Side 3 av 4 Først 1234 Siste
Viser søkeresultater 21 til 30 av 31
    Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Danmark
    Alder
    57
    Meldinger
    621

Standard Sv: Hashimots, Menoragi og bruk av Provera

Hej Monica,

Jeg er en af dem, der hver gang jeg har fået det godt, har sat dosis ned fordi jeg var bange for at få for meget. Resultatet var, at en del af symptomerne kom tilbage.

Jeg har været et helt år om at komme frem til den rette dosis. Dosis var kun 87,5 mcg syntestisk Euthyrox, da jeg skiftede. Gik lige over på 60 mg Thyreoid, øgede ret hurtigt og så gik min feedback mekanisme ned, og nogle symptomer kom igen. Værst var hjertebanken og puls - min puls kom over 60, det er den stadig. Mit hjerte slog kolbøtter og hoppede og dansede i brystkassen.

Hver gang blev jeg forskrækket og satte dosis ned. Langt om længe har kroppen vænnet sig til det, og her et år efter går det godt på 180 mg på hverdage og 150 mg på week-end dage.

Min konklusion er, at det tager tid. Det kan være frem og tilbage, og kroppen skal vænne sig til den nye medicin, og den skal vænne sig til at få god medicin. Min krop og jeg elsker det her nu, min hjerne har elsket det fra dag 1.

Du skal der op i dosis, hvor du er glad inde i maven, og du har en god energi. Og du må ikke være bange. Ok, det kan være lidt ubehageligt undervejs, men det er så godt for din krop. Hefter retter kroppen sig langsomt, og hvis du spørger Anisa, så tager det lang tid (selvfølgelig alt efter hvor længe vi/du har været syge), men det sker stille og roligt.

God vind

Tina

Medlem siden
    Aug 2013
    Sted
    Troms
    Alder
    49
    Meldinger
    29

Sitat Opprinnelig skrevet av tinash17 Vis post
    Hej Monica,

Jeg er en af dem, der hver gang jeg har fået det godt, har sat dosis ned fordi jeg var bange for at få for meget. Resultatet var, at en del af symptomerne kom tilbage.

Jeg har været et helt år om at komme frem til den rette dosis. Dosis var kun 87,5 mcg syntestisk Euthyrox, da jeg skiftede. Gik lige over på 60 mg Thyreoid, øgede ret hurtigt og så gik min feedback mekanisme ned, og nogle symptomer kom igen. Værst var hjertebanken og puls - min puls kom over 60, det er den stadig. Mit hjerte slog kolbøtter og hoppede og dansede i brystkassen.

Hver gang blev jeg forskrækket og satte dosis ned. Langt om længe har kroppen vænnet sig til det, og her et år efter går det godt på 180 mg på hverdage og 150 mg på week-end dage.

Min konklusion er, at det tager tid. Det kan være frem og tilbage, og kroppen skal vænne sig til den nye medicin, og den skal vænne sig til at få god medicin. Min krop og jeg elsker det her nu, min hjerne har elsket det fra dag 1.

Du skal der op i dosis, hvor du er glad inde i maven, og du har en god energi. Og du må ikke være bange. Ok, det kan være lidt ubehageligt undervejs, men det er så godt for din krop. Hefter retter kroppen sig langsomt, og hvis du spørger Anisa, så tager det lang tid (selvfølgelig alt efter hvor længe vi/du har været syge), men det sker stille og roligt.

God vind

Tina
    Hei Tina
    Tusen takk for gode innspill. Jeg trenger dem virkelig. Jeg har allerede økt til 60 mg i 2 dager nå og merker positive endringer både humøret og energinivået. Dog er min søvn fortsatt meget dårlig og har vært det i mange år. Jeg håper virkelig at en stabil skjoldkjertel kan føre til lengre, dypere og bedre søvn.

klem fra Monica

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,763

For meg har det iallfall gjort det. Jeg sover mindre og hviler mer -> er som oftest uthvilt og opplagt når jeg klarer et gjennomsnitt på rundt 7-8 timer.
    Jeg vet ikke om du har prøvd sengekantmedisinering ennå? For meg kom bedringen i søvnen nokså umiddelbart med det, selv på levaxin - før jeg byttet til Erfa. Med umiddelbart mener jeg at jeg merket endring etter 1-2 uker. Med stoffskiftemedisinering så er jo generelt endringene *ganske* sakte...

Med hensyn til hjertebanken som flere skriver om (jeg har kun hatt bittelitt "tunge" slag) så tror jeg at kroppen i mange tilfeller trenger litt tid - at det ofte ikke er et tegn på "hjelp, dette er for mye" men heller "vent litt nå, dette må jeg få venne meg til før vi fortsetter". Kroppen må ofte kjøre igang mye som har vært strupet ned og det tar tid - både dager, uker og måneder. Men med nok og rett medisinering + vitaminer/mineraler så går iallfall denne prosessen rett vei, ikke feil.

Les også godt på det som Pingvinen skriver. Her, med Erfa, må man lære seg å være "sin egen lege" i stor grad og STOLE på kroppen i forhold til medisinering. Vippepunktet mellom "nok" og "for lite" kan være ganske smalt. Heldigvis er slingringsmonnet opp til "for mye" ganske langt - så når man har kommet opp til minste fulle erstatningsdose, ikke under 120mg, kan man begynne å lete etter "sin" dose. (Har man restproduksjon så er kanskje bildet litt vanskeligere, men de fleste av oss har ikke nevneverdig av det...)
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    49
    Meldinger
    3,063

Red face Thyroid medisin tar vi helst før vi sovner

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    Jeg vet ikke om du har prøvd sengekantmedisinering ennå?
    Jeg tar også thyroid om natten (legger meg sjelden før midnatt - uuuutpreget B-menneske) -
    noen ganger har jeg spist om kvelden, og da "sluker" jeg tablettene når jeg våkner;
    og så legger jeg meg til og sove igjen

Tror det begynner og bli ganske mange her inne nå som tar thyroid om kvelden/natta..
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Aug 2013
    Sted
    Troms
    Alder
    49
    Meldinger
    29

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    Og jeg bruker 125mg erfa (+ 25µg levaxin 2 av 3 dager) og er litt i overkant av 70kg... Det du har er en homeopatdose - det er akkurat som å tro at man skal bli mett av matlukt... Selv om opptaket er forskjellig så må det være nok tilgjengelig for at man skal blir bra/kjenne seg frisk

I 30mg erfa er det 17,5µg t4 + 4µg t3 ..... Normal døgnproduksjon i en frisk kjertel varierer veldig, men regnes for å være 80-110µg t4 + 10-30µg t3 ....... !!! (Min dose gir meg ca 85µg t4 +16µg t3 daglig og er egentlig ganske lav, men jeg er sannsynligvis ganske god på å utnytte den tablettdosen jeg har. )

Ikke rart Erfa "ikke virker"... Levaxin ville heller "ikke virket" - for noen - om man skulle gi en dose som bare erstattet omtrent 20% av normalproduksjonen til kjertelen.
    Glutenfriheten er nok det som har reddet anti-TPOen din, vil jeg tro og det som har sørget for at du på en måte klarer å fungere på ... homeopatdosen. Eller at deler av kjertelen din fremdeles gjør jobben. Da du ble diagnostisert... var du innom levaxin først? Eller fikk du erfa med en gang?

Sånn rent konkret vil jeg anbefale at du begynner med å ta 30mg erfa daglig i en uke. Så øker du enten med en halv tabett eller en hel i en uke. (opp til enten 45mg eller 60) De fleste som ikke er nedkjørt kan godt gå opp 30mg etter en uke, men om du har gått undermedisinert lenge så kan det å få medisin utløse stress i kroppen, så det kan hende at en litt langsom opptrapping vil være best.
    Før eller seinere må du opp mot en erstatningsdose som monner og som er tilpasset din eventuelle restproduksjon. Først da vil kroppen din kunne jobbe normalt og ikke på sparebluss.
    Hei

Da er jeg i gang med opptrapping og har nå spist 2tbl på sengekanten i 4d, før det så spiste jeg 1tbl i 4-5d kanskje. Har jeg økt for fort? I dag e jeg bare slapp og vil sove - sove - sove.... Men får ikke sove når jeg legger meg, er bare slapp og orker ingenting. Sover fortsatt dårlig om natta. Kjenner fortsatt noe smerter i skjoldkjertelen når jeg svelger.

Så det man da tenke rundt opptrapping, at dette da ikke er overdosering slik jeg har tenkt, men at kroppen min nå vender seg til økt dose og at dette går over - at dette er stressbetinget pga opptrapping
    ?? At jeg må være tålmodig og følge planen og trappe opp ytterligere om noen dager....?

Men ellers utover at jeg er slapp, er jeg lykkelig over at de "tørre" beina mine, som jeg ha måtte smøre med feit krem mange ganger om dagen, nå begynner å bli bedre og huden fukter seg selv på en måte Magen funker også bedre

Når jeg først er i gang her - er det andre som kjenner til allergi for alkohol? Et glass rødvin eller 3( eller annen alkohol), så får jeg hjertebank og spolert all nattesøvn. Blir bare urolig og rastløs. Kan det knyttes til Hashimotos, og vil det gå over når man er oppe på nomaldose?

Mvh Monica

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,763

Du går for fort fram. Ikke øk oftere enn max 1 gang i uka. For å si det brutalt: Du har gått undermedisinert så lenge at kroppen vil trenge tid til å tilpasse seg og håndtere endringen. For stor endring for fort kan gi ubehag og overdoseliknende symptomer. Ja - stress.

Dersom det nå kjennes ut som at kroppen din takler de to tablettene (60mg til sammen, ikke sant?) Så behold denne dosen iallfall i en HEL uke før du tar en ny vurdering. Du må øke i samspill med kroppen - ikke for fort og ikke for sakte ... for nettopp deg. At leggene dine og magen din blir bedre betyr iallfall at kroppen din ser ut til å ta til seg økningen så langt.

Det kan ta tid før søvnproblemene rettes opp. Dessverre gå selvreparasjon i rykk og napp og ikke nødvendigvis det vi har mest behov for først.

Når det gjelder alkohol så skal leveren både fikse omdanning av fT4 til fT3 og bryte ned alkohol (og sukker)... Ikke rart det kan gå litt i ball når man ikke er frisk. Så ja, det kan bedre seg med tid og stunder. Men her som ellers... det er ingen garantier for hva som vil endre seg og for hva som vil endre seg først for deg.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Aug 2013
    Sted
    Troms
    Alder
    49
    Meldinger
    29

Standard Sv: Thyroid medisin tar vi helst før vi sovner

Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    Jeg tar også thyroid om natten (legger meg sjelden før midnatt - uuuutpreget B-menneske) -
    noen ganger har jeg spist om kvelden, og da "sluker" jeg tablettene når jeg våkner;
    og så legger jeg meg til og sove igjen

Tror det begynner og bli ganske mange her inne nå som tar thyroid om kvelden/natta..
    Hei

Hva mener du me at hvis du ha spist, så ta du tbl når du våkner? Er det ikke bra å ta tbl sammen me mat, og eventuelt hvor lenge etter måltid bør man vente?

Har tatt de på sengekanten nå i halvannen uke og det er utrolig deilig og rart å merke de endringene. Kort tid etterpå blir jeg veldig varm, nesten så varm at jeg har måtte kaste dyna, sjøl om jeg alltid ligger i et kjølig gjennomlufta rom (til vanlig ha jeg lagt å frøse en god time, med tjukke sokker og god dundyne, før jeg ha sovna ) Blir også veldig våken og ligger litt før jeg sovner. Men deeeeilig å ikje fryse....

Dessverre har min Menoragi kommet tilbake, etter at jeg kuttet Provera for 10d siden. Så nå er jeg bare fristet til å øke dosen ytterligere, Men skal være tålmodig og vente et par dager

klem

Medlem siden
    Aug 2013
    Sted
    Troms
    Alder
    49
    Meldinger
    29

Standard Sv: Sliter så veldig med stress .

Jeg har hatt Hashimotos i sikkert 15 år, Irritable tarm, Candida, slitne binyrer, leaky gut syndom, og nå det siste året også Menoragi. og har prøvd ulike typer behandling med naturmedisin med hjelp DS på Heggelia (som for øvrig har kontortid i Kragerø ca 1-2d pr mnd - med tanke på reisetid)

Her fikk jeg god hjelp til det meste av plagene mine, med naturprodukter og kostholdsveiledning. Blei kvitt Candidan og fikk bedre funksjon på binyrene. Men han var nok ikke flink nok til behandle Hashi`en min, fordi han i hvert fall da for om lag 5 år sia, hadde en filosofi at man kan spise seg frisk fra Hashimotos. Fordi at den produserer antistoffer fordi kroppen får i sæ mat den ikke tåler. Og ved å følge et rigid kostregime, det klarte jeg også, og fikk antistoffene mine ned fra nesten 1100 til under 40. Men det kostholdet var så strengt og så dyrt at jeg kun orket å holde på i 6 mnd.

Med en gang jeg begynte å spise normalt igjen, så økte antistoffene. Jeg prøvde ut Levaxin, men fikk etter et par mnd kraftig ovedosering (husker ikke dosen) og måtte avbryte en skiekspedisjon jeg va begynt på. Fikk sinnsyk muskelsvakhet, tungpust, hjertklapp, diare, uro, søvnproblmer, mista matlyst etc etc. Ha aldri tatt Levaxin etter dette.

Men har fått hjelp her inne og er på opptrapping på Erfa og ha det bedre enn på lenge, og har fått kroppen min tilbake. Er nå oppe i 150 mg Erfa om dagen og ha økt langsomt slik jeg har blitt rådet til her inne. Har ikke hatt noe hjertebank eller andre bivirkninger, men fått tilbake søvnen, fuktighet i huden, livslyst og energi

PS Jeg har også begynt med Maca pga min Menoragi, og siden jeg også e på opptrapping på Erfa, så kan jeg ikke si om det ene eller det andre er det som hjelpe. Men det ligger mye seriøs forskning bak Macarot fra Peru, og jeg kjenner at jeg har det bedre. Det er en rot som viker adaptiv, og skal virke inn på de områdene den trenger. Den er anbefalt på flere amrikanske stoffskifteforum. Legger ut et par linker om dette.

http://www.thyroid-info.com/articles/macaq&a.htm
    http://wholeworldbotanicals.com/herbal_maca
    Sist endret av Admin; 17-10-14 kl 19:14 Begrunnelse: Innlegg delt op og flyttet fra en anden tråd

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    49
    Meldinger
    3,063

Red face Sv: Thyroid medisin tar vi helst før vi sovner

Sitat Opprinnelig skrevet av Monica B Vis post
    Hva mener du me at hvis du ha spist, så ta du tbl når du våkner? Er det ikke bra å ta tbl sammen me mat, og eventuelt hvor lenge etter måltid bør man vente?
    Tja - si det. Noe jeg har lest en gang (eller tror jeg har lest ;)) - gammel dame vond og vende, veit du. Det å ha maten et par timer unna thyroid er veldig innarbeidet hos meg, men kanskje helt unødvendig... anyone??
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Danmark
    Alder
    57
    Meldinger
    621

Kevlin - jeg tager dem bare uanset om jeg har spist sen aftensmad.

Monica, nu kan jeg ikke huske om, der er skrevet noget om hormoner her i din tråd - men har du set på dine øvrige hormoner?

Det har jeg langt om længe fået gjort. Det har været noget med at tage et skridt ad gangen Jeg havde også meget kraftige blødninger, da jeg var midt fyrrene. For mig hjalp det den gang med en hormonspiral. Men hvis jeg havde vist mere om hormoner, var jeg nok gået en anden vej. Se her:

http://naturligehormoner.blogspot.dk...symptomer.html.

Det er så dejligt at læse, at du har fået det bedre

Hold fast i det, hvis der skulle komme en "nedtur". Det behøver der ikke at gøre Det er bare det, at når kroppen har været uden disse hormoner i en tid, så rydder den op, når der kommer hormoner til - og det kan både være op og ned. Jeg valgte at holde fast i, at min hjerne havde det virkelig godt. Nu har kroppen det også.

Med min nye ven progesteroncremen, så er min krop mere tilfreds

Tina

Side 3 av 4 Først 1234 Siste

Lignende tråder

1. Noen med erfaring ved bruk av T3?
    Av LillePus i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 7
    Siste melding: 19-06-12, 12:03
  2. Vi har bruk for deg!
    Av Mod i forumet Internett / underskriftskampanjer / aksjoner
    Svar: 3
    Siste melding: 08-06-12, 17:15
  3. usikker på bruk av medisiner
    Av pling i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 7
    Siste melding: 07-02-07, 21:45

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn