Side 5 av 5 Først ... 345
Viser søkeresultater 41 til 50 av 50
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,765

Standard Sv: Hashimoto's. Diagnose lavt stoffskifte i 20 år

Sitat Opprinnelig skrevet av Bestemor Vis post
    Stiller spørsmål jeg. Vet ikke om jeg ga burde finne annet et delforum . Om så er, da kanskje bare dele tråden og sette dette innlegget et annet sted.

Har lest ganske mye her inne. Skal ikke påstå at jeg forstår alt da, men lurer på dette med binyrene blant annet. For 5-6 år siden ble jeg innlagt,på sykehus med smerter i ryggen. Den gang fant de atmjeg hadde cyster på begge. Ble sjekket ut ganske godt følte jeg. Innkludert døgn urin. Det var ikke noe urovekkende og jeg måtte bare leve med det. Nå begynner jeg å få smerter i ryggen igjen... ikke uutholdelige , men de er der.

Kan dette da ha sammenheng med stoffskiftet? Fikk konstantert leddgikt i 2009 , ingen i familien har det. Forstår at det kan ha en sammenheng med stoffskiftet eller har jeg misforstått?

Sist men ikke minst, støtt og stadig dukker det opp uforklarlige små sår..(ikke kviser) har det noe sammenheng Nå har jeg ganske mange i pannen og forstår ilke hvordan slikt kan dukke opp sånn uten videre. Er det noe forklaring?
    Jeg kan ikke svare på alt, men når det gjelder smerter i binyreområdet så *tror* jeg bestemt at de kan ha en sammenheng. Jeg hadde litt før Erfa, men etter at jeg har klart å komme over og stabillisere den ganske bra så er dette borte. For meg kom smertene omtrent på samme tiden som ved oppstart av Erfa (større kortisolbelastning???) og nesten samtidig med en - for meg - sterk salthunger... Binyrene skal vel ha en del salt...

Leddgikt: er det en autoimmun sykdom så er autoimmune sånn at "en flytter inn, så inviterer den alle de dårlige vennene sine på hjemme-alene-fest og kræsjer kåken" om du ikke får bremset det. Dvs - har du fått en så er sjansen mye større at du får en til enn at en frisk person får den første. Dessuten - stoffskiftet styrer energitilgangen for alle celler i hele kroppen. Derfor er det viktig å holdet dette på plass sånn at kroppen selv kan gjøre det den skal og bør for å holde seg frisk... Det er mye enklere (selv om det er vanskelig nok) enn å administrere flere sykdommer gjennom medisin.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Feb 2014
    Sted
    Vest Agder
    Alder
    66
    Meldinger
    49

Takk for svar :-)

Medlem siden
    Feb 2014
    Sted
    Vest Agder
    Alder
    66
    Meldinger
    49

Har nå fått time hos dr. Øverbye i april så nå er jeg spent på hvordan det vil gå.
    så lurermjeg på en ting.. leste et sted at levaxin ikke er stabil i innhold av thyroxin. Altså noen ganger er det mer og andre ganger mindre av thyroxin i produksjonen. Noen andre som vet ?
    Om det er tilfelle er det kanskje ikke så rart at det kan svinge hos noen og en hver.
    jeg sliter jo ganske mye nå og i den forbindelse har jeg tenkt litt. (Hender jeg får det til også)
    Etter disse 8 ukene uten medisin der jeg gikk rett i kjelleren, da er det kanskje naturlig at jeg ikke så lett kommer opp derfra igjen? Men vil jeg noen gang komme på rett kjøl igjen tro ? Eller er det lysning i tunnellen om jeg kan få erfa eller amour? Og i så tilfelle kanskje kan jeg få det av dr.. Øverbye...?

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Smile Sv: Hashimoto's. Diagnose lavt stoffskifte i 20 år

Har nå fått time hos dr. Øverbye i april så nå er jeg spent på hvordan det vil gå.
    Det vil gå godt, ska' du se.

så lurermjeg på en ting.. leste et sted at levaxin ikke er stabil i innhold av thyroxin. Altså noen ganger er det mer og andre ganger mindre av thyroxin i produksjonen. Noen andre som vet ? Om det er tilfelle er det kanskje ikke så rart at det kan svinge hos noen og en hver.
    Det gælder nok alle syntetiske levothyroxin-produkter, at uanset at producenterne/lægerne påstår at det som står på emballagen (boksen) om mængden af levothyroxin i de forskellige mærker - er det altså sådan, at selv om der står f.eks. 100 mcg på alle bokse - varierer effekten alligevel fra produkt til produkt. Det er så velkendt et problem, at lægerne oplyses af medicinal industrien, at de helst ikke skal skifte mellem forskellige levothyroxin-produkter hos den samme patient, fordi 100 mcg T4 i et produkt er altså ikke det samme som 100 mcg T4 i et andet produkt.

Hvad angår styrke-stabilitet indenfor det samme produkt, som f.eks. Levaxin (nu du selv nævner den) forholder det sig sådan, at jo "friskere" fra fabrikken den syntetiske tablet er - jo mere T4 den indeholder at dømme efter virkningen på den pågældende patient. Jo længere siden tabletten er fremstillet på fabrikken, jo svagere bliver den og kan sagtens ende med at blive hele 15-20% svagere. Styrken i de syntetiske tabletter bliver også påvirket af om der er mere eller mindre lys, eller 1 grad varmere eller koldere på det lager hvor tabletterne opbevares, på fabrikken eller på apotekerne. Og dette endda gælder - i forskellige grader - også de forskellige syntetiske T4-produkter - så det er faktisk komplet umuligt at sammenligne disse problemer indbyrdes mellem (f.eks.) Levaxin, Eltroxin og Euthyrox.

"Bioequivalence of the various levothyroxine products remains controversial and cannot be assumed. Levothyroxine is considered a narrow therapeutic index drug because small variances in drug levels could affect a patient's health. Complications that could occur if dosage strength is inconsistent from the same manufacturer or when a patient is switched to another brand include.

For example if a levothyroxine product is less potent or has lower bioavailability, a suboptimal response (hypothyroidism) may result. If the a levothyroxine product is more potent or has higher bioavailability, toxic manifestations of hyperthyroidism may result. Thus, patients should be instructed to notify their physicians of any changes in their health and to not change brands of levothyroxine without consulting their physician and pharmacist. To prevent undertreatment or overtreatment, patients should be controlled and maintained on one brand of thyroid replacement therapy, cautioned not to change brands, and monitored over time.

Pharmacists should be aware of the expiration date of levothyroxine lots because of the inherent instability of levothyroxine in the presence of light, temperature, air, and humidity. Pharmacists also should counsel patients to be aware of the expiration date for this product and should guide them on the proper storage of the drug."

Kilde (en af mange lignende): http://www.auburn.edu/~deruija/endo_thyroiddrugs.pdf (Det er måske lidt for meget svar på et spørgsmål, men i tilfælde af at andre er interesserede, eller hvis nogen tvivler på at det kan være sandt - er det nyttigt med lidt mere uddybende info.)

Når lægerne taler om at syntetisk T4 er naturlig thyroid overlegen fordi det syntetiske T4 er mere "styrke-stabil" - er det faktisk direkte bullshit fordi det forholder sig nemlig nøjagtigt modsat: naturlig thyroid er så stabil, at selv efter 10 års almindelig opbevaring - er den lige så potent som den var da den var fremstillet på medicinalfabrikken, hvorimod syntetisk T4-tablet efter ti år ville blive mindre virkningsfuld end en sukkertablet.

jeg sliter jo ganske mye nå og i den forbindelse har jeg tenkt litt. (Hender jeg får det til også)
    Etter disse 8 ukene uten medisin der jeg gikk rett i kjelleren, da er det kanskje naturlig at jeg ikke så lett kommer opp derfra igjen? Men vil jeg noen gang komme på rett kjøl igjen tro ? Eller er det lysning i tunnellen om jeg kan få erfa eller amour? Og i så tilfelle kanskje kan jeg få det av dr.. Øverbye...?
    Nora skrev for mange år siden i rexxy's tråd om hormonreceptorer: "Det har jo mange pasienter erfart, som har gått med på å gå uten levaxin eller lign. for å se om kjertelen kommer igang igjen fordi legen mener de ikke hadde høy nok TSH dengang lenge siden for å få en klar diagnose. De erfarer typisk at de aldri blir like bra igjen som før eksperimentet...." Syge som blev udsat for disse "eksperimenter" var i syntetisk-T4 behandling, og vendte så tilbage til syntetisk-T4 behandling, hvorimod chancen for alligevel at komme sig af "eksperimentet" er langt bedre når man skifter til thyroid.

Godt du skal til Øverbye. April er lige om hjørnet.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Feb 2014
    Sted
    Vest Agder
    Alder
    66
    Meldinger
    49

Takk for svar Anisa

Medlem siden
    Feb 2014
    Sted
    Vest Agder
    Alder
    66
    Meldinger
    49

Var hos dr. Øverby på tirsdag 22 mai, men føler meg da like langt. Var litt forundret over hans måte å oppføre seg på da, men han er kanskje ingen "vanlig profesjonell lege?"
    Så så vidt på de prøveresulLevaxin til 125 microgram daglig som jeg da faktisk sa at jeg allerede hadde gjort
    Han var enig i at jeg er syk da og det var da endelig noe godt
    Tok noen prøver på blodsirkualsjon via en data maskin
    Skal måle tempen en hver morgen og krysse av på noen papirer...
    Greit nok at ting tar tid, men dere som har vært hos ham tidligere - er han litt distre?

Nå er jeg en person som ikke dømmer noen etter første inntrykket så har ny time i begynnelsen av juni.....og går nok til den for å se hvordan dette barker i vei...

Så tar jeg en dag av gangen egentlig

Medlem siden
    Feb 2014
    Sted
    Vest Agder
    Alder
    66
    Meldinger
    49

Var hos dr. Øverby på tirsdag 22 mai, men føler meg da like langt. Var litt forundret over hans måte å oppføre seg på da, men han er kanskje ingen "vanlig profesjonell lege?"
    Så så vidt på de prøveresulLevaxin til 125 microgram daglig som jeg da faktisk sa at jeg allerede hadde gjort
    Han var enig i at jeg er syk da og det var da endelig noe godt
    Tok noen prøver på blodsirkualsjon via en data maskin
    Skal måle tempen en hver morgen og krysse av på noen papirer...
    Greit nok at ting tar tid, men dere som har vært hos ham tidligere - er han litt distre?

Nå er jeg en person som ikke dømmer noen etter første inntrykket så har ny time i begynnelsen av juni.....og går nok til den for å se hvordan dette barker i vei...

Så tar jeg en dag av gangen egentlig
    Ser at jeg skrev at jeg var der 22 mai - var selvfølgelig 22 april. Er ikke bare bare når hodet ikke tenker klart. Sukk

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Jeg ble tipset før jeg gikk dit at han ikke oppfører seg helt som andre leger, men mer distre professor-aktig, og det stemmer iallefall med min oppfatning av ham. Ganske slitsomt når man har teflonhjerne og skal huske ting, når han plutselig flyr ut av rommet etter at konen har hentet ham fordi hun trenger ham til et eller annet med en annen pasient/telefon, men det føles likevel godt å være hos en lege som har som utgangspunkt at hver enkelt skal ha det best mulig, og ikke bare være et nummer i rekken der legen kun sjekker om det er kryss ved noen blodprøvesvar og forklarer symptomene med at man kanskje trenger anti-depressiva.....

I gamle dager, før man stolte på TSH, var måling av kroppstemperaturen en essensiell ting for å vite hvordan stoffskiftet fungerte. Ved for lavt stoffskifte synker kroppstemperaturen, og det er det han vil sjekke hos deg, hvor lavt stoffskiftet ditt egentlig er.

Jeg går der selv ikke lenger fordi han helt ærlig sa at han ikke visste hva han kunne hjelpe meg med. Vondt og bli oppgitt av en lege, men samtidig godt å vite at han ikke lar meg gå der og betale i dyre dommer når han er blank. 2 av sønnene mine går der, og i midten av denne måneden skal gubben min og en til sønn dit for første gang.

Her i huset har jeg og minsten lavt stoffskifte, men både gubben og alle sønnene våre har høy TSH men "normal" FT3 og FT4. Alle har påvisbar anti-TPO men innenfor "normalen" og alle har en kroppstemperatur mellom 35,8 og 36,3. Vanlige leger ser ikke dette som et problem, men leger som dr. Øverbye ser seg ikke blind på en eller to blodprøver men tar en helhetsvurdering der symptomene er vel så viktige som blodprøvene.

Håper du får mer konkret hjelp neste gang. Kjenner til hvor frustrerende det er og gå å gå uten å få konkrete svar!

Medlem siden
    Feb 2014
    Sted
    Vest Agder
    Alder
    66
    Meldinger
    49

Takk for svar. Ja han virket ganske distre, men som jeg skrev i forrige innlegg så dømmer jeg ingen etter første inntrykk. Så får bare vente og se det an

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,765

Jeg kjenner ikke Dr Øverby, men vil bare nevne at temping (så noenlunde samme tid hver morgen og med et skråblikk på eventuell eggløsning) over tid er et meget fint verktøy. Gjerne sammen med puls (avslappet) og blodtrykk (om man har tilgang på sånt) faktisk er fine indikatorer på om status Q er bra, eller om den bør undersøkes nærmere.

For min del er det temperatur over tid som forteller noe om at stoffskiftet er sånn høvelig på stell eller ikke. Og hvilepulsen er vel det nærmeste jeg har kommet en høydoseindikator.
    Så gi iallfall mannen en sjanse. Kun det at han er thyroidvennlig og ikke redd for høye nok doser gir ham gullstjerne i min bok. (Men det er jo slett ikke sikkert at han er den beste for å hjelpe nettopp DEG med nettopp DINE problemer av den grunn.)
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Side 5 av 5 Først ... 345

Lignende tråder

1. Hashimoto's. Diagnose lavt stoffskifte i 20 år
    Av Bestemor i forumet Presentasjoner
    Svar: 13
    Siste melding: 13-02-14, 19:55
  2. Jeg var syk lenge før jeg fikk diagnose lavt stoffskifte
    Av kaja5 i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 9
    Siste melding: 14-06-10, 14:40
  3. Lavt stoffskifte. Sikker diagnose?