Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
    Medlem siden
    Dec 2013
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Alder
    35
    Meldinger
    3

Standard Lavt stoffskifte og betendelse i skjoldbruskkjertelen - Mann, 30år

Hei Mann 30år fra Sogn og Fjordane her

Har hatt diagnosen lavt stoffskifte i snart 1år. Begynte på 50mg Lexivan og går på samme dose nå. Tror eg har hatt lavt stoffskifte i mange år, de siste 4årene har eg økt endel i vekt.. Har alltid veid rundt 65kg (høyde 173) og nå ligger eg på 85kg med samme kosthold. Har mistanke at det er pga stoffskifte eg har gått opp i vekt, og med tanke på at energinivået er mye lavere nå enn tidligere.

Føler verre og verre for kver dag, er heilt tom for energi. Det går ut over både jobben og samboeren min :(
    Er veldig frustrerende at samboer og de på jobben tror eg e lat og ikkje skjønner kordan det er å ha lavt stoffskifte.

Mine bivirkninger, som eg tror er relatert til lavt stoffskifte:
    - Ekstremt sliten og trøtt, uansett kor lenge eg sover
    - Glemsk
    - Tiltaksløs
    - Tørr hud, tørt hår
    - Vondt i ledd
    - Hes stemme

Har tatt rønken av skjoldbruskkjertelen, og den er betendt. Kanskje det er derfor stemma mi er så hes?

Ser dosen min riktig ut? Føler den er litt lav siden eg ikkje føler meg noe bedre..

Mi siste blodprøve, etter denne sa lagen min at eg måtte øke Lexavin dosen til at eg tar 50mg utenom tirsdag og lørdag, da tar eg 100mg
    S-FT4: 14.9
    S-TPO: >1300
    S-TSH: 22

TPK: 248
    S-Kalium: 4.2
    S-Natrium: 142
    S-TRAS: <0.8
    Glucose, fast(p): 7.1
    Gra: 57.6
    HB: 15.8
    HBA1C: 5.3
    LPK: 9.5
    Lym: 37.0
    MCV: 81.5
    Mid: 5.4

Medlem siden
    Oct 2013
    Sted
    Østfold
    Alder
    39
    Meldinger
    489

Standard Sv: Lavt stoffskifte og betendelse i skjoldbruskkjertelen - Mann, 30år

Sitat Opprinnelig skrevet av lazeki Vis post
    Føler den er litt lav siden eg ikkje føler meg noe bedre..

Mi siste blodprøve, etter denne sa lagen min at eg måtte øke Lexavin dosen til at eg tar 50mg utenom tirsdag og lørdag, da tar eg 100mg
    [B]S-FT4: 14.9
    S-TSH: 22
    Hei-hei!

Og, KØDDER DU? TSH på 22??
    Hva er referanseområdet på de verdiene?
    Jeg har verken diagnose (enda) eller veldig lang fartstid her, men utfra at du har diagnose, antistoffer SÅ HØY TSH (og FT4 trolig i nedre halvdel), så vil jeg si JA, du skal opp i dose mener i alle fall jeg! Sjekk denne lenka!

Medlem siden
    Dec 2013
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Alder
    35
    Meldinger
    3

Sitat Opprinnelig skrevet av Bellis Vis post
    Hei-hei!

Og, KØDDER DU? TSH på 22??
    Hva er referanseområdet på de verdiene?
    Jeg har verken diagnose (enda) eller veldig lang fartstid her, men utfra at du har diagnose, antistoffer SÅ HØY TSH (og FT4 trolig i nedre halvdel), så vil jeg si JA, du skal opp i dose mener i alle fall jeg! Sjekk denne lenka!
    referanseområdet er 0.20 - 4.0, så eg ligger nok endel over det

Er det farlig at det er så høyt?

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Jeg ville bedt legen også og sjekke FT3, det er det som er det virksomme hormonet.
    Når TSH er skyhøy, som din er, betyr det at hypofysen din har oppdaget at det er skrikende mangel på stoffskiftehormon, noe din lave FT4 også sier (referanseområdet for FT4 er 11-22 eller 12-20 på de to lab`ene jeg kjenner til).
    Når du i tillegg har et autoimmunt angrep (anti-TPO>1300), betyr det at kjertelen mister mer og mer evnen til og produsere stoffskiftehormoner, hvilket i neste omgang betyr at hver eneste celle i kroppen din får for lite stoffskiftehormon.
    Korrekt medisinert på Levaksin så skal TSH ligge mellom 0,5 og 1,5 og FT3 og FT4 skal ligge helt øverst i referanseområdet (noen av oss må over referanseområdet for og kjenne oss litt bedre)
    Har du fått sjekket d-vitaminer, B12 og ferritin?
    Alle disse har en tendens til og falle når stoffskiftet er for lavt, slik det er hos deg, og alle disse kan gi mange av de samme symptomene som det lave stoffskiftet, noe som forsterker symptomene fra stoffskiftet.
    Jeg tror ikke legen din er erfaren med stoffskifteproblematikken siden han har holdt deg på en slik latterlig lav dose i så lang tid, og fremdeles, med disse skremmende tallene, ikke tør og la deg øke skikkelig. Om du har mulighet, ville jeg anbefalt og finne en annen lege.

Medlem siden
    Dec 2013
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Alder
    35
    Meldinger
    3

Har siden forrige prøve byttet lege, og ho har økt Levaxin dosen til 100mg tirsdag, torsdag, lørdag og søndag. Og 150mg Mandag, Onsdag og Fredag.

Siste blodprøve viser:
    S-FT4: 11
    S-TSH: 3.6

Så eg ligger vel innenfor der eg skal ligge nå, eller?

Men problemet er at eg ikkje føler meg bra i det heile tatt.. Har forsatt kjempelite energi, kjempetrøtt når eg e ferdig på jobb og sliter med å få sove på natten.

Noen som vet om det er stoffskiftet som forsatt gjør meg sliten? Sjøl om prøvene er fine?
    Legen seie at det må være andre grunner til at eg er sliten, siden prøvene er fine

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    49
    Meldinger
    3,037

Lightbulb Prøv en annen medisin da vel :) NDT åff kårs

Takk for oppdatering -)

Da kan man vel tenke at Levaksin ikke funker så bra for deg -
    og at det er på tide å sjekke ut NDT

Det står om naturlig thyroidekstrakt (forkortet til NDT) i svært mange tråder på dette forumet,
    men for å lese mer om hva det er og hvor bra det funker, så er det kanskje best å gå til underforumet for NDT:
    http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...play.php?f=292

pssst: at "prøvene er fine" er ikke lik at du har det bra, det er du som kjenner dette på kroppen!!
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,744

Hva hadde du sagt til en bilmekaniker som sier at "bilen er fin, for jeg finner ingen feil" dersom din opplevelse fremdeles var at motoren fusket i hver oppoverbakke? Hvem hadde hatt rett?
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    66
    Meldinger
    10,216

Sitat Opprinnelig skrevet av lazeki Vis post
    Siste blodprøve viser:
    S-FT4: 11
    S-TSH: 3.6

Så eg ligger vel innenfor der eg skal ligge nå, eller?

Men problemet er at eg ikkje føler meg bra i det heile tatt.. Har forsatt kjempelite energi, kjempetrøtt når eg e ferdig på jobb og sliter med å få sove på natten.

Noen som vet om det er stoffskiftet som forsatt gjør meg sliten? Sjøl om prøvene er fine?

Legen seie at det må være andre grunner til at eg er sliten, siden prøvene er fine
    Hej

Dine prøver er ikke så fine, selv om tallene befinder sig indenfor hvad lægerne mener er normalt. Når man er i en vellykket behandling med Levaxin, bør FT4 ligge´i øverste halvdel af ref.området; FT3 bør ligge øverst i ref.området; TPO-antistoffer bør være klart på vej ned pga. TSH der bør ligge mellem 0,5-0,7.

Hvis du vil vide om den dose Levaxin du får nu er den rette for dig, kan du regne det ud ved dividere din kropsvægt i kg med 0,454. Resultatet ganger du med 1,6 og 1,9, og de tal som fremkommer definerer det område i mcg af Levaxin hvor din daglige dose Levaxin burde befinde sig.

Lige nu får du 850 mcg Levaxin om ugen - divideret med 7 dage, bliver det til 125 mcg Levaxin pr døgn. Prøv at tage samme dose hver dag til sengetid, i 3-4 uger og se om det giver dig bedre trivsel. Det er forsket i nat-medicin og resultaterne er entydige: Levaxin virker bedre indtaget til natten.

I samme tidsrum - 3-4 uger prøv at cutte helt gluten, mælk og flerumættet plantefedt fra din kost, for at dæmpe kroppens autoimmunitet. Flere har oplevet en markant bedring af deres Hashimoto's alene ved denne form for anti-inflammatorisk kostomlægning. Det er afgjort værd at teste fordi gevinsten i trivsel når autoimmunitet IKKE hærger kroppen så voldsomt, kan være ganske betydelig.

Så længe din læge er til så lidt nytte som din beskrivelse tyder på, er ovennævnte "tips" det næstbedste du kan gøre for dig selv, for at se om din krop overhovedet responderer, eller om du bør begynde tænke på medicinskifte til andet lægemiddel.

Bedste ønsker.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Lignende tråder

1. Desperat mann på let etter hjelp!
    Av BerKath i forumet Lavt stoffskifte hos menn
    Svar: 77
    Siste melding: 21-05-16, 23:30
  2. Mann på 30 søker råd, sterk misstanke om lavt stoffskifte
    Av Ulv i forumet Lavt stoffskifte hos menn
    Svar: 9
    Siste melding: 03-11-13, 14:26
  3. hei,mann med lavt stoffskifte
    Av tommy i forumet Presentasjoner
    Svar: 4