Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
Jeg har startet denne tråden fordi jeg tror ikke jeg er den eneste her inne som har traumer fra barndommen. Mange har det. Og det at vi som har forskjellige vonde erfaringer gjør oss enda mer sårbare for nye sykdommer, kan være en fornuftig kunnskap å dra med seg. Det neste, kloke spørsmålet blir da om det er mulig å unngå enda mer sykdom

Jeg kommer til å fylle på mer stoff i denne tråden etterhvert.
Traumer i tidlig barndom

Forskere over hele verden begynner nå å forstå deler av samspillet mellom psykologiske hendelser og hjernens biologiske funksjon. Et innviklet samspill mellom barnets tidlige persepsjon og utviklingen av sentrale deler av hjernen avtegner et meget sammensatt og komplisert system der opplevelser, emosjoner og persepsjoner knyttes til vekst og utvikling gjennom kjemisk-hormonelle prosesser i kroppens endokrine (hormonelle) system. I det som synes å være et meget sårbart system vokser spedbarnet opp og påvirkes av sine omsorgspersoner. Som oftest går det bra, (fig.4) men i stadig flere tilfeller ender barna opp med depresjoner og personlighetsforstyrrelser i voksen alder. Sykdommer man nå begynner å forstå har sin opprinnelse i tidlig barndom. Barnets psykiske og fysiske påkjenninger helt fra før det blir født er avgjørende for helsetilstanden i voksen alder.

Les mer: http://www.sakkyndig.com/psykologi/a...SS-TRAUMER.htm