Side 2 av 2 Først 12
Viser søkeresultater 11 til 17 av 17
    Medlem siden
    Oct 2014
    Sted
    Nord Norge
    Alder
    53
    Meldinger
    44

Standard Sv: Diagnose hyper i sep 14. Muligens subklinisk hyper i over 2 år

Så jeg har muligens en reumatisk sykdom i tillegg til tyreoiditt??

Har nok av elendige symptoma, så det er jo nok å ta av

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    57
    Meldinger
    3,120

Autoimmune sykdommer har en egne evne til å tiltrekke hverandre.
    For eksempel har veldig mange med Sjøgrens syndrom også stoffskiftesykdommer.......

Medlem siden
    Oct 2014
    Sted
    Nord Norge
    Alder
    53
    Meldinger
    44

Hei, da er jeg her igjen...Og håper på hjelp fra dere.

Etter noen ukers helv... har jeg nå gått fra hyper til hypo. Skal ikke gå noe mer i detalj, men det har gått i rasende fart og med uutholdelige symptomer :(

Fra TSH 0,01 til 6,7 på 4 uker. Fikk i alle fall startet med medisin da, Levaxin. Hypo symptomene økte på første uke med ei startdosering på 50mcg annenhver dag. Deretter 50mcg hver dag og etter 4 dager har jeg igjen symptomer på Hyper !!

Med min tidligere historie med mye stress, katastrofefølelser og panikkangst, får jeg en følelse av at det kan være slitne binyrer som er årsaken. Jeg har hjerteklapp og tidvis åndenød og angst. Blir heilt utmatta ved emosjonelt stress og tørr ikke utsette meg for fysisk stress. (en liten gåtur gir meg åndenød)

Kontaktet legen ang virkningen av medisinen, og mine antagelser ang binyrene. Hun ble slett ikke fornøyd. Denne sammenhengen har hun aldri hørt om, og i diagnoseutredning av stoffskifte står det ikke nevnt noe om slitne binyrer. I følge henne fantes det bare 2 diagnoser i forbindelse med binyrene (Chursing og addison)Skrivemåte??

Fordi jeg insisterte skulle jeg få velge en prøve for å se på cortisol nivå. Jeg har ikke undersøkt hvilke som er best, og endte derfor opp med en blodprøve kl 12 på dagen og under stress!!

Hun ville gjerne vite hvor jeg fikk denne infoen fra så hun kunne bli informert. Så da er mitt spørsmål til dere, vet dere om en NORSK "seriøs" side som omhandler stoffskifte, slitne binyrer OG for ikke å glemme PCOS og insulinresistens. Jeg fikk diagnostisert store cyster på eggstokkene hos gynekolog for ett år siden og har gått opp 10kg siden, la på meg, selv om jeg i 2 mnd var Hyper. .. Her MÅ være sammenhenger, jeg ser de med å lese disse sidene, men for å overbevise min lege, må jeg ha gode norske sider å referere til.

Medlem siden
    Oct 2014
    Sted
    Nord Norge
    Alder
    53
    Meldinger
    44

Standard Thyreoiditt september 14, blei hypo i november 14

Hei
    Ønsker veldig gjerne råd fra dere.
    Kort resymè :
    Thyreoiditt med påfølgende høyt stoffskifte fra september 2014 til desember 2014, I desember gikk jeg til lavt stoffskifte. Jeg startet med Levaxin, men jeg blir ikke bra Jeg har mye smerter i armer og albu, kjennes som nerver er i klem i skulder og håndledd, blir nummen. Jeg føles hoven og hard ut, kan det være myksødem? Når jeg bruker armene til helt enkle ting, som å føne hår, sette i oppvaskmaskin, så føler jeg meg syk og jeg blir hardere og tykkere i armene. Jeg har smerter i ankler og fotblad. Jeg har åndenød, spesielt ved økning av puls når jeg går i oppoverbakke eller trapper. Jeg fikk gradvis høyt BT og ble satt på Selozok. Jeg har alltid vært sprek og slank og lavt BT. Har lagt på meg 15 kg de siste 10 mnd. Jeg var til Endokrinolog i mai og han sa at prøvene mine var fine, men satte meg på Liothyronin. Da jeg spurte om biologisk medisin fikk jeg til svar: det er kun alternative leger sørpå som ekspermiterer med den!!! Jeg ble veldig dårlig av Liothyronin etter ca 1 uke, akkurat som ved oppstart av Levaxin. Måtte gå ned på dose for så å øke forsiktig.

Blodprøver 17/3-15 (står da på Levaxin 75 mcg x 5 og 50 mcg x 2 i uka)

TSH 0,7 (0,3-4,5)
    FT4 17 (10-22)
    ikke målt FT3

Blodprøver 21/5-15 (står på Levaxin 75 mcg x 5 og 50 mcg x 2 i uka, Liothyronin 5 mcg x 2 pr dag noen dager x3 pr dager)

TSH 0,3 (0,3-4,5)
    FT4 19 (10-22)
    FT3 5 (3,5-7)

Er jeg for lav ennå? Eller er det noen som vet hvorfor jeg ikke er bra? Ønsker gjerne svar fra dere Fastlegen forstår ikke hvorfor jeg er så elendig ennå
    Hilsen Martine.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,233

Standard Sv: Thyreoiditt september 14, blei hypo i november 14

Hej Martine

Særlig fordi du har en fortid med hyperthyreose, er din beskrivelse af symptomer ret alarmerende, fordi det tyder på at din krop er gået næsten tom for aminosyren carnitin. Søg her på forummet efter carnitin eller carnitine og du vil hurtigt finde ud af, hvad det er og betyder. Det er typisk for lange forløb af hyperthyreose afløst af hypothyreose, at væverne langsomt bliver tømt for carnitin og i takt med det, kommer flere og flere symptomer fra muskler, knogler, led, hjertet, kredsløb osv.

Selv om carnitin er "kun" en aminosyre og kosttilskud, er der masser af medicinsk forskning, hvor carnitin blev med stor succes anvendt til behandling af hyper-/hypo smerter og stivhed i knogler og muskler. Men selv i behandling med naturthyroid - fyldes de tomme carnitin-depoter ikke af sig selv igen. Medmindre du kan spise ca. 2 kg kød hver dag og producerer nok af mavesyre, er carnitin i kapsler, en værdig og effektiv alternativ.

Hyper-/hypothyreose-induceret carnitin-mangel er ikke noget "alternativ hokus-pokus-diagnose", men en medicinsk blåstemplet, invaliderende medicinsk tilstand, underbehandlede hypothyroide kan udvikler med tiden. Det fleste symptomer fra muskler, knogler og led kan bedres af et fast, adækvat tilskud af carnitine. Den kan uden problemer købes i EU/EØS (f.eks.), og er hverken doping eller andet forbudt.

Det er heller ikke særlig smart af din læge, at sætte en tydeligt hypothyroid patient på blodtryk-lægemidler. Hypothyroide kan udvikle højt blodtryk fordi blodåre-vægge bliver stive og ufleksible, og blodtrykket vil derfor stige fordi modstanden fra de stive årevægge er for stor, og det hindrer blodet i at flyde frit. At begynde belaste de i forvejen stive årevægge med et lægemiddel, er uforsvarligt. Det kan ødelægge blodårevægge endnu mere end de er i forvejen. Særlig da Selo-Zok "normalt" bruges ved høj blodtryk pga. højt stofskifte, ikke til lavt.

Kun en ting hjælper her: en behandling som virker og som genopretter stofskiftet, så vil blodårene igen blive smidige (efter nogen tid) og blodtrykket derfor vil falde.

Så er det noget du bør overveje grundigt med dig selv og dine pårørende: har du brug for en læge, der er øjensynligt så uvidende om hypothyreose, at han/hun hellere vil behandle dig med blodtryksmedicin inkl. bivirkninger, end han/hun vil være "alternativ" og tage en fair chance med naturthyroid?

Hvad bliver det næste? Selo-Zok giver med tiden højt kolesterol. Skal din læge så fortsætte med også at sætte dig på statiner? Der er ingen grænser for, hvor mange lægemidler findes, for at styre hver en ny bivirkning... så det kan blive ved og ved med, hos denne læge. I stedet for at ordentligt at behandle dit lavt stofskifte.

Det går ikke væk af sig selv, kan jeg garantere for, tillige med at du klart ikke tåler syntetisk T4 + at du er på vej ind i overgangsalderen. Selv kvinder, der ellers ser dem selv som super-velbehandlede med syntetisk T4 - møder væggen i nærheden af overgangsalder.... Kun naturthyroid kan holde til alle disse hormonforandringer. Der er undtagelser, men ikke mange.

Alt dette betyder, at uden adækvat behandling, bliver det op ad bakke på ubestemt tid, måske for altid, og det kan derfor ikke nytte at give denne læge flere chancer. Det er ikke han/hun, der skal leve dit liv.

Du har udmærkede blodprøver, men det er ikke tal på papiret, der skal op af sengen hver morgen. Fine tal nytter ikke, hvis kroppen ikke er enig, og din krop siger klart og tydeligt fra. Den siger, at den har det skidt med den behandling, du får.

Gode, ikke-medicinske råd til dig kan blive: (1) at finde ud af kosttilskuddet carnitin i en allerhelvedes fart, (2) begynde med masser af (meget gerne slow release) C-vitamin sammen med carnitin (speeder optagelsen og effekten op), (3) sætte lægen stolen for døren og kræve behandling med naturthyroid (lægen har øjensynligt intet andet bud på hjælp til dig alligevel), eller (4) lede efter en ny læge indtil det lykkes.

Du er kun 48 år, men uden adækvat behandling kan du risikere at skulle blive ved med at skulle tage en dag ad gangen, for resten af dit liv, så fremtiden kan blive ulidelig lang.

Håber du kan finde rest-energi til at tage de rigtige beslutninger, fordi alt lægen gør, eller ikke gør, påvirker ikke kun dig, men også resten af familien. De fleste af os ofte glemmer det i første omgang.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Oct 2014
    Sted
    Nord Norge
    Alder
    53
    Meldinger
    44

Standard

Hei
    Tusen takk for svar

Du har helt rett i forhold til kolesterolmedisin, min lege satt meg på simvastatin før jeg fikk stoffskifteproblemer. Jeg sluttet med dette da jeg fikk så vondt i muskulaturen, da jeg leste at dette kunne være en bivirkning.

Jeg har nu bestilt enzymene, skal kjøpe c-vitaminer, men i brevet fra endokrinologen til min fastlege skrev han at jeg IKKE skulle ha biologisk medisin !! Så da må jeg ut på fastlegejakt. Hvordan kan jeg finne en som er villig til å behandle meg slik jeg trenger?

Er det noen som vet om en flink fastlege i Bodø?

Mvh Martine

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,233

Question Sv: Diagnose hyper i sep 14. Muligens subklinisk hyper i over 2 år

Sitat Opprinnelig skrevet av Martine Vis post
    men i brevet fra endokrinologen til min fastlege skrev han at jeg IKKE skulle ha biologisk medisin !!
    Hvis din læge er så glad for breve, har du ikke meget at miste ved at skrive et konstruktivt brev til ham, med spørgsmål om han har et andet forslag til din behandling? Du må prøve at gøre din sag til hans, så han begynder at føle ansvar for dig som sin patient. Lige nu gemmer han sig bag endokrinologens brev, uanset at det ikke er endokrinologen men ham selv, som har det faktiske ansvar for dig som patient.

Du kan skrive, at I begge (du og lægen) har måttet konstatere at behandlingen ikke fungerer, heller ikke med tillæg af T3, så må det være nærliggende at teste ud det eneste som endnu er uprøvet af dig - Thyroid Erfa eller Armour Thyroid, som norske apoteker sælger til hypo-patienterne på registreringsfritak. Du kan tilføje, at uanset hvad endokrinologen skriver, gælder det også din familiens velfærd, at ingen muligheder må forblive uprøvet, og at du derfor er villig til at teste naturthyroid ud i f.eks. 6 måneder, på eget ansvar.

Prøv at skrive konkret, sagligt og absolut uden at appellere til hans samvittighed, fordi det kan få ham til at føle, at han kan blive "skyldig med tilbagevirkende kraft" hvis naturthyroid skulle vise sig at virke bedre end de forrige behandlinger. Så ikke et ord om samvittighed, eller andre medfølelse-påkaldende argumenter.

Hellere skriv sagligt, konstruktivt, meget gerne moderat "tørt" og moderat officielt, som om det er en forretning du og lægen skal nå til enighed om. Brug formen "vi" eller "os" relateret til lægen og dig, samt "vi" og "os" relateret til din mand og dig. Skriv IKKE kun på dine vegne!

Forsøg at gøre en fællessag med lægen om din families velfærd, tilknytning til arbejdsmarkedet, fremtidsudsigter osv. - som alt sammen fortjener at naturthyroid bliver testet ud i stil men - din og lægens - "der er alt at vinde og intet at miste" . I værste fald bliver det som hidtil og tilbage til Levaxin, i bedste fald familiens hverdag og fremtidsudsigter forbedret. Prøv at få lægen til at tænke i de baner, i stedet for at give ham (ellers velfortjente) skyldfølelser. Læger er trænet i netop at ignorere skyldfølelser... så det vil alligevel ikke nytte.

Underskriv brevet sammen med din mand, så der står to underskrifter på, og når du skal til lægen næste gang (1-2 uger efter at han modtog det, og har haft tid til at tænke) - tag af sted sammen med din mand. Det er meget vigtigt at lægen oplever din mands tilstedeværelse i denne sag, og din mands støtte. Desuden er din mand frisk og dermed "automatisk objektiv"... og derfor er hans støtte til dig, i lægens øjne, meget mere saglig end du selv kan være (ironi anvendt, men sådan fungerer det desværre ofte). Hovedsagen er, at det er på lægens præmisser tingene sker indenfor det offentlige, så du må prøve at få det bedste ud af det, med din kløgt og med hjælp fra din mand, som bisidder.

Jeg skriver ikke ovenstående for at "kloge mig", men kun for et formidle summen af mine og andres (effektive) erfaringer i lignende sager, i fortiden.

Sitat Opprinnelig skrevet av Martine Vis post
    Så da må jeg ut på fastlegejakt. Hvordan kan jeg finne en som er villig til å behandle meg slik jeg trenger?

Er det noen som vet om en flink fastlege i Bodø?
    Der er flere på forummet som i tidens løb har efterlyst "en god fastlege i Bodø", men positive tilbagemeldinger var yderst få (jeg husker ingen). Nord-Norge er vist ret berygtet for mange ulykkelige hypo-patienter (i hvert fald her på forummet), så det er ikke sikkert, at det bliver let for dig at finde en anden fastlege.

Der er ellers ret mange af dem i Bodø, fremgår det af Legelisten.no. Du kunne måske gennemse disse navnelister og se om der er nogen, du har hørt noget godt om, eller venner/bekendte har måske en læge, de mener er god... og så tjekke dem ud med patientvurderinger på Legelisten?

Håber at det lykkes for dig, på den ene eller anden måde at komme videre. I mellemtiden prøv et stykke tid (5-6 uger mindst) at tage din Levaxin til natten, når du skal sove. Mange her havde en bedre effekt at at skifte medicin-tid fra morgen til nat, uanset om det var Levaxin eller naturthyroid.

• Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Side 2 av 2 Først 12

Lignende tråder

1. Hyper og fryser.
    Av jojo75 i forumet Graves sykdom
    Svar: 2
    Siste melding: 16-05-08, 12:22
  2. Fra hyper til hypo..
    Av tollo i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 17
    Siste melding: 03-10-07, 08:08
  3. Osteoporose av hyper / lav TSH ?
    Av cathrin i forumet TSH