Side 2 av 2 Først 12
Viser søkeresultater 11 til 18 av 18
    Medlem siden
    Oct 2013
    Sted
    Østfold
    Alder
    39
    Meldinger
    489

Standard Sv: Ikke syk (nok)? Høy anti-TPO

Du kan jo undersøke muligheten for å få tatt prøvene (denne uka) så de er klare til neste legetime? Da sparer du noen dager og et legebesøk. ...eller hadde du plan om det uansett?

(Jeg har som regel ringt dagen før timen for å høre resultatet fra prøvene, så jeg får forberedt meg før legetimen. Har lagt opp alternative løp for time, ut fra prøvesvar og hva jeg vil at legen undersøker videre. Vi har en god dialog! Husk å få utskrift av prøvene også)

Medlem siden
    Dec 2013
    Sted
    Buskerud
    Alder
    52
    Meldinger
    18

Smile Sv: Ikke syk (nok)? Høy anti-TPO

Sitat Opprinnelig skrevet av Bellis Vis post
    Du kan jo undersøke muligheten for å få tatt prøvene (denne uka) så de er klare til neste legetime? Da sparer du noen dager og et legebesøk. ...eller hadde du plan om det uansett?
    Jeg var der i dag kl 8 ja, men som ventet fikk jeg ikke ta dem før etter ny konsultasjon, siden legen har ført opp i journalen at jeg ikke skal ha nye prøver før om et halvt år. "Ca 500 i anti-TPO behøver ikke bety noenting, det varierer ofte. Og det koster jo penger med disse prøvene..." Så da må jeg først ta konsultasjonen, og så komme tilbake en dag senere for å kunne få tatt prøvene kl 8 ;-). Noen som vet hvor mye sånne tester faktisk koster?

Og kan noen si meg om kost-tilskuddene jeg allerede tar kan bidra til "penere prøveresultater", slik at jeg evt. skulle kutte dem ut en periode før neste blodprøve for å få "mer reelle" prøve-svar? Jeg tar: Amino-jern (gir 175 % av anbefalt døgndose), Bio-balanse vitamin-/mineralkompleks (vit C, D3, og E, vit B1,2,3,5,6,12, biotin, folsyre; Kalsium, Kalium, kobber, krom, Magnesium, Mangan, Selen, Sink - gir stort sett full eller dobbel døgn-dose av vitaminene, mindre av mineralene), Urbase (Fosfor, Kalsium, Kalium, Magnesium, Natrium - små til under halv døgndose - for mindre treg mage og mer energi /opplagthet om morgenen), linolje (omega 3,6,9) + noen ganger litt ekstra kalsium/magnesium (har hatt problemer med restitusjon og stive muskler/mye melkesyre). For øvrig "sunt" kosthold, lite ferdig/halvfabrikata.

Da har jeg satt opp følgende forslag til prøve-liste for legen, jeg tar gjerne kommentarer :
    S-TSH, S-fT4, S-fT3, S-Anti-TPO, S-TRAS; Jod, Prolaktin, S-CK og S-fosfat (var forhøyet i sommer), S-Magnesium, Vit B12, Vit D3. Pluss Kortisol spyttprøve over døgnet, men det er kanskje sekundært, dvs en evt. neste gang.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Dec 2013
    Sted
    Buskerud
    Alder
    52
    Meldinger
    18

Nye prøver og spørsmål

Jeg har nå tatt nye prøver, som nok ikke gir legen noen større grunn til å anta hypotyreose, men heller holde på psykolog-troen. Dersom noen av dere kunnskapsrike har kommentarer eller svar på noen spørsmål under er jeg svært takknemlig.

Prøvene 8/1-14 (kl 08:15) viser kun en liten økning i TSH, men greie(?) ft4 og ft3 og nedgang i anti-TPO. Ingen TRAS utelukker at den spolerer TSH-verdien.

Dato/
    Prøve
    15.07.2013 15.11.2013 08.01.2014 ref.v.
    S-TSH 1,6 1,2 1,8 (0,2-4,0)
    S-FT4 15,2 12,2 16 (11,0-23,0)
    S-FT3 4,4 i.m. 5 (3,5-6,5)
    S-Anti-TPO i.m. 527 331 (<100)
    TRAS i.m. i.m. <0,8 (<1?)
    Vit B12 480 i.m. i.m. (170-650)
    Vit D 175 i.m. i.m. (50-150)

Ellers er tilstanden slik at jeg har vært 50 % sykemeldt i desember, har "jobbet med" å slappe av og gjøre avstressende ting på de to fridagene, hatt noen psykologtimer med fokus på dette, og tror selvfølgelig generelt at det har positiv effekt på allmenntilstanden. Siden siste depresjonsdipp i november har jeg ikke følt meg sååå fortvilet, jeg er litt i flytsonen nå, og lurer på hva jeg egentlig "diller med" rundt dette her. Men erfaringen er at det kommer og går, plutselig er jeg langt nede i en bølgedal, så jeg ikke vet opp ned på meg selv (deprimert) og veldig sliten. Og det skremmende i høst var hvor (subjektivt) ekstremt dårlig hjernen fungerte, jeg klarte ikke holde tak i oppgavene mine på jobben på en ordentlig måte, og hadde mange situasjoner hvor jeg "mistet grepet", ikke klarte huske, tenke, holde tråden, i samspill med andre - møter etc. Det føles også som jeg virkelig må pushe adrenalinnivået svært høyt for å klare å yte, det er liksom enten sparebluss og dårlig funksjon, eller ekstrem-press hvorjeg klarer å yte. Med hjernen altså. Selv de enkleste oppgaver orker/klarer jeg ikke komme skikkelig i gang med og fullføre.

Jeg antar at kroppen faktisk har klart å hente seg inn litt i desember. Likevel har jeg når jeg har tillatt meg det, spesielt andre halvdel av julen, sovet 12-14 timer i strekk, mange dager i strekk, og føler meg likevel trett. Har vært ekstremt tørr i øynene. Den hovne tungen har ikke gått over. Morgentemperaturen er 36,6,+-0,1 gr (rektalt). Til tross for lav kroppstemp våkner jeg ofte ganske svett når jeg tar tempen, mens jeg om kvelden under dynen har vært iskald på bena og ofte ikke blir varm før jeg sovner.

• Kan noen fortelle meg hva den hovne tungen kommer av (fastlegen hadde ingen kjennskap til symptomet), og om den og lave temperaturen er nærmest entydig med lavt stoffskifte?
    • Vil TPOen eller de andre indikatorene (TSH, T4) naturlig følge svingninger i allmenntilstanden, slik at jeg burde løpe og ta nye prøver neste gang jeg føler meg helt på bånn?

Jeg er i hvertfall glad jeg føler meg bedre nå om dagen, selv om jeg fortsatt blir "unormalt" sliten før arbeidsdagen er over, og har lav toleranse for mas og tidspress generelt - jeg har vel plutselig tillatt meg å kjenne etter at kroppen og hjernen vil ta det mye mer med ro enn jeg har for vane... Håper bare det varer, og at jeg kanskje kan få et bedre og mer uthvilt liv og mer glede og ro i sjelen hvis jeg er mer bevisst på stressreduksjon av ulike typer.

Ha en superfin søndag
    Sist endret av Mod; 12-01-14 kl 14:28 Begrunnelse: Tabell
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    66
    Meldinger
    10,216

Sitat Opprinnelig skrevet av Tipi Vis post
    • Kan noen fortelle meg hva den hovne tungen kommer av (fastlegen hadde ingen kjennskap til symptomet), og om den og lave temperaturen er nærmest entydig med lavt stoffskifte?
    Måske bliver fastlægen "inspireret" hvis han får at vide, hvad er det medicinske navn på den forstørret tunge? Tilstanden hedder "Macroglossia" og kan bl.a. være et symptom på hypothyreose pga. hormonmangel-betinget ophobning af mucoproteiner i tungen.

De vandopdagende mucoproteiner ophobes forskelligt og i forskellig grad hos de enkelte hypothyroide. Hos nogle ophobes mucoproteiner mere i ansigtet og f.eks. overarme, eller også i underkroppen, eller i tungen som hos dig, men fælles for alle er, at jo længere man lever med hormonmangel, jo mere breder sig depoter af mucoproteiner, inderst i, og yderst på kroppen. Denne symptom hedder "myxødem".

Lægen Karin Munsterhjelm beskriver myxødem her således: "Myxödem är en unik diagnostisk markör för hypotyreos. Det är frågan om en svullnad bestående av mucin, en mukoprotein, som finns överallt i alla vävnader normalt, men i mycket högre grad hos många hypotyreoter. Den stora mängden mucin stör alla inre organs normala funktioner. Synligt är myxödemet främst i ansiktet runt ögonen samt i huden på överarmens utsida där denna är förtjockad."

Når du spørger "om den og lave temperaturen er nærmest entydig med lavt stoffskifte" er svaret et rungende JA! Thyreoideahormon-mangel er altid forbundet med faldet i kropstemperatur... hvilket ligeledes altid producerer hundreder af symptomer på... lavt stofskifte.

Som en del af normalt stofskiftet, nedbrydes organiske forbindelser i kroppen, for at danne varme og energi. Processen kaldes katabolisme. Simplere molekyler anvendes også til at bygge mere komplekse forbindelser som proteiner til brug for vækst og reparation af væv. Denne proces kaldes anabolisme. Hver af millioner (milliarder?) af stofskifte-processer kan kun gennemføres ved hjælp af hvert sit rette enzym. Enzymer som starter liv. Enzymer som vedligeholder liv. Enzymer som slukker liv. Kroppen danner lige så mange enzymer, som der er biokemiske livsprocesser. Millioner (milliarder?). Hvis kroppen er varm nok!

Selv kun et par decimalers permanent fald i basal kropstemperatur er nok til at udløse et hav af symptomer på lavt stofskifte. Jeg har skrevet om alt dette i denne tråd, særlig indlæg nr. 2, men hele tråden er værd at læse, hvis man ønsker forstå alvoren bag noget så banalt som kropstemperatur, og noget så taget for givet som stofskiftet.

Du er på rette vej, Tipi. Lad dig ikke tale fra det! Held og lykke!
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Oct 2013
    Sted
    Østfold
    Alder
    39
    Meldinger
    489

[LIST][*]Kan noen fortelle meg hva den hovne tungen kommer av (fastlegen hadde ingen kjennskap til symptomet), og om den og lave temperaturen er nærmest entydig med lavt stoffskifte?
    Jeg har også forstørret tunge. Og lavere basaltemperatur (ca 35,8 før prøvebehandlinga)
    Makroglossi kan komme av tre ting:
    1. Stoffskiftesykdom (som nevnt lengre opp her)
    2. Amyloidose (protein"avleiringer". Årsak til amyloidose kan for øvrig være stoffskiftesykdom)
    3. Akromegali (for høye nivåer av veksthormon)

Min fastlege hadde heller ikke peiling på hva forstørret tunge kunne komme av. Det var da jeg fortalte ham det, pluss igjen insisterte på prøvebehandling med Levaxin og fikk gjennomslag for det!

Etter 5-6 uker med en oppstartsdose er tunga fortsatt noe større, og jeg kjenner at den eser når jeg har dårlige perioder, men den er ikke like stor hele tiden. (Den har aldri "hengt ut av kjeften", men tannmerker har det vært, og er tidvis fortsatt).

Stå på ditt, og krev behandling! Du har påvist anti-TPO!

Medlem siden
    Dec 2013
    Sted
    Buskerud
    Alder
    52
    Meldinger
    18

Vaklende...

Jeg har fått tilsendt henvisning til endokrinolog fra min fastlege som ikke så noe grunnlag for å gå fra diagnosen lett depresjon eller selv se nærmere på mulig hypothyreose. Jeg kan jo forstå det siste ut fra siste prøver (08.01, gjengitt i post over).
    Jeg føler meg LITT bedre, har ikke vært veldig deppa siden nov, men er fortsatt trett og energiløs (mest i hodet, ikke så mye i kroppen hvis noen forstår hva jeg mener), med konsentrasjonsvansker, svak hukommelse og litt "dårlig fungerende" hjerne. Men altså bedre enn jeg har vært på det verste.
    Så jeg mister litt "motivasjonen" eller troen på at det har noe for seg å forfølge dette videre, før jeg evt blir dårligere igjen. Eller før jeg kan få bedre forståelse av at blodprøvene likevel "støtter meg". Særlig siden jeg vet at jeg risikerer å ende opp med en endo som ikke har særlig mer å tilføre enn fastlegen. Så hvis noen har en endo å anbefale, som det er noen vits i å bruke krefter på, er jeg veldig takknemlig for det.

Men jeg leste litt rundt her i kveld.
    Bellis skrev (i sin tråd "Mange symptomer, men flotte blodprøver!" ):
    "På STTM står det at ferritinet bør være 70 – 90." og
    "Og gjett hva? Dr. Tennant, "gjesteskribent" i "type 2"-boka skriver om TSH-testen: Remember it is not valid ... when stored iron levels (ferritin) are below 70... Min høyeste verdi er på 65, men stort sett på 40-tallet. Kanskje derfor jeg ligger på 1,4-1,7 på testene. Bare én av de var tatt ettermiddag, og den er ikke den laveste av de."
    Mitt ferritin var 50 i juli (15-200). Kan det bety at TSH-testen kanskje viser for lav verdi? Eller er påvirket av at jeg har brukt fluortannkrem og -tabletter/-skylling hele mitt liv? (Sluttet nå, kjøpt tannkrem på helsekost uten fluor)

Så også på Dr. Skinners "Clinical response to thyroxine sodium in clinically hypothyroid but biochemically euthyroid patients" (lenket til pdf på samme Bellis-tråd), og fant at mine verdier (TSH, FT4, TSH/FT4) og symtombilde kan sammenliknes med tyngden av deltakerne i studien. De reagerte svært positivt på behandling - ble kvitt de fleste av sine symptomer.

Dette ga meg litt inspirasjon igjen til å holde saken varm, og gå videre til en endo eller liknende. Men jeg kjenner at jeg har et grunnleggende ønske om å unngå å være medisin-avhengig, hvis det går an, samtidig med å gjenopprette en god livskvalitet. Jeg har forstått at jeg antakelig kan gjøre mye med diett. Så er det da noen vits i å gå videre for å forsøke å få en diagnose, eller få prøvemedisinering? Bør strategien være prøvemedisinering til nær symptomfrihet, for deretter å gå løs på diett og gradvis trappe ned medisinering - eller hvordan bør jeg tenke?

Standardstrofen "dette kan du holde ut, stå på som før" synger i hodet mitt, mens jeg har stadig mindre krefter til å følge det mantraet... Det varer kanskje til neste gang jeg faller ned i et sort hull av depresjon, tårer og fortvilelse kanskje. Eller er jeg ferdig med det? Eller lurer jeg meg selv...

Tar så gjerne mot noen innspill her.

Medlem siden
    Oct 2013
    Sted
    Østfold
    Alder
    39
    Meldinger
    489

Jeg har fått tilsendt henvisning til endokrinolog fra min fastlege som ikke så noe grunnlag for å gå fra diagnosen lett depresjon eller selv se nærmere på mulig hypothyreose.
    Ditt sterkeste kort hos endokrinologen: Du HAR antistoffer (anti-TPO). De gjør deg trolig stoffskiftesyk, og du bør få behandling for det.
    Stå på!

Medlem siden
    Dec 2013
    Sted
    Buskerud
    Alder
    52
    Meldinger
    18

Anbefalt klinikk-/legevalg?

Hei. Jeg er heldig og har helseforsikring som jeg kan kanalisere min henvisning til endokrinolog gjennom. Det viser seg at forsikringen samarbeider med Volvat og Oslofjordklinlikken. Jeg vil gjerne unngå bomskudd med feil klinikk/lege, og er usikker på hvor fleksibel ordningen er for evt. flere forsøk.

Jeg har prøvd å lete litt på forumet uten konkret resultat, og vil gjerne høre om noen kan anbefale en eller begge disse klinikkene, evt. konkrete leger?

Takknemlig for svar

Side 2 av 2 Først 12

Lignende tråder

1. Høy anti-TPO, spontan abort. Kan jeg ha lavt stoffskifte? Lege mener ikke det...
    Av Shadow i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 37
    Siste melding: 21-04-12, 10:57
  2. Anti-depressiva virker kanskje ikke så bra?
    Av sivcath i forumet Nyttige linker
    Svar: 0
    Siste melding: 22-01-08, 12:28
  3. Anti-depressiva virker kanskje ikke så bra?
    Av sivcath i forumet Depresjon
    Siste melding: 22-01-08, 12:28
  4. Svar: 19
    Siste melding: 05-08-07, 17:36
  5. Siste måling viste anti-TPO 2550, og anti-Tg 10650
    Av fredlund i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Siste melding: 15-06-05, 18:44

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn