Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    42
    Meldinger
    42

Standard Hormonbalansen - en bok av DR. MED. Kristian Løvås

Av ren nysgjerrighet når jeg så at det har dukket opp en ny bok om hormoner og hormonbalanse, falt jeg for fristelsen å kjøpe den. Det angrer jeg nå på. Den kan være vel og grei i forhold til å få en forklaring hvilke hormoner vi har i kroppen og hvilke viktige funksjoner disse har. Det er sågar noen illustrasjoner også. Boken handler om alt fra hvordan hormonbalansen reguleres til hormonell doping i idretten, så det er en tematisk bred bok.

Men - det er på langt nær en god bok om stoffskifte - etter min personlige mening. Omtalen som står inni bokas perm sier følgende: "Hvis du følger med i aviser, ukeblader og på TV, er det ikke mangel på råd om livsstil og helse. Ofte er hormoner involvert. Vi hører om betydningen av hormonbalansen. Det høres fint ut, men hva betyr det - egentlig? Videre står det at "Helserådene fremmes med skråsikkerhet og underbygges av teorier. Hva skal du tro?
    Denne boken tar opp slike spørsmål og vil hjelpe deg med å skille hva vi vet fra hva vi ikke vet. Å les boken vil med andre ord hjelpe deg med å plassere biter av informasjon inn i et større bilde, å sortere hva som er sant fra usant, riktig fra galt og å finne din vei mot god helse..."

Dr. Med. Løvås har sågar tydeligvis alle svar i sin bok om hva man skal stole på. På side 94-95 i boken står det en del interessante påstander, bl.a. om Armour Thyroid og om type 2-hypotyreose. Etter å ha skrevet om historien til hvordan stoffskiftemedisiner ble til, så skriver han følgende "Ikke før i 1927 ble Tyroksin framstilt industrielt, men siden da har legemiddelet vært alminnelig tilgjengelig og er i dag en billig medisin. Med dette ble det slutt på ekstraktet, trodde vi. Inntil de siste årene har vi ikke sett ekstraktbehandling. Men alt går i ring, ekstraktet er nå tilbake og blir markedsført som det "naturlige" Armour Thyroid, 150 år etter Howitz" Videre står det: " Det kunstige, men rene tyroksinet skal erstattes av det naturlige, som for øvrig kommer fra storfe og ikke bare inneholder hormoner. Dyrekjøpt erfaring md veksthormonet og insulinets historie viser at det er risiko for overføring av sykdommer og utvikling av allergi når man bruker ekstrakt fra organer. Er skjoldbruskkjertel fra dyr så naturlig for mennesker?

Videre kommer det på neste side et slag til de som har "symptomer som er til forveksling like dem man får ved lavt stoffskifte: energiløshet, kuldefornemmelse, vektoppgang- uten at det er unormale verdier av TSH og tyroksin. Dette er blitt kalt type 2-hypotyreose og blir sett på som en form for resistens om tyroksin, hvor det til tross for normale hormonnivåer ikke er nok tyroksineffekt på cellene. Problemet med denne forklaringen er at hypotalamus ikke styrer eter tyroksinnivået, den registrerer effekten av tyroksin på seg selv, på sine egne celler.

Så kommer vi til det jeg synes er rosinen i pølsa: "Type 2-hypotyreose finnes på Internett, men ikke i medisinske lærebøker. Er det bare skolemedisinen og hypotalamus som i sin arroganse ikke vil innse det opplagte?"

Og slik fortsetter det i det uendelige. Jeg blir matt. Noen andre her som har lest boken? Innspill?
    Lavt stoffskifte, pcos.
    Økte symptomer ved endring av Levaxindose?
    Søker etter kunnskap om egen helse for en bedre hverdag...

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    49
    Meldinger
    3,072

Lightbulb Sv: Hormonbalansen - en bok av DR. MED. Kristian Løvås

Takk for dette - drøy "lærdom" dette var (Yoda ;)).

Hva skal man si til slik forgifting/hjernevask - så mange nedslående eksempler du gir fra dr meds skriverier.. jeg tar det siste først:

Sitat Opprinnelig skrevet av Cin Vis post
    ..

Så kommer vi til det jeg synes er rosinen i pølsa: "Type 2-hypotyreose finnes på Internett, men ikke i medisinske lærebøker. Er det bare skolemedisinen og hypotalamus som i sin arroganse ikke vil innse det opplagte?"

Og slik fortsetter det i det uendelige. Jeg blir matt. Noen andre her som har lest boken? Innspill?
    Type 2 hypotyreose er ikke "bare" på internett!!
    Hva som blir godkjent som lærebøker..., ja-ja;
    det er åpenbart ikke Vitenskap og Fornuft som er avgjørende for og få godkjenning som lærebok

Mitt innspill er at du sender det du har skrevet i en mail til - nettopp - Vitenskap og Fornuft VOF.
    redaksjon@vof.no
    Jeg håper de skriver en bokanmeldelse, åja, det håper jeg virkelig!!

Tror Øverby også kunne være interessert i vranglæren i denne boka
    Sist endret av Kevlin; 01-10-14 kl 21:10
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    42
    Meldinger
    42

Standard Sv: Hormonbalansen - en bok av DR. MED. Kristian Løvås

Innspill fulgt, og tipset VOF om boka. Synes ikke PCOS heller ble fremstilt på en ordentlig måte av Løvås. Savner mer vitenskapelig forskning som tydelig står i andre bøker og til og med på internett Når han i tillegg kommer med uttalelser som "Kan du hjelpe meg, doktor? Jeg tror faktisk det..." blir det nesten som hentet ut fra en legeroman.
    Lavt stoffskifte, pcos.
    Økte symptomer ved endring av Levaxindose?
    Søker etter kunnskap om egen helse for en bedre hverdag...

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    56
    Meldinger
    735

Standard Sv: Hormonbalansen - en bok av DR. MED. Kristian Løvås

Jeg har også lest boka og er enig med Cin. Han stoler helt på TSH-testen. I det hele tatt; er man syk, så vises det på blodprøver.

Et annet sitat: "..... Binyretrøtthet finnes ikke! Hvor kommer denne ideen fra at et organ blir utslitt av å bli brukt!"

. . .

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    49
    Meldinger
    3,072

Arrow Sv: Hormonbalansen - en bok av DR. MED. Kristian Løvås

Sitat Opprinnelig skrevet av Tily Vis post
    Jeg har også lest boka og er enig med Cin. Han stoler helt på TSH-testen. I det hele tatt; er man syk, så vises det på blodprøver.

Et annet sitat: "..... Binyretrøtthet finnes ikke! Hvor kommer denne ideen fra at et organ blir utslitt av å bli brukt!"

. . .
    Binyretrøtthet er vel bare et annet ord for binyrebarksvikt.., eller?
    Isåfall:
    hva (eller hvem) har skjedd med mannen - er det han skriver - forenelig med hva han skrev da?
    Monne hva hans medforfatter E S Husebye (i 2007) mener om Løvås sin lærebok
    http://tidsskriftet.no/article/1502899

Kortisol i spytt ved sykdom i binyrene

Sitat Opprinnelig skrevet av Mod Vis post
    Spyttprøver til kortisolmåling

"Kortisolmåling i spytt er den sikreste og enkleste metoden for å estimere konsentrasjonen av fritt kortisol i blodet, blant annet ved mistanke om Cushings syndrom. (...) Måling av kortisol i spytt er i dag den sikreste og enkleste metoden for estimering av konsentrasjonen av fritt kortisol i blodet. Prøvetakingen kan uten problemer gjøres av pasienten selv. Det gjør det enkelt å ta prøver på sen kveldstid (kl 22–24). (...) Spyttprøver er også en egnet prøvetaking hos barn, fordi det reduserer stressnivået i forbindelse med prøvetakingen. Det er derfor grunnlag for å anbefale kolleger å ta i bruk måling av kortisol i spytt ved mistanke om sykdom i binyrebarken." > Les mer...

Døgnrytme til besvær

"Biologiske rytmer kan ha vesentlig betydning både for diagnostikk og behandling av sykdommer. Kortisolnivået avhenger av tidspunkt på døgnet. Det er lavest ved midtnatt, og begynner å stige på etternatten for å nå maksimum ved åttetiden om morgenen. Verdiene synker deretter noe, men holder seg relativt konstant utover dagen. Om kvelden synker verdiene og når minimum rundt midnatt. (...) Det er velkjent at ulike sykdommer i hypofyse og binyrer samt stress, depresjon og langvarig faste (for eksempel anorexia nervosa) kan endre kortisoldøgnrytmen." > Les mer...

Kortisol i spytt ved sykdom i binyrene

"Diagnostikk av sykdommer i binyrene er utfordrende,
    fordi den normale variasjonen i hormonnivåer er stor. Først og fremst gjelder det kortisol, som har en døgnvariasjon med høye nivåer tidlig på dagen og lave nivåer sent på dagen. I tillegg er kortisol et hormon som kan øke kraftig i stressituasjoner. (...) I thyroideadiagnostikken brukes nærmest utelukkende fritt tyroksin, mens måling av frie steroidhormoner ikke er blitt alminnelig tilgjengelig.

Måling av kortisol i spytt er et praktisk og pålitelig alternativ til serummålinger. I spyttkjertlene foregår en ultrafiltrasjon av serum, der små molekyler diffunderer fritt mellom cellenes tette forbindelser (tight junctions). Steroidmolekyler er for store til å passere mellom cellene. Dermed finner man i spytt kun fettløselige steroider, som passerer cellemembranene. (...) Mange undersøkelser har vist at analyse av kortisol i spytt kan utfordre etablerte metoder for å bedømme hypofyse-binyre-aksen. Vi presenterer her en gjennomgang av litteraturen og egne erfaringer med metoden."
    > Les mer...

Relatert:
    Akutt binyrebarksvikt – symptomer og behandling
    Primær binyrebarksvikt – årsaker, diagnostikk og behandling
    Lakris – ikke bare sukkertøy
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn