Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
    Medlem siden
    Jan 2014
    Sted
    Akershus
    Alder
    39
    Meldinger
    5

Standard Lavt stoffskifte og ekstrem matallergi

Hei

Jeg er ny på forumet. Etter en lang prosess fikk jeg endelig i desember 2013 konstatert lavt stoffskifte. Startet på levaxin for fem uker siden og har etter det bare blitt dårligerer. Altså fått kraftigerer symptomer. Trøtt,sliten,brainfog,trykk i halsen osv..
    Men det som er aller verst er at jeg reagerer på så utrolig mye mat. Reagerer med å hovne opp i halsen. Listen over hva jeg ikke kan spise er lengre enn listen over hva jeg kan spise. Dette kom sånn ca på samme tidspunkt som da symptomene på lavt stoffskifte kom. Lurer derfor på om det er andre som har det sånn og evt blitt bedre?

Det trykket i halsen føles ut som noe står å trykker inn på spiserøret mitt. Veldig ubehagelig. Har vært til UL, men fikk beskjed om at skjoldbruskkjertelen er normalt stor.

Evig takknemlig for svar

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Standard Sv: Lavt stoffskifte og ekstrem matallergi

Sitat Opprinnelig skrevet av Frellis Vis post
    Jeg er ny på forumet. Etter en lang prosess fikk jeg endelig i desember 2013 konstatert lavt stoffskifte. Startet på levaxin for fem uker siden og har etter det bare blitt dårligerer. Altså fått kraftigerer symptomer. Trøtt,sliten, brainfog, trykk i halsen osv..

Men det som er aller verst er at jeg reagerer på så utrolig mye mat. Reagerer med å hovne opp i halsen. Listen over hva jeg ikke kan spise er lengre enn listen over hva jeg kan spise. Dette kom sånn ca på samme tidspunkt som da symptomene på lavt stoffskifte kom. Lurer derfor på om det er andre som har det sånn og evt blitt bedre?
    Når du skriver at du har fået diagnosen først "etter en lang prosess", kan jeg gætte mig til, at det ikke var uden kamp, at du fik denne diagnose... Har dine blodprøver ikke været "dårlige" nok til en hurtig diagnose? Ville lægen helst vente og se noget længere, fordi han/hun mener at du kun har "subklinisk" eller "latent" hypothyreose? Du har ikke skrevet noget om baggrunden for din diagnose, så jeg kun kan prøve svare på dine spørgsmål, ud fra gisninger...

Jeg gætter mig til, at du måske er sat i behandling med lavdose Levaxin. At dine symptomer forværredes så tydeligt som du beskriver, tyder på at det er en lavdose af Levaxin, som yderligere har nedsat dit stofskifte til lavere end det var inden behandlingen. Det kan du læse om her, hvor du også kan læse, at man sagtens kan starte på fulddose Levaxin fra dag 1. Fulddose svarer til mellem 1,6 og 1,9 mcg Levaxin pr kg kropsvægt. Prøv at regne på det, og se om du er korrekt doseret, eller for lavt. Jeg tror (at dømme efter din egen beskrivelse) at du er alt for lavt doseret.

Som sagt, du har ikke skrevet noget om baggrunden for din diagnose, og heller ikke om du evt. har fået foretaget antistof-prøver for anti-TPO? Når du reagerer "allergisk" mod det meste af den mad du spiser, og disse problemer er først startet efter påbegyndt behandling med Levaxin - kunne det tyde på, at denne for lave dose af Levaxin også er ved at udløse en reaktion fra dit (auto)immunsystem... Men før du beskriver mere detaljeret forhistorien til din diagnose herunder blodprøverne, tør jeg ikke fortsætte med at gætte videre.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jan 2014
    Sted
    Akershus
    Alder
    39
    Meldinger
    5

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Når du skriver at du har fået diagnosen først "etter en lang prosess", kan jeg gætte mig til, at det ikke var uden kamp, at du fik denne diagnose... Har dine blodprøver ikke været "dårlige" nok til en hurtig diagnose? Ville lægen helst vente og se noget længere, fordi han/hun mener at du kun har "subklinisk" eller "latent" hypothyreose? Du har ikke skrevet noget om baggrunden for din diagnose, så jeg kun kan prøve svare på dine spørgsmål, ud fra gisninger...

Jeg gætter mig til, at du måske er sat i behandling med lavdose Levaxin. At dine symptomer forværredes så tydeligt som du beskriver, tyder på at det er en lavdose af Levaxin, som yderligere har nedsat dit stofskifte til lavere end det var inden behandlingen. Det kan du læse om her, hvor du også kan læse, at man sagtens kan starte på fulddose Levaxin fra dag 1. Fulddose svarer til mellem 1,6 og 1,9 mcg Levaxin pr kg kropsvægt. Prøv at regne på det, og se om du er korrekt doseret, eller for lavt. Jeg tror (at dømme efter din egen beskrivelse) at du er alt for lavt doseret.

Som sagt, du har ikke skrevet noget om baggrunden for din diagnose, og heller ikke om du evt. har fået foretaget antistof-prøver for anti-TPO? Når du reagerer "allergisk" mod det meste af den mad du spiser, og disse problemer er først startet efter påbegyndt behandling med Levaxin - kunne det tyde på, at denne for lave dose af Levaxin også er ved at udløse en reaktion fra dit (auto)immunsystem... Men før du beskriver mere detaljeret forhistorien til din diagnose herunder blodprøverne, tør jeg ikke fortsætte med at gætte videre.

Hei og takk for svar!

Veldig interessant det du skriver om for lav dose med levaxin! Jeg ble så lei meg når jeg begynte å få mer og kraftigere symptomer etter oppstart av medisiner. Så nå ble jeg veldig glad da jeg leste ditt svar!

Blodprøver fra april 2013 :
    anti-tpo 500
    Tsh 0,87
    T4 17,6

August 2013
    Anti tpo 1300
    Tsh 1,8
    T4 15,5

November 2013
    Anti-tpo 1300
    Tsh 2,8
    T4 14,9

Referanseområdene er: ant-tpo <100, Tsh 0,2-4,0, T4 11,0-23,0

Byttet da lege og fikk starte opp på levaxin.
    Hun sa at selv om jeg var innen for referanseområdene på Tsh og T4 så var stoffskifte for lavt for meg. Og det var jo bra hun sa. For symptomene har virkelig økt på i takt med at blodprøvene har beveget på seg!

Litt til mulig årsak til problemene. Etter graviditet i 2010 begynte jeg å få symptomer, men trodde bare det hadde med graviditeten å gjøre så jeg gjorde ikke mer med det. 2012 hadde jeg kyssesyken (uten å vite at det var det jeg hadde, påvist i ettertid) så ble jeg gravid like etter og fødte i desember 2012. Siden da har ting bare blitt værre og værre. Matallergien fikk jeg påvist i april 2013. Jeg har allergi mot havre og melkeprotein, men reagerer også på veldig mye annet også som ikke var utslag på blodprøvene. Dette ble værre i fjor sommer.
    Skal ta ny blodprøver om en uke. Har legitime 6.februar. Men vet ikke om jeg klarer å vente til da med å øke dosen..

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Du skriver ikke hvor mye Levaksin du tar daglig?
    I tillegg er det viktig og få sjekket FT3 (som er det virksomme hormonet i kroppen), Ferritin, B12 og d3. De tre sistnevnte har en tendens til og bli for lave når man er stoffskiftesyk og symptomene for lave verdier er på mange måter like de man får når man er underdosert., noe som gir symptomene på for lavt stoffskifte verre.
    Stoffskifteprøver skal forresten tas klokken åtte om morgenen (så nær det som mulig) og du må ikke ta medisin før prøven.
    Svært mange stoffskiftesyke profitterer på og leve glutenfritt og lavkarbo.
    Jeg fikk vite at jeg er blitt multiallergiker for kort tid siden og må holde meg vekk fra alt med meieriprodukter, soya, nøtter/mandler/peanøtter, eggehvite, torsk og lignende fisker i tillegg til hvete/gluten.
    Meieriproduktene er i grunnen det vanskeligste og holde seg unna; man kan jo hverken bruke smør, ost elller fløte/rømme i maten Jeg får høre at det er svært sjelden voksne mennesker utvikler melkeprotein-allergi; vanligvis er det små barn som har det og de vokser det ofte av seg før skolealder. Men det er ingen trøst når man likevel utvikler en slik mat-allergi.
    Lyspunktet er at det finnes melk/fløte laget av ris eller kokos. Jeg bruker havremelk en del, men det er jo utelukket for deg. Risfløten er et greit tilskudd i gryter/sauser.
    Du sier du reagerer på havre, men hva med hvete/gluten?

Medlem siden
    Jan 2014
    Sted
    Akershus
    Alder
    39
    Meldinger
    5

Sitat Opprinnelig skrevet av Pingvinen Vis post
    Du skriver ikke hvor mye Levaksin du tar daglig?
    I tillegg er det viktig og få sjekket FT3 (som er det virksomme hormonet i kroppen), Ferritin, B12 og d3. De tre sistnevnte har en tendens til og bli for lave når man er stoffskiftesyk og symptomene for lave verdier er på mange måter like de man får når man er underdosert., noe som gir symptomene på for lavt stoffskifte verre.
    Stoffskifteprøver skal forresten tas klokken åtte om morgenen (så nær det som mulig) og du må ikke ta medisin før prøven.
    Svært mange stoffskiftesyke profitterer på og leve glutenfritt og lavkarbo.
    Jeg fikk vite at jeg er blitt multiallergiker for kort tid siden og må holde meg vekk fra alt med meieriprodukter, soya, nøtter/mandler/peanøtter, eggehvite, torsk og lignende fisker i tillegg til hvete/gluten.
    Meieriproduktene er i grunnen det vanskeligste og holde seg unna; man kan jo hverken bruke smør, ost elller fløte/rømme i maten Jeg får høre at det er svært sjelden voksne mennesker utvikler melkeprotein-allergi; vanligvis er det små barn som har det og de vokser det ofte av seg før skolealder. Men det er ingen trøst når man likevel utvikler en slik mat-allergi.
    Lyspunktet er at det finnes melk/fløte laget av ris eller kokos. Jeg bruker havremelk en del, men det er jo utelukket for deg. Risfløten er et greit tilskudd i gryter/sauser.
    Du sier du reagerer på havre, men hva med hvete/gluten?

Hei pingvinen

Satt faktisk og leste på en av dine tråder om kostråd for multiallergiker

Jeg går på 25ug levaxin. Startet for 5 uker siden. T3 er på 3,5 (3,5-6,5). Ferritin er på 78 (15-200) B12 677 (170-650) D-vit 110 (50-150). Jeg går på både B vit og D vit. Hadde for et år siden veldig lav verdi på D vit og har siden tatt tilskudd av det. B 12 er faktisk over referanseområdet pga at jeg spiser en del kjøtt. Kjøtt er liksom det eneste jeg ikke reagerer på. Jeg skrev feil i sta om at det var havre jeg var allergisk mot, det er hvete som var utslag på blodprøven. Men reagerer likevel på det meste av kornsorter. Både de med og uten gluten. Hirse er det eneste jeg kan spise.
    Jeg har litt utslag på eggehvite så har holdt meg unna det.
    Jeg hadde en kraftig reaksjon på torsk der jeg hovner opp i halsen og måtte på legevakta, men på blodprøven hadde jeg ikke utslag på torsk. Så det er veldig frustrerende dette med mat.
    Ser jo etter å ha lest innlegget ditt at du også reagerer på mye mat. Men du har utslag på blodprøve på det du er allergisk mot. Jeg har jo ikke det på alt så hadde håpet at det var stoffskifte som har skap krøll og at ting ble bedre når jeg ble behandlet for det

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    74
    Meldinger
    2,323

Exclamation Sv: Lavt stoffskifte og ekstrem matallergi

Sitat Opprinnelig skrevet av Frellis Vis post
    Hirse er det eneste jeg kan spise.
    Kjære deg. Hirse er ekstrem goitrogen. Hirse er svært skadelig for stoffskifte. Hemmer vekst og IQ hos barn.
    Mer i denne tråden: http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...ad.php?t=15967
    Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Medlem siden
    Jan 2014
    Sted
    Akershus
    Alder
    39
    Meldinger
    5

Sitat Opprinnelig skrevet av Mod Vis post
    Kjære deg. Hirse er ekstrem goitrogen. Hirse er svært skadelig for stoffskifte. Hemmer vekst og IQ hos barn.
    Mer i denne tråden: http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...ad.php?t=15967
    Hei og takk for svar!

Jeg har spist mye hirse den siste tiden da jeg reagerer på så mange kornsorter. Dette var nytt for meg! Takk for rådet! Må da finne en erstatning for hirsen.

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

25 mcg med Levaksin er dømt til og gi deg mer symptomer; det er en latterlig lav dose. Med din FT3 så lav og så høye verdier av anti-TPO er det ikke rart du føler deg syk. Tror legen din ikke føler seg trygg på stoffskifteproblematikken når hun holder deg så lavt på medisiner.
    Jeg spiser også masse kjøtt, for mye faktisk (det er ikke bra for kroppen og måtte håndtere så mye proteiner) og min B12 er også etterhvert fin, mens d3 faller for lavt hele tiden om jeg ikke tar store doser d3. Akkurat nå tar jeg 4000 iu til dagen fordi, selv med 2000 iu til dagen, falt d3 til 42. Når man har autoimmune sykdommer (med så høy anti-TPO som du har så er det snakk om den autoimmune varianten av lavt stoffskifte, Hashimoto, du har) bør d3 aldri ligge under 75.

Jeg spiser ingen kornsorter, men bruker frø når jeg lager f.eks. knekkebrød.
    Mine knekkebrød er veldig lette og lage;

125 gram sesamfrø
    75 gram linfrø
    1 toppa ss husk
    1/4 ts salt
    oregano
    2 1/2 dl kaldt vann

Blandes sammen og sveller i fem minutt før jeg fordeler det (og fyller helt) to stekebrett (med bakepair på). Jeg bruker slikkepott for og fordele det ut, men noen av mine amerikanske venner som har fått denne oppskriften velger og legge et bakepapir oppå klatten med deig, og kjevler oppå der.
    Jeg steker begge brettene samtidig i ovnen på varmluft 160 grader i ca 45 minutt. Så tar jeg brettene ut og deler opp i passe knekkebrødstørrelse ved hjelp av pizzahjulet, snur knekkebrødene og tørker videre i ovnen ved 160 grader og ovnsdøren på gløtt til de er helt tørre (ca 45 minutt).

Etter hva jeg har fått vite så betyr allergi mot hvete at man ikke tåler noe form for gluten. Jeg bruker litt glutenfri havre, men det er alt av korn jeg spiser.
    Om du reagerer på mye, kan det kanskje være aktuelt og styre etter FODMAP og unngå alle de tingene som er kjent for og trigge.
    Selv vet jeg at jordbær er en ting jeg er allergisk (fikk et kraftig livstruende astmaanfall som 13-åring etter og ha tatt sommerjobb med og plukke jordbær (der man fikk spise så mye man ville), men da de testet meg i november, testet de meg bare for seks ting, og disse slo jeg ut på. Videre gir både bønner, erter og linser meg store problem med magen, men dette er jeg heller ikke testet for. Skalldyr har jeg aldri tålt, men heller ikke dette er testet.
    Det finnes tre typer måter og reagere på matvarer;
    intoleranse, som ikke slår ut på blodprøver men gir fullt ut med symptomer
    allergier, som slår ut på blodprøver fordi kroppen danner antistoffer
    cøliaki, som vises ved biopsi fordi tarmene er synlig skadet av antistoffene.
    Jeg er fremdeles rykende fersk multiallergiker og i prosessen med og lære mest mulig for og kunne leve best mulig med denne dritten, men så langt er jeg iallefal overbevist at uansett om det slår ut på blodprøver/biopsi eller ikke, så er det snilleste man kan gjøre mot seg selv og ta hensyn til kroppens signaler.
    Jeg sliter mye både pga av en problematisk diabetes type 1/taler ikke insulin og et stadig mer skremmende vekttap (1,60 høy, ca 37,5 kilo) og derfor er det svært vanskelig og finne mat jeg kan spise nok av (må over 4000 kcal pr dag for og bremse vektnedgangen) og samtidig holde karbohydratene i hvert måltid under 6.
    Jeg kjøpte "Allergikokebok" fra Voksentoppen og anbefaler den på det varmeste så lenge du kan spise normalt med karbohydrater og kcal. Mange spennende oppskrifter der. Videre finner jeg mye oppskrifter her http://paleoleap.com/paleo-diet-recipes/
    Hvete/gluten er det utrolig lett og klare seg uten; har ikke spist det på tre år, men alle kumelkproduktene som må fjernes gjør det straks litt mer komplisert. Her i huset prøver vi etter beste evne og være kreative og tester ut mye rart for og finne velsmakende og næringsrik mat.

I en periode der jeg var undermedisinert hadde jeg mye problemer med trang hals som kjentes sår ut. Resultatet ble en knutestruma før jeg fikk hjelp til og øke Levaksinmengden.
    Jeg mistenkte ikke matvareallergi selv (dvs jeg visste at kroppen min ikke vil ha gluten eller nøtter og hadde derfor allerede kuttet det ut), men etter at jeg kuttet ut forbudt mat nå i november opplever jeg at astmaen min plutselig ikke lenger er så ille. Er jeg så dum at jeg skeier ut og spiser forbuden frukt, selv i bittesmå mengder, er astmaen kjapp med og plage meg + jeg hovner opp i magen og får skikkelig vondt.

Om du ikke slår ut på noen av matvarene, så er du faktisk heldigere enn meg; intoleranser kan forsvinne helt om man holder seg helt borte fra matvarene man ikke tåler. Googlet litt og fant noen som ble bra allerede etter tre måneder, mens hos noen tok det opptil et år. Fremdeles håp om at du kan bli kvitt reaksjonene på iallefall noen av matvarene.

Medlem siden
    Jan 2014
    Sted
    Akershus
    Alder
    39
    Meldinger
    5

Takk for svar pingvinen! Veldig mye nyttig her

Siden sist jeg skrev her har jeg vært i veldig dårlig form.

Har fått svar på noen prøver (bl.a. Døgndiurese) Det viser seg at jeg har jodmangel og lav kortisolnivå.
    Har derfor vært på hormonlab på Aker og tatt en del blodprøver. Så nå sjekkes binyrene og hypofysen bl.a.

Noen som har erfaring med jodmangel og lav kortisolnivå?

Lurer veldig på om det er det som gjør at jeg hovner sånn opp i halsen når jeg spiser mat..?

Lignende tråder

1. HJELP! Etter 3 år med lavt stoffskifte er mitt stoffskifte nå for høyt!
    Av Vilje i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavt
    Svar: 3
    Siste melding: 24-03-12, 23:14
  2. lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
    Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 17
    Siste melding: 26-05-10, 13:09
  3. Ekstrem støyfølsomhet og liten tålmodighet
    Av Fanteri i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plager
    Svar: 9
    Siste melding: 02-01-10, 07:20
  4. Ekstrem tretthet, nesten paralysert...
    Av Shanita i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 13
    Siste melding: 10-04-07, 12:44

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn