Viser søkeresultater 1 til 3 av 3
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,225

Standard Lave værdier af thyreoideahormoner hos børn = lavere intelligens

Det ser ud til at - ad omveje - har vi nu fået de medicinske videnskabers ord for, at lave værdier af thyreoideahormoner hos børn, medfører lavere intelligens - uanset hormonværdier indenfor "normalområdet". Nu kalder man det endda lige på og hårdt for "low-IQ risk" når lave men fortsat "normale" værdier af thyreoideahormoner måles hos børn under 7 år.

Spørgsmål er - hvad denne forskning overhovedet nytter, næste gang en mor, en far eller et forældrepar opfordres af lægen til at "vente og se" når de henvender sig med et barn med lav-normale hormonværdier, tydeligt plaget af lavt stofskifte og alligevel afvist med henvisning til "normalområder".

De fleste typiske forældre er taknemmelige for svar (når lægen selv siger "lad os vente og se", kan det jo ikke være alvorligt, vel?), adlyder lægen og venter og ser, mens deres kære barns IQ bare falder og falder... Foruden alle de andre forringelser i udviklingen, denne relative thyreoideahormon-mangel også forårsager...

Ulykken er, at "normalområdet" er noget som læger og medicinske forskere har AFTALT med hinanden indenfor verdens skolemedicinske lægestande. Det er altså ikke Biologi, Fysiologi, Moder Natur, Gud eller andre "Højere Magter", der har besluttet HVOR "normalområdet" skal befinde sig hos børn og hos voksne. Det er BESLUTTET af almindelige, dødelige mennesker hvis eneste forhånds-forudsætninger for at blive læger og træffe beslutninger på vegne af syge mennesker - er deres tilstrækkeligt høje karakterer fra gymnasier og deres gode hukommelse.

Det lyder hverken Guddommeligt eller Moder Natur-ligt, og alligevel giver lægediplomet dem retten til at skalte og valte med menneskernes helbred, liv og... intelligens - ved at opstille de naturstridige "normalområder", der senere har magten til at afgøre hvem skal have lægehjælp og og hvem skal ikke.

Skal børn med lave værdier af thyreoideahormoner indenfor "normalområdet" behandles eller skal de ikke? I Danmark raser for tiden en diskussion mellem enkelte læger, etikere og andre godtfolk, der har en mening om denne sag, og anledningen til denne debat er forskning gennemført på Cardiff University:

Genetisk test kan hjælpe med at identificere børn i fare for at udvikle lav-IQ. Forskere fra Cardiff University har udviklet en genetisk test, der kan spotte børn med risiko for at udvikle lav IQ pga. underfungerende skjoldbruskkirtel. Efter at have studeret de genetiske og IQ data fra 3123 7-årige børn med et fælles gen-variant Thr92Ala (meget udbredt faktisk) , fandt forskerne ud af, at børn med lave værdier af thyreoideahormon havde en fire gange større risiko for at ende udviklingen af deres IQ under 85.

Derimod børn med værdier af thyroideahormon der lå højere, var normalt- og velbegavede, uanset at de havde den samme gen-variant, hvilket førte til denne fortolkning af studiets resultater: "common genetic variation in the intracellular thyroid hormone action pathway seems to substantially modify the effect of low serum thyroid hormone concentrations on IQ. This finding suggests that thyroid hormone concentrations alone do not entirely reflect thyroid status and raises the possibility that thyroxine supplementation in at-risk children might improve cognitive outcomes" (kilde), hvilket kort og godt betyder, at supplerende behandling med levothyroxine kan kompensere for det faktuelle underskud af thyreoideahormon og dermed forbedrer udviklingen af børnenes intelligens.

Effect of low thyroid hormone bioavailability on childhood cognitive development: data from the Avon Longitudinal Study of Parents and Children birth cohort
    Genetic test could help identify kids at low-IQ risk
    Genetic test could show which babies will have low IQ
    Gene linked to low IQ
    The discovery raises the possibility that around 30,000 babies a year could be diagnosed and treated with thyroid tablets before the problem damages their education.
    Test to help babies at risk of low IQ

I Danmark var det Thomas Søbirk Petersen, professor i etik på Roskilde Universitet (RUC) der var den første (tror jeg), der har spredt nyheden i offentligheden via et interview i Jyllands-Posten i april. "Interviewet handlede blandt andet om, hvorvidt det principielt set er etisk forsvarligt at behandle børn, der har et lavt niveau af et stofskiftehormon, med en hormonbehandling, så de ikke får forøget risiko for at få en lav IQ."

På spørgsmål om man bør "behandle ikke syge børn medicinsk, fordi de har en markant øget risiko for at ligge meget lavt – men formentlig stadig inden for normalområdet – på intelligensskalaen" bliver svaret: "Ja, siger etikprofessor Thomas Søbirk Petersen, RUC, som mener, at man er dårlige forældre, hvis man ikke vil benytte en mulighed for at teste og behandle sit barn, så det undgår lav intelligens: »Man skal gøre det bedste for sit barn. Det adskiller sig ikke væsentligt fra, at gravide tager folinsyre for at reducere risikoen for hjernemisdannelser, eller at gravide undlader at drikke og ryge af hensyn til fostrets sundhed.« Også hensynet til børnenes livskvalitet og samfundsøkonomien taler for at forsøge at hæve de pågældende børns intelligens, mener Thomas Søbirk Petersen." (Kilde: JP).

Det får Kronikredaktøren på Politiken, Christoffer Emil Bruun til at fare i blækhuset med bl.a. disse ord: "At en professor i etik på et stort dansk universitet i ramme alvor kan gå ind for hormonbehandling af spædbørn med de argumenter, er både bemærkelsesværdigt og dybt bekymrende. Den etik, som forsvarer udrensning af raske, men ’underbegavede’ hører i mine øjne ikke til på det niveau" (Kilde: Politiken).

Professor Thomas Søbirk Petersen svarer ligeledes i Politiken: "For det første antyder Christoffer Emil Bruun, at jeg ønsker at optimere menneskeracen gennem medicinske eksperimenter. Sikke noget vrøvl. Mit fokus i interviewet er barnets tarv. Jeg ønsker ikke at optimere menneskeracen, men at give forældre en mulighed for at giver deres børn nogle gode kort på hånden, så de bliver bedre i stand til at håndtere livets udfordringer. Hvis der ikke er nævneværdige bivirkninger ved at give børn et sådant hormontilskud, mener jeg, at vi bør gøre det" (Kilde: Politiken).

Lad mig lige slå fast med syvtommersøm: har et barn lave thyreoideahormon-værdier er barnet SYG, uanset hvad "normalområdet" siger! Er barnet syg - bør barnet behandles fordi den lave intelligens kan meget vel vise sig at være barnets mindste problem, når hormonmangel-skader for alvor begynder ramme organ efter organ, funktion efter funktion...

... men sagen er den, at denne forskning vil aldrig nogensinde komme børn tilgode (undtagen børn født i velhavende familier) - så længe børn der allerede er syge, angrebet af lavt stofskifte eller Hashimoto's - bliver IKKE behandlet såfremt deres TSH ikke er "højt nok". Skulle det så lige pludselig ske at endnu symptomfrie børn med "flotte" TSH og T4 indenfor "normalområdet" kom i behandling, bare for at få chancen til at udvikle deres hjerner sunde, friske og velfungerende? Lidet sandsynligt...
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Oct 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    39
    Meldinger
    229

Standard Sv: Lave værdier af thyreoideahormoner hos børn = lavere intelligens

Jeg har tænkt og tænkt siden det kom frem i nyhederne ... har egentlig bare ventet på at det blev oprettet som tråd, har ikke selv haft tiden (eller det fornødne overskud).

Er slet ikke i tvivl om, at syge børn skal behandles. Helst virksomt dog. Dvs. Danmark er dømt ude. Men raske? Og betyder "behandles" så dansk standardbehandling = Eltroxin? I så fald held og lykke forældre ... Skulle hilse at sige at der er vigtigere ting i livet end IQ. Den relativt høje IQ jeg havde som barn/ung rakte desværre ikke til at være mentalt velfungerende. Eller lykkelig. Og det kunne jeg skrive en længere skræmmekampagne om, men enhver der har fået Eltroxin og lidt under nogle af de spændende bivirkninger som de påstår vi ikke har, kan vel uden større fantasi forestille sig hvad Eltroxin kan udrette af skade i en barnekrop ... Sidder som voksen nogle gange og tænker på alt det lort ... og hvor stor en del der skyldes personlighed og gener, og hvad der skyldes Eltroxin. Så held og lykke.

Der er vel forøvrigt ingen der siger at et menneske med en IQ på 85 er ringere end et menneske med en IQ på 130? Kan vi ikke rumme dem alle? Og har vi ikke brug for dem alle? Eller skal vi være et 100% videnssamfund, hvor vores brød bliver bagt af robotter og polske gæstearbejdere (nej, bagere er ikke nødvendigvis mindre begavede end andre, jeg brugte bare et manuelt fag som eksempel).

Men syge børn skal hjælpes, helt sikkert.
    Jeg fik diagnosen "myksødem" 2 måneder efter min egen fødsel.
    Livet er ikke det værste man har - men det kunne være meget bedre!

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,125

Standard Sv: Lave værdier af thyreoideahormoner hos børn = lavere intelligens

Problemet er jo selve det såkalte normalområdet. Normalområdet er så vidt. Vi er alle forskjellige, hva som er normalt for den enkelte varierer så mye. Det er jo nettopp derfor normalområdet har en så stor spennvidde. Når man da ikke vet hvor barnet ville ligge i normalområdet dersom det var friskt, og kun ser på disse tallene, så må det jo føre galt av sted. Dessverre hører det også til normalen å ha en ubegrenset tillit til leger, at deres innsikt er grenseløs. Det sørgelige er at man ikke ser på symptomer. Hadde man sett på medisinering av thyreoidea slik man ser på medisinering av såkalte hyperaktive barn som ender opp med ADHD-diagnose, hadde det sett lysere ut. Der virker det som om legene har lite eller ingen sperrer mot å medisinere barn (selv barn helt ned i to-års alderen blir medisinert mot ADHD ifølge New York Times!). Når det gjelder thyreoideahormoner, er medisinering plutselig mer farlig dersom du ikke er definert som syk.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Lignende tråder

1. B-Leukocytter (værdier udenfor referenceintervallet)
    Av Mod i forumet Medisinsk biokjemi
    Svar: 0
    Siste melding: 02-04-14, 12:59
  2. Blodtryk og thyreoideahormoner
    Av Anisa i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 0
    Siste melding: 25-01-14, 20:23
  3. lave T3 og T4 værdier
    Av Illona i forumet Troen på TSH sin ufeilbarlighet
    Svar: 7
    Siste melding: 08-11-13, 21:47
  4. Sådan dannes thyreoidea hormoner