Viser søkeresultater 1 til 10 av 10
    Medlem siden
    Jan 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    61
    Meldinger
    34

Standard Lavt stoffskifte og for høyt kolesterol

Hei igjen , jeg har nå brukt levaxin siden januar 2010 , og har vel fått stabilisert stoffskifte med riktig dose , legen min sier jeg bør begynne med kolestrolsenkende medisiner da verdien der er på 7,2 . Har vel ikke vært så flink til å være forsiktig med sukker og fett , og tenker nå jeg vil ta et skippertak og ta det på alvor med å spise riktig. Har noen av dere gode erfaringer med riktig kosthold , eller kolsrtolmedisin???

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Standard Sv: lavt stoffskifte og for høyt kolestrol

Les her.

Masse viktig info om høyt kolesterol og skolemedisinens behandling av dette. Jeg hadde aldri startet med statiner hvis det er det legen vil du skal. En kollega av meg (hun er lege) gjorde en totalomveltning på hele kostholdet sitt heller enn å begynne på statiner mot høyt kolesterol. Det sier meg veldig mye.

En ovelege på hjerteavd på Rikshospitalet har også offentlig uttalt at kolesterol er noe kroppen trenger og det er på langt nær så farlig som det blir fremstilt. Når det er sagt...for mye og for lite... Først og fremst ville jeg anbefale det å endre kosten (slik som min kollega) til lavkarbo. Klarer du ikke den totale omveltningen, så kutt iallefall ut alt sukker også melkesukker og fruktsukker og øk andelen proteiner og fett i kosten. Bak egne brød fri for hvitt mel og tilsett cottage cheese og kokosolje.

Ta tilskudd av rød ris som du kan lese om her og her. Det er antagelig godt mulig å bestille dette fra utlandet, siden det virker så effektivt at det er forbudt i Norge. Ihvertfall fra EU land. Hvis ikke kan det hende du får legen til å skrive ut Hypocol på legemidelfritak. Du har rett til å velge din egen behandling og dettte er et reelt behandlingsalternativ.

Medlem siden
    Jan 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    61
    Meldinger
    34

Standard Sv: lavt stoffskifte og for høyt kolestrol

Takk for svar , og mange nyttige tips , jeg har også lurt på lavkarbo , men var litt skeptisk til alt fettet , selvom jeg har lest at fett forbrenner fett , jeg har også vært noe skikkelig sugen etter noe søtt , særlig på kvelden. og får kjempedårlig samvittighet visst jeg skeier ut. Kommer liksom inn i sånn egen mat greie med skyldfølelse og anger , så nå vil jeg og skal jeg komme i gang med å jobbe med saken. Jeg har også tidligere hørt om rød ris produkter , og det er vel et helt ufarlig produkt å prøve. Har hørt at kolestrolet går veldig fort ned , og rart at leger ikke annbefaller dette..Også veldig trygt høre om hva din lege venninne sier om dette, ble litt lettere nå ..

Medlem siden
    Jan 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    61
    Meldinger
    34

Standard Lavt stoffskifte og høyt kolestrol og hvor d vitamin pr dag.

Hei , takk for et fint forum , har hatt lavt stoffskifte noen år og tar nå 100 mikrogram Levaxin om dagen . Jeg har en kolestrolverdi på 7,8 og min lege har skrevet ut Lipitor, som jeg leste i felleskatalog at vi med lavt stoffskifte ikke skal ha. Liker ikke å måtte bruke slik medisin da jeg blir skremt av alle bivirkninger, har noen her gode erfaringer med dette. Lurer også på om hvor D3 , jeg bør ta pr dag? Kan noen hjelpe meg med dette vil jeg være veldig takknemlig..Hilde

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    1,361

Standard Sv: Lavt stoffskifte og høyt kolestrol og hvor d vitamin pr dag.

Sitat Opprinnelig skrevet av Hilde58 Vis post
    Hei , takk for et fint forum , har hatt lavt stoffskifte noen år og tar nå 100 mikrogram Levaxin om dagen . Jeg har en kolestrolverdi på 7,8 og min lege har skrevet ut Lipitor, som jeg leste i felleskatalog at vi med lavt stoffskifte ikke skal ha. Liker ikke å måtte bruke slik medisin da jeg blir skremt av alle bivirkninger, har noen her gode erfaringer med dette. Lurer også på om hvor D3 , jeg bør ta pr dag? Kan noen hjelpe meg med dette vil jeg være veldig takknemlig..Hilde
    Ikke ta Lipitor. Hør på gode råd her inne

Du har vel hørt historien om mannen som våknet en morgen og så en haug med ved ligge i gården sin? Han ringte rundt til familie og venner og lurte på hvem av dem det var som hadde vært så snill og ordnet med ved til ham. Han hadde glemt at han selv dagen før hadde lagt veden der og jobbet med den.

Gjett hvilken medisin han tok?
    Gjett om han sluttet med den?

Lykke til, Hilde58, men tenk deg godt om før du begynner på statiner

En ting til: Høyt kolesterol alene gir ikke hjerteproblemer. Så vidt jeg husker må man ta et par andre prøver i betraktning også. Jeg tror den ene er triglyserider. Hva heter den andre? Noen som kan fylle inn den?

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Standard Sv: Lavt stoffskifte og for høyt kolesterol

Gubben min kom hjem fra legen med resept på statiner. Jeg gav ham diverse artikler om hva statiner kan føre til, og han bestemte seg raskt for ikke og ta dette.
    Etter tips fra Anisa kjøpte vi dette http://www.matas.dk/guarmin-400-g, og etter bare en drøy måned var han hos hjertelege som ble direkte sjokkert over at kolestreolet plutselig var helt fint.
    Eneste "bivirkningen" han opplevde var at han fikk mer luft i magen.

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    74
    Meldinger
    2,323

Sitat Opprinnelig skrevet av Lisbeth Vis post
    En ting til: Høyt kolesterol alene gir ikke hjerteproblemer. Så vidt jeg husker må man ta et par andre prøver i betraktning også. Jeg tror den ene er triglyserider. Hva heter den andre? Noen som kan fylle inn den?
    Kolesterol - triglyserider - lipoproteiner http://www.unilabs.no/Fagomrader/Uni...lipoproteiner/

S-Kolesterol
    S-HDL-kolesterol
    S-LDL-kolesterol
    fS-Triglyserider
    S-Lp(a)
    P-Homocystein (Hcy)
    http://www.furst.no/analyse-og-klini...isikofaktorer/
    Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Medlem siden
    Jan 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    61
    Meldinger
    34

Takk for fine tilbakemeldinger og gode råd, blir nok ikke noe utprøving på kolestrolmedisin for min del nå. Føler meg trygg på å prøve ut alternativener , har lenge tenkt på å ta HYpocol , eller Red Rice som de hadde i en helsekostbutikk i Sverige , som visstnok er det samme. Vet ikke om det kan tas sammen med Levaxin på kvelden,

Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Vestlandet
    Meldinger
    207

Sitat Opprinnelig skrevet av Pingvinen Vis post
    Gubben min kom hjem fra legen med resept på statiner. Jeg gav ham diverse artikler om hva statiner kan føre til, og han bestemte seg raskt for ikke og ta dette.
    Etter tips fra Anisa kjøpte vi dette http://www.matas.dk/guarmin-400-g, og etter bare en drøy måned var han hos hjertelege som ble direkte sjokkert over at kolestreolet plutselig var helt fint.
    Eneste "bivirkningen" han opplevde var at han fikk mer luft i magen.
    Hei
    Her må jeg få spørre deg hvordan det ble med toll og moms på disse varene? Boksene koster jo godt over 200 kr, så da blir det vel litt til staten også??
    For tiden bruker jeg rød ris-produkter (når jeg husker det), men kan godt tenke meg å bruke guarmin ettersom resultatene ser ut til å være svært gode.

Jeg ble også anmodet om statiner av en indremedisiner for et par år tilbake, men det skal det absolutt ikke bli noe av. Jeg hadde håpet at tyroiden skulle gjøre underverker også angående kolesterolet, men ved siste blodtaking var det lite framgang i hvertfall. Riktignok er det 10 mndr siden siste måling - jeg løper ikke ned dørstokken på legesenteret for tiden. Men nå har jeg avtale om å ta stoffskifteprøve og kolesterolpakke denne uke, så da får vi se om det er noen bedring .

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Det ble dyrere siden jeg fikk forenklet tollgebyr på 167 kroner og så moms på totalbeløpet. Kjøpte deretter på Kinsarvik, men når jeg nå sjekket, fant jeg det ikke der lenger.....

Lignende tråder

1. Lavt Stoffskifte og kolesterol
    Av Mod i forumet Kolesterol
    Svar: 7
    Siste melding: 10-11-12, 17:08
  2. Pfizer-Kolesterol-Lavt Stoffskifte-Fett etc.
    Av Arvid G i forumet Kolesterol
    Svar: 4
    Siste melding: 04-01-12, 23:35
  3. lavt stoffskifte og for høyt kolesterol
    Av Hilde58 i forumet Kolesterol
    Svar: 2
    Siste melding: 20-02-11, 20:11
  4. Høyt stoffskifte, så lavt. Graviditet med høyt TRAS
    Av Evamol i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 8
    Siste melding: 11-04-08, 08:55
  5. Høyt stoffskifte, så lavt. Graviditet med høyt TRAS