Side 2 av 4 Først 1234 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 40
    Medlem siden
    Jun 2014
    Sted
    Buskerud
    Alder
    37
    Meldinger
    36

Standard Sv: Ny her og nydiagnostisert med lavt stoffskifte

smgj:Takk for tips. Den skal definitivt leses når jeg for tid

Tily: Ja, har tenkt tanken på vaskehjelp mange ganger, men får meg liksom ikke til å unne meg den luksusen Nå skal vi en uke alene på ferie i sommer, mens barna skal være hos besteforeldrene. Ser veldig fram til den ferien

Anisa: Tusen takk for veldig grundig svar. Huff, skal tilbake til legen til uken og skal helt klart ta opp dette med nyre/leverprøvene. Da får jeg også vite resultat av min andre prøvetaking, og den første etter å ha begynt med levaxin. Må bare manne meg opp til å kreve å bli henvist videre til spesialist. Jeg er så dårlig til å kreve slike ting. Stoler liksom alltid på at legen vet best.

Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Danmark
    Alder
    57
    Meldinger
    621

Hej T

Har du vist din mand alt dette, som er skrevet til dig her?

Det kan være en god ide at have ham med til konsultationen, det kan hjælpe rigtig meget, når man gerne vil videre i systemet, at have ham med som bisidder.

Tina

Medlem siden
    Jun 2014
    Sted
    Buskerud
    Alder
    37
    Meldinger
    36

Sitat Opprinnelig skrevet av tinash17 Vis post
    Hej T

Har du vist din mand alt dette, som er skrevet til dig her?

Det kan være en god ide at have ham med til konsultationen, det kan hjælpe rigtig meget, når man gerne vil videre i systemet, at have ham med som bisidder.

Tina
    Hei igjen Tina

Nei, jeg har ikke vist ham dette som er skrevet her, men fortalt ham at nivåene mine er svært lave og at jeg må be legen undersøke meg nærmere og grundig. Han blir fort veldig, veldig redd og jeg ønsker ikke at han skal gå rundt og være så bekymret i mange dager. Han er av typen som alltid frykter det værste

Medlem siden
    Jun 2014
    Sted
    Buskerud
    Alder
    37
    Meldinger
    36

Tenkte å oppdatere igjen.

Var hos legen igjen i dag, og prøvene viste en liten bedring Men er fremdeles veldig lav. Skulle doble dosen Levaxin og ta 100 mcg.

Har fått bekreftet nedsatt lever- og nyrefunksjon, men disse prøvene var også litt bedre enn sist, så legen min og endokrinolog (eller hva det nå heter), som hun hadde forhørt seg med, mente at disse ikke var alvorlige og at siden de nå ser bedre ut enn sist, så mente hun det ville rette seg med medisinene.

Slik så det nå ut på 50 mcg Levaxin:

PT-GFR: 51
    S-ALAT: 61
    S-KRNN: 109
    S-KBIL: 13
    S-FRT3: 3,3 (3,0-7,0)
    S-FRT4: 5,16 (8-21)
    S-TSH: 462,57 (0,5-3,6)

Merker ikke så stor forskjell på kroppen ennå, men håper dobling av medisindosen nå vil booste det litt
    Skal fremdeles inn å ta nye prøver hver uke. Og ingen klammer før tallene, så det er jo i alle fall et godt tegn.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    49
    Meldinger
    3,066

Cool Sv: Ny her og nydiagnostisert med lavt stoffskifte

Sitat Opprinnelig skrevet av tglund Vis post
    ..
    Har fått bekreftet nedsatt lever- og nyrefunksjon, men disse prøvene var også litt bedre enn sist, så legen min og endokrinolog (eller hva det nå heter),
    som hun hadde forhørt seg med, mente at disse ikke var alvorlige og at siden de nå ser bedre ut enn sist, så mente hun det ville rette seg med medisinene.
    Hei igjen

I dag skal jeg begrense meg til et sitat :
    Sitat Opprinnelig skrevet av rexxy69 Vis post
    Har spist mariatistel i lang tid - men uten at noen lege har anbefalt det.
    ..
    Mariatistel har en masse gode egenskaper og en av dem er at den renser leveren.
    I sammenheng med stoffskifte er det viktig da det har betydning for dejodifisering av T4 til T3.
    Så intet dårlig tips. Lever og mage bør fungere så godt som mulig for at hormonene du spiser skal fungere så godt som mulig.

Mariatistel virker avgiftende på leveren ved at virkestoffet silibinin binder seg til utsiden av cellene og blokkerer inngangen for spesielle giftstoffer.
    Silibinin beskytter også leverceller ved å styrke deres antioksidant aktivitet. Mariatistel er nå anerkjent som en kraftig antioksidant.
    Den antioksidative virkningen av silymarin skal være 10 ganger kraftigere enn vitamin E.

Silibinin har også evnen til å regenerere skadete leverceller. Dette virker kun på normale leverceller og vil ikke stimulere til vekst av kreftceller.
    Mariatistel er praktisk talt fri for bivirkninger. Vanlig dose er ca. 500mg pr dag.

Du kan lese mer på f.eks: http://www.rolv.no/urtemedisin/medis...r/sily_mar.htm

Intet å være redd for å innta - kun gode erfaringer med mariatistel.
    Rexxy har postet mye nyttig stoff her hos oss - Forumet har i Biblioteket opprettet eget underforum for hennes innlegg
    - ditto for Anisa og Nora.
    Ser at flere her inne har engasjert seg i tråden din - så det vil ikke forundre meg om du får tilbakemelding på hva legen mener og om prøvesvarene dine
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Jun 2014
    Sted
    Buskerud
    Alder
    37
    Meldinger
    36

Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post

Hei igjen

I dag skal jeg begrense meg til et sitat :

Rexxy har postet mye nyttig stoff her hos oss - Forumet har i Biblioteket opprettet eget underforum for hennes innlegg
    - ditto for Anisa og Nora.
    Ser at flere her inne har engasjert seg i tråden din - så det vil ikke forundre meg om du får tilbakemelding på hva legen mener og om prøvesvarene dine

Tusen takk for nok en nyttig link. Jeg har nå summet meg gjennom mange av artiklene på forsiden og føler jeg har blitt litt klokere på hva dette med stoffskifte egentlig er. Svarene deres er til veldig stor hjelp for meg som er totalt uvitende og uerfaren

Medlem siden
    Jun 2014
    Sted
    Buskerud
    Alder
    37
    Meldinger
    36

Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post

Ja, jeg burde kanskje vært staere overfor legen og forlangt en henvisning til ekspert. Dette synes jeg er så vanskelig. Har et veldig godt forhold til fastlegen og er nok litt naiv og tenker at de vet best. Huff... jeg stilte spørsmål om hva han tenkte ang.lever- og nyrefunksjonen, angående høyt B-12 og han hadde, (for meg) et logisk svar på alle spørsmålene. Jeg får lese meg opp enda mer før neste time om en uke. Disse binyrene glemte jeg helt å nevne.

Det som er så merkelig, er at jeg forsåvidt føler meg i fin form. Føler jeg har fått mer overskudd den siste tiden, er mindre trøtt og ikke like sliten i muskulaturen, selv om de fremdeles er veldig svake.

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Husk at stoffskifteprøvene skal være tatt klokken åtte om morgenen (eller så nær det som mulig) og alltid medisinfastende.
    Ofte er det ikke så mye vits i å komme til en spesialist (endokrinolog) fordi stoffskiftet tydeligvis ikke anses som så veldig viktig, men selvsagt kan du være heldig og finne en endokrinolog som ser på hele deg og ikke bare blodprøvene.
    Da mitt lave stoffskifte ble oppdaget i 2008 var mine prøver langt fra så dårlige som dine (TSH 18,9 og FT4 på 9,4), men jeg ble satt umiddelbart på 100 mcg (var da 54 kilo/1,60 høy). Jeg er litt overrasket over den lave startdosen din med så dårlige prøvesvar, men heldigvis er dosen økt nå.
    Lykke til!

Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Danmark
    Alder
    57
    Meldinger
    621

Hej T

Sitat Opprinnelig skrevet av tglund Vis post
    Ja, jeg burde kanskje vært staere overfor legen og forlangt en henvisning til ekspert. Dette synes jeg er så vanskelig. Har et veldig godt forhold til fastlegen og er nok litt naiv og tenker at de vet best. Huff... jeg stilte spørsmål om hva han tenkte ang.lever- og nyrefunksjonen, angående høyt B-12 og han hadde, (for meg) et logisk svar på alle spørsmålene. Jeg får lese meg opp enda mer før neste time om en uke.
    Ja, du bør være stærk overfor din læge. Og jeg synes, at du skal vise din mand alt dette skriveri inden den næste lægetime, og så skal du tage ham med. Bed ham hjælpe dig også for ikke at holde ham ude. Jeg synes også, du skal tage dette skriveri med til din læge.

Få nu gjort noget ved det, så vi andre her ikke behøver at være så bekymrede for dig.

Disse binyrene glemte jeg helt å nevne.
    Det som er så merkelig, er at jeg forsåvidt føler meg i fin form. Føler jeg har fått mer overskudd den siste tiden, er mindre trøtt og ikke like sliten i muskulaturen, selv om de fremdeles er veldig svake.
    Binyrerne skal du passe på. Som Anisa skriver, så er det dem, der holder dig i gang nu. Du mangler fuldstændig de meget vigtige stofskiftehormoner i de krop. Og lige pludselig kan de binyrer ikke mere. Det er der vist rigtig mange herinde, der har oplevet.

Du er jo stille og roligt blevet syg, og derfor tilpasser man sig, kroppen tilpasser sig. Det er vi jo så fantastiske til som mennesker. Tro mig, når du en dag igen har tilstrækkeligt med stofskiftehormoner i kroppen, så kan du meget tydeligt se det i bagklogskabens meget klare lys.

Og jo, jeg forsøger at skræmme dig til at kræve den akutte henvisning til en speciallæge og til at blive undersøgt hele vejen rundt, mens du stadig kan, og mens du stadig kan passe dit job og være lidt lys for din mand og børn.

Med kærlige og bekymrede tanker til dig
    Tina

Medlem siden
    Jun 2014
    Sted
    Buskerud
    Alder
    37
    Meldinger
    36

Sitat Opprinnelig skrevet av Pingvinen Vis post
    Husk at stoffskifteprøvene skal være tatt klokken åtte om morgenen (eller så nær det som mulig) og alltid medisinfastende.
    Ofte er det ikke så mye vits i å komme til en spesialist (endokrinolog) fordi stoffskiftet tydeligvis ikke anses som så veldig viktig, men selvsagt kan du være heldig og finne en endokrinolog som ser på hele deg og ikke bare blodprøvene.
    Da mitt lave stoffskifte ble oppdaget i 2008 var mine prøver langt fra så dårlige som dine (TSH 18,9 og FT4 på 9,4), men jeg ble satt umiddelbart på 100 mcg (var da 54 kilo/1,60 høy). Jeg er litt overrasket over den lave startdosen din med så dårlige prøvesvar, men heldigvis er dosen økt nå.
    Lykke til!
    Hei og takk for svar

Jeg tar prøvene ca.kl 9 om morgenen og alltid medisinfastende. Prøvene nå viser en sakte bedring, men legen er redd for at jeg skal bli for høy, og har bedt meg om å ta 50mcg og 100 mcg annenhver dag. Er det normalt å ikke ta samme dose hver dag?

Side 2 av 4 Først 1234 Siste

Lignende tråder

1. Nydiagnostisert, TSH på 74
    Av Cookie i forumet Blodprøver
    Svar: 5
    Siste melding: 14-08-12, 20:47
  2. HJELP! Etter 3 år med lavt stoffskifte er mitt stoffskifte nå for høyt!
    Av Vilje i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavt
    Svar: 3
    Siste melding: 24-03-12, 23:14
  3. lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
    Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 17
    Siste melding: 26-05-10, 13:09
  4. Lavt blodtrykk pga. lavt stoffskifte?
    Av Lene i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 47
    Siste melding: 30-10-09, 20:53
  5. Svar: 13
    Siste melding: 27-10-06, 20:28

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •