Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 11
    Medlem siden
    Mar 2014
    Sted
    Stor-Osloregionen
    Alder
    63
    Meldinger
    10

Standard Hashimoto's. Har alltid ligget på grensen til lavt stoffskifte

Hei, endelig er jeg her. Jeg har fulgt med i ca. ett år. Så utrolig mye erfaring og kunnskap jeg finner her. Takk til dere alle som deler, jeg håper at jeg også etterhvert kan være med å dele erfaringer på både godt og mindre godt.
    Hvem er jeg - en godt voksen dame som har slitt med helsa i mange år - har alltid ligget på grensen til lavt stoffskifte. I fjor var jeg så nedkjørt, både fysisk og psykisk, jeg gikk på jobb, det var alt. Da jeg sovnet foran PC'en på jobben (ikke bare en gang) og ikke lenger klarte å holde fokus, glemte hvordan rutiner etc. skulle gjøres forsto jeg at noe måtte være galt.

Normalt har jeg vært i farta - og vel så det, hus, familie (4 barn, nå vokne) håndball, fjellturer og hagearbeid - det var ingen problem, selv om kroppen av og til skrantet. Jeg har fjernet livmor, er operert for refluks og slitt med fissur (der bak).. Det har blitt mye etterhvert. Etter at jeg begynte å lese her inne i fjor kjente jeg meg så godt igjen. Jeg kontaktet min fastlege og ba om å få begynne med medisiner for lavt stoffskifte. Det gikk han med på, pga. ny forskning eller erkjennelse om at A4 menneske ikke finnes, fikk jeg begynne med Levaxin på en svak dose 25 microgr.
    Nå er jeg oppe i 130 microgr. daglig, men formen er fortsatt ikke bra. Har også forsøkt kombi med Levaxin og Lith. T3 i 3 mnd. Da ble jeg hyper med dype daler. I går var jeg hos legen og ba om å få starte med Thyorid Erfa, takket være info. her inne. Det var greit og nå venter jeg på at søknaden skal bli godkjent. Ca. 2-3 dgr. Jeg trenger hjelp til å start. Meningen er å kombinere Levaxin og Erfa, men jeg ønsker å forsøke Erfa alene, gå rett over til det. Jeg er en stor dame og tror at jeg kan tåle det. Mine siste prøver i år: THS 0,001, FT4 16,3, FT3 5,4, Anti TPO <1300. Legen sa at jeg kunne forsøke å regulere dosene selv. Det ble mye, men godt var det!

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    57
    Meldinger
    554

Standard Sv: Ny bruker..

Hei, og velkommen til forumet! Så bra at du har funnet en lege som vil skrive ut Erfa thyroid til deg det betyr kanskje at flere fastleger er på gli og ser at det finnes andre løsninger når ikke levaxinen fungerer. Jeg har samme erfaring som deg, fastlegen skriver ut Armour Thyroid.

Når det gjelder overgang fra levaxin, finner du noe her i denne tråden http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...ad.php?t=16315, det finnes sikkert mer om du søker på overgang erfa eller overgang armour. Noen går rett over fra den ene dagen til den andre, noen - deriblant jeg - hadde en lengre periode med gradvis nedtrapping av levaxin og opptrapping av armour. Jeg vet ikke om den ene metoden er bedre eller dårligere enn den andre, men ønsker deg lykke til med overgangen!

Medlem siden
    Mar 2014
    Sted
    Stor-Osloregionen
    Alder
    63
    Meldinger
    10

Sitat Opprinnelig skrevet av Bettie B. Vis post
    Hei, og velkommen til forumet! Så bra at du har funnet en lege som vil skrive ut Erfa thyroid til deg det betyr kanskje at flere fastleger er på gli og ser at det finnes andre løsninger når ikke levaxinen fungerer. Jeg har samme erfaring som deg, fastlegen skriver ut Armour Thyroid.

Når det gjelder overgang fra levaxin, finner du noe her i denne tråden http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...ad.php?t=16315, det finnes sikkert mer om du søker på overgang erfa eller overgang armour. Noen går rett over fra den ene dagen til den andre, noen - deriblant jeg - hadde en lengre periode med gradvis nedtrapping av levaxin og opptrapping av armour. Jeg vet ikke om den ene metoden er bedre eller dårligere enn den andre, men ønsker deg lykke til med overgangen!
    Tusen takk Betti, jeg skal sjekke de sidene - godt å være føre var. Jeg er takknemlig for alle dere som har "ryddet veien" slik at naturlig thyorid nå er mer akseptert i behandlingen av stoffskiftesykdommer . Det blir spennende å se om jeg får det bedre, har hørt at også vekten kan reduseres, det hadde vært et ekstra pluss.

Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Danmark
    Alder
    57
    Meldinger
    621

Hej

Jeg gik over fra ca. 90 mcg Euthyrox pr. dag til Thyroid fra Glostrup apotek her i Danmark. Jeg fik at vide, at jeg skulle starte lavt med 60 mg pr. dag. Det gjorde jeg i en uge. Satte så dosis op til 90 mg i en uge. Det var for lavt for mig, og min feedback mekanisme satte ud, og jeg fik hypo-symptomer. Hvis jeg skulle gøre det om, og med den viden, jeg har nu, så var jeg hoppet direkte over på 90 og meget hurtigt herefter på 120 mg.

Min erfaring er også, at selvom jeg ikke har været på syntetisk medicin så længe, så har der alligevel været noget forskelligt i kroppen, der skulle vænne sig til Thyroiden. Hvor det, der fylder mest er, at mit hjerte banker noget hurtigere, og min mave reagerede med løs afføring.

Nu er din overgangsalder måske overstået. Min startede for fuld udblæsning samtidig med, at jeg fik konstateret hashimotos. Jeg har fået ryddet op i nogle af de symptomer, som tilskrives overgangsalderen med mit skifte til Thyroid (en anbefaling herfra forummet, som jeg er meget taknemmelig for ). Så hvis du stadig døjer med noget i den retning - ømme håndled, mv. - kan du også opleve bedring der. Min håndled er ikke ømme, når jeg får medicin nok

Vi er mange, der vil sige til dig, at det er en god beslutning med erfa.

Tina

Medlem siden
    Mar 2014
    Sted
    Stor-Osloregionen
    Alder
    63
    Meldinger
    10

Hei igjen Bettie, nå ser jeg at jeg skrev navnet ditt feil, beklager det :ntf1:
    Sist endret av Optimisten12; 15-03-14 kl 13:58 Begrunnelse: feil

Medlem siden
    Mar 2014
    Sted
    Stor-Osloregionen
    Alder
    63
    Meldinger
    10

Sitat Opprinnelig skrevet av tinash17 Vis post
    Hej

Jeg gik over fra ca. 90 mcg Euthyrox pr. dag til Thyroid fra Glostrup apotek her i Danmark. Jeg fik at vide, at jeg skulle starte lavt med 60 mg pr. dag. Det gjorde jeg i en uge. Satte så dosis op til 90 mg i en uge. Det var for lavt for mig, og min feedback mekanisme satte ud, og jeg fik hypo-symptomer. Hvis jeg skulle gøre det om, og med den viden, jeg har nu, så var jeg hoppet direkte over på 90 og meget hurtigt herefter på 120 mg.

Min erfaring er også, at selvom jeg ikke har været på syntetisk medicin så længe, så har der alligevel været noget forskelligt i kroppen, der skulle vænne sig til Thyroiden. Hvor det, der fylder mest er, at mit hjerte banker noget hurtigere, og min mave reagerede med løs afføring.

Nu er din overgangsalder måske overstået. Min startede for fuld udblæsning samtidig med, at jeg fik konstateret hashimotos. Jeg har fået ryddet op i nogle af de symptomer, som tilskrives overgangsalderen med mit skifte til Thyroid (en anbefaling herfra forummet, som jeg er meget taknemmelig for ). Så hvis du stadig døjer med noget i den retning - ømme håndled, mv. - kan du også opleve bedring der. Min håndled er ikke ømme, når jeg får medicin nok

Vi er mange, der vil sige til dig, at det er en god beslutning med erfa.

Tina
    Kjære Tina
    Takk for at du deler din erfaring, jeg forstår at det er like greit å begynne med full dose, eller tilnærmet. Skal gå rett over til Erfa. Det blir spennende å se om smerter i ledd og den intense brennende svien fremme på leggene forsvinner og tåketanker etc. Søvn er ogås et problem. Er det godt for vekten også, vet du eller andre her inne noe om det?

Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Danmark
    Alder
    57
    Meldinger
    621

Min hjerne har været rigtig glad for Thyroid fra dag 1, den var ikke tåget selv på lav dosis.

Alt det andet er først blevet meget bedre, efter jeg har sat dosis op - højt op i min terminologi. Jeg tager lige nu 150 mg på fridage og 180 mg på arbejdsdage. Så må jeg se om, det bliver for meget i løbet af den kommende (lyse) tid. Men helt klart min vinterdosis til næste vinter.

Jeg tager 90 mg til natten og 60/90 mg sidst på formiddagen. Jeg sover generelt godt, kun ind imellem forstyrret af en hedetur. Ellers holder de sig væk til, jeg vågner. Jeg tabte af nogle omgange ½ kg over natten. Når det er så meget på en gang, er det væske. Jeg har også tabt et par kilo af at holde mig fra gluten og glutenfrit brød. Jeg har aldrig haft så meget at tage mig af, så jeg blev lidt forskrækket, da der røg et halvt kilo over natten flere gange. Min vægt er stabil nu. Der er flere herinde (og andre steder), der har skrevet om, at de har tabt sig pænt meget på naturlig thyriod.

Du må love os herinde at have tålmodighed med erfaen og din krop, da den skal have tid til at vende sig til det. Ting tager tid, som Anisa skriver til os alle. Jeg har ikke haft jordens største tålmodighed Men det lønner sig, ved jeg nu. Giv dig selv i første omgang 6 mdr., hvor du lytter til kroppen og skriver alle signalerne ned.

Der er forskellige typer skema, fx disse jeg fik af Mod http://www.stoffskifte.info/document...toffskifte.pdf og http://web.archive.org/web/200604260...ptom-Diary.xls. Der er også i en anden tråd et skema mere, det kan jeg så ikke finde lige nu.

Tina

Medlem siden
    Mar 2014
    Sted
    Stor-Osloregionen
    Alder
    63
    Meldinger
    10

Min hjerne har været rigtig glad for Thyroid fra dag 1, den var ikke tåget selv på lav dosis.

Alt det andet er først blevet meget bedre, efter jeg har sat dosis op - højt op i min terminologi. Jeg tager lige nu 150 mg på fridage og 180 mg på arbejdsdage. Så må jeg se om, det bliver for meget i løbet af den kommende (lyse) tid. Men helt klart min vinterdosis til næste vinter.

Jeg tager 90 mg til natten og 60/90 mg sidst på formiddagen. Jeg sover generelt godt, kun ind imellem forstyrret af en hedetur. Ellers holder de sig væk til, jeg vågner. Jeg tabte af nogle omgange ½ kg over natten. Når det er så meget på en gang, er det væske. Jeg har også tabt et par kilo af at holde mig fra gluten og glutenfrit brød. Jeg har aldrig haft så meget at tage mig af, så jeg blev lidt forskrækket, da der røg et halvt kilo over natten flere gange. Min vægt er stabil nu. Der er flere herinde (og andre steder), der har skrevet om, at de har tabt sig pænt meget på naturlig thyriod.

Du må love os herinde at have tålmodighed med erfaen og din krop, da den skal have tid til at vende sig til det. Ting tager tid, som Anisa skriver til os alle. Jeg har ikke haft jordens største tålmodighed Men det lønner sig, ved jeg nu. Giv dig selv i første omgang 6 mdr., hvor du lytter til kroppen og skriver alle signalerne ned.

Der er forskellige typer skema, fx disse jeg fik af Mod http://www.stoffskifte.info/document...toffskifte.pdf og http://web.archive.org/web/200604260...ptom-Diary.xls. Der er også i en anden tråd et skema mere, det kan jeg så ikke finde lige nu.

Tina
    Takk igjen Tina så god du er!
    Jeg er så glad for alle rådene jeg får - det er spesielt dette forumet, her har mange erfaring som andre kan ha stor nytte av. Jeg skal bruke det ene skjemaet, godt å ha når en er så utenfor, takk, takk. Det er litt av en database, tenk å forske på dette

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    74
    Meldinger
    2,323

Question Sv: Ny bruker..

Der er forskellige typer skema, fx disse jeg fik af Mod http://www.stoffskifte.info/document...toffskifte.pdf og http://web.archive.org/web/200604260...ptom-Diary.xls.
    Der er også i en anden tråd et skema mere, det kan jeg så ikke finde lige nu.
    http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...l=1#post143762 ??
    Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Medlem siden
    Mar 2014
    Sted
    Stor-Osloregionen
    Alder
    63
    Meldinger
    10

Tusen takk moderator, jeg har lagret filene.

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. På grensen av Hashimoto's ?
    Av Karatekid i forumet Funksjonellmedisinsk senter i Oslo
    Svar: 146
    Siste melding: 15-02-18, 10:06
  2. Hashimoto's. Diagnose lavt stoffskifte i 20 år
    Av Bestemor i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 49
    Siste melding: 07-05-14, 10:16
  3. Svar: 0
    Siste melding: 06-03-14, 22:33
  4. Hashimoto, lavt T3 syndrom - lærer stadig
    Av evelin i forumet Presentasjoner
    Svar: 6
    Siste melding: 02-02-12, 08:59

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder