Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 22
    Medlem siden
    Feb 2014
    Sted
    Buskerud
    Alder
    56
    Meldinger
    23

Question Har jeg lavt stoffskifte....

Har jeg lavt stoffskifte eller er jeg bare tullete....

Har gått med ubehandlet på grensen til lavt stoffskifte i mange år

Mann 52 år i full jobb til nå, gradert sykemeldt i en periode fremover. Har ikke hatt noe overskudd i fritiden min til noe annet enn trening og dem nærmeste.

Har trent jevnlig styrke, men synes jeg ikke får noe effekt eller overskudd av det eller noe anen trening som jogging eller kampsport som jeg også liker og drive med.

Fikk behandling år 2010, men valgte og avslutte etter 6 måneder siden min lege var usikker på om det var grunnen til mine plager og at jeg ikke ble bedre og fikk overskuddet tilbake.

Januar 2014 ny lege vikar for gammel lege, mener fortsatt at jeg ikke har lavt nok stoffskifte til at det skulle gi noen plager

Fikk konstatert lavt D-vitamin det er innenfor normal område nå.

Forhøyet kolesterol 7,6 er normalisert til 6,3

Har startet med behandling på ny for lavt stoffskifte, for kort tid siden.

S-TSH 4,24 Ref.(0,5-3,6)

S-fritt
    tyroxin 11 Ref.(8-21)

Symptomer:
    Hes spesielt når jeg er sliten.
    Trøtt etter kl.12.00 vil bare sove med tåke i hode
    Glemsk
    Muskel verk
    Legger på meg rundt magen til tross for mye trening og minimalt med mat går på 5-2 diet
    Svetter mye under trening
    Får store smerter i brystregionen ved anstrengelse
    Veldig støl etter trening og flere dager
    Andpusten etter kort tid
    Forstoppelse
    Små verk i hode
    Tørr hud spesielt i pannen
    Blir fort sliten av og være sosial og trives best der det er stille

Synes mine plager har tiltatt betraktelig siste året.

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    55
    Meldinger
    734

Standard Sv: Har jeg lavt stoffskifte....

Hei. Ved behandling med Levaxin skal TSH ligge mellom 0,5 - 1,5, og FT4 i øvre del av referanseområdet. Du er ikke helt der . . .
    Du bør kanskje bytte lege hvis du ikke blir tatt på alvor.

Jeg vil si JA, det tyder på at du har lavt stoffskifte.

Medlem siden
    Feb 2014
    Sted
    Buskerud
    Alder
    56
    Meldinger
    23

Post Sv: Har jeg lavt stoffskifte....

Takk for svar Tily

Tenker kanskje at en spesialist innenfor området stoffskifte vil være mest riktig. Har nevnt det for legen og hun hadde ikke noe i mot det.

Mvh Jan

Medlem siden
    Dec 2008
    Sted
    alle lande
    Meldinger
    1,354

Sitat Opprinnelig skrevet av Jan.m Vis post
    Har jeg lavt stoffskifte eller er jeg bare tullete....

Har gått med ubehandlet på grensen til lavt stoffskifte i mange år

Mann 52 år i full jobb til nå, gradert sykemeldt i en periode fremover. Har ikke hatt noe overskudd i fritiden min til noe annet enn trening og dem nærmeste.

Har trent jevnlig styrke, men synes jeg ikke får noe effekt eller overskudd av det eller noe anen trening som jogging eller kampsport som jeg også liker og drive med.

Fikk behandling år 2010, men valgte og avslutte etter 6 måneder siden min lege var usikker på om det var grunnen til mine plager og at jeg ikke ble bedre og fikk overskuddet tilbake.

Januar 2014 ny lege vikar for gammel lege, mener fortsatt at jeg ikke har lavt nok stoffskifte til at det skulle gi noen plager

Fikk konstatert lavt D-vitamin det er innenfor normal område nå.

Forhøyet kolesterol 7,6 er normalisert til 6,3

Har startet med behandling på ny for lavt stoffskifte, for kort tid siden.

S-TSH 4,24 Ref.(0,5-3,6)

S-fritt
    tyroxin 11 Ref.(8-21)

Symptomer:
    Hes spesielt når jeg er sliten.
    Trøtt etter kl.12.00 vil bare sove med tåke i hode
    Glemsk
    Muskel verk
    Legger på meg rundt magen til tross for mye trening og minimalt med mat går på 5-2 diet
    Svetter mye under trening
    Får store smerter i brystregionen ved anstrengelse
    Veldig støl etter trening og flere dager
    Andpusten etter kort tid
    Forstoppelse
    Små verk i hode
    Tørr hud spesielt i pannen
    Blir fort sliten av og være sosial og trives best der det er stille

Synes mine plager har tiltatt betraktelig siste året.
    Hejsan Jan.

Om det förvånar dig att du inte får mycket respons , så blir svaret troligen att du uttrycker så tydligt att fysisk aktivitet / träning är viktigt för dig .

Vår erfarenhet på detta forum är, att så fort samtalet vänder sig till sambandet mellan fysisk aktivitet / träning och hormonell utmattning i hypotyreos - dialogen utvecklas till konflikt mellan dessa träning-glada personer som inte är interesserad av att utforska detta speciella sammanhang. Dessa träning-glada personer vill inte att tro , och starkt avvisar att blotta försök på intensiv eller hård träning förvärrar hypotyreos .

Dialogen omvandlas till diskussion för eller emot träning , och alla konsekvenser detta kan få för hypotyreos inte är relevant för dom. De goda och hjälpsamma människor här som försöker hålla fokus på relationen mellan träning kontra hypotyreos, brukar kritiseras och anklagas för att ge dåliga råd.

Ett bra exempel på vad detta specifikt ämne tenderar att bli är denna tråden från post # 29. Tråden är postat av en man vid din ålder, som utvecklat hypotyreos på grund av behandling av hypertyreos.

Lärt av bitter erfarenhet, hänvisar vi alla dessa träning-glada män till denna webbplats för män med hormonproblem, där de kan hitta massor av högkvalitativ kompetens inom manliga hormon problem och sjukdomar.

Hoppas det bästa för dig.
    Hvis du har noen spørsmål knyttet til bruk av vårt forum - les OSS/FAQ.

Medlem siden
    Feb 2014
    Sted
    Buskerud
    Alder
    56
    Meldinger
    23

Hallo Admin takker for svar

Jeg var mere enn fornøyd med svaret i forrige innlegg som var seriøst og forklarende og takket for det.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,743

Trening utløser endorfiner og kortisol og begge deler bidrar til å maskere sykdommen (om det er det du har) samtidig som det tærer ned kroppens reserver om man ikke klarer å ligge helt nøyaktig på grensen treningsmessig. Mange mannfolk trener ikke for "opprettholdelse", men for å bli bedre (= over i nedbryting, og er dermed avhengig av at kroppen også klarer gjenoppbygging) og derav våre erfaringer her inne. Man kan godt trene i en sånn grad med stoffskiftesykdom over lang tid, men kun når det er velregulert. Ellers gjør man over tid vondt verre - igjen over tid. Moderat trening er en annen sak. Nok om det. Din sak, jeg ville bare utdype litt mer om bakgrunnen for vår reaksjon her inne. Ikke ta det ille opp.

Når det er sagt har jeg et par spørsmål... Du nevner d-vitamin. Det er mer et hormon enn et vitamin, og for lavt d-vitamin over tid ødelegger rett og slett immunforsvaret og gjør oss mer mottakelige ikke bare for infeksjonssykdommer, men også for kroniske, autoimmune sykdommer. Når du sier at du nå er innenfor referanseområdet vil jeg si at "innenfor" ikke er tilstrekkelig. Du bør sikte mot den øverste tredjedelen av referanseområdet.

Videre. Har du fått målt anti-tpo og tras? Dette er markører for om eventuell stoffskiftesykdom er autoimmun eller ikke. Det er sånt som er kjekt å vite fordi ulike varianter krever litt ulike hensyn, selv om behandlingen i praksis som regel blir lik. Jeg savner også fT3-prøven (antar at thyroksin er fT4). Det at legen din ikke har rekvirert (?) disse prøvene er dessverre i seg selv et varsko om at vedkommende enten ikke ser på stoffskiftesykdom som en reell mulighet som årsak til dine plager, eller ikke har god nok kunnskap om behandling av stoffskiftesykdom. Vedkommende burde ta med i beregningen at fT4 er lagerhormonet og det nivået ikke sier noe om hvordan du konverterer til det aktive hormonet. Sett i sammenheng med symptomlisten din synes jeg at det burde ha vært utredet. Spesielt d-vitamin, sink og magnesium har vist seg å være viktige co-faktorer for å opprettholde god konvertering. Samt selen og jod, selvfølgelig.

Håper det er til hjelp å spinne videre på. Lykke til.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    66
    Meldinger
    10,216

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    Trening utløser endorfiner og kortisol og begge deler bidrar til å maskere sykdommen...
    Det smgj siger er nemlig 100% korrekt - endorfiner, cortisol og... adrenalin. Det er stærke sager. Jeg har godt nok aldrig dyrket sport, men jeg har altid haft en stærk bil med mange hestekræfter. Og selv da jeg var aller mest syg, slidt og udmattet, kunne jeg sætte mig i bilen, køre ned på motorvejen og sparke til speederen til jeg hurtigt var nået op på 200+ km/t. Glemt var hypothyreose, glemt var træthed, glemt var håbløshed. Jeg var "mig selv" igen for en stund. De næste 40-50 km i høj fart har kvikket mig op så kraftigt, at effekten har holdt sig mindst et par vidunderlige timer eller tre... Til gengæld var det langt at falde når adrenalinen og endorfiner omsider var dampet af, og jeg længtes kun efter at sætte mig bag rattet igen. Guderne må have holdt hånden over mig, siden jeg ikke mistede livet - under alle disse vanvittige køreture, for netop at kunne mærke det (livet) igen.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Feb 2014
    Sted
    Buskerud
    Alder
    56
    Meldinger
    23

Takk for svar Smgj.

Som du skriver: Din sak, jeg ville bare utdype litt mer om bakgrunnen for vår reaksjon her inne. Ikke ta det ille opp.

Mitt svar på det er:

Jeg prøvde bare og lage en presentasjon som sa noe om mine interesser positive og negative og tenkte dette var et forum for alle typer mennesker med forskjellige stå steder uten tanke for at det skulle være noe negativt i det jeg skrev.

Med dem orda så er jeg ferdig med dette temaet og ikke noen vonde følelser

............................................................ ............................................................ ............................................................ ....................................

Har hatt mine mistanker om at jeg til tider har trent mere enn det som godt var og det du skriver rimer bra Smgj.

Nå skal det sies at min trening har avtatt betraktelig i hele 2013 på grunn av at jeg ikke har orket når jeg har kommet hjem fra jobb ble mere soving og etter blir tiden brukt til og ligge i sofaen og finne ut om jeg orker og stå opp igjen, tiltaksløs kalles vel det.

Nå er det slik for meg at alle dager er ikke like ille og noen ganger tenker jeg tenk om jeg kan være slik alle dager og dagene jeg er i bra form prøver jeg og prioritere ut på tur.

For meg har jobben gått foran helsen til tider har det vært tøft og sitte i samtaler og hjernen har vært som en grøt og jeg bare vil hjem og sove.

Ser at D-Vitaminet mitt er 101 og ref er 50-200 så må nok opp noe mere

Var litt usikker på tyroxin selv, men ut i fra ref området så er det nok Ft4 som du skriver.

Kommer til og be legen ta prøvene du beskriver.

Da forstår jeg deg rett, at man kan være utenfor ref området på TSH og ligge lavt på FT4 og samtidig være frisk som en fisk?

Mvh Jan.

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Østlandet, Norge
    Alder
    51
    Meldinger
    262

Hei, jeg synes at en TSH verdi på over 4 er høyt. Da jeg ble "syk", så kom jeg aldri opp til 4, aldri utenfor referanseområdet, og hadde klare symptomer på lavt stoffskifte. Det var antiTPO verdien som ble avgjørende for å få en diagnose. Den slo ut som bare det. Hvis du ønsker å ta fatt i dette og finne årsakene til at du utvikler lavt stoffskifte, så vil jeg anbefale at du tar kontakt med en helhetslege. Det vil være individuelle årsaker, som må behandles individuelt for at man skal kunne oppnå optimal helse. Lykke til videre

Medlem siden
    Feb 2014
    Sted
    Buskerud
    Alder
    56
    Meldinger
    23

Hei takk for svar og tipset Karatekid det skal sjekkes

Mvh Jan

Side 1 av 3 123 Siste

Lignende tråder

1. HJELP! Etter 3 år med lavt stoffskifte er mitt stoffskifte nå for høyt!
    Av Vilje i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavt
    Svar: 3
    Siste melding: 25-03-12, 00:14
  2. lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
    Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 17
    Siste melding: 26-05-10, 14:09
  3. Lavt blodtrykk pga. lavt stoffskifte?
    Av Lene i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 47
    Siste melding: 30-10-09, 21:53
  4. Svar: 13
    Siste melding: 27-10-06, 21:28
  5. Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
    Av Stina i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 23-10-06, 23:46

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn