Viser søkeresultater 1 til 2 av 2
    Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Nord Troms
    Alder
    66
    Meldinger
    1,111

Standard Uføre - en pariakaste?

Hva betyr det egentlig å være ufør? Man får sosiale poeng for å dele sin avsky for «snylterne».

Journalisten Christian Torseth understreker at det er synet fra samfunnet som ser på de uføre som pariakaste - dem vi fritt kan sjikanere.

«Å bli vurdert som ufør av legestanden er avslutningen på en lang, omstendelig, og svært grundig prosess.

I teorien er det mulig å lure til seg uføreytelser, men da skal man ha et virkelig intenst ønske om å miste inntekt, arbeidskamerater, sosial status, selvfølelse, pensjon og mulighet for lån til egen bolig. Systemet er strammet inn gjentatte ganger, men likevel er det en generell oppfatning at det er lett å bli erklært ufør, og at det er mange som ønsker det.

Uførhet medfører en reduksjon av inntekt til 66 % av den du hadde tidligere. Det fører også for svært mange med seg isolasjon, depresjon, angstlidelser og en intens følelse av meningsløshet. Vi mennesker er sosiale vesener, og trenger bekreftelse.

Å legge seg etter nok en dag på sofaen, uten å ha prestert noe som kan påkalle beundring eller skryt, blir raskt mentalt destruktivt. Uføre er langt mindre lykkelige enn gjennomsnittet.»
    Selv ble jeg ufør mot min vilje. Jeg fikk ingen tilrettelegging på arbeidsplassen som faglærer i forming i grunnskolen. I stedet opplevde jeg å få dobbelt antall elever i mitt fag kunst og håndverk!

Vår kommune er endatil en IA kommune - Inkluderende Arbeidsliv, mens i virkeligheten er den en kommunen som burde kalles en EA kommune for Ekskluderende Arbeidsliv!

Hvordan kan de med loven i hånd gå stikk i strid med intensjonene, og gjemme seg bak ekkoet som ljomer i veggene Kommunen har ikke penger!??
    Det er på tide at slike IA kommuner får seg en smekk, for det går ikke an å skyve kronisk syke ut av arbeidslivet på den måten.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Arrow Sv: Uføre - en pariakaste?

Sitat Opprinnelig skrevet av Elbeth Vis post
    Hva betyr det egentlig å være ufør? Man får sosiale poeng for å dele sin avsky for «snylterne».
    Hej Elbeth Det startede med at jeg svarede på dit indlæg, men meget hurtigt begyndte det at handle om mere end du har spurgt om. Jeg har derfor oprettet en ny tråd i forummet Andre emner (enn stoffskifte) http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...ad.php?t=16584
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Lignende tråder

1. Arbeidskapasitet og behov for 50 % uføre
    Av tidy i forumet Sykdomsutgifter, arbeid, trygd, NAV, sosialhjelp etc.
    Svar: 1
    Siste melding: 04-11-07, 13:00
  2. Lavt stoffskifte og livs og uføre forsikring?
    Av Pusen i forumet Sykdomsutgifter, arbeid, trygd, NAV, sosialhjelp etc.
    Svar: 18
    Siste melding: 01-06-06, 21:34
  3. Innvilget tidsbegrenset uføre!
    Av kira i forumet Sykdomsutgifter, arbeid, trygd, NAV, sosialhjelp etc.
    Svar: 26
    Siste melding: 07-05-06, 19:50

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn