Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 16
    Medlem siden
    Jan 2014
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    48
    Meldinger
    11

Standard Sammenheng Anti-tpo - C peptid og prolaktin ?

Hei.
    Jeg er ny på forumet her, og søker litt svar om noen har dem :-)
    Jeg har stigende stoffskifteprøver, men innenfor normalen. Men det jeg lurer på er om noen kan regne om min anti-tpo, eller om prøvene rett og slett må sendes til ett annet sykehus.

Min Anti-tpo er på 71. Høres ikke så mye ut for mange, men den er snart 12 ganger over øvre referanseområde. Som her er 0-6! Jeg har vært mye syk i ett år nå, og prøvde levaxin, men sluttet. Noe ble bedre og noe ble verre. Så følger med og ser. Mine prøver har referanseområde 0-6. Og min anti-tpo er kiu/l.

Grunn til å ha problemer med hode, mage tarm, kalde og varme hender og føtter, synkende jern, folat og D-vit ?. Veldig trett og sliten. Har noen år hatt B12 mangel og tar sprøyter for det. Har også en autoimmun degenerativ forandring i rygg. Og nå alsa den tredje. Ultralydbildene viser klart Hashimoto -

På forhånd takk for tilbakemeldinger :-)

Medlem siden
    Jan 2014
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    48
    Meldinger
    11

Standard Hashimotos og Anti-Tpo referanseområder

Hei.

Jeg er ny på forumet her, og søker litt svar om noen har dem :-)
    Jeg har stigende stoffskifteprøver, men innenfor normalen. TSH 2.02 - T4 12 (11-20) - T3 3.1.

Men det jeg lurer på er om noen kan regne om min anti-tpo, eller om prøvene rett og slett må sendes til ett annet sykehus. Min Anti-tpo er på 71 kiu/l. Høres ikke så mye ut for mange, men den er snart 12 ganger over øvre referanseområde. Som her er 0-6 !

Jeg har vært mye syk i ett år nå, litt forstørret kjertel høyre side, og prøvde levaxin, men sluttet. Noe ble bedre og noe ble verre. Så følger med og ser. Mine prøver har referanseområde 0-6 kiu/l. Det er også forskjellig fra sted til sted.

Grunn til å ha problemer med hode, migrene, mage tarm, kalde og varme hender og føtter, synkende jern, folat og D-vit ?. Pluss mange mange fler .. Veldig trett og sliten, og mye allergier. Har noen år hatt B12 mangel og tar sprøyter for det. Har også en autoimmun degenerativ forandring i rygg. Og nå alsa den tredje. Ultralydbildene viser klart Hashimoto -

På forhånd takk for tilbakemeldinger :-)

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    56
    Meldinger
    734

Standard Sv: Hashimotos og Anti-Tpo referanseområder

Hei
    Ditt stoffskifte er da lavt, og du har påvist hashimoto, da kommer du til å bli dårligere. Hvis ikke Levaxin hjalp, eller du kanskje ikke tålte den, har du et godt argument overfor legen din til å få forsøke naturlig tyroid, f eks. Erfa eller Armour. Håper andre her med erfaring kan gi deg mer kommentar op dette.

Medlem siden
    Jan 2014
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    48
    Meldinger
    11

Standard Sv: Hashimotos og Anti-Tpo referanseområder

Hei igjen, og takk for en tilbakemelding.
    Jeg har vært mye dårlig. Det verste nå er egentlig denne sitringen i hele kroppen, og spesielt hender og føtter. Magen er ikke bra, men har blitt bedring da jeg nå har kuttet gluten. Ja, levaxin tålte jeg nok ikke. Men startet på 50, og burde nok begynt på 25. Mye ble bedre, men etter å ha hatt lavt blodtrykk i alle år - ble dette plutselig høyt. Og hjertet raste avgårde. Det henger litt i ennå, men det retter seg sakte om sikkert. Jeg har også mye migrene og stiv nakke, stramme muskler og symptomer fra ledd som flytter seg, forskjellige ledd, i kroppen. Har også hatt symptomer fra bukspyttkjertel, galle, mage og tarm. På en måte syk i hele kroppen, men fine prøver av det meste. Utenom stoffskiftet. Jern og D-vit, og folat - desse har senket seg, fra normalt tidligere. Fryser maks spesielt om jeg går utenfor døren, men kan også fryse ihel i min egen stue ;-) Men i motsetning til mange går jeg ikke lenger opp i vekt. Og jeg presser meg til å spise jevnt gjennom hele dagen grunnet tidligere dårlig mage. Prøve å få den til å fungere igjen. Ofte har jeg symptomer på både høyt og lavt. Min Anti-Tpo er 12 ganger over øvre referanseområde.

Medlem siden
    Jan 2014
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    48
    Meldinger
    11

Standard Sammenheng Anti-tpo - C peptid og prolaktin ?

Hei

Som jeg har skrevet tidligere så har jeg 12 ganger mere antistoff ,anti-tpo, enn jeg skal ha. Andre stoffskifteprøver innenfor normalen. Prøvde levaxin, men tålte det mest sannsynlig ikke. Nå har min c-peptid falt kraftig til nedre referanseområde og prolaktin har økt. Hvem er synderen for at jeg er dårlig ? Føler meg ganske så slapp og dårlig. Anti-tpo kom først .. Noen som vet noe om dette ?

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Standard Sv: Sammenheng Anti-tpo - C peptid og prolaktin ?

Først; det og ha 12 ganger øvre grense av anti-TPO er absolutt ikke unormalt om man har et autoimmunt angrep i skjoldbruskkjertelen. Min høyeste måling, tatt da jeg var på Aker, viste at jeg har over 220000 på den verdien, mens ved andre labratorium har de bare ">600" eller ">1300". Et autoimmunt angrep er det uansett. Nå kan anti-TPO også stige ved enkelte andre autoimmune sykdommer, men selv om legene sier at "de andre verdiene er normale" så utelukker ikke det at det er i skjoldbruskkjertelen angrepet skjer.
    Jeg ville krevd og få tatt blodprøver av
    FT3
    FT4
    TSH
    anti-TPO
    TRAS
    Ferritin
    D-vitaminer
    B12
    HBA1c
    fastende blodsukker
    klokken åtte om morgenen, og krevd kopi av blodprøvesvarene. Om du legger dem ut her på forumet, er det lettere for oss og kunne hjelpe med tolkning.

At c-peptid faller til under referanseområdet kan bety at du er i faresonen for og utvikle diabetes type 1. Har de målt langtidsblodsukker (HBA1c) og fastende blodsukker hos deg?
    Man kan få diabetes type 1 i voksen alder, selv om mange leger mer eller mindre utelukker det siden det vanlige er at man får det som barn. Jeg fikk det for eksempel for tre og et halvt år siden.

Når det gjelder prolaktin så er det der et ganske stort referansområde. Prolaktin varierer gjennom døgnet og er høyere rett etter man har sovet enn for eksempel midt på dagen. Prolaktin vil også stige ved for eksempel østrogenbehandling og graviditet, men også ved hypothyrose, altså lavt stoffskifte

"Prolaktin produseres i de såkalte lakto-somatomammotrope cellene, som utgjør 10–30 % av hypofysen. Antall celler øker normalt ved graviditet og ved østrogen-behandling. Utskillelsen av prolaktin fra hypofysecellene skjer i pulser, og reguleres hovedsakelig av dopamin (prolaktin-inhiberende faktor, PIF) fra hypothalamus. Dopaminet hemmer både syntesen og frigjøringen av prolaktin, og bortfall av dopaminets hemmende effekt er det viktigste stimulus til prolaktinsekresjon.

Det finnes flere prolaktinfrigjørende faktorer som under normale forhold har liten betydning, men er medvirkende årsak til at prolaktin frigjøres under stress og i forbindelse med amming. Vasoaktivt intestinalt peptid (VIP) og thyreoliberin (TRH) stimulerer prolaktinutskillelsen, men den fysiologiske betydningen av VIP og TRH i denne sammenhengen er ukjent. Ved primær hypotyreose kan utskillelsen av prolaktin øke, fordi produksjonen av TRH fra hypothalamus øker. Den viktigste effekten av TRH er å øke produksjonen og utskillelsen av thyreoideastimulerende hormon (TSH) fra hypofysen, men i tillegg vil prolaktinutskillelsen stimuleres til en viss grad."
    Kilde http://sml.snl.no/prolaktin

Medlem siden
    Jan 2014
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    48
    Meldinger
    11

Hei, og takk for svar.

Jeg har B-12 mangel som er under kontroll med sprøyter.
    Tsh 2.0 ( 0.50-3.60 )
    T3 3,8 ( 3.5-5.5 )
    T4 13 ( 11-17 )
    Anti tpo 78 ( 0-6 )
    Ferritin 44 ( 9-140 )
    D-vit 100 nå etter tilskudd
    Acth 08 5,4
    Acth 20 2,4
    Glukose 4,3 ( 4.2-6.3 )
    Kalium 3,8 (3.5-4.4 )
    Hba1c 5,4 ( 4.3-6.1 )
    Hba1c (IFCC) 35 ( 23-43 )
    Calsium tot 2.23 ( 2.15-2.51 )
    CK 105 ( 0-210 )
    Folinsyre 21.1 (5.4-31.4)
    Hdl kol 1.24 ( 1.00-2.70)
    Kol-hdl-rat 3.6 ( 00-4.9 )
    Kolestorol 4.5
    Ldl kol 2.6
    Jern fast 23.7 ( 9-34 )
    Magnesium 0.86 ( 0.71-0.94 )
    Natrium 141 (137-145)
    C-peptid 313 ( Rf 298- 2350 )
    Prolaktin 452 ( ref 75-396
    Prealbumin 0.2 ( 0.2-0.4 )
    Kortisol 08 452 ( 138-690 )
    Kortisol 20 ikke fått svar ..
    Tras under 1
    Går på glutenfri kost ..

Blir tynnere og vekta går ned, med muskeltap.

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Når på døgnet er disse prøvene tatt, og har du referanseområdene? Referanseområdene varierer fra lab til lab.

Medlem siden
    Jan 2014
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    48
    Meldinger
    11

08.15 på morgenen.

De andre prøvene er innenfor referanseområdet.
    Kan evt prøve å redigere bak i innlegget :-)

Medlem siden
    Jan 2014
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    48
    Meldinger
    11

Da er den oppdatert med ref :-)

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Svar: 15
    Siste melding: 26-05-11, 19:18
  2. C-peptid og kortisol. Sekundærtilstander til hypothyreose.
    Av Lillepus88 i forumet Sykdommer og tilstander som utvikles PÅ GRUNN AV lavt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 11-01-10, 21:45
  3. lav c-peptid
    Av mammantileir i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 1
    Siste melding: 22-05-08, 11:51
  4. Mer prolaktin, og andre prøvesvar!
    Av Maia i forumet Prolaktin
    Svar: 3
    Siste melding: 05-02-07, 18:00
  5. Prolaktin...
    Av Maia i forumet Prolaktin