Side 1 av 10 123 ... Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 92
    Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Standard Kostråd for multiallergiker

Epikrise fra sykehuset der jeg nå har fått to nye diagnoser
    alvorlig underernæring og
    multiallergiker, glutenallergi/cøliaki.

Jeg hadde visst slått ut på hvete, egg, kumelk, hasselnøtt, torsk og soyabønner..... Høyest på nøtter (kuttet ut alt av nøtter i sommer og opplevde mye, mye mindre magesmerter), men også melk og hvete er markert med stjerne (har ikke klart og finne referanseområdene her, bare at om man slår ut på IgE så sjekkes det mot de nevnte allergenene).

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Question Sv: Kostråd for multiallergiker

Sitat Opprinnelig skrevet av Pingvinen Vis post
    alvorlig underernæring
    Ja, det bliver spændende, hvordan de kan forklare den, samtidigt med at du sætter alt den mad til livs, som du vitterligt spiser hver dag, oven i det hele, endda så næringsfyldt mad, som den du spiser. Hvis jeg spiste det du spiser, ville jeg (med garanti!) veje 1½ hundrede kg.

Jeg vil alligevel gerne opfordre dig til at forlange en test for æggehvide og æggeblomme særskilt for sig, idet det virkelig er overordentlig sjældent, at folk er allergiske over for æggeblommer, men begynder at undgå hele æg, og dermed går glip af vigtige næringsstoffer, som findes i æggeblommer. I dit tilfælde tæller enhver kilde til næring højt, når der er så meget som ellers skal cuttes pga. diverse allergier.

Ellers tror jeg, at det ligner faktisk "hypermetabolisme", dvs. højt stofskifte der ikke er thyreoideahormon-betinget, og som sagtens kan have været udløst af, dengang i fortidens endnu uerkendte allergier. Bare de er mange nok, og evt. også tiltagende i antal, kan det sætte kroppen i en tilstand af total autoimmun krig, hvor kroppen hele tiden forsøger at bekæmpe alt for mange allergene på en gang. Det bliver virkelig interessant at se, hvad de får ud af det hele. Lægerne altså.

Sitat Opprinnelig skrevet av Pingvinen Vis post
    og så skal jeg visst til en ernæringsfysiolog etterhvert.
    Så må vi håbe, at det ikke er en fedtforskrækket ernæringsfysiolog, som elsker flerumættet plantefedt og som ikke kan lide lavkarbo. Krydser fingre.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,134

Question Sv: Kostråd for multiallergiker

masse klemmer til deg

Hvis du har utslag på glutenallergi har du vel rett til refusjon på det du spiser i stedet for brød?
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Standard Sv: Kostråd for multiallergiker

Ikke så enkelt Vigdis.
    Det kreves påvist cøliaki ved gastroskopi for og ha rett til grunnstøtte.
    Men har man glutenallergi bør man kutte ut gluten i kosten, og da vises ikke cøliaki ved gastroskopi......

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Vest
    Alder
    51
    Meldinger
    420

Skummelt at legene ikke har sett sammenhengen med symptomene og medisinene! Trodde det var det minste de kunne forholde seg til, symptomer fremkalt av medisiner foreskrevet av dem....
    At det er det reneste lotteri å få en lege som ser og skjønner er ille og nesten en trussel mot velferdssamfunnet.
    Når vi må gå til det private for å det hele tatt ha mulighet til å få adekvat hjelp!
    Høyt Ft4, formen svinger fra bra til dårlig.
    Dagboken til VibekeW

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Årets julebakst er i gang!
    I dag laget jeg karamellstenger med tagatesse som søtning og sjokolademakroner med sukrinmelis som søtning.
    I morgen, om jeg er i form, blir det sitronpinner.
    Blir en utfordring dette året og lage julekaker/godteri siden jeg prøver og unngå sukker/karbohydrater, mel/gluten, eggehviter og nøtter/mandler.
    Blir nok noe for noen, noe for andre og noe for alle.
    Har kikket litt på glutenfrie kokebøker, men ikke funnet "min" kokebok enda.

Såvidt jeg skjønner etter og ha lest masse på nettet, så bør jeg fjerne helt fra kostholdet mitt
    hvete/gluten (noe som allerede er fjernet)
    alle kumelk-produkter (som allergiker er det protein i melk jeg reagerer på og ikke lactose/melkesukker)
    all dypvannsfisk (og mange reagerer på alle typer fisk/skalldyr)
    alt av nøtter/mandler/peanøtter
    alt som inneholder eggehvite (og jeg spiser mye egg)
    soya (rører det ikke så det er ikke noe savn)

I tillegg har jeg begynt og mistenke at svinekjøtt ikke er bra; ender opp med dårlige dager med mye leddvondt og "syk" følelse i kroppen opptil tre dager etter at jeg spiser svinekjøtt)

Men når jeg i tillegg skal holde karbohydratene under 25 pr dag, begynner dette og bli riktig komplisert.

I tillegg må jeg holde kaloriene oppe fordi jeg trenger hvert gram for ikke og gå ned mer.

Jeg har funnet kokebøker/oppskrifter som er uten alle matvarer jeg reagerer på, men da er de i stedet fulle av karbohydrater.
    Likeledes så baserer lavkarbobøker seg på fete meierivarer, mye egg og mye nøtter/mandler.

Noen av dere som har kommet over kokebøker/blogger/oppskriftsider som tar hensyn til alt?
    Setter stor pris på tips!

Har purret på legen på sykehuset fordi jeg ser at jeg kommer til og trenge hjelp om jeg skal fjeren alle varene på listen over og samtidig holde karbohydratene nede, mens jeg får i meg nok av alt kroppen trenger i store nok doser.

Medlem siden
    Dec 2013
    Sted
    Nord Trøndelag
    Alder
    28
    Meldinger
    6

Har du hørt om makrobiotikk? Det er et kosthold og en livsstil. Les litt om det her: http://macroliv.com/macro.html
    Ellers kan du google det, og se hva du finner.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Takk for linken. Hadde ikke hørt om makrobiotisk mat, så jeg googlet og leste og fant dette

"macrobiotics mener at visse matvarer skaper balanse når det forbrukes. Disse matvarer er i hovedsak ubehandlet og består av frukt og grønnsaker, fermenterte soyaprodukter, bønner, hele korn, sjø grønnsaker, nøtter og frø. Disse er de matvarer som grunnleggende makrobiotisk mat er basert på.

Michio Kushi anbefaler at grunnleggende makrobiotisk måltid bestå av 30 prosent hele korn, 40 prosent grønnsaker, 10 prosent bønner og belgfrukter, 5 prosent miso suppe og de resterende 15 prosent frukt pluss diverse.

Når matlaging, bruker 3 deler vann til 1 del hele korn. Steam, steke eller wok grønnsaker. Kok bønner og belgfrukter og legge til korn eller bruke som en siderett. Serveres miso suppe i 1-cup porsjonsstørrelser ved oppløsning 1 ss. miso i 1 kopp varmt vann. "
    kilde:http://www.prgmea.com/12/2012/01/gru...otisk-mat.html

Dietten, som basic er vegansk eller vegetearisk, er fettfattig og fiberrik, og består av alt for mye karbohydrater for meg, i tillegg til at den baserer seg på korn, soya og nøtter, som jeg ikke kan ha.

Jeg er alvorlig undervektig selv om jeg spiser nær innpå 4000 kcal pr dag, noe som gir meg ikke mer enn ca 25-30 karbohydrater. Min hovedkilde til energi er nettopp fett siden jeg ikke kan ha mer karbohydrater pga diabetesen.
    Bønner og linser gir blodsukkerstigning selv om stigningen er senere enn i f.eks. korn.
    Jeg har type 1 diabetes som reguleres med kostholdet siden kroppen min ikke blir enig med seg selv hvordan den skal forholde seg til insulin.

Intressant og lese om, men dessverre ikke noe for meg.

Medlem siden
    Dec 2013
    Sted
    Nord Trøndelag
    Alder
    28
    Meldinger
    6

Interessant å høre. Har en søster som er fullstendig overbevist om at hvis alle hadde fulgt den livsstilen der, ville man ikke hatt noen fysiske eller psykiske plager. Hun har levd med denne livsstilen i noen år nå, og tror det er sannheten og livredderen for alle. Hun tror man kan spise seg frisk fra kreft og allergier og alt. Hun var superallergisk mot katt og pollen, og er ikke det lengre, og hun sier selv hun er mer opplagt og mer stabil.

Jeg kan ikke så mye om sånt, og lever forholdsvist som den vanlige normann, men har skjønt at mat påvirker en del, selv om jeg har vanskelig for å gjøre noe med det...
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Side 1 av 10 123 ... Siste

Lignende tråder

1. for høye kolesterol verdier og kostråd
    Av toneij i forumet Kosthold - fett og kolesterol
    Svar: 4
    Siste melding: 25-05-12, 19:22
  2. Nye amerikanske kostråd
    Av Anisa i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 0
    Siste melding: 10-06-11, 22:19

Søkeord for denne tråden

Bokmerker