Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 14
    Medlem siden
    Apr 2014
    Sted
    Østlandet
    Alder
    34
    Meldinger
    15

Standard Hvor dårlig kan man bli av høy anti-tpo?

Hei

Jeg lurer på om noen har noen erfaring/kunnskap om hvor dårlig man kan bli av å ha kun høy anti-tpo men normale stoffskifteprøver?

Jeg har vært syk i 14 år (ble akutt syk da jeg var 15) og fikk for 7 år siden diagnosen ME etter grundig utredning. Jeg var for en stund tilbake på sengeposten for ME-syke ved Aker for videre utredning etter at jeg ble akutt ekstremt dårlig etter en mageinfeskjon i november. Jeg ble totalt sengeliggende og var på det dårligste så syk at jeg ikke kunne løfte av dyna og det å komme seg til og fra toalettet tok så mye krefter at jeg fikk brekninger og kastet opp..Jeg er fortsatt sengeliggende, men det går sakte fremover.

På ME-senteret sa de at jeg har sykdomsbildet til ME og at jeg oppfyller kanadakriteriene. MEN de fant også ut at jeg har forhøyet anti-tpo og dermed faller inn under Hashimotos. Siden ME er en ekslusjonsdiagnose, og Hashimotos er en av sykdommene som ekskluderer, kan de ikke sette en ME-diagnose, selv om de sa det kan være sannsynlig at jeg har begge deler, men etter yttligere utredning nå i våres kom de fram til at jeg har Hashimotos og dermed ikke lenger kvalifiserer til diagnosen. I og for seg greit, det viktigste for meg er jo å få rett diagnose!

Men det har dukket opp flere spørsmål rundt dette som de heller ikke kunne svare på der inne og som jeg ikke finner noe klart svar på selv heller. Derfor tyr jeg til dere!

I 2006 hadde jeg anti-tpo verdi på 175, nå i mars 2014 hadde de steget til 215. Dette har jeg ikke blitt fortalt før, så det vil vel si at jeg allerede den gang hadde Hashimotos.

Jeg har en laaang symptomliste(bla sterk utmattelse konstant, sitring i hele kroppen, kvalme, svetting ved anstrengelser, søvnproblemer, lavt blodtrykk osv osv) , men kort fortalt ble jeg drastisk verre i vinter. Jeg ble totalt sengeliggende etter en kraftig mageinfeskjon. På det verste klarte jeg ikke løfte av meg dyna og bare det å komme seg til og fra toalettet gjorde at jeg fikk brekninger og kastet opp. Blodtrykket sank yttligere og fikk kraftig forsterket søvnproblemene, jeg fikk kraftige skjelvinger og rykninger i kroppen ved overanstrengelse, for å nevne noe. Jeg har vært mye dårlig, men da ble jeg faktisk veldig redd!

Er fortsatt sengeliggende, men nå går det heldigvis fremover!

Stoffskifteprøvene mine ligger visstnok midt i normalområdet, så jeg har visst ikke utviklet lavt stoffskifte ennå. (Har ikke fått utskrift av alle prøvene som ble tatt av meg, så vet dessverre ingenting om nivåene og typer blodprøver som er tatt ennå). Det eneste jeg vet er at jeg hadde litt for lavt magnesium og D-vit som lå nederst i grenseområdet (har begynt på tilskudd av begge deler.)

Jeg har også skjønt at lavt stoffskifte og ME har mange likhetstrekk. Og jeg har en laaang symptomliste. Men det er noen ting som ikke sammenfaller med mitt symptombilde, som for eks at jeg har høy puls, ikke lav som ved lavt stoffskifte, jeg har heller ikke håravfall, sliter ikke med vektøkning..

Dette ble kanskje mye fram og tilbake... Men det jeg lurer på er om at jeg med min historie kan ha lavt stoffskifte selv om de prøvene er ok? Jeg har også lest motstridende opplysninger fra forskjellige faglige miljøer mht om man kan ha symptomer selv med kun høyt anti-tpo..

Så nå lurer jeg på hvor dårlig kan man egentlig bli av å ha for høye verdier av anti-tpo? Og med de verdiene jeg har (215)?

Jeg er veldig interessert i å få svar på dette, for viser det seg at jeg allikevel kan ha lavt stoffskifte så kan jeg jo kanskje få behandling.....

Er veldig spent på om noen har noen erfaringer! Alle svar mottas med takk!

Vennlig hilsen Jean

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Standard Sv: Hvor dårlig kan man bli av høy anti-tpo?

Først må jeg si at det fastlegene kaller "normale stoffskifteprøver" slettes ikke trenger å være ok for din kropp.
    Vet du prøvesvarene, og ble prøvene tatt klokken åtte om morgenen?

Høy anti-TPO betyr at det er et autoimmunt angrep på skjoldbruskkjertelen din som fører til at kroppen ikke klarer å produsere nok stoffskiftehormoner. Etter hvert som kjertelesn evne til å produsere nok stoffskiftehormoner svekkes, blir presset hardere fordi kroppen får for lite og symptomene vil øke.

Anbefaler på det varmeste og lese denne http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...ad.php?t=13916

Minsten min har også ME-diagnose og har i ettertid fått tilleggsdiagnosen lavt stoffskifte. Enkelte teorier går på at ME faktisk er en konsekvens av lavt stoffskifte fordi svært mange ME-pasienter etterhvert også utvikler lavt stoffskifte på blodprøvene også.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,763

De lærde strides veldig "om man kan ha symptomer fra anti-tpo" eller om det er nedbrytingen av kjertelen som er hele problemet. Jeg ser ikke helt hvordan man kan diskutere det når man ikke engang vet at det er identiske antistoffer som inngår i anti-tpo-begrepet. (Såvidt jeg har forstått er det en gruppe antistoffer...) Og benytter ulike analysemetoder som gir vidt forskjellige svar.

Uansett - det en positiv anti-tpo viser er at det er et problem i kroppen. Dette kan løse seg selv (relativt sjelden) eller over kortere eller lenger tid bryte ned så mye av kjertelens funksjonalitet at du får klinisk lavt stoffskifte. Ulempen er at lenge før den tid så har kroppen din slitt under et langvarig autoimmunt angrep (som muligens ikke bare påvirker kjertelen, selv om det er sånn teorien er nå og sånn blodprøvene "ser ut") og kroppen din antakeligvis strupet ned mer og mer av behovet for stoffskiftehormoner på grunn av lavere tilgang. Dette er ingen god ting og noe som gjør at det vil ta lenger tid å føle seg mer vel igjen etter at man kommer på medisin.

Har du noen gang fått målt jod i døgnurin? Jodmangel er noe som kan bidra til både autoimmunt angrep på kjertelen og da også i kombinasjon med lav TSH. Jodmangel "finnes ikke i Norge"... Derfor tester man ikke. og derfor har man ikke noe godt grep om hva som er tilstrekkelig for god funksjonalitet og hva som er "overlevelsesverdier"..
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Apr 2014
    Sted
    Østlandet
    Alder
    34
    Meldinger
    15

Tusen takk for interessante svar!
    (Og beklager at det kan ta litt tid før jeg får respondert,den formen er ikke så grei )

Ang prøvesvar: Jeg venter fortsatt på den endelige epikrisen fra sykehusoppholdet mitt og har bedt om å få en kopi av alle bøodprøvesvarene, så de forskjellige stoffskifteprøvene har jeg ingen tall på enda. Vet heller ikke om de testet for jod. Men hvis de har det så er alle prøver tatt rundt 8-tiden om morgenen, fastende. Men anti-tpo har jeg som sagt fått vite at ligger på 215. Jeg spurte hva som var normalverdiene der og da sa lengen at det var 0-35. Så jeg ligger jo litt over det da. Hva slags verdier er dette? Er de høye eller ikke så "farlige"?
    Men når jeg får prøvesvarene skal jeg legge inn tallene. Hvilke prøver er relevante?

Jeg har skjønt at de lærde strides mht dette emnet.. Har funnet motstridende opplysninger flere ganger, så er litt vanskelig å vite hva man skal feste sin lit til. Dette er ingen enkel sykdom å skulle sette seg inn i!

I den forbindelse tenkte jeg å dele noe info jeg fikk fra ME-senteret ved Aker(der jeg var til utredning på sengeposten) vedrørende Hashimotos og Hashimotos/ME. Siden det er mange som kommer inn dit med mistanke om ME, men som viser seg har Hashimotos har de laget et ark med info om dette. Jeg lurer veldig på hva dere tenker om dette!
    Jeg siterer deler av skrivet:
    "Ny forskning av Ott et al. i det anerkjente tidsskriftet Thyroid dokumenterer at HT også innvirker på pasientens livskvalitet. Man har tidligere trodd at pasienten ville bli frisk bare man korrigere det lave nivået av thyroxin. Nå er det vist at mange pasienter fortsetter å ha både kronisk tretthet og andre symptomer selv om thyroxinnivået er normalisert ved hjelp av thyroxin-tabletter. Det ble funnet at de pasientene som hadde høyest nivåer av anti-tpo også hadde mest fatigue og andre symptomer. Artikkelen konkluderer med at lavt stoffskifte bare er en av flere faktorer som bidrar til det typiske symptombildet ved HT.......

...........Nylig publiserte en forskergruppe under ledelse av Bazzichi at pasienter med HT hadde betydelig større risiko for å utvikle fibromyalgi enn andre. Snur man litt på dette funnet og sammenholder det med det Otts gruppe fant kan man tenke at det disse pasientene utviklet faktisk ikke var fibromyalgi, men et fibromyalgi/ME-liknende bilde som er karakteristisk for HT i seg selv.

Disse funnene er bekreftet gjennom mange års klinisk praksis her ved ME/CFS-senteret. ............Tidligere har man tenkt at HT var en komorbid tilstand, det vil si at man oftere enn ellers i befolkningen fant at ME-pasienter samtidig hadde HT. Det blir imidlertid nå stadig sterkere støtte innen forskningen for å hevde at det dreier seg om to forskjellige sykdommer, at HT er en eksklusjonsdiagnose i forhold til ME; har pasienten HT med kronisk tretthet har han ikke ME/CFS i tillegg, men symptomer som er typiske for HT i seg selv."

Pingvinen: Leit å høre at sønnen din sliter med to tøffe sykdommer! Håper han klarer å fungere sånn nogenlunde! Kan jeg spørre om han har antistoffer også? (jeg vet ikke om man kan ha lavt stoffskifte uten å ha Hashimotos eller om de som har lavt stoffskifte også alltid har Hashimotos..) Og fikk han det før han utviklet lavt stoffskifte? Jeg prøver å sette ting i sammenheng med det som står i skrivet jeg fikk..

Nå ble hodet mitt litt tomt her, så jeg får kommentere mer senere. Men igjen tusen takk for at dere tok dere tid til å svare!

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Nå som sønnen min har fått opp d-vitaminene og medisineres for det lave stoffskiftet er ME-en hans blitt betraktelig bedre selv om han fremdeles er ute av stand til og tåle mye folk rundt seg/ reiser/ fysisk aktivitet / høye lyder (som f.eks. støvsugeren) uten at det tvinger ham tilbake i senga. Før han fikk opp d-vitaminene (han har nå over 130 der) og før han fikk justert stoffskiftet (har fremdeles mye symptomer fra stoffskiftet og ønsker og gå over til naturthyroid) var han sengeliggende ca 20 timer i døgnet, tålte ikke og sitte i stua sammen med oss og se en hel DVD (vi delte en vanlig film opp slik at vi brukte tre til fire dager på det), orket ikke å spise (og iallefall ikke lage seg noe mat), orket ikke å dusje/barbere seg, etc. Han har fremdeles en anti-TPO innenfor referanseområdet, men den stiger sakte men sikkert. Når det gjelder dosering så er sønnen min i den heldige situasjon at han går hos min fastlege og etter at hun har lest prøver feil/dosert feil med meg, så lar hun meg "bestemme" doseringen hos han slik at vi doserer etter symptomer og ikke "bare" blodprøver.
    I 2011 ble min anti-TPO sjekket ved Aker og jeg hadde da over 222 000 (husker ikke tallet nøyaktig). Januar 2013 var den kommet ned i 2280. Vanligvis når jeg tar blodprøvene mine så testes de ved sørlandet sykehus og der får jeg bare beskjed om det er >600 (det er øvre grense der). Leger flest påstår at man kan ikke kjenne/ha symptomer av anti-TPO men det er etter mitt syn skikkelig tull! Jeg skulle ønske legene ble tvunget til og kjenne det på egen kropp før de uttaler seg som om de vet hvordan det kjennes ut i våre stoffskiftesyke kropper.

Flere og flere leger der ute begynner og se at fibromyalgi/ME/lavt stoffskifte er utrolig mye felles og flere anser det som deler av det samme.
    Det er iallefall en bedre tolkning enn at man sikkert er deprimert om man ikke har vett til og bli frisk når legen sier det.....

Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Danmark
    Alder
    57
    Meldinger
    621

Jeg kan mærke antistofferne, når de er høje. Høje er på nogle laboratorier > 1.300. Så jeg ved ikke om, det er 1.310 eller 10.000. Min anti TPO er ved sidste måling 334, og dem kan jeg ikke mærke.

Men der kan være så meget andet, der giver symptomer, så det kan være svært at vide, hvad der er hvad. For mit vedkommende har jeg haft nogle tilbagefald, hvor TSH ikke var steget, men hvor jeg kunne mærke en aktivitet i kroppen. Ved en blodprøve viste TSH 0,75 og anti TPO > 1.300, Så der er for mit vedkommende nogle meget specifikke symptomer, som jeg forbinder med høje antistoffer.

At der så helst ikke skal være antistoffer af den størrelsesorden i blodet, er noget helt andet. Det er indikation af, at der er en inflammation, og det er værd at finde ud af, hvad det skyldes, og så få gjort noget ved det.

Tina

Medlem siden
    Apr 2014
    Sted
    Østlandet
    Alder
    34
    Meldinger
    15

Pingvinen: Jeg kjenner meg godt igjen i hvordan du beskriver tilstanden til sønnen din... Han er heldig som har deg som kan gå i bresjen for seg og som har lang erfaring med lavt stoffskifte! Håper han kommer seg videre!
    Du hadde jo også noen helt ville anti-tpo verdier tidligere! Sånn jeg føler meg med nivå på 215(0-35) så må jo du nesten ha vært mer død enn levende.. Enda godt det har sunket! Senket det seg etter at du hadde begynt på medisiner for stoffskiftet?

tinash17: Tusen takk for at du delte erfaringen din! Det er veldig interessant at du sier at du merker på formen din om du har høyere anti-tpo(om jeg forstod deg rett). Det kan stemme med sykdomsforløpet mitt også faktisk. Nå har jeg bare to målinger av anti-tpo, en fra 2006 med 175 og nå i år med 215,. Men jeg har i løpet av disse årene gradvis blitt dårligere. Men jeg synes det er rart at om jeg har hatt Hashimotos i så mange år, at det ikke gir utslag på stoffskifteprøvene...Kan jeg spørre om du går på medisiner som har hjulpet deg? For du hadde nå normale verdier på stoffskiftet...?

smgj: tusen takk til deg også for interessant svar! du skriver at jo lenger man går med dette, jo lenger tid vil det ta før medisinene begynner å virke. Det viser jo virkelig viktigheten av å få gjort noe tidlig! Derfor kjenner jeg at blir så frustrert over at legene "ikke kan gjøre noe", selv om jeg har vært veldig dårlig i 14 år! Hvis den dagen kommer at jeg kanskje kan få medisiner, hvor lang tid vil det ta for dem å virke?!

Jeg har et spørsmål: Er det noen som har prøvd medisiner for lavt stoffskifte, med kun høyt anti-tpo(og med normale stoffskifteprøver)? Hva slags erfaringer har dere gjort dere?

Jo mer jeg leser, jo mer forvirret blir jeg... Én lege sier de og de medisinene er bra å starte med, men en annen sier at det ikke er bra. Og begge argumenterer godt for seg, slik at jeg ende opp med være enige med begge to!
    Noen som har noen gode råd for å vite hvordan man skal sile ut i denne jungelen???

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Jeg startet med Levaksin i 2008 og gikk over til Armour i 2013.
    Siden jeg har en hel haug med sykdommer, flere auto-immune, så TROR jeg at anti-TPO gjenspeiler sykdomsaktivitet i kroppen, ikke bare fra Hashimoto.

Flere leger sier at stoffskifteprøvene er normale selv om TSH ligger over referanseområdet og nekter derfor pasientene medisiner. Hos meg var alle prøver så gale at det var liksom aldri tvil om medisinering. Minsten min ble nektet medisinering lenge siden det var "bare" TSH som var utenfor referanseområdet, men han fikk til slutt medisinering, mye på grunn av meg og arv av gener. Han opplevde en nesten mirakuløs forbedring av ME-symptomene da han fikk medisinering og i tillegg fikk opp d-vitamin nivået.
    Min mor har anti-TPO nokså likt deg, 241, men de andre prøvene er "normale" så hun nektes medisinering trass i at hun har utviklet struma med flere knuter. Siden hun er sta og tror på legenes ufeilbarlighet, vil hun IKKE kreve medisinering "for legene vet jo best".

Det blir spennende å se hvilke resultater din FT3, FT4 og din TSH viser når du får prøvesvarene. Er ikke stoffskifteprøvene tatt om morgenen (helst klokken åtte) vil de si veldig lite, uheldigvis. Med lavt stoffskifte får man veldig ofte også lav B12, lav ferritin og lav d-vitamin. Alle disse gir mange av de samme symptomene som lavt stoffskifte/ME og vil forsterke symptomene i en allerede syk kropp.

Min nestyngste sønn fikk hos dr.Øverbye vite at han har en Hashimoto under utvikling fordi anti-TPO stiger (er fremdeles innenfor rereranseområdet), TSH ligger i øvre område (men innenfor) referanseområdet og FT3 og FT4 er lave (men innenfor referanseområdet). Han har nå tatt en hel haug tilleggsprøver (slik som kortisol i spytt, jod i døgnurin, etc) + målt basantemperaturen hver dag før han står opp i tre uker og skal ha telefontime hos dr. Øverbye i juni når svarene foreligger og forhåpentligvis får han starte på medisinering da, selv og statlige leger sier at "alle stoffskifteprøver er normale"

Medlem siden
    Apr 2014
    Sted
    Østlandet
    Alder
    34
    Meldinger
    15

Skal si én sykdom kan ha mange ansikter..!
    Men takk for at du delte alle disse erfaringene, det hjelper på veien til å danne seg et bilde av sykdommen! Og når du sier at du har flere autioimmune sykdommer så har jeg fått det inntrykket at har du én, så er sjansen stor for at du allerede har eller kommer til å få flere.. Jeg har tanter som har cøliaki, jeg tester negativt på det, men etter jeg sluttet med gluten i januar har jeg merket stor bedring på magen min, så er ikke godt å si om jeg har det også.
    Ja, jeg blir mer og mer spent på prøveresultatene mine jeg også nå som jeg får mer kunnskap om hva de forskjellige prøvene kan fortelle og indikere.

Men noe jeg fikk vite var at jeg hadde litt for lite magnesium og D-vit helt nederst i normalområdet så jeg har begynt på tilskudd av det. Og alle prøvene ble tatt rundt åtte på morgenen, fastende.

Var jo veldig interessant å høre at yngstesønnen din opplevde sånn bedring da han begynte på medisin! Det må ha vært helt fantastisk!
    Blir også spennende å høre om resultatene til den nest yngste sønnen din også, det er mye som kan gjemme seg i kulissene.

Medlem siden
    Apr 2014
    Sted
    Østlandet
    Alder
    34
    Meldinger
    15

Endelig har jeg fått epikrisen! Det tok sin tid, men nå har jeg den!
    Siden sist så har jeg fått beskjed fra sykehuset om at de har revurdere og gir meg ME-diagnose allikevel. Hashimoto har jeg naturligvis fortsatt også, samt lett hypomagnesemi. Gikk på en ny smell for noen måneder siden etter overanstrengelse og da ble det tre måneder i senga, takk! Det var veldig frustrerende, men det går sakte oppover igjen

Pingvinen (og evt andre som har greie på dette her): Her er prøveresultatene på stoffskiftet. Etter det jeg kan se så ligger alle prøvene godt innenfor normalen(med unntak av anti-TPO selvfølgelig). Men kjempefint om du med din erfaringen kunne tatt en kikk også, som vi snakket om tidligere Alle prøvene er tatt fastende kl 08 på morgenen.

-TSH 2.61 (ref. 0.5-3.6)
    -Fritt T4 15,3 (ref. 8-21)
    -Fritt T3 5.4 (ref. 3,6-8,3)
    -Anti-TPO 215 (ref. <35)
    -TRAS <0,9 (ref. <1,8)

Jeg fikk også kopi av prøveresultatene mine fra 06, som jeg jo kan ta med her. De hadde kun målt tre forskjellige ting i forbindelse med stoffskiftet og det står ikke oppgitt noe referanseområde dessverre..

-TSH 2,3
    -Fritt T4 16
    -Anti-TPO 172

Kan også nevne at pr dags dato ligger D-vit helt nederst i referanseområdet og så på resultatene fra 06 at jeg hadde litt lavt ferritin. Dette fikk jeg ikke noe prøvesvar på i papirene jeg fikk nå, så vet ikke hvordan det ligger an nå.

Håper dette kan tydes!

Vennlig hilsen Jean

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Hydrocortison - hvor meget og hvor længe?
    Av Babe i forumet Hydrocortison
    Svar: 15
    Siste melding: 24-06-10, 19:06
  2. Svar: 8
    Siste melding: 21-05-08, 20:35
  3. Hvor dårlig kan man bli av hypothyreose?
    Av Dolphin i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 13
    Siste melding: 06-01-07, 20:10
  4. Hvor kan man klage på dårlig pasientbehandling?
    Av Stina i forumet Forum: Andre emner (enn stoffskifte)
    Svar: 3
    Siste melding: 24-11-06, 17:12
  5. Siste måling viste anti-TPO 2550, og anti-Tg 10650
    Av fredlund i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 0
    Siste melding: 15-06-05, 17:44

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn