Side 2 av 3 Først 123 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 22
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,744

Standard Sv: Har jeg lavt stoffskifte....

Sitat Opprinnelig skrevet av Jan.m Vis post

Da forstår jeg deg rett, at man kan være utenfor ref området på TSH og ligge lavt på FT4 og samtidig være frisk som en fisk?

Mvh Jan.
    Tja... vi mennesker er forskjellige. De fleste 90% vil nok ikke gjøre det, men det finnes noen som dette er normalen for - da snakker jeg pre/uten medisinering og i tilstanden "føler seg frisk". Om man så er i medisinering så blir "normalen" forskjellig utifra hvilken medisin man går på. En ren, syntetisk t4 vil gjerne føre til lav tsh, høy t4 og en lav-middels t3. Erfa eller annen naturlig kjertelekstrakt vil gjerne gi lav TSH, høy fT3 og lav fT4. Det som ER vesentlig er hva som fører til en så symptomfri hverdag som mulig. La ikke noen mann i hvit frakk fortelle deg at blodprøvene dine er viktigere enn din oppfatning av hvordan kroppen din kjennes og fungerer.

Det som blir viktig å huske er at TSH ikke sier NOE om hvordan man føler seg. Det er rett og slett kun et signal til kroppen - ta opp mer jod ... eller ikke. Det er fT3 som forteller hvor mye aktivt hormon som er tilgjengelig i blodet, og fT4 som sier litt om hvor mye lagerhormon som finnes som er vesentlige...
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Feb 2014
    Sted
    Buskerud
    Alder
    56
    Meldinger
    23

Takk for svar igjen og informativt

Ikke lette dette.. ser at mange kan gå i den fellen og la en autoritet bestemme hvordan man føler seg inkludert meg selv.

Ikke greit og heve seg på medisiner og drive med utprøvinger når legen er usikker på om det er riktig og om man har sykdommen eller ikke, i mange år har hatt diffuse plager som krystalliserer seg og blir verre som kanskje kunne vært unngått med en lege som hadde tatt plagene på alvor og på sikt unngått sykemeldinger og i verste fall bli uføre

Mvh Jan.

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    74
    Meldinger
    2,322

Lightbulb Sv: Har jeg lavt stoffskifte....

Hej Jan

Kanske den här gamla tråden på Fitnessprat.no vara av intresse för dig?

http://www.fitnessprat.no/f13/stoffs...renning-15931/

Den viktigaste lärdomen (från denna tråden) måste vara - inte låta de tröga läkarna förhala tiden, utan rätt behandling, för ju längre vi låter dem göra det, desto mindre liv vi får tillbaka in the end.

Merparten av denna tråd på Fitnessprat.no egentligen handlar om en av oss här på forumet - I-D-M http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...ad.php?t=15065

Hoppas du mår bättre än förra gången vi hörde från dig. Hav en bra helg.
    Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Medlem siden
    Feb 2014
    Sted
    Buskerud
    Alder
    56
    Meldinger
    23

Hei. Takker for innlegget og linken til fitnessprat jeg sluker all informasjon jeg kan få rått gjør hva som helst for og få et bra liv igjen

Jeg kan ikke si at jeg føler meg bra, trøtt uten grunn er det verste selv om jeg føler at søvnen er blitt bedre etter på begynt levaxsin . Jobber en hel dag og to halve dager i uken, kan ikke si at jeg får ikke mere energi av mere fritid heller.

Nå er det sol ute og 10 c så da tar jeg og kreker meg ut og kjører motorsykkel og får opp adrenalinet litt

Ha en fin helg

Medlem siden
    Feb 2014
    Sted
    Buskerud
    Alder
    56
    Meldinger
    23

Noen som kan tolke disse prøve svara under?

Ikke bra på 50 mikrogram Levaxin samme plager som før etter blod prøvene under ble tatt, har jeg økt til 100 mikrogram kanskje noe få plager mindre som mage muligens mindre hes tåler ikke noe stress sover max 3 timer på natten.

Sykemeldt 70% 3 halve dager på jobb de er det jeg klarer nå.

Nye blodprøver på 50 mikrogram Levaxin.

Tras = negativ

TSH = 1,57 :ref (0,5-3,6) 2 måneder tilbake var den på 4.46

T4 = 12 :ref (8-21) det minste som er målt er 9 for 3 år siden.

T3 = 4,3 :ref (3,0-7,0)

Kolesterol = 7.0 :ref 3,9-7,8 hopper opp og ned fra 6 til 7.7

Kortisol = 560 :Ref 101-536

Alat = 78 :ref (10-70)

Medlem siden
    Feb 2014
    Sted
    Buskerud
    Alder
    56
    Meldinger
    23

Standard Ønsker tilbake meld på prøvesvarene under før neste time hos legen.

På grunn av at lege ikke har tatt meg på alvor så er det blitt mange tilleggs plager.

Ikke bra på 50 mikrogram Levaxin samme plager som før etter blod prøvene under ble tatt, har jeg økt til 100 mikrogram kanskje noe få plager mindre som mage muligens mindre hes tåler ikke noe stress sover max 3 timer på natten sovner og våkner igjennom hele natten.

Forverret kols, mulig forstørret bukspyttkjertel i følge lege i tillegg peyronies-sykdom.

Sykemelding økt fra 60% til 70% 3 halve dager på jobb, de er det jeg klarer nå.

Tras = negativ

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Standard Sv: Ønsker tilbake meld på prøvesvarene under før neste time hos legen.

Er prøvene tatt om morgenen klokken åtte og uten at du har tatt Levaksin først?
    Er prøvene tatt senere på dagen er det umulig og tolke dem rett fordi TSH synker utover dagen, mens FT3 og FT4 stiger og her er det ikke noen nøkkel for og rekne ut hvor mye det stiger eller synker.

Rett dosert med Levaksin skal TSH ligge mellom 0,5 og 1,5
    og FT4 og FT3 øverst i referanseområdet. Noen, meg inklusive, måtte ha en FT4 over referanseområdet (mitt ideelle nivå på FT4 lå mellom 27 og 30) for og fungere i det hele tatt.

Helt typisk på en så lav dose som du går på, vil TSH synke og den uoppmerksomme lege vil tro at stoffskiftet er blitt bedre, men i virkeligheten synker FT3 og FT4 og stoffskiftet blir svakere / gir mer symptomer.
    Har du fått sjekket anti-TPO og jod i døgnurin?
    Kortisolprøven viser forutsatt at den er tatt fastende klokken åtte en indikator på at binyrene dine fungerer. For og få en skikkelig vurdering av binyrene dine bør du få tatt kortisol spytt-prøver morgen og kveld.
    Alat-prøven er lett forhøyet, men alene sier den lite om hva som virkelig foregår i lever og nyrer. Det er ikke unromalt tror jeg ut fra egen erfaring og være lett forhøyet på ALAT når man er syk.

Når det gjelder kolestreolprøven, så sier den også veldig lite alene, den viser bare total kolestreol og i tillegg er det svært delte meninger om kolestreol er farlig i det hele tatt. Ved lavt stoffskifte vil kolestreol stige. I gamle dager var dette en indikator på om stoffskiftet var for lavt. Kosthold spiller også inn. Da jeg gikk over til lavkarbo for drøye tre år siden steg kolestreolet mitt helt typisk og legene prøvde og "true" meg til og ta statiner. Jeg nektet selvsagt og etterhvert har kolestreolet mitt normalisert meg selv om totalkolestreol er i øvre del av referanseområdet.

Utifra dine prøver ville jeg om det hadde vært meg, økt doseringen gradvis (for eksempel 50 og 75 mcg Levaksin annenhver dag i en uke, så to dager med 75 og 1 dag med 50 neste uke, etc opp til 75 hver dag) og så tatt nye stoffskifteprøver klokken åtte om morgenen 6 uker senere. Men dette er utifra hvordan jeg kjenner min egen kropp, hver må ta sine egne valg.

Videre opplever svært mange stoffskiftesyke at de profitterer på og leve helt glutenfritt og sukkerfritt. Men igjen, dette er noe hver enkelt må velge selv.

Medlem siden
    Feb 2014
    Sted
    Buskerud
    Alder
    56
    Meldinger
    23

Standard Sv: Ønsker tilbake meld på prøvesvarene under før neste time hos legen.

Takk Pingvinen.

Alle prøve svarene er tatt fastende og kl.8.00 om morgenen. Har økt til 100 mikrogram Levaxin for ca 5 uker siden.

Merkelig T4 0g T3 beveger seg så sent oppover så det er vanlig.. greit og vite å at noen må ligge over ref området for og bli friske.

Jeg ønsker og få justert stoffskifte med vanlig medisiner til og begynne med siden jeg har gått så mange år syk så vet jeg nesten ikke hvordan det er og være helt frisk, men skulle ikke det fungere vil jeg prøve andre alternativer det er helt klart.

Takk igjen for svar.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    66
    Meldinger
    10,216

På grunn av at lege ikke har tatt meg på alvor så er det blitt mange tilleggs plager.
    Hej Jan

At din læge tager dig ikke på alvor, lyser klart igennem hele din beretning, tilbage fra første indlæg, føler jeg.

Jeg ønsker og få justert stoffskifte med vanlig medisiner til og begynne med siden jeg har gått så mange år syk så vet jeg nesten ikke hvordan det er og være helt frisk, men skulle ikke det fungere vil jeg prøve andre alternativer det er helt klart.
    Det fungerer jo i ikke, og har heller ikke fungeret før, vel? Jo længere du venter på mirakler, jo større hormonskader undervejs, som selv det bedste lægemiddel ikke kan at reparere i den rest-levetid, der er tilbage.

Ikke bra på 50 mikrogram Levaxin samme plager som før etter blod prøvene under ble tatt, har jeg økt til 100 mikrogram kanskje noe få plager mindre som mage muligens mindre hes tåler ikke noe stress sover max 3 timer på natten. Sykemeldt 70% 3 halve dager på jobb de er det jeg klarer nå.

Tras = negativ
    Der er ikke så meget "nyt" at sige om dine blodprøver. De bekræfter blot at Levaxin i "normal" dose virker fint på TSH, men ikke på stofskiftet... Det forhøjede ALAT og "hoppende" kolesterol (be)viser, at stofskiftet har det lige så skidt som før Levaxin. Du kan læse mere om ALAT her.

At du har højt kortisol i blodet beviser ingenting i relation til forbindelse med hypothyreose, fordi det kommer ikke an på en tilfældig mængde kortisol på et tilfældigt tidspunkt. Det er døgnvariationen af kortisol, der betyder noget. Ganske vist skal man have en bestemt mængde af kortisol i døgnet, men den skal også have en bestemt fordeling over døgnet, for at nytte på trivsel. Kortisol skal være højst om morgenen og lavest til natten. Din tilstand, som du beskriver den - tyder ikke på at din kortisol udsondres på de rigtige tidspunkter i de rigtige mængder. Du kan få det undersøgt ved en spytprøve, men det skal helst være en med 4 prøveglas, ikke med 2.

At du har så lavt TSH men ikke TRAS betyder, at der må være andre grunde (end TRAS) til, at dine thyreoideahormoner er så lave. At de befinder sig indenfor normalområder betyder ingenting, så længe de ligger så langt i underkanten som tilfældet er. I hvert fald burde dit TSH respondere med forhøjelse på dit lave T4 og T3, men det sker ikke og betyder derfor, at du burde behandles efter symptomer - ikke efter TSH.

Jeg er faktisk sikker på du i bedste fald opnår en marginal, forbigående bedring efter at du har øget Levaxin til 100 mcg, og at du ikke kan regne med markant bedring, før din Levaxin øges til noget mellem 1,9 - 2,1 mcg pr kg kropsvægt. I gamle dage var dosen til mænd på op til 4,9 mcg/kg, men det har de reduceret tilbage i 1970-erne og hvorfor det er sket kan du læse om her. Mange ulykker er sket siden pga. denne ændring.

Hvis heller ikke en ordentlig dose af Levaxin hjælper, da kan du selvfølgelig håbe på at kombinationsbehandling med Liothyronin vil virke bedre, men personligt tror jeg ikke - din historie taget i betragtning - at du har en chance før du hopper over til "grise-thyroxin". Hvor syntetisk T4 og syntetisk T3 ikke kan udnyttes i hjernens metabolisme af disse stoffer, fungerer "grise-thyroxin" nøjagtig som egne thyreoideahormoner ville have gjort, overalt i kroppen, når man er sund og frisk. Du bliver nok nødt til at overveje valget mellem syntetisk og "naturligt", hvis du skal kunne regne med en fremtid der er værd at længes efter.

Jeg håber at du træffer det rette valg.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Feb 2014
    Sted
    Buskerud
    Alder
    56
    Meldinger
    23

Hei Anisa.

Takk for et grundig svar.

Jeg er enig med deg at naturlig tyroksin er et godt valg og hadde jeg vært helt sikker på at det var det rett for meg så hadde jeg forlang å få den medisinen, men det er fortidlig og si tror jeg. Jeg har spurt legen min om Armour og jeg får til svar at mange får hjelp av Levaxsin og blir helt friske, så jeg tenkte og gi det en kjangs selv om jeg har tenkt det samme som deg.

Du skriver:

At du har så lavt TSH men ikke TRAS betyder, at der må være andre grunde (end TRAS) til, at dine thyreoideahormoner er så lave.

Hvilke andre grunner kan det være at thyreoideahormoner er lav er det noe man vet noe om?

Side 2 av 3 Først 123 Siste

Lignende tråder

1. HJELP! Etter 3 år med lavt stoffskifte er mitt stoffskifte nå for høyt!
    Av Vilje i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavt
    Svar: 3
    Siste melding: 25-03-12, 00:14
  2. lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
    Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 17
    Siste melding: 26-05-10, 14:09
  3. Lavt blodtrykk pga. lavt stoffskifte?
    Av Lene i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 47
    Siste melding: 30-10-09, 21:53
  4. Svar: 13
    Siste melding: 27-10-06, 21:28
  5. Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
    Av Stina i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 23-10-06, 23:46

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn