Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
    Medlem siden
    Jan 2014
    Sted
    Østlandet
    Alder
    55
    Meldinger
    5

Standard Mann med høyt stoffskifte påvist i høst

Hei!
    Får begynne med en liten presentasjon av meg selv.
    Er en mann på 50 år, som fikk påvist høyt stoffskifte i høst.
    Var på en rutineundersøkelse hos fastlegen, som valgte å teste mhp.
    Stoffskifte da hvilepulsen var høy (86).
    Dette kom som en overraskelse, da jeg følte meg i relativt god form.
    Har forøvrig høyt tempo i jobben, som prosjektleder, i et firma i byggebransjen.
    Mulig at det å være litt "hyper", har sklidd under radaren, for å si det slik.

Ble umiddelbart satt på Neo-mercazole (20mg x 2 pr. Døgn), og betablokkere av fastlegen.
    Henvisning ble sendt til Endokrinolgisk på Aker for videre oppfølging.
    Måtte ta kontakt med fastlegen etter noen dager, da jeg følte meg litt "satt ut" i perioder, etter å ha startet medisinering. Han mente det kunne skyldes betablokkeren(Pranolol), da hvilepulsen var nede i 52.
    Etter reduksjon av betablokkere (ved behov), har det gått greit.

Første besøk på Aker ble det utført cintegrafi, på grunnlag av blodprøven tatt 14 dgr. tidligere.
    TSH<0,03
    Fritt T4 25,3
    Fritt T3 14,5
    Anti TPO <10
    TRAS 1,6

Har ikke helt forstått hva alle disse verdiene innebærer, men ble fortalt at stoffskiftet hadde vært på 50 i
    Blodprøvene sendt inn fra fastlegen, men nå var på 25(er det da fritt T4 det refereres til?).

Etter oppstart på Neo-mercazole (før Aker), og betablokkere føler jeg at symptomene øker.
    Spesielt hjertebank og skjelvinger. Da stoffskiftet er "halvert", og jeg ikke kjente særlig til symptomene
    Før medisinering er det litt underlig synes jeg.

Legen på Aker forklarte at jeg ikke hadde antistoffer, og at det kunne være en varm knute.
    Dette ble utelukket ved cintegrafi, og jeg hadde visstnok "høyt opptak".

Legen sa videre at dette var Graves allikevel. Stoffskiftet hadde ifølge. Henne gått ned fra 50 fra den første
    Prøven hos fastlegen. Har dessverre ikke resultatene fra den, men det må være verdien av fritt T4
    Det siktes til?

Har dessverre ikke satt meg noe særlig inn i de forskjellige verdiene fra prøvene, og har ikke særlig oversikt.

Føler også at symptomene er blitt kraftigere etter at jeg begynte på Neo-Mercazole. Kan medisinene
    Forsterke symptomene selv om verdiene går ned?

Er det noen som har erfaring med mer spesifikke betablokkere, Pranolol er ikke spesielt gunstig ift. min
    Anstrengelses Astma. Har lest at det visstnok finnes alternativer, men det er ventetid hos fastlegen.

Er det noen som har erfaring med betablokkere og Astma?
    Ble satt på Pranolol, og det slår veldig ut ved fysisk aktivitet, kan ikke gjøre annet enn veldig rolig aktivitet. Fysisk aktivitet, som skiturer eller alpint, er umulig på Pranolol.
    Knapt en tur på flatmark. Har lest at det finnes mer spesifikke betablokkere som går kun på hjertet, men vet ikke om det er noe jeg kan bruke. Har fått time hos fastlegen først om 2 uker, men kanskje noen har
    Erfaringer med dette?

Vet ikke helt om det ble riktig med presentasjon og spørsmål på en gang, men sånn ble det.
    Håper på svar.

Mvh Chris

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Standard Sv: Mann med høyt stoffskifte påvist i høst

Jeg fikk beskjed fra Aker om at betablokkere er helt uaktuelt og gi til meg siden jeg har alvorlig astma. Såvidt jeg vet kan alle betablokkere forverre astmaen, men jeg er ingen ekspert på dette, så andre har kanskje annen info?

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    55
    Meldinger
    911

Hei

Du bør evnt gå for en selektiv betablokker. Jeg har veldig god erfaring med Emconcor. Sett med mine øyne den beste av de som ble forsøkt på meg da jeg hadde hyperthyreose. Den beste fordi den hadde god effekt og lite bivirkninger sammenlignet med de andre 4-5 som ble utprøvd.

Link til deg:
    http://www.onlinelege.no/temaer-om-h...ikke-alle.html

Sjekk et stykke nede på siden, der finner du info om selektive blokkere. Det er de som evnt skal brukes ved lungesykdom/diabetes, nettopp fordi de er selektive og det betyr fungerer hovedsaklig på hjertet og ikke alle andre organer i samme slengen Jeg har dårlig erfaring med flere av de som er listet der (bivirkninger), men Emconcor som nevnes som spesielt selektiv er suveren når man først må ta betablokkere en periode. Tror også det er den nyeste av de som er listet der. Men så er det slik at det som fungerer godt på en selv ikke nødvendigvis fungerer like godt på andre. Jeg ville prøvd den ut først om jeg skal vurdere kun ut i fra min egen erfaring.

Medlem siden
    Jan 2014
    Sted
    Østlandet
    Alder
    55
    Meldinger
    5

Sitat Opprinnelig skrevet av Pingvinen Vis post
    Jeg fikk beskjed fra Aker om at betablokkere er helt uaktuelt og gi til meg siden jeg har alvorlig astma. Såvidt jeg vet kan alle betablokkere forverre astmaen, men jeg er ingen ekspert på dette, så andre har kanskje annen info?
    Hei, og takk for svar.
    Har fått tips fra Eirin.
    Også fått link vedr. Selektive betablokkere vedlagt.

Sitat Opprinnelig skrevet av Eirin Vis post
    Hei

Du bør evnt gå for en selektiv betablokker. Jeg har veldig god erfaring med Emconcor. Sett med mine øyne den beste av de som ble forsøkt på meg da jeg hadde hyperthyreose. Den beste fordi den hadde god effekt og lite bivirkninger sammenlignet med de andre 4-5 som ble utprøvd.

Link til deg:
    http://www.onlinelege.no/temaer-om-h...ikke-alle.html

Sjekk et stykke nede på siden, der finner du info om selektive blokkere. Det er de som evnt skal brukes ved lungesykdom/diabetes, nettopp fordi de er selektive og det betyr fungerer hovedsaklig på hjertet og ikke alle andre organer i samme slengen Jeg har dårlig erfaring med flere av de som er listet der (bivirkninger), men Emconcor som nevnes som spesielt selektiv er suveren når man først må ta betablokkere en periode. Tror også det er den nyeste av de som er listet der. Men så er det slik at det som fungerer godt på en selv ikke nødvendigvis fungerer like godt på andre. Jeg ville prøvd den ut først om jeg skal vurdere kun ut i fra min egen erfaring.
    Hei Eirin!
    Tusen takk for svar og link
    Har fått mast til meg en time hos fastlegen i morgen, og da har jeg noe håndfast å vise til, så da får Jeg forhåpentligvis prøve en alternativ blokker.

Mvh Chris

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    55
    Meldinger
    911

Bare hyggelig

Husk å be legen krysse av for originalpreparat på resepten hvis ikke får du trolig et synonympreparat.

En annen ting. Leste at du hadde hvilepuls på 86. Vær derfor oppmerksom på dosering. Det er ikke store dosen du evnt vil trenge. Stor dose av betablokkere gir langt flere "bivirkninger" enn mindre. Både av effekten av medisinene og medisinene i seg selv. Betablokkere legger et slags "lokk" på hjertets yteevne/puls. Du vil derfor ikke kunne yte i samme grad ved trening om doseringen er høy. I tillegg vil du kunne oppleve for lav puls og lavt blodtrykk og symptomene det gir er heller ingenting å trakte etter. Riktig dosering er viktig for å få best effekt av medisin.

Lykke til hos legen og god bedring!

Medlem siden
    Jan 2014
    Sted
    Østlandet
    Alder
    55
    Meldinger
    5

Sitat Opprinnelig skrevet av Eirin Vis post
    Bare hyggelig

Husk å be legen krysse av for originalpreparat på resepten hvis ikke får du trolig et synonympreparat.

En annen ting. Leste at du hadde hvilepuls på 86. Vær derfor oppmerksom på dosering. Det er ikke store dosen du evnt vil trenge. Stor dose av betablokkere gir langt flere "bivirkninger" enn mindre. Både av effekten av medisinene og medisinene i seg selv. Betablokkere legger et slags "lokk" på hjertets yteevne/puls. Du vil derfor ikke kunne yte i samme grad ved trening om doseringen er høy. I tillegg vil du kunne oppleve for lav puls og lavt blodtrykk og symptomene det gir er heller ingenting å trakte etter. Riktig dosering er viktig for å få best effekt av medisin.

Lykke til hos legen og god bedring!
    Hei, ja har erfart dette. Ble satt på 80 mg (20mg x 3) Pranolol, som er den anbefalt startdosen.
    Det gav mye ubehag/svimmelhet, og sendte hvilepulsen ned i 50. I samråd med legen, tar jeg nå 20 mg
    ved behov. Virkningen ift. Min Astma er blitt mere påtagelig med tiden, men det kan selvfølgelig også skyldes at jeg er blitt mere oppmerksom på dette.
    Utrolig flott å kunne få råd og veiledning her på forumet. Har lest mange av trådene her inne, og føler at jeg begynner å få litt oversikt.
    Må bare få takke igjen for veldig nyttig tilbakemelding Eirin.

Mvh Chris

Medlem siden
    Jan 2014
    Sted
    Østlandet
    Alder
    55
    Meldinger
    5

En liten oppdatering.
    Da har jeg fått byttet betablokker til Emconcor.
    Veldig positivt for meg ift. Fysisk aktivitet og Astma
    Er ikke lengre kraftløs og kortpustet...
    Startdosen på 1,25 mg pr døgn, har ikke effekt gjennom hele døgnet, og
    utover kvelden kommer uroen og skjelvinger tilbake.
    Øker dosen til 2,5 mg i morgen, i samråd med fastlegen, og har forventninger om det skal gjøre susen.
    Fastlegen konsulterte Endokrinolog på Aker, og syntes det var greit å forsøke dette byttet.
    Han hadde dog noen innvendinger mot spesifikke betablokkere, da de ikke alltid har like god effekt på alle symptomer.
    Har nok vært heldig med fastlegen, han uttaler interesse for stoffskifte-sykdommer, og har et nært samarbeide med Aker

Takker igjen for gode tips og råd!!!!!

Mvh Chris

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    55
    Meldinger
    911

Hei Chris

Så hyggelig å lese en positiv oppdatering fra deg etter medisinbytte. Og så er det så godt å lese at du har en lydhør lege på laget.

Jeg ser du nå øker dosen og vil bare gi deg et lite innspill om du skulle oppleve at 2.5 mg om morgenen ikke gir ønsket effekt eller for god effekt med de symtomer du allerede har erfart at det gir. Del dosen i to og ta en 1 tabl morgen og en kveld. Det er helt uproblematisk med denne medisinen når den brukes som pulsdemper. Halveringstiden er 10-12 timer og da er det ikke rart at du kjenner litt på symptomer utover kvelden, for du har startet med den laveste dosen som gis av Emconcor. Velger du å ta en tabl. morgen og en tabl. kveld vil du ha akkurat "lik minstedose" i blodet hele døgnet. Men prøv deg nå frem og finn ut hva som passer best for deg Lykke til og igjen godt at du har mindre bivirkninger av denne medisinen

Lignende tråder

1. Mann med høyt stoffskifte påvist i høst
    Av Christian i forumet Presentasjoner
    Svar: 3
    Siste melding: 08-01-14, 16:51
  2. hei,mann med lavt stoffskifte
    Av tommy i forumet Presentasjoner
    Svar: 4
    Siste melding: 26-04-10, 14:08
  3. Mann på 22 år med høyt stoffskifte.
    Av aesthetics i forumet Høyt stoffskifte hos menn
    Svar: 16