Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
    Medlem siden
    Jun 2012
    Sted
    Haugesund
    Alder
    52
    Meldinger
    24

Angry Kortisol Referanseverdier

Hei dere. Jeg er ganske frustrert for tiden. Har slitt med helsa i mange år nå, og er rimelig sikker på at binyrene mine ikke produserer nok kortisol. I hvert fall når jeg ser på spyttprøvene mine. Tok en Synagtentest for en stund tilbake, og i følge den, så funker de som bare det. Men nå leser jeg her http://nevro.legehandboka.no/prover-...isol-2989.html at blodprøver er stort sett ubrukelige når det gjelder kortisol.

Men et annet problem, er at jeg finner 3 forskjellige referanseverdier her i Norge. Ser man til utlandet, så er minimumsverdien mye høyere.
    På Haukeland sier de at morgenverdien skal være under 22. De operer ikke en gang med minimumsverdi, så hvor de setter grensen for Addison, må gudene vite.
    På Aker sier de 3.5 - 27, og Helse Midt-Norge sier 6 - 29. Ikke lett å bli klok på dette.

Det verste oppi dette er at leger ikke skjønner at jeg har et problem. De forholder seg blindt til referanseverdier, og da finnes det ingen mellomting. Hvis vi går ut i fra at Helse Midt-Norges tabell er rett, så er jeg frisk hvis jeg har 6.1, men alvorlig syk hvis jeg har 5.9.

Her er mine prøver gjennom noen år. Kom gjerne med meninger, og noen oppløftende kommentarer. Trenger det nå, for tålmodigheten min begynner å bli tynnslitt.

Februar 2008
    Kortisol Morgen 4.4
    Kortisol Kveld 9.7

Juli 2008
    Kortisol Morgen 21,5
    Kortisol Kveld 4,3

August 2011
    Kortisol Morgen 3,8
    Kortisol Kveld 0,6

Mai 2012
    Kortisol Morgen 5,8
    Kortisol Kveld 0,9

Juli 2012
    Kortisol Morgen 4,8
    Kortisol Kveld 1,5

Mars 2013
    Kortisol Morgen 4,0
    Kortisol Kveld 0,5
    Normale Kortisolverdier
    Medisin helbreder ingenting
    • Mange av våre plager og livsstilssykdommer kan rettes opp med kosthold, ikke minst avgiftning. Dere kan lese mer på hjemmesiden min Krabben.no

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    74
    Meldinger
    2,323

Standard Sv: Kortisol Referanseverdier

Hej Krabben.
    Förmodligen kommer detta inte precis vara ett svar på din fråga, men allmän information om effekterna av kronisk låga kortisol kan gynna andra som kommer att läsa den här tråden.

När det gäller svaret på din fråga, kommer det förmodligen att bli svårt att hitta det rätta svaret för dig, eftersom vår moderna medicinen inte erkänner andra binjureproblem än Addisons och Cushings och därför inte forskar i vikten av kortisol värden som ligger mellan dessa två ytterligheter.

Allmän information om effekterna av kronisk låga kortisol

Kortisolnivå i serum (rød strek) og i spytt (blå strek) fra pasient med forskjøvet søvnrytme.
    Grønn strek viser gjennomsnittlig normalkurve for kortisol i serum

Kilde: http://tidsskriftet.no/article/842235

Referenceintervaller:
    P-Cortisol (total)
    200 – 700 nmol/L / Højere værdier under graviditet og ved P-pillebrug

P-Cortisol (frit) 10 – 45 nmol/L

Døgnurin-Cortisol (frit, nonkonjugeret)
    Kvinder: 8 – 125 nmol/dg
    Mænd: 12 – 150 nmol/dg

Spyt-Cortisol (total) <8,9 nmol/L

Referenceintervallet er afhængigt af analyseudstyr/analysemetode på den lokale biokemiske afdeling
    Kilde: https://www.sundhed.dk/sundhedsfagli...ever/kortisol/

Nivå 0 - Naturliga nivåer av glukokortikoider (hormoner, bland annat kortisol )

Stage 1 ( Hyperadrenalism ) - kännetecknas av höga nivåer av glukokortikoider och minskade nivåer av DHEA.
    Symtom i Stage 1:
    - för mycket energi under dagen
    - försämrad sömn
    - inte utvilat på morgonen
    - viktökning runt buken
    - vätskeansamlingar
    - låg kolhydrattolerans
    - minskad serotonin nivåer och kan orsaka mild depression
    - ökad mottaglighet för infektioner och sjukdomar
    - högt blodtryck

Stage 2 ( hypoadrenalism ) - karakteriserat av normala till låga nivåer av glukokortikoider och låga nivåer av DHA och könshormoner.
    Normalt dygnsrytmen av dessa stresshormonerinte inte längre existerar och därför nivåerna kan vara högre på natten än vanligt.
    Symtom i Stage 2 (förutom symtom i Stage 1):
    - fördröjd energinivå under hela dagen
    - inte riktigt vakna på morgonen
    - irritabel beteende
    - färska på kvällen och bara trött långt efter midnatt
    - starkt sug efter kolhydrater
    - minskning av muskelmassa
    - minskad libido
    - viktökning och ödem
    - ökad mottaglighet för infektioner och sjukdomar.

Stage 3 ( kallas adrenal utbrändhet ) - kännetecknas av binjurarna inte längre kan producera sina hormoner i tillräckliga mängder.
    Symptom i Stage 3 (förutom symtom i Stage 1 och 2):
    - mycket låg tolerans för stress
    - mycket låg tolerans för förändring
    - mycket låg tolerans för oförutsedda händelser
    - konstant trötthet
    - kronisk inflammation, sjukdomar, autoimmuna sjukdomar
    - starkt sockersug
    - lågt blodtryck
    - huvudvärk
    - depressioner
    - mörka ringar under ögonen
    - Sömnproblem

Källa/Kilde: "Binyretrøtthet" av James L. Wilson

Relaterad: Spørreskjema for binyretretthet
    Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Medlem siden
    Jun 2012
    Sted
    Haugesund
    Alder
    52
    Meldinger
    24

Da er det helt klart at mine binyrer virker som bare det. Den siste målingen i spytt viste 26.5 om morgenen, og 9 om kvelden. Så faktisk litt i overkant av hva det burde være. Det er tydelig at noe stresser meg, og jeg tror det er noe fysisk, for bortsett fra at jeg er dårlig, så har jeg et godt liv.
    Har snakket med Mikroforsk i Stavanger, og skal sende noen prøver ned der etter helga. Så får jeg se hva han finner ut. I mellomtiden får jeg bare ta livet med ro. Noe jeg dessverre er alt for godt vant til for tiden.
    Normale Kortisolverdier
    Medisin helbreder ingenting
    • Mange av våre plager og livsstilssykdommer kan rettes opp med kosthold, ikke minst avgiftning. Dere kan lese mer på hjemmesiden min Krabben.no

Uregistrerte Gjest

Har fått svar på kortisol i spytt som viser <3 kl 8 og < 3 kl 22, har aker ingen nedre grense? Synes det ser lavt ut men rart de ikke måler hvor mye under 3 det er. noen erfaringer?

Uregistrerte Gjest

Question Sv: Kortisol Referanseverdier

Kortisol, fritt, i spytt
    Referanseområde for: Menn og kvinner mellom 20 - 70 år

kl. 06 - 09 < 21,6 nmol/l
    kl. 21 - 23 < 6,0 nmol/l eller < 50% av morgenverdi

Noe mindre konsentrasjon med økende alder.

Hormonlaboratoriet, Oslo universitetssykehus
    http://www.oslo-universitetssykehus....l-i-spytt.aspx

Sitat Opprinnelig skrevet av Uregistrerte Vis post
    Har fått svar på kortisol i spytt som viser <3 kl 8 og < 3 kl 22, har aker ingen nedre grense? Synes det ser lavt ut men rart de ikke måler hvor mye under 3 det er. noen erfaringer?
    Ja, de er mye lave, og uten døgvariasjon. Hva mer er skrevet i resultatene dine?

Uregistrerte Gjest

Fikk bare tilbake svaret fra prøvene tatt kl 8 og 22 så venter på prøvene tatt kl 12 og 17, sto ingenting mer på prøveresultatene jeg har fått fra aker, skal snakke med fastlegen først etter påske. Siste 8 mnd har jeg utviklet pustebesvær (inkludert astma), matoverfølsomhet osv som spesialister på Ullevål ikke klarer å forklare eller behandle. Lurer på om binyrene kan være noe av forklaringen?

Lignende tråder

1. Normalverdiene / Referanseverdier
    Av Mod i forumet Normalverdiene?
    Svar: 2
    Siste melding: 07-03-14, 17:35
  2. Referanseverdier
    Av viravira i forumet Diverse relatert til helse og sykdom
    Svar: 2
    Siste melding: 15-03-10, 13:03
  3. Referanseverdier - normalområder
    Av Stina i forumet Normalverdiene?
    Svar: 11