Viser søkeresultater 1 til 2 av 2
    Medlem siden
    Feb 2014
    Sted
    Danmark
    Alder
    29
    Meldinger
    1

Standard Subklinisk hypothyreose gravid

Hej alle!

Jeg er i tvivl om hvordan jeg skal forholde mig til mit stofskifte.

Da jeg var gravid med min første, havde jeg en forfærdelig graviditet - jeg kunne sove hele døgnet igennem og var bare sløv, svimmel og slatten lige til jeg fødte i uge 38. Pga træthed var jeg ved lægen som blandt andet målte mit stofskifte. Jeg var 11 uger henne og med en tsh på 4,2 - ingen grund til at behandle dette og jeg måtte affinde mig med trætheden.

Jeg blev ved med at være træt efter fødslen og fik målt mit stofskifte 1 år efter - tsh på 6,6, t4 på 12.
    Jeg opstartede herpå behandling med 50 mg eltroxin.
    Kort efter blev jeg gravid med nr 2 og fik i 6. Svangerskabs uge målt en tsh på 3,0 og en t4 på 14,4. Fik at vide, at det var ok og blev henvist til endokrinologisk, hvor jeg fik tildelt en tid i min 20. graviditetsuge!

Jeg kunne læse mig til, at eltroxin behovet ville stige i løbet af graviditeten så jeg spurgte min læge om jeg måtte trappe op. Hun sagde, at det var en sag for endokrinologerne.
    Med min nyerhvervede viden om vigtigheden af et godt stofskifte i første halvdel af graviditeten og udsigten til ikke at komme til en endokrinolog før uge 20, øgede jeg selv dosis trods min læge syntes, at det måtte vente til uge 20.
    Fik målt min tsh igen i min 12. Svangerskabsuge, hvor tsh var 1,8 og ft4 17.

Jeg kan dog ikke lade være med at tænke, om det var dumt at tage sagen i egen hånd - om jeg skulle have fortsat på 50 mg til uge 20. Jeg kan ikke lide at fortælle endokrinologerne, at jeg selv har fastsat den dosis jeg tager. Jeg er nu 36 uger henne og mit stofskifte har ligget mellem en tsh på 1,4-2,0 og ft4 på 16-18.

Hvad tænker I? Er værdierne pæne eller er ft4 for højt? Synes bare 16-18 ser ud som for meget når man kigger på 3. Trimester specifikke referencerværdier. http://www.gentoftehospital.dk/menu/...e.htm?siu=true
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    66
    Meldinger
    10,216

Standard Sv: Subklinisk hypothyreose gravid

Kære Bobbiebaby...

Her er de danske retningslinier for behandling af kvinder med lavt stofskifte (uanset subklinisk eller ikke), der enten planlægger graviditet eller er allerede gravide - læs dem nøje: http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...ead.php?t=8257

Når det er sagt, hvis det er at det er Gentofte Hospital, der skal stå for overvågning af graviditeter (du har linket til Gentofte Hospitals Referenceintervaller for gravide) - da vil jeg sige klart og tydeligt til alle kvinder i den fødedygtige alder, med eller uden hypothyreose - HOLD JER FRA GENTOFTE HOSPITAL !!

Sitat Opprinnelig skrevet av Bobbiebaby Vis post
    Jeg er i tvivl om hvordan jeg skal forholde mig til mit stofskifte.

Da jeg var gravid med min første, havde jeg en forfærdelig graviditet - jeg kunne sove hele døgnet igennem og var bare sløv, svimmel og slatten lige til jeg fødte i uge 38. Pga træthed var jeg ved lægen som blandt andet målte mit stofskifte. Jeg var 11 uger henne og med en tsh på 4,2 - ingen grund til at behandle dette og jeg måtte affinde mig med trætheden.
    Iflg. de danske Retningslinier burde du allerede startes i behandling med Eltroxin da dit TSH har passeret 2,5 . Den læge der sagde "ingen grund til at behandle" har begået en alvorlig lægefejl (nr. 1) og det bør du klage over. Denne læge har dømt dig til at gennemgå graviditet med ubehandlet hypothyreose, og har samtidigt dømt dit barn til at udvikles under hormonmangel.

Hvis du fortsat har samme læge - skift vedkommende ud, og det kan kun gå for langsomt!

Jeg blev ved med at være træt efter fødslen og fik målt mit stofskifte 1 år efter - tsh på 6,6, t4 på 12.
    Jeg opstartede herpå behandling med 50 mg eltroxin.
    Det var sørme ikke meget Eltroxin til et TSH på 6,6 og FT4 kun sølle 2 point fra bunden.

Kort efter blev jeg gravid med nr 2 og fik i 6. Svangerskabs uge målt en tsh på 3,0 og en t4 på 14,4. Fik at vide, at det var ok og blev henvist til endokrinologisk, hvor jeg fik tildelt en tid i min 20. graviditetsuge!

Jeg kunne læse mig til, at eltroxin behovet ville stige i løbet af graviditeten så jeg spurgte min læge om jeg måtte trappe op. Hun sagde, at det var en sag for endokrinologerne.
    På dette tidspunkt var du allerede (iflg. Retningslinierne) i kategorien "nydiagnosticeret hypothyreose" og din dose Eltroxin burde øges til 100 mcg/dag "og hurtigt trappes op til 2.0-2.4 mcg/kg kropsvægt pr. dag." Hvis du ganger din kropsvægt med 2, og en gang til med 2,4 - får du de to tal imellem hvilke din dose af Eltroxin burde befinde sig, hvis din læge var en ordentlig læge.

Når det gælder behandling i graviditeten, er der ingen forskel i behandlingen mellem "subklinisk hypothyreose" og "normal" hypothyreose. Alle gbravide med lavt stofskifte, subklinisk eller ikke - skal behandles ENS.

At din læge har afvist dit (kloge!) spørgsmål om at øge medicindosen - er en alvorlig lægefejl (nr. 2)! Disse Retningslinier er netop udarbejdet også for praktiserende læger, så de har noget at støtte sig til, når en gravid med hypothyreose henvender sig. Denne læge, lige som alle andre praktiserende læger har PLIGT til at kende disse Retningslinier. Det er også en lægefejl (nr. 3) at denne læge har forsømt sin pligt til at succesivt opdatere sin viden, særlig når der vitterligt foreligger grydeklare Retningslinier.

Med min nyerhvervede viden om vigtigheden af et godt stofskifte i første halvdel af graviditeten og udsigten til ikke at komme til en endokrinolog før uge 20, øgede jeg selv dosis trods min læge syntes, at det måtte vente til uge 20.
    Her har vi denne læges næste lægefejl (nr. 4) begået mod dig da lægen IKKE har sørget for at du kom til endokrinolog uden ventetid. Det burde hun gøre fordi hun er læge og derfor burde hun VIDE at et foster har ingen egen produktion af thyreoideahormoner før uge 16 (så vidt jeg husker) og selv fra og efter uge 16 er den kun langsomt stigende, hvorfor den vordende mor SKAL medicineres tilstrækkeligt "for to" gennem HELE graviditeten.

Fik målt min tsh igen i min 12. Svangerskabsuge, hvor tsh var 1,8 og ft4 17. Jeg kan dog ikke lade være med at tænke, om det var dumt at tage sagen i egen hånd - om jeg skulle have fortsat på 50 mg til uge 20. Jeg kan ikke lide at fortælle endokrinologerne, at jeg selv har fastsat den dosis jeg tager. Jeg er nu 36 uger henne og mit stofskifte har ligget mellem en tsh på 1,4-2,0 og ft4 på 16-18.
    Det kommer an på om du møder op hos en god eller en dårlig endokrinolog. En god endokrinolog vil skamme sig på din læges vegne, og vil ROSE dig for at drage omsorg for dit barn. Hvad en dårlig endokrinolog vil mene er ligegyldigt, idet du får alligevel ingen glæde af ham/hende, fordi kun en ekstremt dårlig læge kan finde på at kritisere dig for, at du har handlet i NØDVÆRGE.

Hvis jeg var i dit sted, ville jeg printe disse Retnigslinier fra dette link: http://www.dsog.dk/sandbjerg/Thyroid..._m_pt_info.pdf og tage dem med til endokrinologen.

Jeg ville starte med at fortælle ham/hende, "at din læge nægtede at tage stilling til din medicindose lige da du blev gravid, og at du havde ubehandlet hypothyreose under din første graviditet, så du var meget urolig for den næste, specielt da du var nydiagnosticeret og i behandling med lav dose Eltroxin - som jo iflg. disse Retningslinier (først nu viser du ham/hende at du har dem med) har været alt for lav til en gravid. Du er meget ked af at have øget dosen selv, men du føler at du har handlet i yderste nødværge, fordi din egen læge har nægtet at forholde sig lægefagligt til din graviditet."

Jeg ved godt at det lyder som jeg forsøger at lægge ord i din mund, men i virkeligheden giver jeg dig bare et eksempel på en måde at gribe denne samtale an på. Specielt når du i forvejen føler dig beklemt og som om du har begået en fejl. DET HAR DU IKKE! Det handler jo hverken om dig eller om endokrinologen... det handler om DIT BARN, og du har gjort det eneste rigtige på det foreliggende grundlag. Det eneste rigtige! Det er virkelig GODT GÅET, Bobbie. Du kan være STOLT af dig selv!

Hvad tænker I? Er værdierne pæne eller er ft4 for højt? Synes bare 16-18 ser ud som for meget når man kigger på 3. Trimester specifikke referencerværdier. http://www.gentoftehospital.dk/menu/...e.htm?siu=true
    Det er netop derfor at jeg startede mit svar til dig med at advare gravide mod Gentofte Hospital. Dine FT4-tal er ikke "for meget", og kunne sagtens tåle at være endda lidt højere end 16-18. Du har ikke noget at være bange for. Dit FT4 er slet ikke "for meget".

Hvis det ikke var så trist, ville det være komplet latterligt, når et hospital (Gentofte) angiver følgende værdier som passende til gravide i tredje trimester: TSH 0,5-3,7 (normalt 0,4-4,0) (burde være 0,5-1) og FT4 9,6-17,7 (normalt 10-23) (burde være 21-23). Referenceintervaller for de øvrige trimestre er heller ikke gode nok... Hvis det er sådan Gentofte Hospital passer sine gravide med lavt stofskifte - ville jeg helst ikke fødes af en hypothyroid mor boende i en af de kommuner der hører til dette hospital. Så kort kan det siges.

Kære Bobbie. Jeg vil gerne opfordre dig til at melde dig til Patienforeningen Danmark http://patientforeningen-danmark.dk/Defaultf723.html Skriv eller ring til dem og hør hvad de siger til den lægebehandling du har modtager under BEGGE dine graviditeter. Foreningens næstformand Anette Ulstrup har selv lavt stofskifte (så vidt jeg husker) så der kan du (i den grad) regne med at blive forstået.

Desuden bør du overveje en officiel klage over den lægefaglige behandling du har modtaget hos din praktiserende læge i anledning af denne graviditet. Du kan tale med Patienforeningen Danmark om det, idet de har god ekspertise i at rådgive vedr. denne type klager. Hvordan man griber det an når man beslutter sig for at klage over behandling (vær obs på klagefrister) kan man læse om her: http://www.patientombuddet.dk/da/Kla...rstatning.aspx

Selv hvis man får sin klage afvist, vil dokumentationen for årsagen til klagen blive registreret og arkiveret. Skulle det senere vise sig, at der er anledning til et civilt søgsmål mod lægen OG Regionen, kan oprindelsen af evt. problem dokumenteres med reference til klagen.

Lige nu krydser jeg fingre for dig og dit fødte og det endnu ufødte barn. Du har gjort det godt! Du har sat hensynet til dit barn først!

Hvis din læge var mindst lige så ansvarlig som du er en ansvarlig mor - ville du ikke stå i den situation. Men din læge har svigtet dig og dit barn, og det måtte du handle på. Du har ikke gjort noget galt. Tværtimod. Held og lykke!
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Lignende tråder

1. Legen sier jeg har subklinisk hypothyreose
    Av Lotte67 i forumet Lavt stoffskifte i grenseland
    Svar: 7
    Siste melding: 15-11-13, 14:42
  2. Subklinisk hypothyreose med TSH på 9,5 og anti-TPO på 1000???
    Av LilyB i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 11
    Siste melding: 01-02-10, 12:07
  3. Subklinisk hypothyreose og hjertesykdom
    Av Anisa i forumet Lavt stoffskifte og dødelighet
    Svar: 0
    Siste melding: 27-01-10, 15:23
  4. Subklinisk hypothyreose og hjertesykdom
    Av Anisa i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 0
    Siste melding: 27-01-10, 15:23
  5. Kosttilskud mod Subklinisk Hypothyreose?
    Av Anisa i forumet Kosttilskudd/naturmedisin for skjoldbruskkjertel
    Svar: 2
    Siste melding: 28-12-09, 14:47

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn