Viser søkeresultater 1 til 4 av 4
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    63
    Meldinger
    5,134

Standard Resistent stivelse

Om ikke du allerede har hør om resistent stivelse og helsefordelene av dette næringsstoffet så kommer du garantert til å høre mye om det snart. Fokuset på disse merkelige karbohydratene bare øker i både medisinske miljøer og på blogger og nettsider. Jeg har innsett at jeg har hatt for liten kunnskap om hvordan vi påvirkes av magebakteriene våre og dette er noe jeg holder på å gjøre noe med. Det er i grunnen ikke rart at bakteriene i magen er viktige. Antall bakterier i magen er rundt ti ganger antallet celler vi har i kroppen. Det finnes et stort antall forskjellige bakterier som totalt sett har et enormt antall gener og bakteriene snakker sammen og påvirker hverandre og dermed oss. Mange av stoffene bakteriene produserer blir fraktet rundt i kroppen vår og kan påvirke oss på et nærmest uendelig antall måter.

Når det gjelder magebakterier, ser det ut til at variasjon er en god ting ettersom større variasjon gjør oss bedre evnet til å takle infeksjoner og andre problemer.

Bakteriene i magen trenger næring de også for å leve og ha det godt og næringen kommer fra maten vi spiser, og da først og fremst karbohydrater. Dette er en av grunnene til at flere fagpersoner er redde for langsiktig bruk av lavkarbokost som inneholder lite bakteriemat. Lavkarbo kan godt inneholde en del fiber og også resistent stivelse, det kommer helt an på hvilke matvarer man spiser, så lavkarbo er på ingen måte synonymt med lite bakteriemat. Men for mange inneholder ikke kosten nok og det kan nok resultere i uheldige resultater eller at man ikke oppnår det man burde oppnå med kostholdet.
    http://paljabekk.blogspot.no/2014/02...-stivelse.html

Liste over matvarer osv
    http://freetheanimal.com/2013/12/res...r-newbies.html
    http://freetheanimal.com/wp-content/...h-in-Foods.pdf
    http://authoritynutrition.com/resistant-starch-101/ Denne går mer i dybden enn det ser ut til at Pål Jåbekk gjør

Hvis du leser litt i kommentarfeltet til freetheanimal, så vil du se at det er potetstivelse som kan inntas, IKKE potetmel. De anbefaler denne typen her http://www.iherb.com/Bob-s-Red-Mill-...7&sr=null&ic=1
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    59
    Meldinger
    3,120

Standard Sv: Resistent stivelse

Pål Jåbekk skriver jo at det norske potetmelet er potetstivelse

"Anonym9. februar 2014 kl. 18.40

Hei, han skriver at vi ikke skal forveksle det med potetmel. Misforstår jeg noe? Er det ok å bruke potetmel til dette?
    Isolated RS—Like Bob's Red Mill Potato Starch (NOT to be confused with FLOUR)—has zero carbs if taken raw, because you don't digest it, your gut bugs do and if they don't, it passes right through. On average, humans can process about 60g per day. If cooked
    Svar
    Svar

Pål Jåbekk9. februar 2014 kl. 19.46

Ja litt språkforvirring her. Det norske potetmelet tilsvarer det engelske "potato starch." Det engelske "potato flour" har et litt annet innhold, blant annet litt fett og sukker."

Det stemmer IKKE at potetmel ikke påvirker blodsukkeret....hos meg skyter blodsukkeret i været av både potetmel og kalde poteter......

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    63
    Meldinger
    5,134

Fint innspill Pingvinen. Jeg syntes det var veldig forvirrende med disse forskjellige meldingene om potetmel.

Det står jo også et sted at skikkelig grønne bananer er ok. Det er ganske merkelig å spise, det snurper litt i munnen. Men det gir kanskje også høyt blodsukker?
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    59
    Meldinger
    3,120

Har ikke spist grønne bananer etter at jeg fikk diabetes (synest ikke de var noe gode "i gamle dager" så det har liksom aldri fristet og teste det)
    Lavglymekisk mat generelt er nok helt supert om man har en kropp som produserer nok og kan bruke insulin. Hos meg stiger blodsukkeret bare over en mye lengre tid, bønner får for eksempel mitt blodsukker til og stige i 5-6 timer før det stopper.
    Kokt varm potet derimot får blodsukkeret mitt til og akse som en sportsbil; 70 gram kokt mandelpotet fikk blodsukkeret mitt fra 5,2 til 12,4 på 15 minutt.......
    Samme mengde kald kokt mandelpotet får blodsukkeret til og stige til 8,2 i løpet av den første halvtimen, men så fortsetter det og stige de neste par timene og stopper ikke før det er mellom 10 og 11.
    Nå er min kropps blodsukkerhåndtering heldigvis ikke noe alle trenger og slite med, så om man ikke har problem med blodsukkeret i utgangspunktet tror jeg nok man kan bruke litt grønne bananer og litt poteter/potetmel uten at det får konsekvenser. Men teorien om at ingenting av karbohydratene i potetmel påvirker blodsukkeret stemmer iallefall ikke med mine erfaringer.

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn