Side 2 av 5 Først 1234 ... Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 50
    Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    74
    Meldinger
    2,323

Thumbs up Sv: Presentasjon. Lavt stoffskifte i 20 år.

Sitat Opprinnelig skrevet av Bestemor Vis post
    Er ikke meningen å sutre, men det er vel bare sånn tenker jeg
    Varför inte? Du är sjuk, eller hur? Men då har du också rätt att säga hur din sjukdom påverkar dig och ditt liv.

Det finns inget som heter "sutre" här.

Som jag skrev tidigare: du behöver inte censurera dina ord här: släpp alla dina ord fritt eftersom de rätta orden leder till det rätta svaret, och det rätta svaret leder till hjälpen av dina plågor. Du är välkommen att "sutre" så mycket som du behöver.

(Det var tur (heldig) för dig, att alla dessa åtta veckor utan behandling inte har lett dig direkt in i myxedema koma, eller ännu värre.)
    Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Medlem siden
    Feb 2014
    Sted
    Vest Agder
    Alder
    66
    Meldinger
    49

Standard Sv: Presentasjon. Diagnose lavt stoffskifte i 20 år

Takk til både deg "pingvinen" og deg " Mod" for at dere har svart meg her.. Er glad for å ha funnet forumet her og leser innlegg til øyet blir" stort og vått" Virker som et super sted å finne informasjon og også se at man er langt i fra alene...
    Sist endret av Bestemor; 13-02-14 kl 18:14 Begrunnelse: skrivefeil...

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Jeg er ikke så god på det teoretiske. Men jeg tenker at når ditt FT4 blir så ekstremt lavt som det ble etter en periode uten medisiner, så kan det tyde på at din thyroideakjertel har avsluttet produksjonen.
    Var også til ultralyd av skjoldbruksjertel for noen dager siden. Fikk da beksjed om at den var så liten at den nesten ikke var til å se på ultralyd..
    Hvordan kan thyroideakjertelen da bli hyperproduserende? Hvor har disse legene hodet sitt? Å la deg gå inn i en slik berg- og dalbane med medisinering virker på meg helt uprofesjonelt.

Jeg ville absolutt funnet meg en bedre lege dersom jeg var i din situasjon. Og jeg antar at du vil ha god nytte av å teste ut naturlig skjoldkjertelhormon, thyroid, som inneholder T3

Husk at hormoner virker langsomt, du bør ikke la noen ta bort for mye Levaxin for deg nå.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Feb 2014
    Sted
    Vest Agder
    Alder
    66
    Meldinger
    49

Hei Vigdis

Hva som er med kjertelen min vet jeg ikke.
    Da jeg fikk diagnosen LS for 20 år siden ble jeg også sendt til scintografi og fikk da beskjed om at LS kom fordi det hadde vært en betennelse i kjertelen
    Legen jeg hadde da var egentlig en fantastisk snill person, men jeg har aldri vært flink til å grave å spørre. Har egentlig bare godtatt at slik var det og spist min levaxin og vært snill jente.

Husker ikke helt doseringen jeg fikk i starten (slutten av 80 tallet - da het vel medisinen Thyroksin) , Hadde nok påroblemer io ,mange år før jeg fikk diagnosen. Jeg har gradvis økt dosering selv fordi jeg ikke følte meg optimalt god. Dette i samråd med legen som nå har sluttet og gått av med pensjon...
    Ny ung lege har jeg, og det var han som økte fra 125 til 150 microgram daglig for ca et år siden for da var det for lavt. Jeg er er nok fremdeles ikke så flink til å stille spørsmål, men føler meg ganske i kjelleren nå og derfor søkte jeg på LS og fant dette forumet og da nevnte FB sider
    Men ja, er glad for at jeg begynte å søke og fant forumet her og ikke godtar alt lenger for det orker jeg ikke lenger og jeg har 5 barnebanr som jeg ikke har overskudd til og det gjør meg ganske så fotvilet.
    Sist endret av Bestemor; 13-02-14 kl 19:59 Begrunnelse: føyde til noe

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    74
    Meldinger
    2,323

Da jeg fikk diagnosen lavt stoffskifte for 20 år siden ble jeg også sendt til scintografi og fikk da beskjed om at lavt stoffskifte kom fordi det hadde vært en betennelse i kjertelen
    Legen jeg hadde da var egentlig en fantastisk snill person, men jeg har aldri vært flink til å grave å spørre. Har egentlig bare godtatt at slik var det og spist min levaxin og vært snill jente.
    Under hela denna tiden din sjukdom hade ett namn: Hashimoto's thyroiditt.
    Därför har vi flyttat din tråd över till Hashimoto-forumet, här: http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...play.php?f=149
    Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Medlem siden
    Feb 2014
    Sted
    Vest Agder
    Alder
    66
    Meldinger
    49

Sitat Opprinnelig skrevet av Mod Vis post
    Under hela denna tiden din sjukdom hade ett namn: Hashimoto's thyroiditt.
    Därför har vi flyttat din tråd över till Hashimoto-forumet, här: http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...play.php?f=149
    Ok...forstår at tråden ble flyttet og syntes det er ok å få et annet navn enn LS i tillegg.
    Det jeg derimot plages litt med er jo navn på sykdom skulle blitt fortalt meg av legen min......Blir vi alltid bare puttet i en "samlesekk" vi som har LS?

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Min personlige mening er at alt for mange leger kan alt for lite om stoffskiftet.
    Da jeg ble syk for fem og et halvt år siden, kalte legen det depresjon. Tre uker etter kom hun på og sjekke stoffskiftet og jeg ble umiddelbart satt på Levaksin med beskjed om at jeg hadde en betennelse i skjoldbruskkjertelen men dette var en bagatell så lenge jeg tok Levaksinen min. Etter at jeg kom inn på forumet her, ble jeg oppmerksom på at det finnes noe som heter antistoffer og at det da er sankk om en autoimmun sykdom der skjoldbruskkjertelens evne til og produsere stoffskiftehormoner ubønnhørlig blir svekket. Spurte da legen om de hadde sjekket om jeg har antistoffer, og da viste det seg at antistoffene var undersøkt, og var kraftig forhøyet, allerede helt i starten av min karriere som stoffskiftesyk; legen hadde bare ikke sett det som viktig nok til og fortelle meg.
    Nå, fire år etter at jeg meldte meg inn her på forumet og begynte og lære om stoffskiftet og hva man som pasient må følge med på selv/forstå selv, så har jeg forstått at min lege bare oppførte seg som alt for mange andre leger; de anser ikke stoffskiftet som noe og klage over så lenge blodprøvene er innenfor referanseområdet (selv om pasienten helt klart har masse symptomer).
    Mitt beste råd til andre stoffskiftesyke er og lese seg opp, selv ta ansvar over blodprøver/symptomer/tilleggsproblemer og ikke overlate medisineringen ukritisk til leger som er opplært til og tro at stoffskiftet bare er en bagatell..........

Medlem siden
    Feb 2014
    Sted
    Vest Agder
    Alder
    66
    Meldinger
    49

Jeg må jo innrømme at jeg føler meg veldig på gyngende grunn her - og jeg leser og leser, men alt surrer bare opp i hodet mitt. Hvorfor fant legen ut at stoffskiftet mitt var blitt for høyt og hvorfor er det etter hans og spesialisten på sykehuset mening fortsatt høyt når jeg føler at det ikke er det....
    Og så gikk det rett i kjelleren da jeg var tatt av medisinen (det følte jeg jo selv på kroppen så det trengte han ikke fortelle meg da jeg kom til kontroll)
    Men nå føler jeg alt som en berg og dalbane. Trøtt, liten konsentrasjon, oppblåst
    ikke klarer jeg å konsentrere meg om hva jeg bør si til legen når jeg skal der på onsdag for om det er sånn at de ikke kan noe særlig eller ikke vil forstå så vil jeg ganske snart knyte meg (det er det jeg gjør når jeg er usikker eller ikke vet....) Og ja, jeg er usikker for tenk om legen sier at det ikke er noe i veien med meg. Den stien har jeg jo vært på før... Er det mulig å få noen råd eller bør jeg klare dette på egenhånd? Jeg har aldri vært flink til å ordlegge meg muntlig desverre.
    Da blir jeg nesten stum om jeg får beskjed om at alt er helt normalt og at slik det skal være. Føler meg så dum da når jeg går ut fra legen igjen

Jeg spurte legen for mange år siden hvorfor jeg ikke lenger hadde hår under armene - begrunnelse fra ham var at jeg hadde fjernet eggstokker og livmor og kom i overgangsalderen. Men ser nå at det kanskje har noe med LS å gjøre. videre er øyebrynene nesten borte. Vippene er blitt mye kortere. Frisøren min griner nesten fordi jeg har hårløse flekker. Men det er jo igrunnen bagateller...Jeg ble diagnistisert med leddgikt i 2009, har ganske mye vondt og hovne ledd, har høyt blodtrykk og ikke riktig frisk er jeg ellers heller . Prøver å holde humøret oppe med galgenhumor men det er søren ikke lett alltid
    Så saken er det at jeg tar takknemlig for alle råd og innspill dere er villige til å gi meg sånn at jeg kanskje føler jeg står litt sterkere i møte med denne nye legen jeg skal til...
    Tenker jeg får gå til ham nå onsdag siden det er lang ventetid i Arendal. Hvis ikke noe positivt kommer ut av det tenkte jeg å bestille hos dr. Øverbye som er anbefalt her..

Er jeg på blæbærtur med slik tankegang?

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Standard Sv: Hashimoto's. Diagnose lavt stoffskifte i 20 år

Jeg skulle inderlig ønske at jeg kunne fortelle deg at nå når du kommer til en endokrinolog, så blir alt bra, men det kan jeg ikke.
    Jeg tror at (den tydeligvis uerfarne) legen din fikk panikk og trodde at du var i ferd med og få høyt stoffskifte siden TSH var så lav, selv om du etter 20 år med lavt autoimmunt stoffskifte kun kan få høyt stoffskifte om du er overmedisinert, og da justerer man dosen, man fjerne den ikke. Videre tror jeg at legen din enten ikke har visst at prøvene skulle vært tatt om morgenen og uten at du har tatt Levaksin, eller så "trodde" han at du visste dette selv.
    Uansett, en mer erfaren lege ville tatt kontrollprøver og iallefall ikke fjernnet en livsviktig medisin i åtte uker
    Når en lege gjør feil, kan han si uuuups og så glemme det. Som du har erfart, påvirker en slik feil pasienten veldig!
    En mer normal måteog reagere på slike prøver var og
    a) få tatt nye prøver
    b) redusert dosen til kanskje 125 pr dag mens du ventet på svar på kontrollprøvene

Utifra det du forteller, så leser jeg at du har en fastlege som ikke kan stoffskiftet, og jeg ville byttet fastlege.

Timen du har på onsdag;
    der ville jeg tatt nye prøver (listen jeg skrev tidligere) klokken åtte om morgenen og medisinfastende før du går til ham, slik at han i det minste har korrekte blodprøver.....det er blodprøvene endokrinologerflest styrer etter. Om han tror at prøvene du lister opp er tatt korrekt, så vil selvsagt hans vurdering av hvordan medisineringen fremover skal være bli bestemt på feil grunnlag, og det er det du som må lide...
    Om du ikke av en eller annen grunn får tatt dem før du skal til ham; gi beskjed om at prøvene er tatt med Levaksin og også sent på dagen.
    Du kan velge og ha noen med deg til legen om du vil, og / eller gjøre som jeg gjør; skrive jukselapp, slik at teflonhjernen min husker hva jeg skulle si eller spør om.

Lavt stoffskfte drar med seg masse annen dritt, og siden det er en autoimmun sykdom er man lettere disponert for og få flere autoimune sydommer slik som leddgikt for eksempel. Binyrene pleier også og bli skadelidende når man har lavt stoffskifte.
    Galgenhumor er en nødvendighet når man lever med kroniske sykdommer; godt og høre at du har den intakt

Det høres ut som du har en bra plan fremover, men husk og ALLTID ta blodprøvene klokken åtte om morgnen og vær medisinfastende før prøven. Krev også alltid utskrift av bodprøvene slik at du selv an ha kontroll over blodprøvesvar/dosering/symptomer slik at du slipper en slik opplevelse igjen der legene feildoserer.

Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Vestlandet
    Meldinger
    207

Standard Sv: Presentasjon

Det fra 30.09.2013 er da hvor jeg fikk beskjed om å kutte ut Levaxinen helt i ca 8 uker - da hadde jeg brukt 150 microgram daglig i ca et år (har ingen prøvesvar før dette da måtte bytte fastlege etter 30 år han gikk av med pesnjon. Har nbrukte aldri data og tror ikke den nye har ført inn de gamle prøveresultater på data
    (11-22) S- Fritt T4 - 34.3*
    (0.30-4.2) S-TSH – 0.011*
    (>=40) S-A-TPO(Thyreo -93*
    (3.1-6.8) S-Fritt T3 6.2
    (00-1.8) S-tras Ths-res – der står det kun Se kommentarer M

05.12.2013 - her har jeg da vært uten Levaxin og ingen andre prøver er tatt i forbindelse med stoffskiftet

(11-22) S- Fritt T4 – 1.2*
    (0.30-4.2) S-TSH – >100*

23.01.2014 og her har jeg da brukt Levaxin igjen i ca 4 uker (ble satt ned til 125 microgram daglig) 05.12.2013

(11-22)S- Fritt T4 - 25
    (0.30-4.2)S-TSH – 3.6

Fikk da beskjed av fastlege om å redusere dosering slik....1/2 tablett to gngr i uken og 1 tablett 5 gngr i uken
    Var også til ultralyd av skjoldbruksjertel for noen dager siden. Fikk da beksjed om at den var så liten at den nesten ikke var til å se på ultralyd..

Føler meg absolutt ikke i form .........og lurer på hvor veien bør gå videre og håper på gode råd .
    Hei! Jeg skjønner absolutt at du ikke er i form - det måtte være litt av en nedtur du hadde i høst, da de beordret deg til å kutte medisinen helt! Hva er det de tenker på? Jeg gikk et par år på Levaxin (+ et drøyt år med tillegg av T3) og ble dårligere underveis. Da fikk jeg beskjed om at "ettersom det ikke virker" så tror jeg du kan vurdere å kutte det ut. Men jeg skulle i hvert fall trappe gradvis ned, og fikk derfor ikke det stupet som du hadde.

Hva i all verden sa legen da han så resultatet på FT4 og TSH etter 4 uker uten medisin?? Skjønte han da at han hadde gjort en feil?

Og ikke skjønner jeg at det skal trappes ned nå igjen, for din TSH er jo fortsatt for høy. Når du går på Levaxin skal TSH ligge og vake rundt 1-tallet.

For øvrig vil jeg si dette: når man har gått i mange år på Levaxin, så er det vanlig at de gamle symptomene dukker opp igjen, og at formen blir dårligere. Og nå sier du også at du i grunnen aldri har vært helt bra med Levaxin. Jeg har lurt på om det kan være med denne medisinen som det er med mange andre, at virkningen avtar etter lang tids bruk? Eller er det forhold på cellenivå som gjør at man ikke kan nyttiggjøre seg medisinen på samme måte som før?

Uansett: etter 20 år og med en elendig form, er det på tide å gå over til Tyroid . Det vil du aldri angre på, selv om det også da kan ta sin tid å få rettet opp de mange skadene mange års feilmedisinering har skapt. Skulle legen din protestere så er det bare å være bestemt! Si at 20 år på Levaxin ikke har gjort deg noe friskere, og at nå vil du prøve et annet alternativ som svært mange har hatt stor glede av. Det er din kropp og det er du som sliter med sykdommen og dårlig livskvalitet, og da er det også du som skal velge hvilken medisin du skal ta. Så enkelt er det. Og han har helt sikkert skjemaet som skal til for å søke om registreringsfritaket liggende på kontoret, så da kan han vel også bruke det!

Side 2 av 5 Først 1234 ... Siste

Lignende tråder

1. Hashimoto's. Diagnose lavt stoffskifte i 20 år
    Av Bestemor i forumet Presentasjoner
    Svar: 13
    Siste melding: 13-02-14, 19:55
  2. Jeg var syk lenge før jeg fikk diagnose lavt stoffskifte
    Av kaja5 i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 9
    Siste melding: 14-06-10, 14:40
  3. Lavt stoffskifte. Sikker diagnose?
    Av Maxern i forumet Lavt stoffskifte