kan blive tvunget ud i, for at få has på din hyperthyreose.

Betingelsen for at lykkes er, at du selv doserer din medicin "efter forholdene", ikke mindst fordi du kender udmærket symptomer på overdosering når du lider nu af hyperthyreose, og du vil derfor altid kunne vurdere din aktuelle medicindose bedre end nogen læge kan. Lægen ser kun på blodprøver, men har ingen føling med, hvad der i virkeligheden sker inde i din krop. Det ved kun du.

Sitat Opprinnelig skrevet av carstenp Vis post
    ? kan man ændre noget med kost, og i såfald hvad må man gerne spise og hvad må man ikke
    Du kan under alle omstændigheder profitere stort af at omlægge kosten til anti-inflammatorisk, uanset om du har TRAb eller ikke. Men for konkrete råd er der brug for at opklare hvad er årsagen til din hyperthyreose, og hvilken behandling du bestemmer dig for senere.

? hvilken betydning har rygning, jeg ryger ca. 5 om dagen
    Tobaksrøg sænker TSH og reducerer lidt kirtlens hormonproduktion hos raske (friske). Du får i hvert fald ikke hyperthyreose af at ryge 5 om dagen.

? hvorfor er det at man altid har ondt i musklerne og kan ikke holde til ret meget
    Prøv at søge på følgende fraser: hyperthyroid myopathy og thyrotoxic myopathy eller endocrine myopathies. Både lavt og højt stofskifte kan manifestere sig med lige plagsomme symptomer fra muskler, så det er under alle omstændigheder nyttigt at skaffe sig overblik over.

Håber det bedste for dig.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Nov 2013
    Sted
    Midtjylland, Danmark
    Alder
    54
    Meldinger
    3

Standard Sv: højt stofskifte

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Hej Carsten

Det er nok en såkaldt "toksisk multiknude-struma" du har, dvs. struma med "varme" knuder som producerer "løbsk" flere hormoner end din krop har brug for.

Multinodøs toksisk struma
    Er den hyppigste årsag til hyperthyreose i Danmark
    Er meget hyppig i områder af verden med jodmangel
    Optræder typisk hos patienter ældre end 50 år med langvarig atoksisk multinodøs struma og har en mere snigende udvikling end Graves' sygdom
    Negativ TRAb

Toksisk adenom
    Årsag til 5-10 % af hyperthyreoser i Danmark1
    Er autonomt fungerende knuder
    Er hyppigst hos unge patienter og i områder af verden med jodmangel, dog ikke i samme grad som ved multinodøs struma
    Negativ TRAb

Kilde: https://www.sundhed.dk/sundhedsfagli...hyperthyreose/

Er din TRAb negativt?

Hvis du har negativ TRAb, kan du godt overveje mild radiojodbehandling, men tilbage står spørgsmål om - hvad stiller du op med din multiknudestruma, som jo ikke forsvinder af sig selv, og som måske alligevel fortsætter med at danne nye hormonproducerende knuder. Eller kunne du måske flytte til Skagen? Skagen er det eneste område i Danmark, uden jodmangel, fordi grundvandet indeholder lige så meget jod pr liter, som selveste WHO anbefaler som sund standard. Spøg til side...

Jeg tror, at du har brug for at konsultere en læge, du kan tale med og som er indstillet på at informere dig samvittighedsfuldt om fordele og ulemper ved radiojodbehandlingen.

Jeg tror også at du bør læse dig op i jod og tilskud af jod, fordi det er ikke en viden du kan få hos vores læger. Hvis det er jodmangel som får skjoldbruskkirtlen til at danne "varme" knuder, kan "jod nok" få kirtlen til at ophøre med at danne disse knuder. I de tilfælde hvor jod viste sig at spille en rolle, har stofskiftet stabiliseret sig og strumaen/knuderne skrumpede, så mit råd til dig er - udforsk jod-vinklen før du går videre til overvejelser af andre behandlinger. Her er alt at vinde og intet at tabe, ved at forsøge at danne sig et overblik.

Hvis du har TRAb, da kan radiojodbehandlingen få din tilstand til, kontinuerligt at skifte mellem lavt og højt stofskifte, hvilket før eller senere kan ende med at lægerne ser en operation som eneste udvej. Problemet med operationen er dog, at TRAb forsvinder ikke bare fordi kirtlen er borte. Uanset faldende, fortsætter TRAb under alle omstændigheder med at påvirke resultater af stofskifte-prøver, som lægerne (forblindet) bruger til at styre behandlingen med. Det betyder et stofskifte der er nærmest umuligt at stabilisere på rette niveau, og derfor fortsatte problemer med trivsel og med helbred.

Hvis du beslutter dig for en behandling som ender med lavt stofskifte - gør dig selv dit livs største tjeneste: fra dag 1 afvis Eltroxin og insister på Thyroid fra Glostrup eller Erfa Thyroid på recept, fra et tysk apotek som en fast leverandør (flere danskere benytter denne 100% lovlige løsning). Så har du en fair chance for at genvinde største parten af helbredet, uanset om du har eller ikke har TRAS, og uanset hvilken behandling du kan blive tvunget ud i, for at få has på din hyperthyreose.

Betingelsen for at lykkes er, at du selv doserer din medicin "efter forholdene", ikke mindst fordi du kender udmærket symptomer på overdosering når du lider nu af hyperthyreose, og du vil derfor altid kunne vurdere din aktuelle medicindose bedre end nogen læge kan. Lægen ser kun på blodprøver, men har ingen føling med, hvad der i virkeligheden sker inde i din krop. Det ved kun du.

Du kan under alle omstændigheder profitere stort af at omlægge kosten til anti-inflammatorisk, uanset om du har TRAb eller ikke. Men for konkrete råd er der brug for at opklare hvad er årsagen til din hyperthyreose, og hvilken behandling du bestemmer dig for senere.

Tobaksrøg sænker TSH og reducerer lidt kirtlens hormonproduktion hos raske (friske). Du får i hvert fald ikke hyperthyreose af at ryge 5 om dagen.

Prøv at søge på følgende fraser: hyperthyroid myopathy og thyrotoxic myopathy eller endocrine myopathies. Både lavt og højt stofskifte kan manifestere sig med lige plagsomme symptomer fra muskler, så det er under alle omstændigheder nyttigt at skaffe sig overblik over.

Håber det bedste for dig.

Hej Anisa

Mange tak for dit uddybende svar.

om min trab er negativ vil jeg selvfølgelig finde ud af, og så vil jeg følge det spor med tilførsel af jod, som jeg husker det fortalte lægen at mit høje stofskifte med overvejende sandsynlighed kom fra for lidt jo i kosten, og samtidig var jeg på det tidspunkt meget stresset

Optræder typisk hos patienter ældre end 50 år. det er ikke sjov læsning når man kun er 45

Jeg går ud fra at det er ligemeget om trab er positiv eller negativ nu tænker jeg i forhold til tilskud af jod. ?

Det værste for mig i denne sygdom, er at det sætter sig i mine muskler og her er det specielt mine ben og fødder er der noget man kan gøre ved dette

Er der en sandsynlighed for at symtomerne forsvinder, hvis jeg eksempelvis vælger radioaktiv jod behandlingen.

og en super god jul til dig

Mvh. Carstenp
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Nov 2013
    Sted
    Midtjylland, Danmark
    Alder
    54
    Meldinger
    3

Standard hjælp til blodprøver

Hej jeg er forholdvis ny her i forummet, jeg er en ung mand på 45 år som har fået konstateret højt stofskifte for ca. 1 år siden, og har i den tid så fået thycapzol det har hjulpet en del på mit velvære, men jeg syntes stadig at jeg meget hurtigt bliver træt, samt at jeg næsten altid har ondt i mine muskler, specielt i fødder og lægmuskler og ikke mindst manglende energi.

Så tænkte jeg om at der måske var nogen her i forummet der kunne tyde mine prøver og ud fra det se om jeg er så velbehandlet som min egen læge siger.

Prøver taget 04.03.2013 03.04.2013 08.05.2013 13.06.2013 09.10.2013 18.11.2013

P-Glukose 4,9

P-Thyrotropin(Tsh) 2.14 2.44 1.94 1.18 2.09 1.85

Total T3 1.83 2.01 1.83 1.72 1.62 1.67

Total T4 94 83 84 86 80 84

T4 uptake 1.16 1.15 1.05 1.13 1.19 1.17

Trab <90

Vitamin d2-d3 4.1
    Vitamin D2 72
    Vitamin D3 72

Kalium 4.0 4.0
    Natrium 139 141
    Calcium Total 2.27
    Calcium-ion frit 1.33 1.30

Dato →
    Prøve ↓
    04.03.2013
    (klokken ?)
    03.04.2013
    (klokken ?)
    08.05.2013
    (klokken ?)
    13.06.2013
    (klokken ?)
    09.10.2013
    (klokken ?)
    18.11.2013
    (klokken ?)
    TSH
    (Ref.omr. ?)
    2,14 2,44 1,94 1,18 2,09 1,85
    Total T3
    (Ref.omr. ?)
    1,83 2,01 1,83 1,72 1,62 1,67
    Total T4
    (Ref.omr. ?)
    94 83 84 86 80 84
    T4 Uptake
    (Ref.omr. ?)
    1,16 1,15 1,05 1,13 1,19 1,17
    TRAb (TRAS)
    (Ref.omr. ?)
    <90
    Glukose
    (Ref.omr. ?)
    4,9
    Vitamin d2-d3
    (Ref.omr. ?)
    4,1
    Vitamin D2
    (Ref.omr. ?)
    72
    Vitamin D3
    (Ref.omr. ?)
    72
    Kalium
    (Ref.omr. ?)
    4,0 4,0
    Natrium
    (Ref.omr. ?)
    139 141
    Calcium Total
    (Ref.omr. ?)
    2,27
    Calcium-ion frit
    (Ref.omr. ?)
    1,33 1,30

Det skal siges at i starten af året syntes jeg at mine symptomer ikke var så udpræget som fra efteråret og frem til nu, det kan måske også se ud fra prøverne, håber på snarlig hjæp.

Mvh carstenp og rigtig godt nytår
    Sist endret av Mod; 03-01-14 kl 14:39 Begrunnelse: Tabell tilføyd

Lignende tråder

1. Højt stofskifte som IKKE er hyperthyreose
    Av Anisa i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 1
    Siste melding: 10-10-12, 22:21
  2. Højt stofskifte som IKKE er hyperthyreose
    Av Anisa i forumet Emner startet av Anisa
    Svar: 1
    Siste melding: 10-10-12, 22:21
  3. Lavt stofskifte sandsynligvis efter behandlig af for højt stofskifte
    Av Babe i forumet Lavt Stoffskifte etter Graves
    Svar: 89