Side 1 av 5 123 ... Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 50
    Medlem siden
    Feb 2014
    Sted
    Vest Agder
    Alder
    65
    Meldinger
    49

Standard Hashimoto's. Diagnose lavt stoffskifte i 20 år

Hei alle sammen

Jeg er 60 år , kvinne og bor i Vest-Agder

Kom over en gruppe på Facebook og der har jeg lest og spurt og gravd og fått mange gode råd egentlig, men er fullstendig forvirret for her er det så mye nytt som jeg aldri har visst om før.

Tenkte å stille spørsmål her inne også, en del fra den gruppen (kanskje alle) er sikkert medlem her også så dere får prøve å bære over med meg om jeg spør og graver her inne også og sikkert kommer frem med nye ting som dukker opp hos meg etterhvert som jeg finner ut nytt ang LS, medisinering og sist men ikke minst min egen situasjon

Har da hatt diagnose LS i 20 år

Nå er jeg visst på tur til å få for høyt stoffskifte etter hva fastlegen leser av mine prøveresultater og jeg er alldeles surrete blitt med alt det nye som jeg nå prøver å absobere

Ja det er meg i et nøtteskall

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    74
    Meldinger
    2,323

Smile Sv: Presentasjon

Hej och välkommen, Bestemor

Du behöver inte tänka på vad du har frågat om på Facebook tidigare.
    Detta forum är inte på Facebook och fungerar 100% oberoende av Facebook-medlemmar.
    Dom är förmodligen inte så många här på forum.

Du inte behöver censurera dig, och du kan ta det helt från början, utan att tänka på hva som du kanske har frågat om på Facebook tidigare.

Sitat Opprinnelig skrevet av Bestemor Vis post
    Nå er jeg visst på tur til å få for høyt stoffskifte etter hva fastlegen leser av mine prøveresultater
    Är det ett lågt TSH, eller höga FT4 och FT3?

Du kan skriva här i tråden resultatet av dina blodprover (inklusive referenser för normala områden) och vi kan titta på det tillsammans senare.
    Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Medlem siden
    Feb 2014
    Sted
    Vest Agder
    Alder
    65
    Meldinger
    49

Standard Sv: Presentasjon

Det fra 30.09.2013 er da hvor jeg fikk beskjed om å kutte ut Levaxinen helt i ca 8 uker - da hadde jeg brukt 150 microgram daglig i ca et år (har ingen prøvesvar før dette da måtte bytte fastlege etter 30 år han gikk av med pesnjon. Har nbrukte aldri data og tror ikke den nye har ført inn de gamle prøveresultater på data
    (11-22) S- Fritt T4 - 34.3*
    (0.30-4.2) S-TSH – 0.011*
    (>=40) S-A-TPO(Thyreo -93*
    (3.1-6.8) S-Fritt T3 6.2
    (00-1.8) S-tras Ths-res – der står det kun Se kommentarer M

05.12.2013 - her har jeg da vært uten Levaxin og ingen andre prøver er tatt i forbindelse med stoffskiftet

(11-22) S- Fritt T4 – 1.2*
    (0.30-4.2) S-TSH – >100*

23.01.2014 og her har jeg da brukt Levaxin igjen i ca 4 uker (ble satt ned til 125 microgram daglig) 05.12.2013

(11-22)S- Fritt T4 - 25
    (0.30-4.2)S-TSH – 3.6

Fikk da beskjed av fastlege om å redusere dosering slik....1/2 tablett to gngr i uken og 1 tablett 5 gngr i uken
    Var også til ultralyd av skjoldbruksjertel for noen dager siden. Fikk da beksjed om at den var så liten at den nesten ikke var til å se på ultralyd..

Føler meg absolutt ikke i form .........og lurer på hvor veien bør gå videre og håper på gode råd .

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Hei, og velkommen hit!
    Er alle disse prøvene tatt om morgenen klokken åtte og uten at du har tatt Levaksin?

Jeg ville anbefalt deg og få sjekket D-vitaminer, Ferritin og B12 da disse har en tendens til og bli alt for lave når man er stoffskiftesyk, og symptomene av for eksempel d-vitamin mangel på mange måter ligner de lavt stoffskifte gir og også forsterker symptomene og også forhindrer kroppen i å bruke stoffskiftemedisinen skikkelig. Jeg ville også få tatt en ny TRAS; man kan ha både høy anti-TPO og høy TRAS, og har man det er ikke TSH til og stole på. Da må man styre medisineringen etter FT3, FT4 og antistoffene.
    Du bør også passe på og få tatt FT3 HVER gang du tar stoffskifteprøver, da FT3 er det virksomme hormonet.

En særdeles merkelig måte legen har valgt at du skal kutte ut medisin i åtte uker i stedet for og redusere mengden du tar, spesielt siden du har forhøyet anti-TPO=auto-immunt lavt stoffskifte=Hashimoto.

Noen av oss, meg inkludert, må ha FT4 over referanseområdet når man bruker Levaksin for og føle seg sånn noenlunde. Jeg trivdes best med en FT4 på 27-28, men hadde heller ingen problem om den tippet over 30.
    At din FT4 sank helt ned til 1,2 !!!!! etter åtte uker uten medisin viser at legen gjorde et feil valg ved og ta deg av medisin i åtte uker.
    Din TSH er høy; når man er optimalt dosert på Levaksin bør TSH ligge rundt 1. TSH sier at kroppen din trenger mer stoffskiftemedisin. Jeg ville ikke, om det var meg, redusert dosen slik din fastlege har sagt, da vil TSH stige enda mer, og din FT4 er ikke så mye forhøyet.

Om du har mulighet til det, ville jeg anbefalt deg og gå til en som virkelig kan stoffskifte. Jeg har selv gått til Dr. Øverbye i Arendal http://www.arendalhelsesenter.no/ og kan varmt anbefale deg og gå dit. Du ringer selv og bestiller tid (trenger ikke henvisning fra lege) men siden dette er privatlege, koster det selvsagt mer enn og gå til fastlegen.

Medlem siden
    Feb 2014
    Sted
    Vest Agder
    Alder
    65
    Meldinger
    49

Standard Diagnose lavt stoffskifte i 20 år

Hei "Pingvinen"

Takk for svar.

Nei prøvene er ut på dagen og etter at levaxin er tatt

Det er først nå at jeg har funnet ut at jeg ikke skal ta levaxin før blodprøver
    Jeg har da brukt Levaxin i ca 20 år uten å bli helt optimal,(hadde vel da gått i ganske mange år og hanglet) men har i grunnen bare trodd at jeg måtte leve med det. Det er først etter denne prøven i sept at jeg begynte å søke etter opplysninger på nettet.
    Da legen så disse prøvene i september ringte han til en spesialist på Sørlandet sykehus (er usikker på om det var Kristiansand eller Arendal og sånn som jeg forsto det så ble rådet om å kutte levaxin gitt derfra.....

De to siste prøvene ble tatt hos revmatologen jeg går til og da tok ikke fastlegen nye - men jeg vet jo nå at jeg bør få tatt flere prøver.
    Har blitt rådet til å søke en lege i Søgne (spesialist) skal der til onsdag.. Men om jeg ikke får noe hjelp/råd der så vil jeg nok kontakte den legen du her nevner for dette tror jeg ikke jeg orker så lenge. Er ikke meningen å sutre, men det er vel bare sånn tenker jeg

Sitat Opprinnelig skrevet av Pingvinen Vis post
    Hei, og velkommen hit!

Jeg ville anbefalt deg og få sjekket Ferritin

gå til fastlegen.
    Ferritin var tatt i september 2013 (20-250) 21

Visste ikke at det også hørte med så jeg ser jo at jeg har mye å lære.
    Sist endret av Mod; 13-02-14 kl 16:39 Begrunnelse: Två meddelanden slås ihop

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Om prøvene dine er tatt utpå dagen etter at du har tatt Levaksin, så sier de omtrent ingenting..... Når du går til spesialist så husk og si at prøvene er tatt utpå dagen etter at du har tatt Levaksin, slik at h*n ikke tror at prøvene er tatt på korrekt tid og uten Levaksin.
    Jeg ville fått tatt nye prøver klokken åtte så fort som mulig, og da FØR du tar Levaksinen.
    Da ville jeg bedt om at de tok
    FT3
    FT4
    TSH
    anti-TPO
    TRAS
    Ferritin
    D-vitamin
    B12

Kan jeg spør om hvem det er i Søgne som er spesialist på stoffskiftet? Bor i nabofylket ditt, og jeg har ikke hørt om noen i Søgne, så jeg ble litt nysgjerrig.

Medlem siden
    Feb 2014
    Sted
    Vest Agder
    Alder
    65
    Meldinger
    49

Han heter Stein Ollson. Vet ikke om han er spesialist på stoffskiftet egentlig, men en med lavt stoffskifte har anbefalt ham. Han er visst en dag i uken på Søgne legekontor. Er visst spesialist på hormoner. Husker aldri hva det kalles. Endo et eller annet....:-)

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Medlem siden
    Feb 2014
    Sted
    Vest Agder
    Alder
    65
    Meldinger
    49

Sitat Opprinnelig skrevet av Pingvinen Vis post
    Fant ham
    http://sorlandet-sykehus.no/aktuelt/...remmedord.aspx

Men han er hovedsaklig diabeteslege........
    Hrm, kanskje avbestille og bestille time hos den legen du nevner da......

Jeg trenger jo hjelp med stoffskiftet :-)

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

En endokrinolog skal kunne "alt" om hormoner og slikt (diabetes skyldes også et hormon; insulin), men etter egen erfaring vil jeg si at endokrinologer flest styrer etter blodprøver og IKKE symptomer (utsagnet: stoffskiftet er en ukomplisert tilstand så lenge man husker og ta Levaksinen sin" sier det meste), mens bl.a. legen jeg nevnte ser på kombinasjonen symptomer og blodprøver og er i tillegg åpen for og bruke naturthyroid i stedet for Levaksin.

Nå er dine prøver vanskelige og lese siden du har tatt Levaksin før prøven, men uansett viser prøvene at du har opplevd noen helt unødvendige harde svingninger fordi legen din stoppet medisinering i åtte uker. Leste gjennom prøvesvarene på ny, og en TSH på 100 og en FT4 på 1,2 ville fått alle til og føle seg elendige (om de i det hel tatt klarte og være oppreist).
    Da jeg var hos han for to dager siden, var første ledige time i slutten av neste måned, så det er litt ventetid der (men sånn er det vel med de flinke; de har stor pågang). Kan også anbefale boken hans "Lavt stoffskifte årsak til de fleste problemer" http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...ad.php?t=13916

Uansett hva du velger, så ønsker jeg deg lykke til; og husk at det er ALLTID håp om og bli bedre. Forumet her har mye god info og alle vi her inne vet hvordan det er og leve med stoffskiftesykdommer. I tillegg er det slik at får man ikke god nok hjelp av legen man bruker, så finnes det bedre leger der ute. Heldigvis!

Side 1 av 5 123 ... Siste

Lignende tråder

1. Hashimoto's. Diagnose lavt stoffskifte i 20 år
    Av Bestemor i forumet Presentasjoner
    Svar: 13
    Siste melding: 13-02-14, 19:55
  2. Jeg var syk lenge før jeg fikk diagnose lavt stoffskifte
    Av kaja5 i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 9
    Siste melding: 14-06-10, 14:40
  3. Lavt stoffskifte. Sikker diagnose?
    Av Maxern i forumet Lavt stoffskifte