Viser søkeresultater 1 til 3 av 3
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    66
    Meldinger
    10,216

Unhappy Retten har talt: ingen sygedagpenge til... overvægtige

Landsretten: Fedme kan koste dig dagpenge.
    En kvinde fra Esbjerg mistede dagpenge på grund af overvægt. Det var i orden, siger Vestre Landsret.
    Kilde: http://ekstrabladet.dk/kup/sundhed/article2213038.ece

Læg mærke til modelfoto over artiklen. Dette valg af billede siger alt om både baggrunden for dommen, den medicinske ekspertise i vidensskranken og... om folkestemningen omkring fedme i Danmark.

"Trods motion, kostråd og vægtstopkurser lykkedes det ikke for hende at få vægten ned. Hun tabte ganske vist 10 kilo, men de kom på igen, og efter to år vejede hun det samme som før." (...)

"Vestre Landsret er enig med byretten og siger, at hendes diagnose var diskosprolaps og fedme som følge af for stort kalorieindtag, og at en operation med rimelighed kunne medføre en forbedring af hendes arbejdsevne.

Landsretten peger også på, at der ikke er medicinske eller fysiologiske årsager til, at kvinden ikke kan tabe sig, hvorfor det efter landsrettens mening er realistisk at tro, at hun kan tabe sig så meget, at en operation kan gennemføres."

... og derfor var det lovligt at Esbjerg Kommune har frataget hende hendes sygedagpenge.

Denne dom er den første af sin art, og danner derfor præcedens. Det betyder at overvægt er fremover en lovlig grund til at fratage borgere retten til dagpenge ved sygdom.

Et par af kommentarer under artiklen:

"Hvis folk kunne nøjes med at spise, når de var sultne og vælge sunde varer, drikke lejlighedsvis, ALDRIG tage stoffer el. begynde at ryge - så behøvede "samfundet" ikke tage stilling.

Lever man nogenlunde sundt og balanceret så er der plads til lejlighedsvist at leve usundt med god samvittighed. MEN - sålænge vi alle sammen hæfter kollektivt for hinanden, så har samfundet RET TIL at ha' en mening om hvordan man bør leve!"

"Alle kan tabe sig, hvis de vil. Hvis du ikke kan dyrke motion pga rygerlunger eller andet, så prøv eventuelt at lade være med at indtage flere kalorier end din krop har brug for ?

Hvis du indtager mere end du forbrænder, tager du på. Meget simpelt. Som en komiker engang sagde. Alle kan tabe sig bare se på KZ lejrene, der var ikke tykke. ( lidt hård måde at sætte det op på måske, men der er noget om det )"

"Perfekt eksempel på en samfundsnasser af første klasse: jeg gider ikke lave andet end sidde på min røv og æde! Mennesker som hende, er stærkt medvirkende til, at dem der virkeligt er syge bliver mistænkeliggjort. Hun skulle i den grad skamme sig, men det gider hun nok heller ikke. Ikke én offentlig krone mere til sådan et menneske!"

Selv har jeg ikke yderligere kommentarer, idet jeg ganske enkelt mangler... ord.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    49
    Meldinger
    3,037

Unhappy Sv: Retten har talt: ingen sygedagpenge til... overvægtige

Hvis jeg ikke husker feil så er selvmord et økende problem i Norge -.-
    Synet på hva et menneske er (verdt) er vel ganske likt i Norge og Danmark,
    eller ?

Min lærer i mekanikk sa til oss elever på 80-tallet at det var en NS for det meste
    (NS = Norsk Standard) MEN; ikke for mennesket.
    Jeg tror fremdeles han har rett i det (så er jeg da heller ingen lege, politiker, byråkrat e.l )
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    66
    Meldinger
    10,216

Unhappy Sv: Retten har talt: ingen sygedagpenge til... overvægtige

Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    Hvis jeg ikke husker feil så er selvmord et økende problem i Norge -.-
    Synet på hva et menneske er (verdt) er vel ganske likt i Norge og Danmark,
    eller ?

Min lærer i mekanikk sa til oss elever på 80-tallet at det var en NS for det meste
    (NS = Norsk Standard) MEN; ikke for mennesket.
    Jeg tror fremdeles han har rett i det (så er jeg da heller ingen lege, politiker, byråkrat e.l )
    Det beskrives udmærket i en tråd på hjemmesiden - jeg i sin tid var med til at støtte i startfasen - hjemmeside for arbejdsløse, syge eller på anden måde tvunget til at ty til "velfærdsstaten": http://www.k10.dk/showthread.php?t=29232

Anledningen er godt nok noget helt andet (danske apoteker ønsker at "hjælpe" jobcentre/kommuner - svarer til norske NAV - til at vurdere klienternes medicinsk behandling), men som tråden udvikler sig, kommer der mange flere, generelle input som illustrerer situationen i Danmark i dag. Dertil skal det siges, at gennem mange år har kommunerne ("NAV-like") overført mange syge fra sygedagpengesystemet til "almindelig socialhjælp" (hedder "kontanthjælp" i Danmark) fordi pga. forskellen i ydelserne blev der mange penge at spare ved denne handling. Det ender så med nu, at samfundet enten ikke har vidst eller har glemt det - og nu sidder de mange syge i saksen, fordi denne "almindelige socialhjælp" er jo kun for de sygdomsfrie, så må disse mennesker (jo) bare være en bunke dovne hypokondere, eller bare dovne... i de bedrevidende og selvforherligende bedste-borgernes øjne.

Det er den rene tragedie, det som foregår i Danmark for tiden, særligt siden starten af Nullerne, da de borgerlige småfascister fik magt som de havde agt, ved valget af Anders Fogh Rasmussen til statsminister, med en hel hale af politiske medløbere. At vi så for 2 år siden har fået en "rød" regering viste sig ikke at betyde en hujende fis alligevel, fordi denne "regering" blot har videreført den forrige regerings politik. Det er ikke længere parti-politik som dyrkes og udøves i Danmark, men en såkaldt "nødvendighedens politik" som begge sider af Folketinget undt. et parti, er rørende enige med hinanden om. Der er således ikke længere nogen partipolitisk forskel i den politik som føres i Danmark, uanset hvilket parti har regeringsmagten.

De socialt udsatte i Danmark er de nye pariaer, idet bedsteborgerskabet tror i sin grænseløse naivitet at det aldrig selv får en mursten i hovedet, eller af anden grund aldrig selv mister helbredet, og i realiteten tror det bedsteborgerskab at blot de fedter for de velhavende, makker ret, støtter den aktuelle politk og ellers kravler i røven på magthaverne uden hæmninger - vil systemet nok takke dem med at beskytte dem for en skæbne, som de socialt udsatte i dag allerede lider under - vel at mærke samtidigt med at alle bedsteborgere glemmer, at flertallet af de socialt udsatte har ikke været socialt udsatte fra fødslen, men blev ramt af sygdom eller ulykker under et flittigt liv med arbejde og skattebillet. Alligevel, så snart de bliver ramt af sygdom eller andet socialt sammenbrud, ryger de fra dag 1 ind i kategorien "nassere" og "parasitter" som alle andre bare har ret til at se ned på og fornedre, overvåge og forfølge - som Peter sammenfatter i den tråd jeg linker til:

"... efter min mening, uden at jeg selv har læst og forstået alt i de nye tanker, men jeg konstaterer samfundet set fra mine briller, at...:

Der findes kræfter i samfundet, som ønsker:

uhindret adgang til mit hjem, uden dommerkendelse.

at indsende fotodokumentation ved mistanke om socialt bedrageri.

at min nabo( som er kommunalbestyrelsesmedlem) skal videregive oplysninger til kontrolmedarbejdere, om min situation uden min viden.

at borgerne skal tvinges til elektrochock.

at psykisk syge skal tvinges til at indtage lykkepiller.

at de sværeste handicappede skal samles på et sted, således vi kan medicinerer disse ca 100 medborgere til apati, så vi kan spare socialpædagogernes løn.

at der er ok at kalde unge mennesker for "Gøgeunge-agtige"

at unge tilskadekomne skal tvinges til lumbale operationer over en kam, eller tages forsørgelsesgrundlaget fra dem.

at kontanthjælpsmodtagere skal bære farverige veste, når de færdes i de offentlige når de udfører "nyttejob"

Her kunne jeg blive ved med at beskrive mine observationer og dokumentationer. Det er hvad det grundlæggende handler om, efter min mening."

Listen kunne være meget længere, og i princippet går alle punkterne ud på - kort og godt - at stresse, trykke, overvåge og "jagte" alle sociale klienter så at "nasse på samfundet" bliver så uudholdeligt, at de "hellere vil" finde sig et arbejde... SOM IKKE FINDES fordi finanskrisen er slet ikke overstået i Danmark. Afmonteringen af velfærdsstaten har nemlig fået danskerne til, krampagtigt at holde på deres penge så "forbruget" er i bund og "samfundhjulene" drejer ikke - sagt på politikersprog.

Kevlin - du gør ganske klogt i at bekymre dig om Norge og om fremtiden i Norge. Jeg har fulgt tæt med de poltiske debatter i Norge, forud for det sidste valg til Storinget, og jeg må sige at på mange punkter var det som at opleve Danmark i 2000, lige inden de borgerlige partier fik regeringsmagten.... Hvis normænd ikke er ganske opmærksomme på de aktuelle politiske vinde - og lader deres "retfærdige harme" over "alle disse udlændinge og indvandrere" tage over i menigsdannelsen - vil også det norske samfund opleve en deroute for alle norske borgere som ikke er betydeligt velhavende i forvejen.

Uanset alle de politiske mellemregninger, man trækker frem i den politiske debat i Danmark, er den aktuelle afmontering af veldfærdsstaten oprindeligt startet tilbage i 70-erne, da industrien fandt en uudtømmelig kilde til arbejdskraft udenfor Danmark, og har importeret tusinder af "fremmedarbejdere" fra ikke-vestlige lande for at besætte de mange nye stillinger i det (daværende) stærkt accelererende danske forretningsliv. Alle disse mennesker kom til Danmakr oprindeligt på tidsbegrænsede kontrakter, de var lykkelige for, og var det var meningen at de skulle hjem igen, når de har tjent deres penge og kontrakten udløb.

Hvem tror du, forhindrede at disse mennesker rejste hjem igen, særlig efter at det índustrielle boom var overstået i 80-erne og senere? Det var ikke socialdemokratiet eller andre "røde" partier. Det var derimod de borgerlige i samarbejde med industrien, som mente at det ville være synd at miste så mange potentielle arbejdshænder "bare fordi lige nu var der ikke arbejde til dem". Der blev gennemført en hel del lovgivning som tildelte disse "fremmedarbejdere" rettigheder til understøttelser, mens de skulle vente på at der igen blev brug for deres arbejdskraft. Alt dette trak ud og der gik mange år, uden at hele denne 70-ernes ledige arbejdsstyrke kunne opsuges af det danske arbejdsmarked. Familiesammenføringer og andre "tiltag" blev vedtaget for, fortsat at holde disse mennesker i Danmark med løfter om fremtidig beskæftigelse osv.

Så var det at "samfundet" begyndte at glemme hvad var den oprindelige årsag til indvandrernes tilstedeværelse, arbejdsløshed og deres brug af de sociale ydelser... nu var det de samme borgerlige partier som ellers var årsagen til hele misseren med at fastholde fremmedarbejdere i Danmark - der var begyndt at beklage sig over samme, kulminerende under de tre valgperioder i Nullerne, da Fogh-regeringen overlevede kun på at indføre flere og flere restriktioner på "velfærdsstaten" for at ramme flest muligt af disse fremmedarbejdere og deres efterkommere, og for at begrænse deres brug af velfærdsydelser. For at tækkes Fogh-regeringens støtteparti og parlamentariske grundlag - Dansk Folkeparti (forhenværende Fremskridtspartiet).

De glemte bare at man ikke kunne gennemføre nogen form for restriktioner i de sociale rettigheder møntet på indvandrerne - uden samtidigt at ramme alle borgere, uanset med indvandrerbaggrund eller etniske danskere. Dette er den egentlige årsag til at velfærdsstaten smuldrer i Danmark og har smuldret for alvor siden begyndelsen af nullerne, da den borgerlige regeringsmagt var betinget af støtte fra sit støtteparti - Dansk Folkeparti, en udløber af Fremskridtspartiet. For hver gang regering havde brug for at gennemføre "hvad som helst" har Dansk Folkeparti taget sig godt betalt i lovgivning rettet primært mod indvandrere, men som ramte alle. Og fortsætter med at ramme alle... uligheden stiger for hver dag, flere og flere fortidens bedsteborgere er ved nu at smage sin egen medicin, fordi nu er det dem som er nødt til at rode i affalds-containere bag supermarkederne for at finde kasseret mad til familien... i nætternes mulm og mørke. Spørgsmål er såre enkelt - for tusinder af danske familier i dag: at spise eller ikke spise...

... så til alle nordmænd der er enige med deres politikere om at indvandrer-problemet bedst løses ved at forringe velfærdsstaten - vil jeg sige: find andre metoder (end de danske) til at deale med problemet, hvis der er et problem. Hvis ikke de almindelige nordmænd "på gaden" tager ved lære af det danske eksempel - da må man håbe, at der i fremtiden findes - også til dem - "ledige" affalds-containere med kasserede madvarer, bag de norske købmænd og supermarkeder.

Tingene hænger sammen i politik, og hvis vælgerne tror at de kan ramme nogen, for selv at sikre sin egen overlevelse... kommer deres egen "retfærdige harme" mod (de ellers sagesløse) "samfunds-nassere" til at vende sig mod dem selv, den dag de pludselig selv bliver syge, eller arbejdsløse, eller bare fattige, eller... gamle. Det er en virkelighed vi allerede lever med i Danmark og det præger samfundsdebaten så gennemtrængende og i en grad, at det nu endda også påvirker vores retsvæsen...
    Sist endret av Anisa; 08-02-14 kl 08:59
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Lignende tråder

1. "Spis lykkepiller eller mist sygedagpenge"
    Av Nielsigne i forumet Diverse relatert til helse og sykdom
    Svar: 15
    Siste melding: 08-03-12, 22:00
  2. Alvorlig talt - Norsk thyrodeiaforbund
    Av Jerene i forumet Medisinsk politikk, brukermedvirkning, pasientrettigheter, foreninger og skeptikere
    Svar: 23
    Siste melding: 12-11-10, 14:24
  3. Alvorlig talt - Norsk thyrodeiaforbund
    Av Jerene i forumet Stoffskifteforbundet (STOFO)
    Svar: 22
    Siste melding: 12-11-10, 11:59

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn