Side 1 av 4 123 ... Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 31
    Medlem siden
    Aug 2013
    Sted
    Troms
    Alder
    49
    Meldinger
    29

Standard Hashimots, Menoragi og bruk av Provera

Er det noen som har kunnskap og efaing om Hashimots og buk av Provera?

Jeg har fått Menoragi og fått Provera mot dette fra min lege. Han er ikke enig I at man kan få Menoragi hvis man ha Hashimotos (han mangler kunnskap tror jeg) Derofr tar jeg nå disse medisinene og er såkalt flink pasient. Men tror jeg merke at jeg får ganske vondt I skjoldkjertelen og problemer me å puste/svelge. Noen som vet om dette kan skyldes Provera, eller om det kan være kostholdsrelatert??

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    1,361

Standard Sv: Hashimots, Menoragi og bruk av Provera

Hei, Monica B

Jeg kan egentlig ikke svare på spørsmålet ditt i og med du spør om Provera kan være årsaken til plagene dine.

Håper det likevel er greit at jeg kommenterer. Jeg kjenner ikke hypohistorien din, men Store medisinske leksikon sier at svikt i skjoldbruskkjertelen kan gi menoragi. Så da er jo spørsmålet om du er medisinert godt nok. Jeg ville heller satset på å få kontroll på stoffskiftesykdommen fremfor å ta Provera. Du får ingen premie for å være flink jente og ta medisinen legen sier du skal ta. Vær lojal mot deg selv, ikke ham.

Lykke til videre

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Sitat Opprinnelig skrevet av Monica B Vis post
    Er det noen som har kunnskap og efaing om Hashimots og buk av Provera?

Jeg har fått Menoragi og fått Provera mot dette fra min lege. Han er ikke enig I at man kan få Menoragi hvis man ha Hashimotos (han mangler kunnskap tror jeg) Derofr tar jeg nå disse medisinene og er såkalt flink pasient. Men tror jeg merke at jeg får ganske vondt I skjoldkjertelen og problemer me å puste/svelge. Noen som vet om dette kan skyldes Provera, eller om det kan være kostholdsrelatert??
    Hej Monica

Din læge har ikke ret i at der ikke kan være en forbindelse mellem Hashimoto's og Menoragi. Du har ret og hold fast i det ( https://www.sundhed.dk/sundhedsfagli...tegn/menoragi/ ).

Menoragi er en menstruationsforstyrrelse med kraftige eller langvarige blødninger, og at dømme efter din læges uvidenhed om en mulig forbindelse mellem dit Hashimoto's og blødninger - bør du forberede dig på, at denne læge vil foreslå hysterectomi (operativ fjernelse af livmoderen) hvis behandlingen med Provera (som er syntetisk progesteron-lignende hormonpræparat) ikke hjælper, eller hvis den behandling skal afbryder pga. bivirkninger.

Jeg ved ikke hvor længe du har haft Hashimoto's, eller hvor længe siden du har fået diagnosen - det er nemlig langt fra altid sammenfaldende. De fleste går med sygdommen rigtig længe før de får diagnosen. Men forudsat at Menoragi er kommet til senere, eller meget senere efter at du er blevet syg og har fået diagnosen - ligger det lige for at formode, at din behandling af Hashimoto's har ikke virket. Havde den virket, ville du højst sandsynligt ikke have udviklet Menoragi i tillæg...

Det er meget kompleks sag, idet Menoragi kan være sekundær til "almindelig" dvs. ikke autoimmun hypothyreose, men den kan sagtens også være opstået i Hashimot's netop som følge af at det løbske (pga. Hashimoto's) immunsystem udvider sin aktionsradius til også at omfatte æggestokke... og lige i denne sammenhæng, vil selv hestedoser af Provera ikke fungere alligevel.

Det ser ud til, at din læge (som de fleste læger) skiller tingene ad, og behandler hvert et symptom for sig... Som allerede nævnt og forudsat at du ikke orker begynde at lede efter en anden læge, med mere helhedsmæssig opfattelse af Hashimoto's i forhold til alle symptomer - må du nok indstille dig på at en livmoder-operation bliver foreslået. Problemet med denne løsning er blot dette, at Menoragi er kun et aspekt af problemet fordi hormon-fejl, særlig hvis autoimmun - den fortsætter uanset om livmoderen er intakt eller fjernet.

Jeg tror at du måske bør ændre fokus fra særskilt at se på Menoragi, og i stedet begynde at se på Menoragi som følge af at din Hashimoto's-behandling har så ringe virkning, at den efterlader fortsat rum for udvikling af andre, sekundære til Hashimot's følgesygdomme, herunder de autoimmune (din reaktion på Provera kunne tyde på det).

Jeg kunne foreslå f.eks. en prøveperiode på mindst ½ år hvor man udelukkende koncentrerer sig, nærmest "hysterisk" på at spise "antiinflammatorisk" dvs. en kost der virker hæmmende på den "forkerte" del af autoimmunitet. Jeg kender til flere tilfælde, hvor den gode effekt af denne type kost har lokket folk til troen på at de er blevet helbredt for Hashimoto's, men kort efter at de gik tilbage til den normale kost - kom Hashimoto's tilbage... Så her står man foran et valg for livet: Hashimoto's eller kostomlægning, dog forudsat at man er i den rette medicinsk behandling...

... fordi jo længere man var i behandling med mangelfuld effekt, jo større indre ændringer i hormon-mønsteret er sket, mange af dem permanente, og kræver derfor fortsat substitutionsbehandling, med rette lægemiddel, til forskel for det hidtidige lægemiddel, der har (be)vist sig ikke at fungere.

Hvis jeg var i lignende situation som din, ville jeg begynde fokusere på at tilkæmpe mig behandling med NDT (naturlig thyroid) og ændre kosten fuldstændig til antiinflammatorisk. Ikke kun for at opnå en generel bedring i de aktuelle plager, men også for at hindre udviklingen af nye autoimmune problemer i fremtiden. Der findes et passende antistof til hvert eneste af kroppens væv/organer, og hvert eneste af kroppens enzymer, så der er nok at gøre for et løbsk immunsystem, hvis det får frit spil.

Hvis man dog helst vil slippe for besværligheder med kostomlægning og ændring af medicinsk behandling af Hashimoto's... og håber på at lægerne bare har en anden pille der kan få symptomer eller den uønskede del af autoimmunitet i ro - bliver man skuffet. Behandlingen af multi-hormonproblemer og multi-immunsvigt i Skandinavien er et uland, og de eneste Hashimoto's syge jeg kender, og kender til, der har opnået en markant bedring, er dem der på eget initiativ søgte til de fandt en anden læge, er gået over til behandling med NDT og har lagt kosten om til en, der ikke fremprovokerer uhensigtsmæssig autoimmunitet.

I betragtning af niveauet vores lægestande befinder sig på i forhold til behandling af komplicerede autoimmune forhold, når thyreoidea-patienter længst med NDT (naturlig thyroid) og konsekvent kostomlægning. Nemmere sagt end gjort, når man længe har været hypothyroid og orker kun lidt eller næsten intet. Men det er dog sikkert og vist, at for hvert lille skridt i den rigtige retning, orker man en smule mere, så mist ikke håbet fordi du er udslidt nu. Det behøver ikke vare ved for alt fremtid.

Rigtig god bedring.

P.S. Nogle gode søgeord for dem, der vil læse mere om dette aspekt af Hashimoto's: menorrhagia in Hashimoto, eller autoimmune ovarian failure in Hashimoto's, eller menorrhagia in autoimmune thyroiditis. På vores skandinaviske sprog er der desværre ret begrænset, hvad man som patient kan finde af nyttig information.

Sitat Opprinnelig skrevet av Lisbeth Vis post
    Hei, Monica B

Jeg kan egentlig ikke svare på spørsmålet ditt i og med du spør om Provera kan være årsaken til plagene dine.

Håper det likevel er greit at jeg kommenterer. Jeg kjenner ikke hypohistorien din, men Store medisinske leksikon sier at svikt i skjoldbruskkjertelen kan gi menoragi. Så da er jo spørsmålet om du er medisinert godt nok. Jeg ville heller satset på å få kontroll på stoffskiftesykdommen fremfor å ta Provera. Du får ingen premie for å være flink jente og ta medisinen legen sier du skal ta. Vær lojal mot deg selv, ikke ham.
    Fuldstændig enig med Lisbeth. Stå på, Monica.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Aug 2013
    Sted
    Troms
    Alder
    49
    Meldinger
    29

Smile Sv: Hashimots, Menoragi og bruk av Provera

Hei og takk for gode svar

Du har rett at han har foreslått å fjerne livmor hvis ikke Provera hjelper. Før provera, så testet jeg ut Trisekvens (østrogen/progestron) og jeg ble helt tullete I humøret og var stort sett sint og deprimert om en annen.

Jeg har vel vært plaget med Menoragi et års tid snart og har hatt Hashimots siden 2004. Det vil si at det va da den ble oppdaget, men jeg har nok hatt den lenger enn det, når jeg husker etter alle årene med varierende kraftløshet/hyperaktivitet og overvekt til tross for mye trening.

Jeg bruker Erfa 30 mg pr dag ( i ca 1 år) og er usikker på om det hjelper. Noen ganger blir jeg så trøtt og kraftløs og får mye smerter I ledd og muskler og tenker at jeg tar for mye når jeg tar 30 mg pr.d. Så jeg tar 1tbl ca 2. hver dag, men har egentlig ikke peiling på om det hjelper. Anti-tpo har falt fra 850 og ligger nå stabilt på rundt 300.

Jeg spiser glutenfritt og laktosefritt. Men klarer ikke helt å være konsekvent på å holde meg unna sukker. Jeg har irritable tam og spiser mat etter FODMAP prinsippet. Så jeg er bedre enn på mange år, inntill jeg nå ha fått Menoragi. Jeg ha fått tips om Maca-pulver fra en Hashimotos side på facebook. Prøver ut det og har i dag bestemt meg for å kutte Provera, så får han gynekologen bare bli sur

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    49
    Meldinger
    3,064

Thumbs up Sv: Hashimots, Menoragi og bruk av Provera

Slutter meg til oppfordringene du allerede har fått

Noen ganger tror jeg leger skriver resept på thyroid bare for
    a) og slippe maset
    b) etter en gitt periode kunne si: denne medisinen (du absolutt skulle ha); den gjør deg jo bare sykere!!

Selv så startet jeg med 30mg - og øket så på pø-om-pø (dvs, ikke veldig fort) jeg bruker nå 240 mg, men pleier og måtte legge på ytterligere 30mg i vinterhalvåret. Og ikke øke dosen VIL gjøre deg sykere, enn hva du var før du startet med thyroid - du er jo et levende (halvdødt) eksempel på det
    Klapp deg selv på skulderen for at du har klart og registrere og poste på Forumet - det er ikke de fleste forunt og finne fram til denne kunnskapsbasen, du er Velkommen

Min egen anti-TPO som lå skyhøyt, falt til under "referanse-området" - og jeg la ikke om kosten;
    det var gode doser med erfa, samt kosttilskudd og noen år med HC (hydrokortison).

Kanskje leger ikke syns det er så nøye med livmor etter 40..? Som en blindtarm, kanhende... jeg gremmes!!
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Om din Hashimoto i minst 10 år har angrepet skjoldbruskkjertelen din, så vil jeg tro at du er kraftig underdosert om du bare tar 30 mg Erfa daglig.
    Min Hashimoto ble oppdaget i 2008. Jeg bruker 175 mg Erfa daglig og jeg er bare snaue 42 kilo.

Du sier at din anti-TPO er gått noe ned, men hva med de andre prøvesvarene?
    TSH, FT3, FT4, d-vitamin, B12 og ferritin?

Jeg ville om jeg hadde vært i dine sko konsentrert meg om å få justert stoffskiftet riktig før jeg begynte å tenke på andre ting.
    Husk blodprøvene skal tas klokken åtte om morgenen og uten at du har tatt medisinen.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,763

Og jeg bruker 125mg erfa (+ 25µg levaxin 2 av 3 dager) og er litt i overkant av 70kg... Det du har er en homeopatdose - det er akkurat som å tro at man skal bli mett av matlukt... Selv om opptaket er forskjellig så må det være nok tilgjengelig for at man skal blir bra/kjenne seg frisk

I 30mg erfa er det 17,5µg t4 + 4µg t3 ..... Normal døgnproduksjon i en frisk kjertel varierer veldig, men regnes for å være 80-110µg t4 + 10-30µg t3 ....... !!! (Min dose gir meg ca 85µg t4 +16µg t3 daglig og er egentlig ganske lav, men jeg er sannsynligvis ganske god på å utnytte den tablettdosen jeg har. )

Ikke rart Erfa "ikke virker"... Levaxin ville heller "ikke virket" - for noen - om man skulle gi en dose som bare erstattet omtrent 20% av normalproduksjonen til kjertelen.
    Glutenfriheten er nok det som har reddet anti-TPOen din, vil jeg tro og det som har sørget for at du på en måte klarer å fungere på ... homeopatdosen. Eller at deler av kjertelen din fremdeles gjør jobben. Da du ble diagnostisert... var du innom levaxin først? Eller fikk du erfa med en gang?

Sånn rent konkret vil jeg anbefale at du begynner med å ta 30mg erfa daglig i en uke. Så øker du enten med en halv tabett eller en hel i en uke. (opp til enten 45mg eller 60) De fleste som ikke er nedkjørt kan godt gå opp 30mg etter en uke, men om du har gått undermedisinert lenge så kan det å få medisin utløse stress i kroppen, så det kan hende at en litt langsom opptrapping vil være best.
    Før eller seinere må du opp mot en erstatningsdose som monner og som er tilpasset din eventuelle restproduksjon. Først da vil kroppen din kunne jobbe normalt og ikke på sparebluss.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    57
    Meldinger
    554

Den norske legen Leif Ims har skrevet, og oversatt, bøker om naturlig hormonbehandling. Link til side hvor du kan bestille bøker, finner du her http://www.futhark.no/.

Ims skriver en del om dette med kraftige menstruasjonsblødninger, og fraråder både bruk av syntetisk progesteron, og fjerning av livmor. Han mener det er resultat av østrogendominans, og behandler det med naturlig progesteronkrem, som bidrar til å gjenopprette balansen mellom kjønnshormonene. Kremen het før ProgestaCare. Nå heter den Women's Care, og er framstilt av vill jamsrot. http://www.khonsu.no/woman2.html Fås kjøpt i helsekosten. Den er relativt dyr, litt over 500 betalte jeg for en pumpeflaske, men virker som om den er drøy.

Jeg har brukt bøkene til Ims i forhold til plager med overgangsalder. Etter at hetetoktene begynte å gå ut over nattesøvnen, har jeg begynt å bruke naturlig progesteronkrem, Nå har jeg bare varmeanfall en sjelden gang, og sover godt om natta igjen .

Kanskje verdt å forsøke, før du kaster deg ut i behandling med Provera eller får fjernet livmor?

Medlem siden
    Aug 2013
    Sted
    Troms
    Alder
    49
    Meldinger
    29

Sitat Opprinnelig skrevet av Pingvinen Vis post
    Om din Hashimoto i minst 10 år har angrepet skjoldbruskkjertelen din, så vil jeg tro at du er kraftig underdosert om du bare tar 30 mg Erfa daglig.
    Min Hashimoto ble oppdaget i 2008. Jeg bruker 175 mg Erfa daglig og jeg er bare snaue 42 kilo.

Du sier at din anti-TPO er gått noe ned, men hva med de andre prøvesvarene?
    TSH, FT3, FT4, d-vitamin, B12 og ferritin?

Jeg ville om jeg hadde vært i dine sko konsentrert meg om å få justert stoffskiftet riktig før jeg begynte å tenke på andre ting.
    Husk blodprøvene skal tas klokken åtte om morgenen og uten at du har tatt medisinen.
    Hei og takk for svar .
    Du har kanskje rett at jeg kan være underdosert, men jeg har tidligere brukt Levaxin og fikk etter et par mnd overdose symptomer med enorm kraftløshet og trøtthet. Legen jeg gikk til den gangen - Dr Schiøth mente det var binyrene som hadde "kollapset" pga høyt stressnivå i kroppen. Fikk noe DHEA som jeg tok en periode. Etter den gangen har jeg alltid vært engstelig for å få overdose igjen. Har fått mast meg til Erfa av en lege jeg kjenner, så fastlegen min kjenner ikke til at jeg bruker denne, og tror jeg fortsatt går på Levaxin.

Utfordringa mi er at innimellom, dvs hvis jeg har tatt Erfa over flere dager (30 mg) så får jeg symptomer på hyperaktivitet. Skjelvinger, hjertebank og søvnproblemer. Jeg har noe lav hb og kronisk lav ferritin, er ofte svimmel og ha hjernetåke nesten konstant. Men det merke jeg har bedret seg noe etter at jeg la om kosten

Synes dette er ganske vanskelig egentlig, men jeg skal følge råd her inne og prøve igjen, med en gradvis opptapping over noen uker og se åssen det går

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,763

Når tar du erfaen? Mange av oss har best virkning av å ta den på sengekanten.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Side 1 av 4 123 ... Siste

Lignende tråder

1. Noen med erfaring ved bruk av T3?
    Av LillePus i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 7
    Siste melding: 19-06-12, 12:03
  2. Vi har bruk for deg!
    Av Mod i forumet Internett / underskriftskampanjer / aksjoner
    Svar: 3
    Siste melding: 08-06-12, 17:15
  3. usikker på bruk av medisiner
    Av pling i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 7
    Siste melding: 07-02-07, 21:45

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn