Side 3 av 10 Først 12345678910 Siste
Viser søkeresultater 21 til 30 av 92
    Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    51
    Meldinger
    2,404

Standard Sv: Kostråd for multiallergiker

Anbefaler deg en skje kokosolje i forbindelse med hvert måltid. Du får opp fett mengden i maten og det kan også blandes med stavmikser i kaffe og te (da varianten uten kokossmak) da høyner du fettinnholdet i maten og spiser dermed mindre protein. Kokosolje er i tillegg bra for tarmen din. Kan du spise glee? Det selges på iherb og er fettet i smør som er skummet av bunnfallet (proteinene). Søk og les om det og vurder om det er noe du kan spise. Ellers er det lurt å drysse olivenolje og kokosolje over det meste du spiser nå for å øke fettprosenten i måltidet ditt. Hvis jeg finner lure oppskrifter skal jeg tipse deg. Synes du er kjempetøff og alltid positiv. Etterhvert håper jeg du kan introdusere endel av disse matvarene i kosten din igjen.

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    59
    Meldinger
    3,120

Tusen takk for tips og gode ord Blondie Jeg blir glad for alle tips og muligheter!

Jeg bruker cocosa i kveldsteen min; kaffien om morgenen har jeg hatt fløte i tidligere (klarer ikke olje i der). Kaffismoothien jeg drikker på ettermiddagen er kaffi, kaldpresset linfrøolje, eggeplomme, kokosmelk, ei bittelita klype søtt (sukrin) og isbiter. Ellers drikker jeg vann, men har nå kjøpt meg noe farris også.
    Jeg prøver og blande inn fett der jeg kan; i dag hadde jeg hjemmelaget majones med litt hvitløk og en finhakka tomat på grønsakene til middagen (vi hadde hjemmelagede kyllingnuggets) siden jeg hadde laget vanlig saus til de andre.

Ghee har jeg faktisk ikke tenkt jeg kan bruke; har brukt det tidligere, men tenkte at ghee er jo klarnet smør, og smør skulle jeg ikke ha. Prøvde og google litt, men fant ikke så mye annet enn at
    "Melk finnes i creme fraiche, fløte, ghee, kasein, kaseinat, kefir, kesam, kjernemelkpulver, kulturmelk, laktalbumin, melk, melkeprotein, melkeproteinisolat, melkepulver, melketørrstoff, myse, myseproteinisolat, mysepulver, natriumkaseinat, ost, ostepulver, rømme, skummetmelkpulver, smør, tørrmelk, yoghurt, yoghurtpulver, biola, cultura, danonino, piano duo, H-melk, lettmelk, ekstra lettmelk, skummet melk, surmelk, kefirmelk, sjokolademelk, kakao, vaniljekrem, vaniljesaus, fløteis, iskrem, yoghurtis, karameller, sjokolade, sjokoladepålegg og fløtekarameller. "

og så fant jeg denne

"Hvordan lese en etikett for en melk-diett: Pass på å unngå matvarer som inneholder noen av følgende ingredienser:

kunstig smør smak
    smør, smør fett
    kasein
    kaseinater (ammonium, kalsium, magnesium, kalium, natrium)
    ost, cottage cheese, rømme
    krem
    vaniljesaus, pudding
    ghee
    hydrolyserte (kasein, melkeprotein, protein, whey, whey protein)
    lactalbumin, lactalbumin fosfat
    lactoglobulin
    laktose
    melk (derivat, protein, tørrstoff, malted, kondensert, fordampet, tørr, hel, lav-fett, nonfat, skummet)
    nougat
    rennet kasein
    rømme
    rømme tørrstoff
    myse (delactosed, demineralisert, protein konsentrat)
    yoghurt "

Og her står ghee listet opp. Fillerern.

Tenkte som så at jeg skal være streng med meg selv i tre måneder (med unntak av julaften da jeg vil ha litt rotmos til pinnekjøttet) og så teste ut en og en ting, veldig forsiktig, for og finne ut om jeg kan tilbakeføre en del til dietten min.

Tror jeg ikke får helt nok næring i meg, fordi epilepsien er plagsom nå, og jeg føler meg som noe katten har dradd med inn.
    Skal bli flinkere til og ha supper stående slik at jeg kan få i meg en kopp suppe nå og da, og dermed forhåpentligvis lure i meg litt mer næring.

Jeg konstruerte noen godbiter også, men tenkte meg ikke helt om og brukte 70 % sjokolade, og den inneholder jo både melk og litt soya.... Skal lage dem med kakaonibs neste gang. Lærer vel etterhvert.

3 ss cocosa extra virgin smeltes
    50 gram sjokolade 70 % smeltes i oljen
    100 gram kokosmasse
    100 gram sesamfrø
    50 gram solsikkekjerner
    15 dråper romessens
    1/2 dl tagatesse

Alt blandes i olje/sjokoladeblandingen og settes på bakepapirkledd stekebrett med ts. Det blir 50 kaker av denne oppskriften. Begge brettene stekes samtidig på 150 grader varmluft 15 minutter og avkjøles på brettet. Kjeksene er nesten flytende når de tas ut av ovnen. Jeg satte brettet ut (fem minus) en times tid, men jeg vil tro både fryseboks eller kjøleskap over natten vil gjøre det samme. De helt stive sjokoladekjeksene oppbevares i tett boks i kjøleskapet og smaker nydelig (etter min smak iallefall) Hver kjeks inneholder 1 karbohydrat.

Kjeksene ble så gode at om ikke gjengen min hadde visst at jeg endelig hadde noe godteri jeg også kan kose meg med,så hadde de nok spist hele boksen min. Nå er det ingen som rører den, med mindre jeg tilbyr.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    41
    Meldinger
    2,767

Det finnes noen melkefri sjokolader, men de innheolder sannsynligvis andre ting du bør holde deg unna, frykter jeg... Jeg maser fælt om den oksehalen, kjenner jeg... men det er altså fett og gelatinrikt kjøtt. Så en suppe eller kraft laget på dette kjøttet vil ha mye fett i krafta.

Håper at magen din blir bedre.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    59
    Meldinger
    3,120

Jeg har funnet melkefri sjokolade, men den er basert på soya, og det er jo iallefall ikke bedre....

Jeg bruker stort sett bare hjemmelaget kraft kokt på kraftige okseben og/eller oksehale både som basis for supper, sauser og også gryter, men vil prøve og bli slik bestemor var; alltid ei suppe klar.

Akkurat nå står Hellstrøms melkefrie blomkålsuppe klar, men jeg valgte vekk reker og brukte i stedet kjøttrester. Har heller ikke curry i den, siden jeg nyser som en tulling av det.

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Østlandet, Norge
    Alder
    54
    Meldinger
    262

Hei, det finnes melkefri sjokolade som ikke er basert på soya. Den er også sukkerfri, søtet med xylitol. Det er solsikkelecitin i den da. Den er fra Plamil og kan kjøpes på helsekostforretninger, samt en del Meny butikker.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    51
    Meldinger
    2,404

http://lovelyliller.com
    I denne bloggen vil du finne noen tips og råd du kan bruke. Mye av dette er det nok dessverre litt mye karbohydrater i, men jeg tror du kan finne noe du kan bruke. Om ikke annet vil du få tips og ideer av å lese der. Synd du ikke kan bruke ghee akkurat nå. Men det er kanskje blandt de første tingene du kan innføre når du har levd strikt en stund?

http://lovelyliller.com/vaffeltrang-...av-giveawayen/
    Her har du vaffeloppskrift du kanskje kan bruke? Sesamfrømel fra vanlig helsekost er kjempekjekt for deg å ha i hus.

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    59
    Meldinger
    3,120

Tusen takk for tips om melkefri sjokolade Karatekid

Tusen takk for linken Blondie

Jeg setter utrolig stor pris på tipsene dere gir meg

Oppskriftene der så virkelig fristende ut, og med litt forandringer skal det nok gå og få ned karbohydratene i noen av rettene iallefall.

Ble ganske så inspirert til og teste ut forskjellige ting. Jeg vet jo at jeg kan, men det føles så merkelig ut og ikke ha meieriprodukter eller egg i maten. NoEgg inneholder mye karbohydrater (1"egg" =2,2 karbohydrater) i forhold til vanlige egg (0,3), så jeg vil prøve tipset om og male opp linfrø og legge dem i vann 10 minutter for deretter og bruke "slimet" som dannes. Har også kjøpt hjem havremelk, rismelk og kokoskrem for og teste ut hva jeg kan bruke/tåle/unngå blodsukkerstigning.

Det er som de sier; veien blir til mens man går.

I morgen skal vi til Arendal fordi jeg skal til kontroll hos øyelegen. Skal innom helsekosten og shoppe litt da tenker jeg. Sesamfrø og linfrø har jeg til nå malt opp selv her hjemme (har en egen liten kaffekvern jeg bruker til dette), men skal skaffe meg både arrowrot, sesammel, bokhvetemel og melkefri sjokolade.

Siden hele dagen går i morgen får jeg ikke hentet pakken min som venter meg på posten; ei ny ladning med varer fra Kinsarvik. Jeg legger igjen 12-15 000 i året der, + alt jeg handler fra iherb, helskostbutikker, etc. Fordelen er jo at jeg allerede har et rimelig godt utvalg av glutenfrie varer i huset, så da er det erstatninger for eggehvite og meieriprodukter som krever litt kløkt.

Guttungen min som nettopp var hos dr. Øverbye har fått litt opplæring i glutenfri mat her på kjøkkenet, og så pakket jeg ned flere "halvfabrikata"-pakker til ham (han reiser i morgen tidlig), der alt det tørre til f.eks. glutenfrie boller ble lagt i en pose med oppskriften klistret på. Han fikk også med seg litt glutenfrie supper, glutenfritt mel og så videre. Gav ham også en del tips for og hindre at han spiser gluten f.eks. på vei hjem fra byen, på besøk, kafèer, etc. Virker som det hele er litt lettere for ham nå som det virkelig har sivet inn hos ham at han må forandre hva han spiser. Jeg vet så altfor godt hvordan det er når man plutselig skal måtte forandre på dietten slik; og siden jeg måtte forandre først (diabetes/ketogen kost), kan jeg være til litt hjelp nå.

Kjennes godt og kunne hjelpe og ikke bare ta imot hjelp

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    59
    Meldinger
    3,120

Har vært på helsekosten og hamstret inn en hel del ting og tang, fant cocosa chili til og steke i; blir spennende og prøve den. Til mer jeg tenker og leser, så tror jeg at jeg kommer til og gå for noe a la Paeolo/stenalderkost men uten meierivarer og nøtter. Så vidt jeg skjønner er det en egen retning innen Paelo som ikke bruker meierivarer fordi, "i gamle dager" var det ikke melk, fløte, youghurt, smør, etc i kostholdet. Ved og velge en allerede etablert retning slipper jeg og finne opp hjulet på nytt, men kan bare tilpasse det til mitt kosthold; spesielt med tanke på karbohydratene. Nøtter er jo en viktig del av Paelo, men også der finnes det alternativer som gresskar/solsikkekjerner, pinjefrø, etc. Eggeplommer kan jeg jo fremdeles bruke og så vil jeg som sagt teste ut linfrø"slim" i stedet for eggehvite og i ytterste nød kanskje prøve NoEgg

Begynner og ane hvor jeg skal gå, og det er en deilig følelse!
    Leste en del på denne siden http://paleomat.com/hva-er-paleo/ i går kveld

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    41
    Meldinger
    2,767

Både paleo (defineres vanligvis som melkefritt, men med smør) og Primal Blueprint (Meierivarer etter personlig toleranse) kan brukes som søkeord for å finne mat uten å måtte finne opp hjulet helt fra bunnen av.

Så godt at du har funnet en "skikkelig" øyelege som både ser og tenker!
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    59
    Meldinger
    3,120

Dagen etter en reise er jeg alltid rimelig elendig, så i dag har jeg stort sett sittet og surfet på nettet.
    Denne siden likte jeg godt http://paleodietlifestyle.com/catego...-diet-recipes/
    Mye info og tips og masse oppskrifter og praktiske råd. Noen av dressingene der skal jeg garantert lage en av de første dagene.
    Klarte og snike meg rett over 3000 kcal i dag; 28 karbohydrater, 130 protein og 254 fett.

Prøvde havremelk for første gang i dag.

Når jeg ikke er i form, elsker jeg og lage maten i stekeovnen. Entrecote i skiver (fant et stykke til halv pris i butikken i går; oksekjøtt er i grunnen best når det går ut på dato) ble lagt i en cocosa smurd langpanne sammen med sopp i båter. Var raus med rosèpepper og brukte også litt salt. Hadde på havremelk, hjemmelaget oksekraft (jeg fryser kraften ned i isbiteformer slik at jeg lett kan bruke kraft de gangene alternativet hadde vært buljong; i dag brukte jeg fem terninger kraft) og litt rødvin for og balansere havremelken som var litt..søt?... i smaken.

Laget meg blomkålris med pinjekjerner stekt i den nye cocosa chilien jeg kjøpte (og den er kruttsterk; savnet rømme for og dempe brannen) og kokte poteter, gulrøtter og kålrot til de andre. Vi var alle enige om at havremelken nesten minnet om fløte i smaken, og at middagen var kjempegod.

Brukte havremelk i desserten også; minutt-is.
    Minutt-is er fløte og frosne bær kjørt på full hastighet ett minutt i foodprosessoren sammen med f.eks. litt sitronsaft eller evt søtning. I dag prøvde jeg altså med havremelk og frosne bær + en dasj sitronsaft. Smakte helt ok, og jeg er lykkelig over og kunne spise is fremdeles Havremelken inneholder noe mer karbohydrater enn fløte, men det kan jeg balansere med mengden jeg bruker.

I morgen må jeg lage meg mer knekkebrød; jeg synest det er lettere og få i seg noen knekkebrød med hjemmelaget majones med vårløk og f.eks. røkt ørret om morgenen, enn og prøve og finne andre alternativ; er ganske kjedelig slik.

Jeg bruker diett.no aktivt og har også lagt ut oppskrifter der f.eks. "knekkebrød for multiallergikere" og "kaffesmoothie". En kaffesmoothie er et lite måltid i seg selv på 275 kcal.
    Har tatt opp okse-bibringe fra fryseren som skal bli til middag i morgen, og hvis formen er der skal jeg også koke opp salsa og lage opp flere hjemmelagede nuggets. Det er også kommet spørsmål fra minsten min om jeg kan lage glutenfrie boller (bollene blir ganske flate, men smaker visst like godt alene som med pålegg i følge gjengen; har ikke smakt dem selv).

Selv om jeg av og til nesten føler en aldri så liten sorg over mat som plutselig er forbudt, så går det stadig bedre. Jeg har alltid vært glad i både og lage og spise mat, og nå blir det jo en hel del ny mat og lage fremover.

Side 3 av 10 Først 12345678910 Siste

Lignende tråder

1. for høye kolesterol verdier og kostråd
    Av toneij i forumet Kosthold - fett og kolesterol
    Svar: 4
    Siste melding: 25-05-12, 19:22
  2. Nye amerikanske kostråd
    Av Anisa i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 0
    Siste melding: 10-06-11, 22:19

Søkeord for denne tråden

Bokmerker