Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 11
    Medlem siden
    Feb 2013
    Sted
    Østlandet
    Alder
    54
    Meldinger
    154

Standard Hvordan er det hos DS?

Jeg tror jeg må få bestilt meg time hos DS på Heggeli...

Men jeg er litt i villrede og håper noen kanskje kan si noe om hvordan det er hos DS. F.eks. er jeg ufør med ganske dårlig råd, så jeg har ikke lyst på en kjempestor utreding om masse "unødvenidg" som koster for mye. Hvordan er han i forhold til sånt? Og kan noen si noe om prisene? F.eks. hvor mye vil det koste i starten og senere?

Jeg har vel også forsatt meg i en litt uheldig situasjon. Jeg har nemlig selvmedisinert med Thiroyd i litt over 3 måneder, og forestiller meg at selv han sikkert blir sint pga. det - noen som har noen formeninger om sånt? Bakgrunnen for selvmedisineringen er jo at jeg har blitt veldig dårlig møtt av det offentlige helsevesenet. Jeg har hatt problemer med å bli bra på Levaxin og selv det å øke dosen til noe i nærheten av et fornuftig nivå har vært vanskelig å få lov til.

Eksperimentet med Thiroyd har vært veldig vellykket - jeg føler meg mye bedre, men jeg kan jo ikke være sikker på tilgangen til denne medisinen i framtida, og jeg trenger egentlig å si ifra til leger om hva slags medisin jeg er på også, for jeg har noen andre sykdommer som følges opp regelmessig... Dessuten, han indremedisineren jeg får Levaxin av, får jeg også Metformin av, og dem trenger jeg fortsatt... Jeg fikk Metformin pga. nedsatt glukosetoleranse og litt høye insulinverdier - er det evt. noe dere tror DS vil skrive ut til meg også, og vil det i så fall koste ekstra for den resepten? (Hvis jeg først skal bruke DS til stoffskiftet, så hadde det vært en lettelse å bli kvitt den indremedisineren jeg har et slitsomt forhold til.)

Da jeg begynte å teste Thiroyd, hadde jeg hele tiden til hensikt å prøve å få resept på naturlig thyroid hvis jeg ble bedre av det - jeg hadde bare sjansen til å prøve først, så jeg tenkte som så at hvis jeg ikke ble bedre, så trengte jeg ikke dra igang hele prosessen. Og så var det veldig fristene å få begynt, for jeg var jo dårlig, og jeg har hørt at det er lang ventetid hos DS.

Men jeg vil jo gjerne bli fulgt opp av noen som kan dette ordentlig, og ha muligheten til å ta noen blodprøver for å vite sånn nogenlunde hvordan ting ligger an på den fronten. Samtidig som jeg vil ha sikkerheten av å få resept på den medisinen jeg trenger. Jeg mistenker også at jeg har hatt litt dårlig binyre-funksjon, så jeg tar en del kosttilskudd for det, og har blitt bedre i forhold til det også. Jeg tar i det hele tatt veldig mye kosttilskudd, og jod også (mistenker at for lite jod kan ha hatt en del å gjøre med hvorfor jeg fikk lavt stoffskifte) - hvordan stiller han seg mon til det?

Og hvor mye sier jeg til de som tar imot telefonen når jeg vil bestille time?

Neste problem blir hvordan fastlegen min takler at jeg har gått til en privatlege... Jeg har egentig ikke snakket med ham om stoffskiftet mitt. Det var han som henviste meg til indremedisineren, men det var ikke med tanke på stoffskiftet direkte. Men jeg antar jo at indremedisineren har sendt epikriser til ham... Og i og med at jeg har forstått at en vanlig fastlege ikke kan søke om thyroid på blå resept likevel, så tenker jeg det er bedre å få en vurdering av noen som kan dette enn å krangle med fastlegen som jeg mistenker vil reagere dårlig på det, og han vil vel likevel synes jeg burde ta det opp med indremedisineren som har gitt meg Levaxin. Denne indremedisineren har forsåvidt en gang i diskusjonens hete sagt at han kan henvise meg til en endokrionlog, men jeg vet hvem det blir, og han skriver ikke ut sånt. Hvis fastlegen lurer, så får jeg vel bare si at jeg ikke syntes det virket som de hadde god nok greie på stoffskiftet der jeg var, så jeg hadde behov for noe annet.

Jeg håper noen kan fortelle meg litt om sine opplevelser av hvordan det er hos DS. Hvordan foregår f.eks. den første timen? Og hvis noen har andre forslag til gode leger, så tar jeg imot det også med stor takk, gjerne også tips til fastleger i Oslo som er greie i forhold til stoffskiftet. PM meg gjerne.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    41
    Meldinger
    2,767

Standard Sv: Hvordan er det hos DS?

Jeg tror du skal ta opp mye av dette direkte. Blant annet at du i fortvilese har begynt å selvmedisinere og har opplevd bedring, men at du trenger å få dette inn i ordnede former. I et godt lege-patientforhold bør man kunne stole på legen...
    Min erfaring med denne legen er at han er åpen og lyttende - og ikke minst har respekt for pasienten. Selvfølgelig har han meninger, men han respekterer at det er jeg som sitter med siste ord i forhold tili min kropp. Jeg har ikke betalt noe ekstra for andre resepter jeg har hatt behov for underveis.

Denne legen er veldig opptatt av at vi er en helhet, og at kosthold har mye å si spesielt for stoffskiftet. Jeg har fått utskrevet naturpreparater og kosttilskudd derfra (som er vanskelige å få tak i i Norge uten resept) og han er generelt positiv til anvarlig bruk av kosttilskudd, vitaminer og mineraler.

Du bestiller bare time hos den legen du vil til, trenger ikke å si noe mer. Ta med deg alt du har mulighet til av prøver og historikk og forbered en liste over hva du ønsker utav timen før du kommer inn.

Legen min (som jeg sjelden har bruk for) er oppmerksom på at jeg går privat for stoffskiftet. Han sa ikke noe verre om det, enn at "da legger ikke jeg meg borti det". Det viste seg siden at fastlegen min har jobbet sammen med DS en kort periode ... Jeg synes at du skal minne deg på at det er din kropp og du som bestemmer hvilken lege som får lov til å gjøre hvilke tjenester for deg...!
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    63
    Meldinger
    5,134

Når det gjelder jod, er min erfaring at denne legen ikke har så mye kunnskap om dette. Jeg har i det siste året eller litt lengre ( to år?) tatt jod, og urinprøvene viser jo da noe helt annet enn det prøvene til en vanlig gjennomsnittlig nordmann ville vise. De ligger litt høyere. Legen mener at det er helt unødvendig å ta jod, at jeg bare urinerer det ut. Legen er ok på mange måter. Min erfaring er at han i likhet med de fleste leger har valgt litt feil kurs, selv om hans kurs er litt mer i vår favør enn andre leger. Blant annet mener jeg at hans metode for tarmproblemer med tarmskylling er feil vei å gå. Metyleringsteorien mener jeg også er tynn. Å bruke kjempekraftig antibiotika for å få bukt med spesielle tarmbakterier som både han og Balder går inn for, mener jeg også er uheldig.

Mye av dette jeg nevner her, som en problematisk tarm og tarmflora, kan ha sitt utgangspunkt i traumer. Da er det å gå til den første årsaksrekken som vil gi en optimal behandling, ikke bare behandle symptomer. Da ender vi opp med symptomlindring, som er den klassiske måten leger verden over behandler pasientene sine på. Målet bør være å komme til roten av problemet. Først da kan problemet løses. Som flere av dere gamle lesere vet, er traumebehandling min kjepphest Og jeg tror at vi er riktig mange her inne som har traumeproblemer. Da er kluss med HPA-aksen (lave kortisolverdier blant annet), problemer med magen (ofte kalt IBS), et urolig hode med mye indre støy (lett å få ADHD-diagnose), lavt energinivå (ME-diagnose) ikke uvanlig. Traumer endrer hele nervesystemet og gir alle mulige plager og sykdommer i kroppene våre. Mitt syn på hva som er en god behandling ved hormonendringer har endret seg etter at jeg har lest traumeeksperter som Bessel van der Kolk, Peter A. Levine, Robert Scaer, og har begynt i traumebehandling som er kroppsbasert, somatic experiencing. Ved å jobbe kroppsbasert vil nervesystemet gradvis endre seg og mange plager og feil i kroppen vil kunne endres over tid. Mange har nok fått lavt stoffskifte som resultat av opplevde traumer. Husk at en hendelse som er traumatisk for en person, trenger ikke være det for en annen.

Uansett hvilken lege du velger, er det smart å lese deg opp på egen hånd for å se argumenter for og i mot diverse behandlinger, slik at du plukker ut det du trenger og ønsker å bruke hos legen. Selv om jeg ikke deler hans syn på behandlngsformer, velger jeg likevel å gå til denne legen en til to ganger i året
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    41
    Meldinger
    2,767

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Når det gjelder jod, er min erfaring at denne legen ikke har så mye kunnskap om dette. Jeg har i det siste året eller litt lengre ( to år?) tatt jod, og urinprøvene viser jo da noe helt annet enn det prøvene til en vanlig gjennomsnittlig nordmann ville vise. De ligger litt høyere. Legen mener at det er helt unødvendig å ta jod, at jeg bare urinerer det ut. Legen er ok på mange måter. Min erfaring er at han i likhet med de fleste leger har valgt litt feil kurs, selv om hans kurs er litt mer i vår favør enn andre leger. Blant annet mener jeg at hans metode for tarmproblemer med tarmskylling er feil vei å gå. Metyleringsteorien mener jeg også er tynn. Å bruke kjempekraftig antibiotika for å få bukt med spesielle tarmbakterier som både han og Balder går inn for, mener jeg også er uheldig.

Mye av dette jeg nevner her, som en problematisk tarm og tarmflora, kan ha sitt utgangspunkt i traumer. Da er det å gå til den første årsaksrekken som vil gi en optimal behandling, ikke bare behandle symptomer. Da ender vi opp med symptomlindring, som er den klassiske måten leger verden over behandler pasientene sine på. Målet bør være å komme til roten av problemet. Først da kan problemet løses. Som flere av dere gamle lesere vet, er traumebehandling min kjepphest Og jeg tror at vi er riktig mange her inne som har traumeproblemer. Da er kluss med HPA-aksen (lave kortisolverdier blant annet), problemer med magen (ofte kalt IBS), et urolig hode med mye indre støy (lett å få ADHD-diagnose), lavt energinivå (ME-diagnose) ikke uvanlig. Traumer endrer hele nervesystemet og gir alle mulige plager og sykdommer i kroppene våre. Mitt syn på hva som er en god behandling ved hormonendringer har endret seg etter at jeg har lest traumeeksperter som Bessel van der Kolk, Peter A. Levine, Robert Scaer, og har begynt i traumebehandling som er kroppsbasert, somatic experiencing. Ved å jobbe kroppsbasert vil nervesystemet gradvis endre seg og mange plager og feil i kroppen vil kunne endres over tid. Mange har nok fått lavt stoffskifte som resultat av opplevde traumer. Husk at en hendelse som er traumatisk for en person, trenger ikke være det for en annen.

Uansett hvilken lege du velger, er det smart å lese deg opp på egen hånd for å se argumenter for og i mot diverse behandlinger, slik at du plukker ut det du trenger og ønsker å bruke hos legen. Selv om jeg ikke deler hans syn på behandlngsformer, velger jeg likevel å gå til denne legen en til to ganger i året
    Ja, du peker på noe viktig. Selv en "god lege"
    - kan ta feil på områder
    - vet ikke hvordan den enkeltes kropp er spesielt
    ... og der kommer du inn på noe jeg stadig mener å se - at det er de som selv tar ansvar for å sette seg inn i sin unike situasjon og som henter kunnskap og innspill derfra og som "spiller ball" med legen (men som ikke gir bort verken ansvar eller styring) er de som kommer best utav det på lang sikt.
    Selvfølgelig kommer man ikke dit med en gang. Det er som alt annet - og i stor grad som å trene for å holde seg sterk, frisk og smidig inn i alderdommen - noe man må begynne med i det små og jobbe seg inn i etter egen tid, krefter og evne.

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Østlandet, Norge
    Alder
    54
    Meldinger
    262

Jeg tenkte også at jeg kan skrive litt om mine erfaringer med DS. Han er en dyktig lege som kan mye, og kan være mye mer til hjelp enn en fastlege. Jeg ble mye bedre da jeg gikk der. Uansett hvor man går, så må man tenke gjennom hva man vil, hva man ikke ønsker å gå inn på etc. Jeg fulgte opplegget hans til punkt og prikke. Jeg tror nok at det i enkelte tilfeller er nødvendig med både tarmskylling og antibiotikakur for å få bukt med noen gjenstridige uhumskheter. I allefall forsvant min parasitt under behandlingen. Jeg tror at mange kan bli friske ved å gå til DS. Imidlertid kan han ikke alt. Min erfaring er kanskje at han tok færre prøver enn det som var nødvendig, for å få tilstrekkelige opplysninger til å finne korrekt behandlingsforløp. Han ville ikke belaste kundene med for store kostnader. Jeg kom til et punkt der han ikke hadde flere forslag. Jeg ble da henvist videre til Skogli på Funksjonellmedisinsk senter, og han har funnet mange ting å jobbe videre med. Hadde jeg visst det jeg vet i dag, så hadde jeg nok gått rett til Skogli tror jeg. Men, jeg kan absolutt anbefale DS. Han er en utrolig hyggelig og flink lege.

Medlem siden
    Feb 2013
    Sted
    Østlandet
    Alder
    54
    Meldinger
    154

Tusen takk for svar alle sammen!

Selvfølgelig skal jeg være åpen om selvmedisineringen og så mye annet som mulig. Det må jeg jo også for at han skal kunne tolke blodprøvene riktig bl.a. Men ellers så har jeg nok en liten jobb å gjøre med å få klart for meg hva som er viktig for meg å få tatt opp og ikke, hva jeg vil og ikke. Egentlig tror jeg vel det mest er stoffskiftet som er problemet, muligens med noen binyreproblemer i tillegg. Jeg får også prøve å skrive en liste for meg selv med symptomer og hvilke helseplager jeg har og har hatt, ellers kommer jeg til å glemme mer enn halvparten når jeg blir spurt ;)

Har dere noen formening om hva som er best av Armour og Erfa, og hva bruker DS å skrive ut? Og hvordan er det disse reseptene fungerer på apoteket? Er det ikke noe med at de må bestille fra utlandet? Har alle apotek plikt til å bestille inn dette? Har dere noen erfaringer om forskjell i pris på denne medisinen hos forskjellige apotek(kjeder)?

Og ellers er jeg fortsatt spent på hvor mye dette vil koste i starten... Jeg ser at en time på 60 min. koster 2490,- Jeg regner med at første time er en full time, men er det noen som kan si noe om hvor mange og lange timer dere hadde i starten før ting mer ble automatikk og time en gang eller to i året - og slike årlige "vedlikeholdstimer" hvor lang tid bruker de å ta og hvor mye koster de? Og så er det diverse prøver - hva koster de?

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    41
    Meldinger
    2,767

Det var mange spørsmål...
    Jeg vet ikke hva han skriver ut ... jeg har Erfa og det skriver han iallfall ut. Armour ville jeg ikke anbefalt pga filleren og de problemene folk fikk med effektiviteten etter endringen. Det har vært mindre problemer med Erfa. Anisa har skrevet en egen tråd om det. (Orker ikke lete.) Det ligger også en tråd, startet av meg, med priser fra tidlig på året. Det går greit å få det hos apotek, men det kan fort ta litt tid så man bør ikke vente helt til glasset er tomt før man får tak i ny ladning. Og amn bør undersøke priser og tilgjengelighet hos flere kjeder.

Da jeg startet hadde han ennå halvtimer. Tror han har sluttet med det nå. Progresjonen vil være ulik pr pasient, vil jeg tro. Jeg gikk vel 6(-ish?) ganger i året første år (da på kortere timer), og nå, etter 3 år, er jeg nede i 2, tenker jeg - og har ikke behov for mer enn det nå (bank i bordet). Jeg ber om å få et ekstra blodprøveark for ft3, ft4 og TSH (hvor det står klart og tydelig at prøvesvar skal sendes "med kopi til pasienten") til bruk for egenvurdering i mellom de oppsatte timene i tilfelle jeg blir usikker/får merkelige symptomer. Da slipper jeg å blande fastlegen borti det i det hele tatt.

Prøveprisen husker jeg ikke ut over at den avføringsprøven var dyr. Men igjen... det å gjenoppnå helse og humør kan vanskelig måles i kroner og øre. Jeg var dessuten så heldig at jeg fikk et durabelig skattefradrag for 2010 (da det ennå var mulig på grunn av forhøyede sykdomsutgifter), på bakgrunn av det jeg la ut der og til kosttilskudd, så ....

Medlem siden
    Feb 2013
    Sted
    Østlandet
    Alder
    54
    Meldinger
    154

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    Det var mange spørsmål...
    Ja, jeg har nok mange spørsmål, men det er vel ikke så rart... ;) Tusen takk for svar igjen!

Jeg synes det høres litt rart ut at man ikke kan få halvtimer lenger - det må da være tidspunkt i forløpet der man ikke trenger en hel time. Og spesilet når timene er så dyre. Menmen, jeg får bare se hvordan det blir. Jeg får bare kaste meg ut i det, og så får jeg heller prøve å begrense han litt hvis han vil gjøre mye som jeg eventuelt synes virker unødvendig.

Jeg får satse på Erfa, da, men jeg leste vel et sted om noen som mente de også hadde blitt dårligere i det siste. Er Erfa 125 mg lette å dele? For det er vel mye billigere å kjøpe de store dosene... Jeg bruker 180 mg Thiroyd nå, men er forsåvidt uskikker på om jeg burde prøve å øke litt.

Det med skattefradrag pga forhøyede sykdomsutgifer mener jeg det var snakk om at de skulle innføre igjen. Jeg får vel prøve å undersøke litt om det... for da trenger jeg vel en legeerklæring eller noe for det... Jeg har aldri fått brukt den tidligere selv om jeg har to andre sykdommer som burde gitt meg noe, men for den ene sykdommen fikk jeg aldri legen til å skrive ut legeerklæring selv om jeg maste mange ganger, merkelige greier. Og for den andre sykdommen greide jeg ikke riktig å komme på nok til å komme over beløpsgrensa.

Medlem siden
    Feb 2013
    Sted
    Østlandet
    Alder
    54
    Meldinger
    154

Jeg har nå fått time i januar. Hun jeg snakket med, sa også at de skulle få en ny lege som skulle drive med det samme, men hun har ikke den samme erfaringen. Jeg kunne fått time hos henne i august. Jeg valgte å vente til januar, for jeg vet jo ingenting om hun nye, og hun kunne ikke fortelle meg noe mer om henne.

Det første hun gjorde når jeg ringte var vel å advare meg om prisene, og hun sa også at de snart skulle øke prisen. Det virket nesten som hun ville skremme meg fra å bestille time. Kanskje de øker prisene mer og mer for å skremme bort de som ikke har råd...

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Østlandet, Norge
    Alder
    54
    Meldinger
    262

Det er helt vanlig prosedyre at de infomerer om priser og at dette er langvarig og kostnadskrevende behandling. Dersom du synes det er lenge å vente til januar, så kan du jo sjekke om Funksjonellmedisinsk senter har noen ledige timer før. Men, jeg tror nok at også Skogli begynner å få ganske stor pågang.

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Hvordan få andre til og forstå hvordan det er å ha lavt stoffskifte?
    Av justme i forumet Familielivet med stoffskiftesykdom
    Svar: 2
    Siste melding: 21-03-13, 11:55
  2. jobbe med hva og hvordan?
    Av Pebles i forumet På jobb med lavt / høyt stoffskifte
    Svar: 6
    Siste melding: 13-02-10, 04:41
  3. Hvordan får jeg T3 op?
    Av 78lykke i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 7
    Siste melding: 15-12-07, 20:44
  4. Hvordan kan man bli trygg på mat?
    Av Lilja i forumet Lavt stoffskifte av spiseforstyrrelse?
    Svar: 68
    Siste melding: 07-12-06, 17:44

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn