Viser søkeresultater 1 til 2 av 2
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Thumbs up The Virgin Diet

I tråden om William Banting har Blondie foreslået at tjekke The Virgin Diet...

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    En dame som er litt inne i tiden når det gjelder vektnedgang og diet er JJ Virgin med The Virgin diett. Hun fremmer endel matvarer som man bør kutte fra sitt kosthold for å komme ned i vekt. Disse matvarene er (fritt etter hukommelsen-må taes med en klype salt) sukker og kunstig søtning, soya, gluten, melk, mais, samt et par andre som jeg ikke husker i farta. Hun mener vi har former for matvare intolleranser som forårsaker overvekt. Disse må kuttes fra kosten for å i hele tatt ha sjansen til vekttap. Det er gjerne de matvarene du har mest lyst på (og minst lyst til å kutte ut) som kroppen din reagerer mest på. For de som er interessert i mer info kan søke på youtube på the virgin diett.

Jeg observerer ut i fra det du beskriver fra Bantings diett, at heller ikke han spiste mye melkeprodukter. Ikke det at jeg tror det hadde spilt så stor rolle den gangen. Problemet i dag er at de fleste av oss over årtider har spist et kosthold som er så feil på alle måter. Maten er rafinert og den molekylstrukturen maten skulle ha hatt er så endret at vi begynner å reagere på ulike autoimmune måter på maten vi inntar. Særlig er vi som allerede har autoimmune sykdommer utsatt for dette. Vi må altså "back to basic" når det gjelder kosthold. Da kan det være verdt å ta en titt på det JJ Virgin sier, selv om dette blir litt vel kommersialisert for min smak. Jeg tror dama har et poeng.
    På Youtube fandt jeg en hel del om denne diæt, og ganske rigtigt - lige som Blondie, også jeg fandt ud af, at "dette blir litt vel kommersialisert for min smak", men det skal ikke afskrække mig i dette ene tilfælde, fordi jeg tror også at "dama har et poeng". Allerede i begyndelsen af denne introduktion til denne diæt, omtaler hun såkaldte Immun Complexes, med det fulde navn Circulating Immun Complexes, eller forkortet - CIC's. Alene af denne grund tror jeg faktisk at damen ved hvad hun taler om. Immun Complexes jeg har længe interesseret mig og jeg har også skrevet om det her på forummet for et par år siden.

Sagen er, at hver gang vi putter mad i munden, uanset hvilken mad - lige meget sund eller usund - er alt mad mere eller mindre inflammatorisk og "immunkomplekser" dannes og cirkulerer i vores blod umiddelbart så snart maden begynder bevæge sig ned i tyndtarmen. Jo længere nede i tyndtarmen, jo større koncentrationen af "immunkomplekser" i blodet. I en perfekt sund menneskekrop det ikke et problem, fordi den perfekt sunde krop har sine egne metoder til at rydde op i disse "immunkomplekser".

Det er først når kroppen midlertidigt belastes af f.eks. stress, pubertet, overgangsalder... eller akut sygdom, eller bare ældes, eller er svækket (f.eks. af hypothyreose) og ikke danner (bl.a.) fordøjelsesenzymer nok til en normal funktion, at disse "immunkomplekser" forbliver i blodet længere end godt er, og ender med at klumpe sig sammen i kroppens specifikke væv, forskellige fra person til person - afhængig af, hvilke væv er bestemte "immunkomplekser" bedst forenelige med hos den pågældende person, i forhold til den fødevare der er ophav til hver af disse "immunkomplekser".

Der er normalt flere typer af cirkulerende "immunkomplekser" i blodet efter at fordøjelsen af et måltid er startet, men kun hvis der er for mange af et bestemt "immunkompleks" i blodet på en gang, og det gentager sig efter hvert måltid, hver dag - da er det usundt, skadeligt, og kan i yderste konsekvens forårsage udviklingen af henholdsvis madintolerance, madallergi eller en autoimmun sygdom.

Det er grunden til, at uanset hvor slap man er og hvor lidt man orker at tænke på maden (meget "normalt" ved lavt stofskifte: madlede, forstyrrelser i smag-sansen, tilbagevendende eller permanent forstoppelse, gerne med kvalme osv.), bør man alligevel forsøge at veksle medvarerne så man ikke spiser det samme og det samme hver dag, i lange perioder ad gangen. Som det mindste bør maden varieres så sammensætningen af måltider skifter hver anden dag eller hver tredje. Ellers risikerer man endnu mere slaphed og endnu mindre ork end før, efterhånden som kroppen bliver tiltagende udmattet af at skulle håndtere konstante ophobninger af "immunkomplekser", fordi maden er stort set den samme ("nem"), hver dag.

Når kroppen går i gang med at rydde op disse "immunkomplekser" og hvis behovet for netop denne oprydning er vedværende (de samme fødevarer og dermed de samme "immunkomplekser" hver dag og "forever"), kan det til sidst udløse en permanent overreaktion i immunsystemet = autoimmun sygdom.

Det er derfor altid værd at være opmærksom på, at forskellige madvarer har forskellig kapacitet til dannelsen af disse "immunkomplekser" når et måltid mad, i første omgang skaber den ellers nyttige "inflammation" så snart maden passerer gennem tyndtarmen. Jo mere immunkompleks-dannende mad, jo større fare for udvikling af intolerancer eller allergier, og i yderste konsekvens - autoimmune sygdomme.

Man kan sagtens forestille sig, at hos den person hvis en bestemt type af "immunkomplekser" ophober sig i skjoldbruskkirtlen indenfor samme væv/netværk hvor Thyroid Peroxidase har hjemme - kan immunsystemet blive provokeret af de vedværende ophobninger af "immunkomplekser" på lige netop dette sted, indtil immunsystemet til sidst begynder at overreagere, angriber det thyreoideavæv som "immunkomplekser" har "besat", og hvis det gentager sig over længere periode, risikerer den pågældende person at udvikle Hashimoto's Thyroiditis.

Jeg bruger Hashimoto's som et eksempel fordi de fleste her kender denne autoimmune thyreoideasygdom, og ellers er alt dette også meget overforenklet forklaret, men ikke desto mindre er det en uigendrivelig kendsgerning at der findes mennesker med dokumenteret i blodprøverne massiv tilstedeværelse af TPO-antistoffer, og som alligevel hævder at var blevet helbredt for Hashimoto's ved at gennemføre en klippefast, konsekvent kostomlægning, hvor de har udelukket alle former for "inflammatoriske" madvarer, dvs. madvarer der hyppigst udvikler allergier eller intolerancer hos de mennesker, der spiser dem.

Denne "helbredelse" af Hashimoto's som følge af en konsekvent kostomlægning er ikke ensbetydende med at også alle TPO-antistoffer forsvinder. TPO-antistoffer forekommer også hos ellers friske og sunde mennesker, uden at de udvikler Hashimoto's af den grund, så her er tilstedeværelse af antistoffer ikke så vigtig som fravær af symptomer og at skjoldbruskkirtlen genvinder sin fulde kapacitet til at producere thyreoideahormoner, så disse mennesker ikke længere har lavt stofskifte.

Ikke særlig overraskende, har jeg også læst beretninger om, at Hashimoto's vendte tilbage for fuld udblæsning, efter at de overmodige vendte til "normal" kost igen, så denne "helbredelse" er altså ikke en klassisk helbredelse som vi er opdraget til at forstå, men mere er denne "helbredelse" betinget af fravær af inflammatoriske madvarer i kosten, de madvarer, der har størst kapacitet til at danne flere "immunkomplekser" end andre madvarer.

Det virker overvældende troværdigt, at grunden til at autoimmune sygdomme opstår må være noget "eksternt" dvs. ikke i forvejen hjemmehørende i kroppen, som f.eks. virus eller bakterielle toksiner som følge af en smitsom sygdom, eller - nok for største parten, virker det som om - den mad vi spiser. Hvad skulle det ellers være?

Kroppen begynder ikke, sådan bare pludselig at reagere mod sig selv, uden at "noget" trigger overreaktionen frem... "noget" der ellers ikke var tilstede i kroppen i forvejen. Som f.eks. en bestemt fødevare danner bestemte "immunkomplekser", der havner i bestemte væv og kroppens immunsystem opdager det, og iværksætter en reaktion mod disse væv der huser disse "immunkomplekser"... og hvis processen fortsætter ved at denne bestemte madvare fortsat spises - ja, så må der jo opstå en decideret autoimmun sygdom rettet mod netop disse bestemte vævstyper, der forekommer bestemte steder i kroppen, hvori denne nyskabte autoimmune sygdom bliver hjemmehørende.

F.eks. leddegigt er en autoimmun sygdom, hvor det er selve bruskens kollagen, der bliver angrebet af T-cellerne der opfatter kroppens brusk som fremmede antigener og starter en række reaktioner for at fjerne den nye "trussel". Som den første reaktion stimuleres B-lymfocytterne til at producere antistoffer - molekyler som bliver dannet specifikt for at fjerne ét specielt antigen. Når denne type antistoffer angriber kroppens eget væv, som ved leddegigt, kaldes de autoantistoffer - antigen = f.eks. bestemt "immunkompleks".

Hvad hvis en bestemt fødevare danner bestemte "immunkomplekser", der netop "elsker" kroppens brusk i alle led (for at forblive i leddegigt-eksempel), hvor de "bosætter" sig, og kroppens immunsystem begynder at misforstå disse "immunkomplekser" som om de er det samme som brusk og derfor starter en reaktion mod "immunkomplekserne" og brusk (som om de var "et")... og hvis processen med ophobninger af "immunkomplekser" i brusk fortsætter, fordi denne bestemte madvare fortsat spises af kroppens ejer - ja, så bliver det "noteret" i gener og senere udvikles den autoimmune leddegigt. Worst-case scenario...

Andre bestemte fødevarer kan danne andre bestemte "immunkomplekser", der ophobes i andre bestemte væv i kroppen, og andre bestemte autoimmune sygdomme opstår i relation til netop disse væv, organer og deres funktioner. Kroppen er ikke dum. Kroppen reagerer ikke mod sig selv medmindre "noget" snyder den til selvforsvar rettet mod det sted, hvor dette "noget" har havnet, og bliver ved med at havne, så længe denne bestemte fødevare fortsat spises.

Hvorfor skulle ellers bestemte kostrestriktioner mildne eller helbrede bestemte autoimmune sygdomme, der ellers slet ikke er relateret til fordøjelsessystemet, som maden jo kommer først i ? Hvordan kan f.eks. multipel sclerose være relateret til tarme, hvis ikke gennem maden og "immunkomplekser" ? Der er et utal af autoimmune sygdomme i væv eller organer der befinder sig helt udenfor fordøjelsessystemet og alligevel trigges af det vi spiser...

... så jo, selv om flertallet af folk (jeg kender) vrænger af forslag om kostomlægning eller endda peger fingre ad og gør nar af dem som har lagt kosten om, som om de var tossede sundhedsfreaks, er en kostomlægning til, som det mindste - moderat lavkarbo, specifikt tilrettet den bestemte person (nogle tåler f.eks. æggehvider, mens andre gør ikke) og forudsat rene, uforarbejdede råvarer på køkkenbordet og på komfuret - den rette vej til både at mildne (eller i bedste fald helbrede) den eller de autoimmune sygdomme man allerede har, eller forebygge de fremtidige autoimmune sygdomme som vanker for flertallet af disciple af de "nationelle kostråd" og ellers industriel skodmad.

Selv om jeg selv har altid været heldig og kunne tåle alt (undtagen æggehvider og fersk mælk, vel at mærke), og har også været forskånet for autoimmune sygdomme (gudskelov!), kender jeg mange mennesker, jeg virkelig kærer mig om, der er autoimmunt syge. Jeg har derfor interesseret mig længe for uønsket autoimmunitet, herunder det som kan trigge en overreaktion. Da Blondie har skrevet om The Virgin Diet og jeg har lyttet til Virgin-Diet-damen på Youtube, hvor hun som noget af det første nævner nemlig "immunkomplekser"... ja, da blev jeg lutter ører fordi det har jeg hørt om før. Og har læst og skrevet om for et par år siden i emnet Enzymer og lavt stofskifte, bl.a.:

Proteinmolekyler er kun delvis fordøjet i tyndtarmen når de absorberes i blodbanen. Når de først befinder sig i blodbanen behandles de af immunsystemet som om de var "fremmede elementer", "indtrængende" eller "allergener" - noget vi ikke er vant til at betragte mad som. Det betyder at ethvert måltid med protein (uanset vegetabilsk eller animalsk) faktisk starter en immunreaktion, som kroppen besvarer med at danne antistoffer der binder sig til disse "fremmede elementer" (antigener) og derved dannes såkaldte Cirkulerende Immunkomplekser (Circulating Immun Complexes = CIC's) såfremt mængden af "allergener/antigener" (her: mad-proteiner) er til stede i blodet i "overskydende" mængder.

Hos sunde og raske (friske) personer vil disse "immunkomplekser" blive ført med blodstrømmen til lymfeknuder, milt og lever, hvor de optages og nedbrydes, men ved overbelastning med antigener/allergener, eller ved defekter i immunsystemet kan disse "immunkomplekser" overleve længe, cirkulere i blodet og aflejres i vævene, hvor de kan fremkalde sygdomssymptomer. Disse sygdomssymptomer er udtryk for en betændelse (inflammation) i kroppens forskellige bløde væv, som er resultat af "immunkomplekser's" ophobning fordi nyrerne kan ikke magte behandle/udskille så store mængder af dem, immunsystemet ikke magtede at neutralisere.

Det er her at "bugspytskirtel-(pancreas)-enzymer" i blodbanen spiller ind. Disse enzymer nedbryder de skadelige "immunkomplekser" til bestanddele der derefter nemt kan udskilles via nyrerne! Hvad betyder det for os? Det betyder ganske enkelt, at hvis tilskud af disse enzymer indtages mellem måltiderne, mens kroppen har ikke brug for dem til direkte fordøjelse af maden - sendes de direkte ind i blodbanen hvor de "rydder op" i blodet ved at fjerne disse skadelige "immunkomplekser".

Fordelen ved tilskud af fordøjelsesenzymer mellem måltider til sunde og raske (friske) mennesker er at deres immunsystemet derved (opret)holdes i ro og parat til at handle på akutte problemer, immunsystemet er oprindeligt "designet" til.

For de allerede syge eller svækkede er fordelen, at de allerede eksisterende ophobninger af "immunkomplekser" i blodet og i de bløde væv - muligvis årsager til eller medvirkende til deres sygdomme - bliver stille og roligt renset ud netop af de tilførte fordøjelsesenzymer. Yderligere fordel for autoimmun-syge personer kan tillige blive, at de autoimmune sygdomme de ellers lider af, og som er resultat af (f.eks.) mangeårige ophobninger af specifikke "immunkomplekser" - faktisk kan enten gå i ro eller bliver helbredt.

Jeg både kender og kender til mennesker, der har oplevet en "uforklarlig" helbredelse fra både "Hashimoto's, Graves, visse reumatiske tilstande og sågar et dårligt syn.... som deres læger kaldte for en uforklarlig "spontan remission" selv om disse patienter faktisk oplevede denne "remission" først efter at de tilfældigvis (af andre årsager end deres sygdom) har f.eks. omlagt deres kost til f.eks. glutenfri, eller bare til lavkarbo, eller er flyttet ud af en mug-(sopp)-befængt bolig, eller har anskaffet en vandrenser i huset, eller begyndte at spise sushi hver eneste dag, eller er flyttet lang væk fra mobilmaster, eller blev skilt fra en belastende monster til ægtefælle... listen af årsager til at immunsystemet kan gå amok er lige så langt som listen over de "ting" som beroliger immunsystemet igen. Alligevel vælger lægerne at kalde det for "spontane helbredelser" og interesserer sig slet ikke for det, der er de (individuelle for hver person) årsager til disse "spontane" helbredelser eller bedringer.

Men det bliver endnu bedre.....

På grund af deres evne til at nedbryde fremmede proteiner - ved både egen produktion og/eller ved indtagelse af tilskud mellem måltider sender kroppen enzymerne ud i blodstrømmen, hvorigennem de når ud til alle kroppens afkroge og undervejs arbejder de med at rydde op i, og nedbryde de inficerende fremmede indtrængere, såsom vira, parasitter og spredte depoter/aflejringer af affaldsprodukter af diverse inflammationer.

Det er årsagen til, at tilskud af protein-nedbrydende fordøjelsesenzymer bruges i udlandet af dygtige læger, af orthomolekylære eller komplementære læger, og af naturopater som støtte ved behandlingen af en række forskellige tilstande, herunder lunge-infektioner, tandinfektioner, knoglebrud, forberedelse til kirurgiske indgreb, og ellers til støtte for behandling af sygdomme involverende immunsystemet, herunder inflammation, post-virus-sygdomme (ME, CFS mv.), multipel sklerose, flere kræftformer osv.

Den ellers oversete forbindelse mellem kost og autoimmune sygdomme - er værd at reflektere nærmere over. Og tage chancen med en smart, anti-inflammatorisk kostomlægning, uanset om man er sund og frisk, eller allerede syg, og i hvert fald burde alle hypothyroide lægge om til anti-inflammatorisk kost, fordi foruden at en hel del symptomer ville blive mildnet eller væk, endda selve behandlingen - uanset syntetisk eller "naturlig" - virker bedre hvis kroppen ikke holdes beskæftiget med, hele tiden at skulle rydde op i efterladenskaber af inflammatorisk mad, i blodet og alle væv.

Denne anbefaling tør jeg godt stå inde for, også til børn.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Standard Sv: The Virgi Diet

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    I tråden om William Banting har Blondie foreslået at tjekke The Virgin Diet...

... og jeg har gjort netop det, lyttet til Blondie. På Youtube fandt jeg en hel del om denne diæt, og ganske rigtigt - lige som Blondie, også jeg fandt ud af, at "dette blir litt vel kommersialisert for min smak", men det skal ikke afskrække mig, i dette ene tilfælde, fordi jeg tror også, at "dama har et poeng". Allerede i begyndelsen af denne introduktion til denne diæt, omtaler hun nemlig såkaldte Immun Complexes, med det fulde navn Circulating Immun Complexes, eller forkortet - CIC's. Alene af denne grund tror jeg faktisk at damen ved hvad hun taler om, fordi jeg har interesseret mig for det allerede længe og har også skrevet om det her på forummet for et par år siden.

Jo, det ER meget kommercielt, men for en gangs skyld har jeg tænkt mig at ignorere det.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Lignende tråder

1. Ray Peat Diet
    Av Benedicte i forumet Alternativ behandling
    Svar: 8
    Siste melding: 10-08-13, 07:25
  2. The Atkins Diet (Dokumentar)
    Av Mod i forumet Lavkarbo & LCHF (Low Carbs High Fat)
    Svar: 0
    Siste melding: 13-04-13, 22:39
  3. Den kjøttetende Diet & Din Thyroid
    Av Hassan i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 0
    Siste melding: 20-06-11, 11:58
  4. interessant om low oxalate diet
    Av nora i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 1
    Siste melding: 04-11-07, 12:47
  5. interessant om low oxalate diet
    Av nora i forumet Emner startet av Nora