Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 15
    Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    43
    Meldinger
    202

Standard Armour og blodprøver

Har brukt armour 2 grain delt på to doser ( morgen og kveld). Siste blodprøvene viste tsh på 0,6, t4 på 16 og t3 på 5,6... Føler meg fremdeles underdosert. Fastlegen er uenig ( ifølge tsh..) har forsøkt å henvise meg videre til thyreoidea poliklinikken i oslo på grunnlag av at ho er ukjent med dosering av armour.. Har fått avslag, lokal endokrinolog kjenner ikke til armour(.. Er det mulig?).. Har forsøkt å øke dosen til 2,5- 3 grain.. Har veldig god søvnkvalitet! ( i motsetning til alle årene på levaxin..) kjenner litt på palpitasjoner og svette/ angst men likevel bedre totalt sett. Er dere enig i å fortsette med doseøkning? Må nevne at fastlegen er super- står bare litt fast i forhold til hvordan hun kan hjelpe meg..
    Bra å treffe andre med hypothyreose som vet hvordan jeg har det.
    Armour 3 grain/ dag fordelt på to doser siden 17/5- 14

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    66
    Meldinger
    10,216

Standard Sv: Armour og blodprøver

Sitat Opprinnelig skrevet av RIGG Vis post
    Har brukt armour 2 grain delt på to doser ( morgen og kveld). Siste blodprøvene viste tsh på 0,6, t4 på 16 og t3 på 5,6... Føler meg fremdeles underdosert. Fastlegen er uenig ( ifølge tsh..) har forsøkt å henvise meg videre til thyreoidea poliklinikken i oslo på grunnlag av at ho er ukjent med dosering av armour.. Har fått avslag, lokal endokrinolog kjenner ikke til armour(.. Er det mulig?).. Har forsøkt å øke dosen til 2,5- 3 grain.. Har veldig god søvnkvalitet! ( i motsetning til alle årene på levaxin..) kjenner litt på palpitasjoner og svette/ angst men likevel bedre totalt sett. Er dere enig i å fortsette med doseøkning? Må nevne at fastlegen er super- står bare litt fast i forhold til hvordan hun kan hjelpe meg..
    Dit FT4 tyder på at du er underdoseret på Armour. Det bør helst være lavere pga. proteinbinding af thyreoideahormoner i Armour. 3 grain er ganske almindelig dosering, men hvis du deler dosen i to - får du ikke så meget ud af medicinen, som hvis du tager det hele på en gang, helst til natten. Efter 1-2 uger burde du kunne begynde mærke forskellen i effekten fra dengang du har delt dosen i to. Krydser fingre.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,744

Hei.

Jeg kan ikke se at du skriver hvor lenge du har brukt Armour? Jeg har noen tanker.
    1) Ting tar tid. Det at du nå sover er iallfall et skritt i rett retning. Om du ikke har gått så lenge på Armour kan det rett og slett være at kroppen din ikke har fått kjørt igang alt ennå. Da kan du være underdosert og hyper samtidig rett og slett fordi noen vev vil ta opp fT3, mens andre vev ikke vil ta opp (nok) fT3. Det er nok derfor det rapporteres om ting som blir bedre i årevis etter et vellykket bytte til naturlige hormoner... Jeg har brukt dem i snart 3 år nå og har hatt progresjon hele tiden. Nå tror jeg ikke det er så mye mer å hente for min del annet ennå unngå vinterdippen og vintermusearm. Vi får se hvordan 2014 bilr. Det var en digresjon.
    2) Jeg synes at prøvene dine ser fine ut. Jeg er også lav på fT4 selv og jeg føler meg vel - men da med fT3 knapt over normalområdet. Dine prøver kunne ha vært meg. Men prøvene er ikke fasiten - de skal bare veilede i forhold til det du kjenner.
    3) 2-3 grain er helt vanlig. De fleste av oss ender opp der. Men større doser er ikke veldig uvanlig for kortere tid eller permanent. Vi er forskjellige.
    4) Som Anisa sier - jeg har best effekt ved nattdosering. Tannpuss, medisin og senga. Sover som en stein og våkner uthvilt.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    66
    Meldinger
    10,216

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    Jeg kan ikke se at du skriver hvor lenge du har brukt Armour?
    On and off siden 2006, tror jeg. Virker ikke på mig, som om RIGG havde en kompetent og kontinuerlig lægeassistance i al den tid.
    Men det står alt sammen i signatur-tråden http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...ad.php?t=11905 På den sidste side er flere indlæg fra sidste år.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    43
    Meldinger
    202

Hei igjen! Har hatt hypothyreose siden 97. Brukte levaxin til 2006. Brukte armour i 3 år men underdosert hele tiden med t4 rundt 10-12. Har hatt mangelfull oppfølging hele veien. Har vært delvis sykmeldt siden november. Sliter med alle hyposymtomer, både mentale og fysiske. Har valgt å forsøke på nytt med armour- skal forsøke å bli nok dosert denne gangen👍!!!

Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    43
    Meldinger
    202

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Dit FT4 tyder på at du er underdoseret på Armour. Det bør helst være lavere pga. proteinbinding af thyreoideahormoner i Armour. 3 grain er ganske almindelig dosering, men hvis du deler dosen i to - får du ikke så meget ud af medicinen, som hvis du tager det hele på en gang, helst til natten. Efter 1-2 uger burde du kunne begynde mærke forskellen i effekten fra dengang du har delt dosen i to. Krydser fingre.
    Takk for svar anisa- tror jeg fortsetter å ta tablettene morgen og kveld- blir fort veldig kald når effekten dabber av, pluss at jeg føler meg raskt overdosert når jeg tar mye! Prøver m 3 grain delt på to i første omgang!!

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,744

Og ... tsh... den driter vi i. ;) Såvidt jeg har funnet ut så er den ubrukelig å dosere etter på thyroid. Den ser bra ut når jeg føler meg underdosert. Når jeg har det bra er den i kjelleren.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    66
    Meldinger
    10,216

Question Sv: Armour og blodprøver

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Takk for svar anisa- tror jeg fortsetter å ta tablettene morgen og kveld- blir fort veldig kald når effekten dabber av, pluss at jeg føler meg raskt overdosert når jeg tar mye! Prøver m 3 grain delt på to i første omgang!!
    Kære RIGG.

"blir fort veldig kald når effekten dabber av, pluss at jeg føler meg raskt overdosert når jeg tar mye" - sådan virker Levaxin eller (for) lille dose Armour med Levaxin. "Ren" Armour virker aldrig på den måde du beskriver. Hormoner i Armour virker aldrig på en gang, og de kan aldrig "mærkes" så hurtigt. Tværtimod, frigøres de langsomt og rækker til hele døgnet, og de dabber ikke av - vel at mærke HVIS dosen er den RETTE.

Har du nogensinde før fået hele 3 grain Armour helt UDEN Levaxin? Til natten? Og længe nok?
    Jeg tror at du fortsat mangler at gøre dig denne (gode) erfaring.
    Og du har jo efterspurgt gode råd.

Medlem siden
    Nov 2011
    Sted
    Stor-Osloregionen
    Alder
    66
    Meldinger
    852

Smile Sv: Armour og blodprøver

Hei
    Gi kvelddosering ca 2 mnd og ta hele dosen om kvelden. Jeg har aldri angret. Jeg ble ikke bedre før jeg tok hele levaxin ut av doseringen. Så prøvde jeg mye rart. Men Anisa har rett. Kveldsdosering.Jeg tar 3 armour, tygger de smått og svelger de sakte. Lykke til

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    49
    Meldinger
    3,037

Arrow Sv: Armour og blodprøver

Har brukt armour 2 grain delt på to doser ( morgen og kveld). Siste blodprøvene viste tsh på 0,6, t4 på 16 og t3 på 5,6... Føler meg fremdeles underdosert. Fastlegen er uenig ( ifølge tsh..) har forsøkt å henvise meg videre til thyreoidea poliklinikken i oslo på grunnlag av at ho er ukjent med dosering av armour.. Har fått avslag, lokal endokrinolog kjenner ikke til armour(.. Er det mulig?).. Har forsøkt å øke dosen til 2,5- 3 grain.. Har veldig god søvnkvalitet! ( i motsetning til alle årene på levaxin..) kjenner litt på palpitasjoner og svette/ angst men likevel bedre totalt sett. Er dere enig i å fortsette med doseøkning? Må nevne at fastlegen er super - står bare litt fast i forhold til hvordan hun kan hjelpe meg..
    Henter fram denne tråden igjen:
    Sv: Viktig! Svar fra Aker vedr ref verdier for brukere av Armour
    Sitat Opprinnelig skrevet av Siven Vis post
    Hei alle sammen

Jeg sendte en mail til Aker hormonlaberatoriet vedrørende ref. verdier og hva som er optimal verdier ved behandling av lavt stoffskifte.
    Jeg skal ta med dette til legen min

Svaret jeg fikk følger her;

Hei

Vi pleier å anbefale at Levaxin justeres slik at TSH ligger mellom 0,5 og 1,5. og at FT4 blir lligende i øvre halvdel av referanseområde.
    OBS: referanseområdet for stoffskiftehormonene varierer for de ulike laboratoriemetoder.
    Armour inneholder både T4 og T3 . T3 har kort halveringstid i blod og gir en topp i stoffskiftet ca 1 1/2 time etter tablettinntak. Hypofysen som lager TSH "måler" konsentrasjonen av FT3 og FT4 i blod. Når det er topper i stoffskiftet vil hypofysen nedregulere sin TSH-produksjon.
    Pasienter som bruker Armour har derfor ofte ikke målbart TSH:
    TSH blir derfor ikke noe brukbart mål på om dosen Armour er riktig.

Pasienter som bruker Armour må få målt fritt T4 og Fritt T3. Legen må passe på at verdiene for FT4 og FT3 ligger under øvre normale referansegrense. Hvis pasienten får for mye Armour kan det føre til hjertebank, uro og varmeintoleranse.

Vennlig hilsen Louise Koren Dahll
    overlege , thyreoideapoliklinikken . OUS Aker.
    Jeg har denne mailen liggende som papirkopi et eller annet sted (og på min gamle mailadresse som jeg pr tid ikke har tilgang til)
    men hvis fastlegen din er så super, så skulle en utskrift fra forumet holde i hauger og lass
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Blodprøver
    Av Bonzo i forumet Blodprøver
    Svar: 23
    Siste melding: 08-11-07, 23:01
  2. Nye blodprøver..
    Av Anne Ma i forumet Blodprøver
    Svar: 10
    Siste melding: 18-08-06, 22:59