Jeg har efterhånden læst rigtig rigtig meget, og jeg har oplevet mange gode ting i relation til Hashimotos og lavt stofskifte takket være jer og støtte fra en kompetent behandler.

Min største trøst, da jeg fik diagnosen var videoerne på Hope for Hashimotos http://hopeforhashimotos.com/hashimo...ies/index.html. Læger tager os igennem mange gode oplysninger og forklaringer, som har været gode for mig

En af de ting, der slog mig, da jeg så videoserien for et par år siden, var, at han introducerede jod i en af de sidste videoer. Han taler om, at det er vigtigt at præparere skjoldbruskkirtlen med selen og zink og generelt at sørge for, at kroppen er rettet op, inden jod introduceres.

Jeg tænkte den gang, manden er gal Det er jo forbudt - forbudt - at indtage jod, når man har Hashimotos. Ok, jeg er så blevet noget klogere. Men jeg har også lært, at det er vigtigt at gøre det rigtigt.

Nu er jeg nået så langt i min rejse, at jeg er begyndt at interessere mig for jod. Jeg har som udgangspunkt taget en "jod i urin test" fra ZRT-laboratories, og den viser et ok indhold af jod i min urin. Resultatet er dette: 245.19 μg/g Cr 100-1100 (100-300 optimal for thyriod).

En af mine kilder (ud over forummet her) er bogen The Iodine Crisis af Lynne Farrow. Hun skriver, at på grund af meget bromine alle vegne - bl.a. i mel og som flammehæmmer - kan man have en falsk positiv prøve, da bromine sætter sig på jodreceptorerne i cellerne, og man dermed vasker jod ud.

Hun skriver også, at mange faktisk oplever at komme med en flot jodprøve og efter at have taget jod i en periode, så falder jodindholdet i urinen. Konklusionen er, at jod og bromine konkurrerer om de samme receptorer, og når jod indtages i større mængder, så udrenses bromine. Det kan faktisk være ret voldsomt og give detoxsymptomer.

Nu tænkte jeg ikke over at være jodfastende, da jeg tog prøven, så jeg gør det igen i juni. Denne gang tager jeg den udvidede prøve, så jeg også kan se hvor meget bromine, jeg har i kroppen.

En af de ting, der slår mig, er, at i bogen skriver hun om at tage 2 - 4 tabletter Iodoral af 12,5 mg. Nogle er endda helt oppe omkring 100 mg. Det virker for mig meget voldsomt, specielt når jeg ser Anisas liste over anbefalet jodindtag pr. dag i tråden om jodforvirring.

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
Children 1-3 years: 200 mcg/day
Children 4-8 years: 300 mcg/day
Children 9-13 years: 600 mcg/day
Adolescents 14-18 years: 900 mcg/day
Adults 19 years and older: 1,100 mcg/day (1.1 mg/day)
I samme tråd står også, at japanerne indtager væsentlig mere jod end dette, og de har mindre forekomst af kræft og stofskiftesygdomme.

Nu har jeg gennem en tid taget en pæn dosis selen, zink og C-vitamin. Og hold da helt op, hvor har det været godt. Jeg har så mærket lidt i mine bryster på det sidste. Jeg har haft ømme bryster op til menstruation hele mit liv, og der har været en enkelt cyste og en del bindevæv (og de er ikke særlig store brysterne).

Så det store spørgsmål er, hvor meget tager I??? Og hvordan har I det?

Jeg kan se spredte erfaringer i trådene her. De spænder fra meget lidt hos mig til meget (4 dråber Lugol's uden dog at kende opløsningen) hos en eller et par stykker.

Glæder mig til at høre fra jer.

Tina