Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
    Medlem siden
    Dec 2013
    Sted
    Østlandet
    Alder
    38
    Meldinger
    4

Standard Kan det være noe med stoffskiftet selv om prøvene er innenfor? Noen som kan vurdere?

Hei,

Jeg har siden august hatt diverse diffuse symptomer som jeg prøver å finne ut av. Jeg tok blodprøver i august hvor det ble påvist for lavt d-vitamin og folat. Siden da har jeg tatt D-vitamin tilskudd og folsyre tabletter. Nye blodprøver ble tatt igjen nå i november og der har disse manglene rettet seg, men jeg har fortsatt symptomer/andre symptomer. Legen min sier stoffskiftet mitt er fint. Jeg har oppsummert tallene som jeg tror man ser mest på her - jeg synes det er litt vanskelig å se hva slags verdier som kan gi symptomer og hva som ikke gjør det. Jeg aner ikke hva blodprøveverdiene mine har vært tidligere. Jeg fødte barn i 2009 og i august 2012.

Symptomer som kommer og går/relevant info:
    - prikking i ansikt, hender og føtter.
    - fryser lett
    - følelse av kaldt blod i kroppen
    - men noen ganger mer brennende følelse i hendene og føttene.
    - følelse av litt mindre følelse i huden noen steder (men kjenner alt, det bare er litt numment på en måte).
    - verkende fingertupper hvor huden blir skrukkete på tuppen og litt lysere (men ikke helt hvit)
    - svie/vondt i korsryggen som kommer og går
    - ømt/verking bak på ryggen og rundt litt under ribbena i blant (har da tenkt litt på noe med nyrene selvsagt)
    - diffuse magevondter / sviefølelse på magen i blant (merket først i nov 2012).
    - treg mage (veksler mellom treg/forstoppet og mer eller mindre vanlig)
    - tørr i huden
    - litt verking i armer og ben (muskulært?)
    - litt "dunking" i muskler her og der, et lite hopp liksom bare
    - synes håret mitt har blitt grovere i høst
    - spesielt i høst var jeg i perioder en del plaget med nerver i "høyspenn", klarte ikke å slappe av i kroppen
    - melkesyrefølelse i kroppen (ikke så mye av dette nå lenger, også mest i høst)
    - noen ganger litt slapp i armer og ben
    - dårlig konsentrasjon, distraheres veldig lett
    - litt svimmel noen ganger? Ikke mye bare akkurat som at det gynger bittelitt i det jeg beveger meg. Bare akkurat nok til at noe føles litt "off".

- ikke vektendring og heller ikke mer sliten enn normalt med to små barn, full jobb og litt lite søvn.
    - allmenntilstand ellers er bra
    - jeg har en stillesittende jobb. sitter foran PCen sikkert 10 timer om dagen og lite tid til trening.

- faren min går på levaxin og vet at andre lenger ut i familien som har noe med stoffskiftet også.
    - blodprøvene er tatt om morgenen, ca. kl 8:30 - ikke fastende.
    - blodprøve for cøliaki og flåttbitt har vært negative.
    - legen tok noen prøver med sjekk for noe revmatisk som også var negative.

November 2013:
    TSH: 0,96 (0,5-3,6)
    Fritt T3: 4,2 (2,6-5,7)
    Fritt T4: 15 (9-19)
    Anti-TPO: <1 (<6)
    Ferritin: 34 (15-150)

August 2013:
    TSH: 1,2 (0,5-3,6)
    Fritt T3: 4,3 (2,6-5,7)
    Fritt T4: 14 (9-19)
    Anti-TPO: ikke målt?
    Ferritin: 35 (15-150)

Jeg har tatt koloskopi og gastroskopi som var fine (venter på vevsprøvesvar fra gastroskopi, men det så fint ut på undersøkelsen).
    Ultralyd av mageregion, nyrer osv. i september viste ingenting unormalt. Ultralyd av underliv så også fin ut. Celleprøver også OK.
    Venter på svar på MR av hodet som jeg nylig har tatt. Fysiologisk test som nevrolog gjorde på meg viste ingen tegn til sykdom.

Kan jeg legge dette med stoffskifte helt fra meg med de blodprøvesvarene jeg har, eller er det noe mer der jeg burde undersøke?
    Grunnen til at jeg spør er at jeg hører det kan være vanskelig å oppdage og at man kan ha problemer med stoffskifte selv om prøvene er normale.
    Jeg legger ved alle blodprøvesvarene jeg har fått siden august.

https://www.dropbox.com/s/me4mytxza2...r_side1av4.jpg
    https://www.dropbox.com/s/7y3vml1y1n...r_side2av4.jpg
    https://www.dropbox.com/s/97082kqq23...r_side3av4.jpg
    https://www.dropbox.com/s/y6ovw0htxj...r_side4av4.jpg

På forhånd tusen takk om noen vil gjøre noen vurderinger her så kan jeg evt. krysse stoffskifte helt av listen min også mens jeg prøver å finne ut hva som plager meg.

Medlem siden
    Oct 2013
    Sted
    Østfold
    Alder
    39
    Meldinger
    489

Standard Sv: Kan det være noe med stoffskiftet selv om prøvene er innenfor? Noen som kan vurde

Hei du!
    Jeg har vært (merkbart) syk siden august selv, og har også to små barn (2010 og 2012). Det hender legene prøver å bortforklare slike ting med at man er "sliten småbarnsmor", men det virker som din lege (og også min) har klart å se at det er noe mer her.

Ut fra symptomene vet jeg ikke - det kan være så mye som ligner, både på stoffskiftesykdom og andre sykdommer. Også min lege har kjørt en hel haug med ekstra blodprøver, samt UL av hals og CT fra hofte til hals, uten å finne noe. Jeg har TSH og FT4 omtrent som deg, og hadde ikke utslag på anti-TPO da det ble tatt. Allikevel er jeg sikker på at det er stoffskiftesykdom jeg har (og har etter kraftig påtrykk og gode argumenter) nylig starta prøvemedisinering, og det funker! På blodprøvene mine i går morges ble det også tatt med antistofftester, så nå venter jeg i spenning et par dager, før prøvesvaret foreligger! Det er ikke alltid stoffskiftesykdom gir seg utslag i blodprøvene, eller man må vente årevis med invalidiserende symptomer innen det viser seg i prøvesvarene.

Du burde virkelig sørge for å få testa de andre antistoffene, ikke bare anti-TPO, men også anti-TG og TRAS. Insister, selv om legen mener det er unødvendig. Det er bare et par ekstra kryss på et skjema, og som pasienter har vi krav på medvirkning!

Ellers kan det være en idé å tenke at det kan være binyrerelatert? Fastlegene har en tendens til å være meget tilbakeholdne og kunnskapsløse om dette, og de klarer kun å se ytterpunktene: Addisons og Cushings. Jeg anbefaler at du leser det du kan om binyreproblemer og se om du kan kjenne deg igjen i det du leser.

Håper du finner ut av det, uansett hva det er som gjør deg syk!

Medlem siden
    Dec 2013
    Sted
    Østlandet
    Alder
    38
    Meldinger
    4

Standard Sv: Kan det være noe med stoffskiftet selv om prøvene er innenfor? Noen som kan vurde

Hei og takk for svar,

Da skal jeg be legen min sjekke anti-TG og TRAS neste gang jeg drar dit og spørre om binyrene. Jeg avventer svarene på de andre undersøkelsene nå først før jeg foretar meg noe mer nå før jul. Siden jeg verken har vektproblemer eller er spesielt sliten (bank i bordet) føler jeg meg usikker på om det kan være stoffskiftet som gir meg problemer. Men siden det er så mange av symptomene som går igjen med det klarer jeg ikke legge det helt fra meg før jeg har fått utredet det skikkelig.

Er kløende hodebunn et symptom på stoffskifte-problemer? Jeg har sett her at flere har nevnt dette. Jeg har vært plaget av det i mange år - men jeg hadde litt atopisk eksem som liten så jeg har tilskrevet det som en rest av dette. Kanskje ikke likevel? Jeg nevnte det faktisk for legen min sist, siden jeg ikke hadde tatt det opp med henne noen gang. I tilfelle det var relevant for noe. Jeg har også lett for å at føtter og ben dovner bort om jeg sitter på dem (fortere nå enn før tror jeg).

Jeg hadde forøvrig også et tilfelle med noe prikking og sovefølelse for 8 år siden, men det gikk over av seg selv etter en liten stund. Slikt kan kanskje også være stressrelatert? Jeg jobbet mye den gang og det har vært et særdeles hektisk år for oss dette siste med husbygging, salg av hus, ny baby, jobb (jeg tok ikke så mye mammaperm men delte med mannen).

Noen andre symptomer jeg har kommet på som jeg glemte å liste opp tidligere (men jeg får ikke redigert hovedinnlegget mer ser jeg):
    - kløende hodebunn
    - føtter og ben som dovner bort veldig lett når jeg sitter på de
    - tiltaksløshet (utrolig lite flink nå til å få ting unna effektivt, har nok også med dårligere konsentrasjon å gjøre)
    - tidligere i høst spesielt opplevde jeg litt sånn "feber"-følelse hvis jeg styret mye med barn osv.
    - noen ganger slår hjertet veldig fort (til og med rett etter at jeg har våknet) og jeg har også i blant merket litt som at det raser litt avgårde. Men det er ikke så ofte tror jeg, og selv om jeg er slank så er jeg veldig utrent, så det har fått skylden for mye (selv om jeg er i ro).
    - menstruasjonene ble mye krafrigere etter andre fødsel, men det er ikke uvanlig har jeg hørt, derimot reagerer jeg mer på at den de siste par gangene kommer stadig tidligere enn forventet (har alltid vært ganske regelmessig før med +/- få dager), jeg kuttet amming helt i september så avventer litt enda om det kan være en reaksjon på det enda, men jeg trappet ned jevnt og trutt så tror egentlig ikke det.
    - jeg mister en del hår, men det har jeg alltid gjort og har tykt fint hår så det vokser jo ut igjen i samme mengde. Mannen min har faktisk kommentert det at det er hår fra meg mange steder, men jeg tenker det også kan være at det bare synes så godt siden det er litt langt og da jo lett ser ut som mye hår..

Dere som har symptomer - har dere de hele tiden eller kommer de og går? Hos meg er det litt frem og tilbake, noen dager merker jeg lite, mens andre dager mer. Det virker som jeg er mer plaget når jeg ikke har kledd på meg godt nok også kanskje.

Medlem siden
    Dec 2013
    Sted
    Østlandet
    Alder
    38
    Meldinger
    4

Standard Kan det være noe med stoffskiftet selv om prøvene er innenfor? Noen som kan vurdere?

Dere som har symptomer som parestesier, kiling under huden, kuldefølelse, litt svimmelhet osv.
    Har dere alle hele tiden - eller kommer og går de slik at dere noen dager ikke merker noen spesielle plager mens andre dager merker dere feks. prikkingen?

Jeg er selv under utredning men har stoffskifteverdier innenfor normalen. Formen ellers er helt fin *bank i bordet*, men jeg har altså en del av disse rare symtomene.

(se blodprøvene mine her:
    https://www.dropbox.com/s/me4mytxza2...r_side1av4.jpg
    https://www.dropbox.com/s/7y3vml1y1n...r_side2av4.jpg
    https://www.dropbox.com/s/97082kqq23...r_side3av4.jpg
    https://www.dropbox.com/s/y6ovw0htxj...r_side4av4.jpg

Jeg har også hatt MR av hodet som var normal, gastroskopi og koloskopi som var normale.
    Jeg tar D-vitamin og folat tilskudd siden jeg var lav på dette, men de er bra igjen nå.

Skal til legen igjen om 2,5 uke og tenkte nå å prøve å skrive litt "dagbok" over hva jeg kjenner når og må finne ut om stoffskiftet må utredes mer, til tross for blodprøver innenfor normalen. Takker for svar.

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    55
    Meldinger
    734

Hei
    Parestesier, facikulasjoner, prikking etc., kommer og går hos meg. Kuldefølelse er mer konstant. Jeg synes alt er verre i fasen mellom eggløsning og mens enn ellers.
    Selv om prøver er fine er det ikke sikkert stoffskiftet fungerer optimalt, mener vi her inne, men det er vanskelig å argumentere med det overfor en lege. Du ligger da lavt på vit. D, synes jeg .....
    Du bør følge stoffskiftet ditt nøye framover.
    Sjeldnere mens er vanlig ved lavt stoffskifte, men i startfasen av sykdommen kan de faktisk komme tettere enn før.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,744

Mellom eggløsning og mens var jeg også verre. Mener at østrogenet siger (?) i denne perioden og det kan vel binde opp mer stoffskiftehormoner også.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Lignende tråder

1. Svar: 9
    Siste melding: 14-12-12, 10:22
  2. Svar: 27
    Siste melding: 07-10-10, 22:15
  3. Svar: 28
    Siste melding: 29-10-07, 12:30
  4. Svar: 1
    Siste melding: 02-01-07, 20:55

Søkeord for denne tråden

Bokmerker