Side 2 av 4 Først 1234 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 40
    Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Danmark
    Alder
    57
    Meldinger
    621

Standard Sv: Er meget træt og har T3 = 0.9

Sitat Opprinnelig skrevet av regal Vis post
    P-Vitamin B12 : 289 *
    P-Thyrotropin [TSH] : 0.059
    P-25-OH-Vitamin D(D3+D2) : 122 *
    Nu er jeg ikke så god til alle de prøver, og jeg vil lige spørge dig, om ikke du har reference værdierne, da det vil være nemmere at vurderer prøvesvaret.

Umiddelbart vil jeg tolke B12 som forholdsvis lavt. Jeg mener, 200 er nederste grænse, og hvis den er under 150 tages yderligere prøver. Jeg havde en B12 værdi, der var stort set i samme leje, og jeg fik også at vide, at den var normal. Øverste værdi svinger fra 600-700, så der er lidt vej endnu.

I dit første indlæg var TSH noget højere (2,17) end her, er det samme prøve? Eller har du gjort noget i mellemtiden? Herinde plejer anbefalingerne omkring blodprøver at være tidligt om morgen, ingen medicin, fastende og på samme tidspunkt hver gang. Der er døgnvariation i TSH, som falder op ad dagen. Der er rigtig meget god information om pålideligheden af TSH herinde.

D-vitamin er nok ok.

Der var ikke antistofmålinger i din store samling af tal. Den hedder anti-TPO.

Tina

Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Danmark
    Alder
    57
    Meldinger
    621

Nåe, nu er jeg med. Din TSH er blevet værre. Ok, det stemmer også bedre med T3 på 0,9

Medlem siden
    Mar 2014
    Sted
    Hovedstaden, Danmark
    Alder
    69
    Meldinger
    24

Min læge har ikke været opmærksom på at blodprøverne skulle tages om morgenen fastende, inden jeg tog min medicin. Derfor er resultaterne lidt usikre. Jeg har aftalt med min læge, at vi gør det om morgenen fremover.

Ved næste prøve vil jeg så bede om at få tjekket antistoffer og binyrernes tilstand.

For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Danmark
    Alder
    57
    Meldinger
    621

binyrernes tilstand
    Der er to typer (måske flere) af tests til at tjekke binyrernes tilstand.

Synacten-testen, som er den test, de kender på medicinsk ambulatorium her i Danmark. Den viser kun noget, hvis det virkelig er galt, dvs. dine binyrer er gået helt i stå (eller næsten), så du har Addisons. Læs lidt om den, inden du tager den.

Jeg blev den tilbudt på den endokrinologiske afdeling, jeg en stund var tilknyttet, på det spinkle grundlag, at jeg blev spurgt om, det sortnede for øjnene, når jeg rejser mig op. Det gør det sommetider, og det har det gjort hele mit liv. Fordi jeg blev lidt perpleks over spørgsmålet, svarede jeg bare ja uden at give en grund. Den hang på mig i lang tid.... Og var en af de ting, en anden læge der inde hånede mig for at sige nej til.

Den anden er spyttesten, hvor du 4 gange om dagen skal spytte i et lille glas. Du kan købe den selv via Nordic Laboratories. Det gjorde jeg, og det fungerer fint. http://www.nordiclabs.com/EDetail.aspx?id=1383.

Tina

Medlem siden
    Mar 2014
    Sted
    Hovedstaden, Danmark
    Alder
    69
    Meldinger
    24

Mange tak Tina

Jeg er blevet indkaldt til Endokrinologisk afd. i Hillerød, men har bedt om at blive overflyttet til Hvidovre, da jeg har læst, at Hillerød ikke er så gode som Hvidovre inden for dette speciale.

Jeg glæder mig til at få en afklaring, da jeg er træt af at være træt

Jeg har desuden meddelt min læge, at jeg har øget Eltroxin fra 100 til 110 mkg pr. dag, og det protesterede han ikke over. Det kan jo være, at det giver lidt bedring i TSH og T3, inden jeg kommer til undersøgelse. Derudover tager jeg en Selen-pille hver anden dag i håb om bedre konvertering af T4 til T3.

For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,225

P-Frit T3 0,9 (1.5-2.8)

P-Frit T4 77 (70-130)

P-TSH 2,17 (0.350-4.00)

P-tT4 82 (70-140)

P-tT3 0,9 (1.4-2.8)

P-T3-reaktion 0,95 (0.85-1.15)
    Hej Regal

Jeg har skrevet angivelse dine værdier om, så de er nemmere at "se for sig" for os. Alle værdier angivet med rødt er (for) lave, og alle værdier angivet med bold-rødt viser en decideret mangel.

Det betyder at ved "almindeligt" lavt stofskifte, herunder den autoimmune, ved de tal på T4 og T3 - burde dit TSH være langt højere end det er. TSH er kun "normalt", mens ved effektiv behandling burde du have TSH på max. 1,5 og langt højere værdier af T3 og T4, meget gerne øverst i ref.området (for T4 gælder det dog kun ved syntetisk behandling idet i den "naturlig" behandling bør FT4 ligge lavt, mens FT3 bør ligge højt).

Det betyder også, at i og med du var behandlet i samfulde 12 år uden en rimelig effekt - burde alene dette få klokkerne til at ringe i hovedet på din læge, med henblik på videre at udrede dig for andet end plain lavt stofskifte. Jeg kan ikke tro, at din thyreoidea-relateret autoimmunitet ikke har været testet et eller andet sted i det lange forløb. Hvis ikke, er det en skandale... Men forudsat at du ikke har antistoffer mod TPO, må man foreløbigt gå ud fra at dit lavt stofskifte er opstået af anden årsag end autoimmun, særlig da du slet ikke nævner struma eller knudestruma.

Jeg vil foreslå dig, at inden du skal på Hvidovre, går du tilbage til din læge og foreslår ham at undersøge en anden diagnose: Sick-euthyroid syndrom med diagnose-kode DE078D. Desværre behøver det ikke være ensbetydende med at du får rette behandling, fordi der hersker en udbredt uenighed lægerne imellem, om man skal eller ikke skal behandle Sick-euthyroid syndrom.

At standse behandling som følge af ændring af diagnose fra primær hypothyreose til Sick-euthyroid syndrom er IKKE muligt, særligt for ældre patienter med mange års behandling med syntetisk T4, fordi uanset hvis diagnosen Sick-euthyroid syndrom kan vise sig at være korrekt - har mange års behandling med syntetisk T4 påvirket skjoldbruskkirtel-vævet så det enten slet ikke mere kan, eller kun minimalt kan danne egne hormoner igen. Hos yngre er det sjældent et problem, fordi thyreoidea-vævet kan genvinde sin funktion med tiden (hos oprindeligt fejldiagnosticerede), mens ældre patienter kan miste livet i forsøg på at "presse" skjoldbruskkirtlen til at producere egne hormoner, ved at blive taget af behandling.

Hvis en ældre person, hidtil behandlet for hypothyreose får i stedet konstateret Sick-euthyroid syndrom - bør vedkommende under alle omstændigheder komme i behandling, eller fortsætte med behandling, fremover helst tilpasset til denne diagnose.

Du kan sende til din læge linket til artiklen "The Non-Thyroidal Illness Syndrome" http://www.thyroidmanager.org/chapte...ness-syndrome/. Artiklen er sidst opdateret med den nyeste forskning i januar 2014.

Mange læger blander sammen det (som regel) forbigående lavt T3-syndrom med Sick-euthyroid syndrom som i virkeligheden er stationær uden behandling. Til gengæld er der en fair chance for at Sick-euthyroid syndrom rent faktisk kan gå tilbage, hvis den behandles (på ubestemt tid) enten alene med Liothyronin eller med kombinationen af T3 og T4. Med alle de mange år du nu har lidt uden effekt af T4 alene, burde du være selvskreven til et forsøg med at supplere din Eltroxin med langsomt øget Liothyronin, eller - hvis det syntetiske T3 virker for stærkt (det kan godt føles sådan hos mennesker hvis kroppe har vænnet sig til at overleve med mangeårig hormonmangel, eller hos ældre mennesker) - med Thyreoid fra Glostrup.

Thyreoid fra Glostrup er alle thyreoideahormoner som er bundet til protein (thyroglobulin) som gør at thyreoideahormoner fra tabletten frigives langsomt over hele døgnet = Time Release Effect. De fleste læger ser sig blindt på det totale T3/T4 ratio i Thyreoid-tabletten, og glemmer at de virker anderledes end i de syntetiske tabletter, netop pga. proteinbinding = Time Release Effect.

Faktisk er sandheden den, at det er de syntetiske T4 og T3 som medfører en chok-effekt i menneskekroppen fordi kroppen er ikke skabt til at administrere så meget "frit" T4 (og T3) på en og samme gang, som de syntetiske tabletter rent faktisk "oversvømmer" den med, hver gang tabletten indtages. Derimod hver tablet af Thyreoid-Glostrup (eller andre Thyroid-lægemidler) fungerer i menneskekroppen som om thyreoidea-hormonerne i tabletten var produceret i patientens egen skjoldbruskkirtel.

Årsagen er, at thyreoideahormoner er ikke artspecifikke, men er nøjagtigt ens uanset om det er en grise-skjoldbruskikirtel, eller en ged-skjoldbruskkirtel, bjørn-skjoldbruskkirtel eller en hvilken som helst anden pattedyr-skjoldbruskkirtel - der har produceret thyreoideahormoner. Dem kan menneskekroppen forarbejde nøjagtigt som det var vores egne thyreoideahormoner, og det er grunden til at der er så meget større succesrate i behandlingen med "naturlig" thyroid end med de syntetiske efterligninger.

Men.... man skal være opmærksom på, at det ikke er noget tryllemiddel som virker ved et trylleslag. Mange mennesker har opgivet håbet fordi "naturlig" thyroid har ikke virket hurtigt nok eller gav dem "bivirkninger". "Bivirkninger" kan forekomme hos dem, der havde så mange skader på væv m.m. som følge af langvarig hormonmangel, at omstillingen fra syntetisk lægemiddel til "naturligt" kan mærkes undervejs.

Hos nogle virker det hurtigt, mens andre skal væbne sig med tålmodighed. Det kommer alt sammen an på, hvor meget og hvor intenst den individuelle krop måtte vænne sig til at overleve med hormonmangel, og hvor længe denne overlevelse har stået på. Det gælder om IKKE at opstille tidsfrister og det gælder om at lade kroppen få den fornødne tid til at omstille sig til at overleve på "rigtige" hormoner, efter i mange år at måtte nøjes med de syntetiske efterligninger. Her findes ingen standardsvar på spørgsmål om effektiviteten af Thyreoid. Det må man gøre sig klart inden man starter.

Ja, "inden man starter"... hvis man da overhovedet får lov til at ændre behandling.

Kære Regal. Jeg vil være hudløst ærlig over for dig: jeg tror ikke at du får hjælp af endokrinologisk afdeling på et hospital. Gennem alle de mange år har jeg kun hørt om ekstremt få stofskifte-patienter der forlod udredningen hos hospitals-endokrinologer, med en ny behandlingsplan for deres sygdom. Tværtimod, var sådan en henvisning og resultat deraf - for de flestes vedkommende - endt med at deres praktiserende læger blev passive i det videre forløb ("hvad kan jeg ellers gøre, når selveste endokrinologer på hospitalet har sagt, at min patient blot skal fortsætte med det hidtidige behandling, fordi denne behandling er den rette"). Det bedste ville derfor være, hvis du kunne tale med din egen læge om at lade dig i et år teste behandling med Thyreoid.

Håber du vil overveje mit forslag inden du møder hospitals-endokrinologer, dvs. inden de tager resten af dit håb om bedring fra dig. Rigtig god bedring.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2014
    Sted
    Hovedstaden, Danmark
    Alder
    69
    Meldinger
    24

Fantastisk godt svar - mange tak

Jeg havde for 13 år siden en meget kraftig bihulebetændelse og blev behandlet med binyrebark via injektion. Det var på det tidspunkt, at blodprøverne viste tegn på stofskifteproblemer. Jeg har lige siden lidt af Rhinitis og en del stress, som jo også producerer hormoner. Det er en kompliceret coctail, som jeg ikke kan gennemskue. Kan du ?

Kan jeg via den rette behandling få orden i mit stofskifte og min Rhinitis vil jeg blive super lykkelig.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,225

Smile Sv: Er meget træt og har T3 = 0.9

Jeg havde for 13 år siden en meget kraftig bihulebetændelse og blev behandlet med binyrebark via injektion. Det var på det tidspunkt, at blodprøverne viste tegn på stofskifteproblemer. Jeg har lige siden lidt af Rhinitis og en del stress, som jo også producerer hormoner. Det er en kompliceret cocktail, som jeg ikke kan gennemskue. Kan du ?
    Havde jeg vist at du har fået denne behandling dengang for mange år siden, havde jeg tilføjet endnu et bud på en mulig diagnose: sekundær hypothyreose dvs. lavt stofskifte som ikke er skjoldbruskkirtel-relateret, men udgår fra hypofysen, som følge af en kortvarig (chok-) behandling med syntetisk binyerbarkhormon.

Jeg ved ikke hvilke binyrebarkhormoner var i anvendelse i Danmark for 13 år siden, men i dag findes syntetiske binyrebarkhomoner til injektion i styrker fra 7 mg til 40 mg pr injektion, og eller helt op til 1 gram som drop. Det er ikke sikkert at du husker hvad (produktnavn) og med hvilke doser du er blevet behandlet med ad gangen, eller hvor mange injektioner du var behandlet med hver dag, og hvor mange daglige injektioner fik du - men det er bevist at en kortvarig (ikke vedværende, mærkeligt nok) højdosebehandling med bestemte glucocorticoider kan akut sænke TSH, mens kortvarig højdose prednison kan udløse sekundær hypothyreose (lavt T4, lavt T3, lavt/normalt TSH).

I artiklen DRUGS THAT SUPPRESS TSH OR CAUSE CENTRAL HYPOTHYROIDISM beskrives den TSH-undertrykkende effekt således: "glucocorticoider synes at undertrykke frigivelse af TSH fra TSH-producerende celler i hypofysen. Virkningen af ​​glucocorticoider på TSH sekretion sker sandsynligvis gennem hæmning af TRH i hypothalamus. Glucocorticoidreceptorer findes i TRH-neuroner i hypothalamus og forskning har vist at højdosebehandling med glukokortikoider vil reducere sekretion af TRH i hypothalamus, hvilket resulterer i reduceret sekretion af TSH fra hypofysen."

Allerede for flere år siden begyndte det undre mig, at alle hypothyroide i min nærhed enten havde diagnose Hashimoto's, eller hypothyreose efter operation, eller "idiopatisk" primær hypothyreose. "Idiopatisk" betyder "opstået uden påviselig årsag". I virkeligheden kan man selvfølgelig ikke finde en "årsag" hvis man ikke ved nok, eller hvis man ser sig blindt på de få mest "anvendte" diagnoserparametre og derfor overser f.eks. jodmangel eller hypofysen, som mulige årsager til hypothyreose. Jeg selv kender til over 20 forskellige "hypothyreoser", hvoraf netop den sekundære hypothyreose lyder til at være den næsthyppigste efter den jodmangelbetinget, og efter Hashimoto's. Men det er netop Hashimoto's der bliver oftest diagnosticeret fordi forekomsten af antistoffer gør det nemt at stille diagnosen.

Sekundær hypothyreose bliver oftest overset og mange mennesker der har den, bliver oftest slet ikke behandlet fordi deres TSH er øh så "pænt", mens disse patienters alt for lavt T3 og T4 bliver simpelthen ignoreret netop pga. TSH. Jeg har læst en masse om det og har skrevet om TSH i forhold til sekundær hypothyreose, for at advare folk mod at gå glip af diagnose og behandling. Hvis du vil vide hvad sekundær hypothyreose er, kan du læse denne beskrivelse: TSH-testen fejler ved sekundær og tertiær hypothyreose.

Kan jeg via den rette behandling få orden i mit stofskifte og min Rhinitis vil jeg blive super lykkelig.
    Jo længere man har været syg (hormonmangel uanset behandling med syntetisk Levothyroxin) og jo ældre man er, desto sværere bliver det at opnå en fuldstændig bedring. Jeg tror ikke at du, selv med den bedste behandling bliver nøjagtig lige som før. Alligevel kan det føles som om det er en perfekt bedring, når den nye behandling stille og roligt begynder at virke. 13 år er lang tid med tilvænningen til symptomer og gener, så flere af dem ikke længere opfattes som andet end "sådan er de jo", hvis de overhovedet bemærkes som andet end en part i den generelle mistrivsel. Derfor vil enhver bedring, selv den mest beskedne i begyndelsen, føles som en stor lettelse og forbedring af dagligdagen, i kontrast til fortiden.

I dit tilfælde og særlig i din alder, har du ingen tid at spilde, fordi dit hjerte og dit kredsløb kan ikke klare sig uden nok af T3. Det haster. Det er en kendsgerning, at flertallet af ramte af hjerte- og kredsløbsproblemer har for lavt T3, og flertallet af dem som ikke overlever hjerte- og kredsløbsproblemer eller hjerteoperationer, har også lavt T3. Barskt men sandt.

Rhinitis ved jeg ikke så meget om, men jeg ved at et af de kroniske symptomer hos folk med primær hypothyreose er tørre slimhinder i munden og/eller næsen, og tørre øjne. Det er ikke for at bagatellisere dit problem med rindende næse, men med erindring om min egen tør, og af denne tørke, smertende indre næse 24/7 gennem mange år, kan jeg godt love for at hvis jeg dengang havde valget, ville jeg klart foretrække Rhinitis, uanset om jeg skulle gå med hagesmæk på, døgnet rundt. Hvis Rhinitis på nogen måde er forbundet med behandlingen af bihulebetændelsen for de mange år siden, er det ikke sikkert at behandling med Thyreoid vil få det til at forsvinde, men jeg ville ikke blive overrasket hvis den alligevel blev meget mildere.

Så mange forskellige, ellers tilsyneladende ikke relaterede til hypothyreose skavanker forsvinder eller mildnes ved behandling med Thyreoid, som hvorfor ikke også Rhinitis?

Go' søndag.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2014
    Sted
    Hovedstaden, Danmark
    Alder
    69
    Meldinger
    24

Jeg ved ikke, hvad binyrebark-lægemidlet hed, og hvilken dosis jeg fik, men jeg fik kun en indsprøjtning. Lægen sagde, at den ville have stor virkning, og at jeg ville føle mig helt høj i en periode. Virkningen var hurtig og effektiv over for min bihulebetændelse, men jeg har dog stadig problemer med bihulerne ind imellem, og det har stået på i disse mange år.

Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Danmark
    Alder
    57
    Meldinger
    621

Hej Regal,

Hvis du løber sur i det offentlige, så har jeg nogle navne - send mig en PM, hvis du har brug for det.

Du må ikke lade dig tale ned og til ro af lægerne. Det tager alt for meget af den i forvejen lave energi, og det har vi ikke brug for. Vi har brug for, at der bliver lyttet.

Jeg bliver lige pt. behandlet uden om det offentlige, og jeg er på vej til at lære min krops signaler at kende, så jeg kan være så selvkørende som muligt.

Ha' en dejlig søndag

Side 2 av 4 Først 1234 Siste

Lignende tråder

1. Nystartet på Liothyronin - og træt træt træt
    Av gitteh i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 34
    Siste melding: 08-04-15, 12:12
  2. Thyreoid: Hvor meget forskyder I tilskud af jern og calcium?
    Av Luuna i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 3
    Siste melding: 03-12-11, 13:53
  3. Hvor meget liothyronin tager du?
    Av paxx i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 14
    Siste melding: 27-09-10, 14:29
  4. Mystisk. Meget bedre på Euthyrox
    Av Lene i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 5
    Siste melding: 21-08-09, 23:37
  5. Dosis - hvor meget må man øge?
    Av gitteh i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 5
    Siste melding: 12-03-07, 13:07

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine