Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
    Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    Østlandet
    Alder
    40
    Meldinger
    20

Standard Operert bort hele kjertelen og gravid

I 2010 opererte jeg bort hele skjoldbruskkjertelen pga kreft. Jeg ble ferdig behandlet med radiojod i løpet av dette året. Jeg har vært riktig regulert på Levaxin hele veien (stort sett).
    I dag er jeg 6 uker på vei. Legen som følger meg opp på riksen, sa til meg etter behandlingen i 2010, at jeg måtte si ifra til han så fort jeg ble gravid, siden det er viktig å følge opp stoffskiftet hver 4.uke når jeg er gravid. Jeg har prøvd å få tak i han i 2 uker. Han svarer verken på epost eller telefon. I tillegg har jeg tatt kontakt med fastlegen, som heller ikke forstår så mye rundt dette (fastlegen tror jeg ikke trenger å justere opp Levaxindosen i svangerskapet). Det ble ordnet et blodprøveskjema til meg, som jeg fikk tatt der for snart en uke siden. Ingen time ble satt opp til meg. Jeg har også vært hos akupunktør / jordmor. Hun henviste meg til gynekolog / endokrinolog på sykehuset her vi bor. Jeg fikk brev derfra i dag. Der står det at de vil ta meg inn. Men siden det ikke er så hast med min sykdom, så får jeg innkallelse innen 6 uker!!! Jeg blir så vanvittig frustrert nå. Jeg føler det er ingen som tar meg seriøst rundt min sykdom og regulering av stoffskifte. Hva skal jeg gjøre? På onsdag denne uka, skal jeg til gynekolog som skal ta tidlig ultralyd, så håper jeg kan komme noe vei med henne. Flere som har opplevd lignende? Hva har dere evt. gjort?

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    57
    Meldinger
    554

Standard Sv: Operert bort hele kjertelen og gravid

Hei!
    Det er trist å høre at de du møter i helsevesenet ikke er oppdater på behandling av gravide med thyreoideasykdom - men for så vidt ingen overraskelse...

Her er en link til en artikkel av Egil Haug i Tidsskrift for den norske Legeforening: http://tidsskriftet.no/article/520952. Han skriver at gravide som behandles for stoffskiftesykdom, skal øke medisindosen med 50 % i første trimester, fordi kroppen da øker produksjonen av østrogen og TBG. Det er nok viktig at du får gjort det så snart som mulig!

Ta for eksempel en utskrift av artikkelen og vis til gynekologen du skal til på onsdag? Håper du får gode svar og god hjelp når du kommer dit. Hvis ikke, bør du ringe sykehuset og være påståelig, og forlange å få en hastetime hos endokrinolog fordi du er gravid. Jeg ønsker deg lykke til!

(Det kan hende det er lurt å ta en utskrift til fastlegen din også, slik at han blir mer oppdatert på hvordan behandling av stoffskiftepasienter skal foregå?)

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    Østlandet
    Alder
    40
    Meldinger
    20

Tusen takk for utfyllende svar. Jeg har skrevet ut det som står i linken du sendte med. Den kan være grei å ha med diverse steder.
    Jeg fikk endelig tak i legen på Riksen i dag. Han skal henvise meg videre til endokrinolog. Heldigvis. Tror han forstod min frustrasjon over dette.
    Da håper jeg at vi får se et bankende hjerte på ultralyden i morgen.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,765

Fosteret har heller ingen egenproduksjon i starten og er helt AVHENGIG av at mor har nok til at fosteret kan vokse som det skal... Spontanaborter er dessverre ikke uvanlig dersom mor ikke har nok stoffskiftehormon til begge i denne perioden, så dette bør du få avklart med legen.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    Østlandet
    Alder
    40
    Meldinger
    20

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    Fosteret har heller ingen egenproduksjon i starten og er helt AVHENGIG av at mor har nok til at fosteret kan vokse som det skal... Spontanaborter er dessverre ikke uvanlig dersom mor ikke har nok stoffskiftehormon til begge i denne perioden, så dette bør du få avklart med legen.
    Legen jeg snakket med tidligere i dag, sa at blodprøven jeg tok for snart en uke siden var bra. Det kom ikke til å bli skade på forsteret. Jeg lå litt høyt, men innenfor normalverdiene før jeg ble gravid. Så kanskje derfor det ser greit ut nå. Håper i hvert fall at han har rett. Uansett, så bør jeg komme meg til endokrinolog så fort som mulig. Håper på brev i posten så fort som mulig.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,765

Så godt å høre da. Beklager at jeg (nok) skremte deg, men det er ikke første gang at nylig gravide blir sendt hjem med at "prøvene er fine og det er ingen grunn til å endre" - selv om de kan ligge såvidt oppi "nok til mor alene". I dette tilfellet er det nok ofte bedre å ligge litt høyt (om man aktivt prøver) - for det kan jo ta litt tid inntil man vet at man er gravid også...
    Tvitvi for en god rugeperiode til den nye verdensborgeren er ferdig.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    Østlandet
    Alder
    40
    Meldinger
    20

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    Så godt å høre da. Beklager at jeg (nok) skremte deg, men det er ikke første gang at nylig gravide blir sendt hjem med at "prøvene er fine og det er ingen grunn til å endre" - selv om de kan ligge såvidt oppi "nok til mor alene". I dette tilfellet er det nok ofte bedre å ligge litt høyt (om man aktivt prøver) - for det kan jo ta litt tid inntil man vet at man er gravid også...
    Tvitvi for en god rugeperiode til den nye verdensborgeren er ferdig.
    Veldig bra med slike svar synes jeg. Viktig fokus det med stoffskifte og graviditet. Jeg ringte til endokrinologisk avd. på sykehuset jeg hører til. De sa at de setter opp timer (også hastetimer) til gravide hver mandag på sykehuset her. Det er kjempe bra. Jeg skal sjekke med dem om de har mottatt søknaden fra Riksen om ca en uke.

Lignende tråder

1. Nyoperert og nettopp fjernet hele kjertelen
    Av Bastian i forumet Kreft i skjoldbruskkjertelen
    Svar: 36
    Siste melding: 10-01-11, 12:11
  2. Jeg ble operert i 2006 og fjernet hele...kjertelen
    Av dordi i forumet Operasjonssalen
    Svar: 2
    Siste melding: 14-08-10, 10:52
  3. Svar: 76
    Siste melding: 30-06-10, 13:19
  4. Svar: 3