Viser søkeresultater 1 til 2 av 2
    Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Danmark
    Alder
    57
    Meldinger
    621

Standard Finding the root cause - autoimmun reaktion

Jeg vågnede lørdag morgen kl. 6, glad og fyldt med energi, og det allerførste jeg sagde til min mand var ”gennembrud - jeg tror, jeg har den”. Der var noget, der var faldet på plads.

Mit udgangspunkt er, at jeg aner ikke hvor fremskreden nedbrydelsen af min skjoldbruskkirtel er, men jeg synes, det er vigtigt, at få hold om den autoimmune del af tilstanden. Finde ud af, hvad der trigger hos mig. Måske kan jeg stoppe nedbrydningen og få det så meget bedre, fordi der er ro i min krop. Jeg mærker meget tydeligt, at jeg har antistoffer, når der er gang i et angreb.

Jeg har bl.a. læst bogen ”Lifestile Interventions for finding and treating the root cause” af Izabella Wentz (IW). Se her: http://www.thyroidlifestyle.com/#. Det er en rigtig god bog for de af os, der gerne vil have det bedre, men er så meget klar over, at vi skal gøre rigtig meget selv.

IW tager udgangspunkt i, at man skal skrive sin ”Health timeline”/helbreds tidslinje ned, så man får fat i the big picture og herefter er det så DIG AT IT: http://www.thyroidlifestyle.com/#!page4/cfvg. Med andre ord så er det i gang med arbejdet.

Lige nu er jeg der, at jeg har skrevet min helbreds tidslinje ned, og jeg skriver den her i overordnede træk til inspiration:

0 – 15 år
    Problemer med maven, det gav sig udslag i kvalme og opkastningsfornemmelser. Min mor mener, at der må have været noget med vandet, for selv hunden var syg.
    Da jeg var 12-13 år var jeg 1,74 m høj og vejede 46 kg (bønnestage), der var lige før puberteten satte ind. Det varede vel et ½ års tid, så var jeg normal igen.
    Mit første udbrud af herpes virus var også omkring de 10 – 12 år.

15 – 20 år
    Mine forældre holdt op med at ryge, da jeg var 16 år. Cadmium ”forgiftning” og dermed mine reaktioner på natskyggeplanten. Det finder man for øvrigt ofte hos Hashimotos patienter, har jeg fået fortalt.
    Jeg havde meget ondt i maven helt nederst, så slemt at jeg bare krøllede sammen. Det holdt sig til jeg var op i tyverne.
    Da jeg var 18 år fik jeg mononukleose – EBV, virus som også er meget almindelig ved Hashimotos.

20 – 30 år
    Svingende uforståeligt helbred og humør. Mine menstruationer var meget uregelmæssige, og jeg blev blandt andet undersøgt i tyktarmen. Og så læste jeg HD ved siden af mit arbejde. Stress.
    Kæbehulebetændelse efter forkølelse fra tid til anden – ikke hver gang.

30 – 40 år
    Udredning for barnløshed.
    Rigtig mange anfald af hjertet, der slog ekstra slag/kolbøtter.
    Keglesnit som 37 årig – HPV, virus. Herefter uregelmæssig og kraftig menstruation.
    I et skidt ægteskab med et ikke særligt godt psykisk klima – stress.

40 – 50 år
    Skilsmisse, jobskifte efter konkurs, ude af jobmarkedet 16 måneder – slidt. Stress.
    Hormonspiral som 42 årig (god ting).
    Sejt slim i halsen.

Og så ramte overgangsalderen mig og sendte mig ud i Hashimotos over night (sådan følte jeg det).

I gennem længere tid har jeg spekuleret meget på det med autoimmunitet og Th1/Th2 balancen, og hvordan jeg kunne forstå det. Og jeg har gjort, som I foreslår her inde – jeg har læst og læst og læst og læst – og nu er det som om noget begynder at hænge sammen.
    Derudover har jeg fundet inspiration i rexxys indlæg
    http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...ad.php?t=10392 og Anisas indlæg
    http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...ad.php?t=13575.

For mig siger ovennævnte historie, at jeg har været en del eksponeret til virus, og når jeg ser på listen nedenfor, som jeg har fra bogen, og som jeg forstå det, så tror jeg, at jeg er Th1 domineret. Læg der til østrogen ubalance som i overgangsalder

I IW’s bog har jeg fundet følgende oversigt over hhv. Th1 og Th2 stimulerende substanser:

Stimulate Th-1 cell production Ashwaganda
    Astragalus
    Beta-glucan mushrooms and other immune boosting mushrooms
    Chlorella and other algae products
    Echinacea
    Estrogen
    Glutathione
    Gram-negative bacteria (endotoxin)
    Licorice root
    Melissa officinalis (lemon balm)
    Panax ginsing
    Polypodium leucotomos fern extract (Difur)
    Selenium
    Viruses
    Yoga, restorative execise
    Stimulate Th-2 cell production Alcohol
    Anatabine
    Candida
    Cortisol
    Curmin from turmeric
    DHEA
    Genistein
    Green tea extract
    Lycopene
    Parasites
    Pine bark extract
    Pycnogenol (natural ingredient in apples)
    Quercetin
    Resveratrol
    Vigorous execise
    White willow bark

Det betyder, at jeg har besluttet mig for at styrke Th2 siden over den næste tid, og at jeg vil arbejde på at finde ud af, hvad der kan gøres ved de rester af virus, jeg jo nok har i kroppen, og om de betyder noget for mit helbred.

Af de muligheder Anisa giver i sit indlæg, så foretrækker jeg grøn te, koffein og vindruekerneekstrakt Som de ses af listen overfor, så er gurkemeje og æbler også en god mulighed – og rødvin (resveratrol)

Hvis jeg får det bedre af at styrke Th2 siden, så er det jo bekræftet, at Th1 dominerer.

Det vigtige herefter er så at få en naturlig balance i de to typer. Det gøres jo ved, at rydde ud i de faktorer, der styrker Th1 siden. Det vil jeg gøre i samarbejde med den behandler, jeg går hos. Og jeg har besluttet mig for at få taget de tests, der skal til.

Opdatering følger

Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Danmark
    Alder
    57
    Meldinger
    621

Standard Sv: Finding the root cause - autoimmun reaktion

I mine fortsatte bestræbelser på at finde årsagen til min autoimmune reaktion, har jeg nu endelig fået fjernet de sidste sølvplumper - det var godt Og samtidig er jeg i gang med en udrensning af metaller.

Udrensningen af metaller foregår med et chlorella produkt og højdosis C-vitamin. Det skal fortsætte nogle månederne endnu.

Mine antistoffer er nu nede på 334 pr. ultimo marts.

Tina

Lignende tråder

1. Hormonel reaktion på (over)træning
    Av Anisa i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 15
    Siste melding: 17-09-14, 19:14
  2. Akillessenens reaktion /tyroxinresistens
    Av Nielsigne i forumet Hvorfor (for)blir vi syke?
    Svar: 1
    Siste melding: 13-12-13, 10:53
  3. Svar: 15
    Siste melding: 14-09-13, 14:39
  4. Hormonel reaktion på (over)træning
    Av Anisa i forumet Emner startet av Anisa
    Svar: 13
    Siste melding: 31-08-13, 17:07

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder