Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 12
    Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    DK
    Meldinger
    214

Standard Stigende T3 og faldende T4

Hej

Jeg tænker lige at høre hvad I har at sige, inden jeg laver nogen ændringer i min medicin.
    Det er sådan at mine stofskiftetal er begyndt at ændre sig.
    Da jeg først startede med Thyroid, så stabilliserede mine tal sig, så T3 og T4 fulgtes pænt af.
    Men inden for det sidste års tid er frit T4 faldet fra omk. 19-20 stykker til omkring 14 og frit T3 er steget fra omk. 6 til 9.
    Bortset fra ekstra træthed og koncentrationsbesvær, samt at jeg har følt at jeg ikke helt ligger korrekt i dose, så har jeg ikke nogen symptomer.

Normalværdierne fra her http://www.thyreoidea.dk/aktuelt/god...ofskiftet.html:
    Thyreoidea Stimulerende Hormon: TSH normalområde 0,3 – 4,0 mU/l

Total T3 Trijodthyronin (TT3) normalområde: 1,1 – 2,6 nmol/l

Frit T3 Trijodthyronin (fT3) normalområde: 3,0 – 8,0 pmol/l (måles ikke så ofte)

Total T4 Thyroxin (TT4) normalområde: 60 – 140 nmol/l

Frit T4 Thyroxin (fT4) normalområde: 10,0 – 22,0 pmol/l

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    DK
    Meldinger
    214

Standard Sv: Stigende T3 og faldende T4

Jeg har lige kigget på sundhed.dk og jeg kan se at de normalværdier jeg har linket til ikke dur til mine blodprøver.
    De korrekte referenceværdier er:
    Frit T4 er 10-22
    Frit T3 er 2,3-5,4

Min TSH har i øvrigt ligget stabilt på 0,02

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,744

Hei!

Var det autoimmun sykdom du hadde da du fikk høyt stoffskifte?
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    DK
    Meldinger
    214

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    Hei!

Var det autoimmun sykdom du hadde da du fikk høyt stoffskifte?
    Aner det ikke, men vil tro det.
    Jeg startede i sin tid med for højt stofskifte som blev behandlet. Og efter en graviditet nogle år senere, så fik jeg for lavt stofskifte.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,216

Smile Sv: Stigende T3 og faldende T4

Sitat Opprinnelig skrevet av Babe Vis post
    Jeg tænker lige at høre hvad I har at sige, inden jeg laver nogen ændringer i min medicin.
    Det er sådan at mine stofskiftetal er begyndt at ændre sig.
    Da jeg først startede med Thyroid, så stabilliserede mine tal sig, så T3 og T4 fulgtes pænt af.
    Men inden for det sidste års tid er frit T4 faldet fra omk. 19-20 stykker til omkring 14 og frit T3 er steget fra omk. 6 til 9.
    Bortset fra ekstra træthed og koncentrationsbesvær, samt at jeg har følt at jeg ikke helt ligger korrekt i dose, så har jeg ikke nogen symptomer.
    Halløjsa... Længe siden

At opretholde et "normalt" FT4 under behandling med Thyroid er faktisk ikke så normalt, idet FT4 bør faktisk ligge lavt pga. den "protein-emballage" som Thyroidens T4 er bundet til i tabletterne, så der er ingen grund til ængstelse når FT4 falder til f.eks. nederst i ref.området. Derimod er det FT3 der gerne må ligge øverst, men 9 er altså noget i overkanten. Specielt når det ledsages af lidt ekstra træthed og koncentrationsbesvær.

Hvor meget og hvornår tager du af din Thyroid hver dag? Og hvor meget er dit TSH på?

Det er set før, at skjoldbruskkirtlens restproduktion af hormoner kan stige efterhånden som kroppen omstiller sig til rette funktion, i takt med at behandling med Thyroid skrider frem. Det der gør det vanskeligt at reflektere over din historie er, at du er aldrig blevet tjekket for antistoffer (skrev du selv gentagende gange før). Du kunne sagtens, i fortiden, udvikle vekslende tilstande af hyper og hypo, f.eks. alene af jodmangel - og hvis det så var jodmangel - kan kirtlen reparere sig selv med tiden, efterhånden som hormonmangel-skader på skjoldbruskkirtlens væv bliver afviklet med Thyroid, hvorimod behandling med det syntetiske T4 kan reducere kirtlens funktion, mere eller mindre permanent.

Jod-status har en universel betydning, så hvis du bruger tandpasta med fluor - skift over til fluorfri, og ellers fjern rosiner og the undtagen "hvid" fra menuen. Ligeledes hvis du spiser de "sunde" flerumættede planteolier - skift dem ud med oliven og kokos, fordi de flerumættede herunder raps, vasker jod ud af kroppen og bidrager til jodmangel, uden at det kan ses i døgnurin-prøver.

Der kan være flere grunde til en "uforklarlig" stigning af T3, flere af dem forbigående. Var jeg i samme situation ville jeg sætte dosen ned med ½ grain og tage det hele til natten i mindst 2, gerne 3 uger inden nye prøver skulle tages, og hvis FT3 fortsat er så meget over ref.området og du fortsat oplever ekstra træthed og koncentrationsbesvær, da er tiden inde til en ny kontrol, denne gang, foruden de sædvanlige - med tillæg af blodprøver for TPO- og TRAb antistoffer, TG, anti-TG, TBG og ultralyd af kirtlen.

Når resultater af disse blodprøver og UL foreligger, da kan man se om din kirtel har restitueret sig i mellemtiden og du ikke har brug for lige så meget medicin som før, eller om det er autoimmunt betinget, eller om du har udviklet evt. hormonproducerende knude pga. jodmangel, eller om det simpelthen er TGB (Thyroid Binding Globulin) der ligger lavt... fordi det kan forklare det forhøjede FT3 uanset af FT4 er lavt. Der er - kort sagt - noget at gøre, andet end blot regulere dosen, i tilfælde af at det ikke er medicindose, der er noget galt med. Problemet med høje tal for FT4 eller FT3 som følge af f.eks. et lavt TBG er, at man sagtens kan (for)blive hypo fordi hormon-overskud findes kun i blodet, og man kan derfor få en falsk hyperthyreose-diagnose, selv om man i virkeligheden har supersundt stofskifte, eller er dundrende hypo.

Som du ser, er der en hel del (mere) at gøre for at skaffe en forklaring på det høje FT3....

Jeg håber at din læge er åben for andet end den sædvanlige talmagi.

Don't be a stranger.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    DK
    Meldinger
    214

Hej Anisa, ja det er længe siden

Godt du skrev det med den syntetiske T4, for jeg overvejede faktisk af nedsætte dosis af Thyroid og tilføje Euthyrox

Jeg tager vel hvad der svarer til 4 grain, altså 2*125 mg Erfa Thyroid, 1 morgen og 1 eftermiddag.
    Min TSH ligger på 0,02.
    Jeg skal lige se om jeg har forstået rigtigt hvad jeg bør gøre i første omgang.
    • Ingen the medmindre det er hvid the. Er kaffe ok? Det drikker jeg en del af.
    • Udskift tandpastaen med en fluorfri udgave.
    • Gå ½ pille ned og tag dem til natten.
    • Brug olivenolie og kokosolie og ud med rosiner - tjek, jeg spiser stort set aldrig rosiner og bruger stort set kun oliven og kokos

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    DK
    Meldinger
    214

Mayonnaisen må jeg hellere skifte ud. Den er lavet på raspolie.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,216

Godt du skrev det med den syntetiske T4, for jeg overvejede faktisk af nedsætte dosis af Thyroid og tilføje Euthyrox.
    Du ville nok få et "bedre" FT4-tal, men hvad skal du bruge det til, når du alligevel omdanner rigeligt af T4-fra Erfa-tabletten, til det frie T3 - du så (over)rigeligt har i forvejen?

Desuden kroppen har sine egne, "lokale" centre for omdannelsen af T4 til T3... Alle disse "centre" er naturligt fortrolige med de T4-molekyler der kommer fra Erfa-tabletten, mens T4 fra syntetiske tabletter, uanset produktnavn, er alle molekyle-modificeret (ellers kan de ikke patenteres) og derfor er der ikke alle af de perifere væv, hvor omdannelsen foregår lokalt - der kan "genkende" endsige omdanne de syntetiske molekyler... så der er ingen sikkerhed for at tillæg af Euthyrox ville gavne overalt i kroppen. Du ved... nogen har flotte blodprøvetal, rigeligt med de frie hormoner i blodet, men har alligevel sløv hjernefunktion, eller dårlig fordøjelse, eller uregelmæssigt arbejdende hjertemuskel osv. osv.

Jeg tager vel hvad der svarer til 4 grain, altså 2*125 mg Erfa Thyroid, 1 morgen og 1 eftermiddag. Min TSH ligger på 0,02.
    Problemet er de gamle dogmer om at dele medicindosen op på flere daglige tidspunkter. Det er dogmen der er udviklet til behandling med de syntetiske T4 og T3 idet virkestofferne i disse tabletter er "frie" og ikke, som i Thyroid - proteinbundne, hvorfra de bliver successivt frigivet, lidt efter lidt - lige som om de var produceret i vores egne kirtler. Det er forskellen og derfor er det lidt spild af tid at skulle huske sine dele-doser af Erfa, fordi hormonerne bliver alligevel frigivet først når kroppen selv siger til.

Jeg skal lige se om jeg har forstået rigtigt hvad jeg bør gøre i første omgang.
    • Ingen the medmindre det er hvid the. Er kaffe ok? Det drikker jeg en del af.
    • Udskift tandpastaen med en fluorfri udgave.
    • Gå ½ pille ned og tag dem til natten.
    • Brug olivenolie og kokosolie og ud med rosiner - tjek, jeg spiser stort set aldrig rosiner og bruger stort set kun oliven og kokos
    Jeg ved ikke med kaffe, men jeg drikker kaffe som den var vand. Har altid været svoren kaffe-fan, længe før hypothyreosen. Har aldrig kunnet finde forbindelsen mellem jod-i-kroppen og kaffe, så kaffe er nok jod-neutral.

Ja, jeg selv har taget min Thyroid til natten gennem flere år. Iflg. den sidste blodprøve taget i en anden anledning end thyreoidea, var mit FT4 på.... 9. FT3 var derimod på 7,5 mens TSH var på 0,002 - altså så godt som usynligt. Min egen dose er oftest (årstiderne) på 3 grain = 180 mg Thyroid-S og det ser ud til at fungere det meste af året, dog i december, januar og februar kalder kroppen på ½ grain ekstra.

Det jeg har hørt fra flere andre, der har omlagt deres Thyroid til natten var netop ½ grain ned og se hvad der sker. Havde de det fint efter en uge, satte de dosen yderligere ned med ½ grain. For nogle fungerede det, mens andre måtte dosere op med den halve grain igen.

Nogle havde været skeptiske (utrygge) fra starten, mens andre var bange for at "overdosere", eller ikke at kunne sove, men hormonerne i Thyroid er jo bundne til proteiner og derfor ikke aktive, så det var ikke af den grund at der var eksempler på folk der ikke kunne sove de første nætter efter omlægningen. I virkeligheden var det sandsynligvis "nocebo-effekten" der jokkede i det for dem... altså det modsatte af "placebo". Når man frygter eller "forudser" en negativ reaktion, så kommer den bare. I hvert fald kender jeg ingen, der helt frivilligt går tilbage til morgen-medicin kan jeg hilse og sige.

Dog måske med undtagelse af dem, der er i behandling for "sekundær" hypothyreose (pga. TSH-fejl i hypofysen), fordi deres døgnrytme, herunder de hormonale rytmer er jævnet ud til nogenlunde samme over hele døgnet, mens natmedicin almindeligvis netop fungerer ved at "samarbejde" med kroppens egne, døgnrytme-styrede behov for hormoner, og det gælder alle hormoner faktisk. Selv Eltroxin eller Levaxin virker langt bedre taget til natten, så meget bedre at der findes endda studier i fænomenet.

Sikken held med rosiner og jodmangel-olier. At du i forvejen ikke bruger dem i husholdningen. Jeg husker fortsat med gru og samvittighedskvaler, da jeg selv har købt og givet til min, dengang lille søn, små "cute" pakker med sorte rosiner som snacks... "18 x 14 g Mini-Snacks rosiner. Små børn elsker at få deres egen lille æske Sun-Maid rosiner, og det er god underholdning at pille rosinerne ud og nyde dem én for én. Mini Snacks er også en fantastisk lille snack for resten af familien – put nogle æsker i din sportstaske, i handskerummet eller i skuffen på kontoret. De er også ideelle som den lille søde overraskelse i madpakken." man lærer fandeme så længe man lever... Der er næsten 600 mcg fluor i sådan en "sjov" pose børne-rosiner.

Hvordan gik det forresten med skolen? Husker at du skrev dengang at du har klaret at starte på en uddannelse, eller var det at genoptage? Hvorom alt er, er der rav i hormonerne en gang, bliver det ved med at kræve opmærksomhed at regulere, eller bare at holde øje med. Det lyder alligevel som om du har klaret dig flot, og velfortjent når jeg tænker på, hvor mange gange du har holdt fanen højt, mod alle odds.

Mayonnaisen må jeg hellere skifte ud. Den er lavet på raspolie.
    Jamen, så kan jeg varmt anbefale disse:

Mit smørbart-direkte-fra-kølekabet smør rører jeg selv med MCT-olie. Startede med at bruge olivenolie, men til koldt smør viste den sig at have lidt for meget smag selv. Har skrevet om det her for ca. to år siden, og det fungerer til UG.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    DK
    Meldinger
    214

Godt med kaffen, den ville godt nok være svære at undvære
    Og da jeg helst spiser LCHF, så er det et af de steder jeg får min fedtprocent op. En god tsk. kokosolie i kaffen. Det smager overraskende godt og er med til at holde mig mæt

Det er da godt nok lidt skræmmende med de rosiner og jeg er da godt nok glad for at min dreng kun spiste dem i en kort periode. De var aldrig rigtigt et hit og i dag hader han tørrede frugter.

Skolen går det godt med, men jeg er gået i en noget anden retning.
    Jeg kan ikke lige huske hvor meget jeg har skrevet før, men jeg fik gjort min HF færdig - det var den som jeg opgav år tidligere fordi jeg blev ved med at blive syg.
    Og så startede jeg på en PB i Ernæring og Sundhed. Men jeg blev mere og mere frustreret over hvor lidt det naturvidenskabelige fyldte og hvor meget bl.a. sociologi og pædagogik fyldte og til sidst hoppede jeg fra.
    Så tog jeg i stedet nogle suppleringskurser i matematik og fysik, så jeg kunne søge ind på en mere naturvidenskabelig uddannelse, og nu studerer jeg så biologi

Nocebo-effekt, nu må vi se om jeg ryger i den
    Jeg tog kun en pille i går, så med mindre det i aften føles som om jeg har rigeligt medicin i kroppen, så starter jeg op der.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,216

Skolen går det godt med, men jeg er gået i en noget anden retning.
    Jeg kan ikke lige huske hvor meget jeg har skrevet før, men jeg fik gjort min HF færdig - det var den som jeg opgav år tidligere fordi jeg blev ved med at blive syg.

Og så startede jeg på en PB i Ernæring og Sundhed. Men jeg blev mere og mere frustreret over hvor lidt det naturvidenskabelige fyldte og hvor meget bl.a. sociologi og pædagogik fyldte og til sidst hoppede jeg fra.
    Så tog jeg i stedet nogle suppleringskurser i matematik og fysik, så jeg kunne søge ind på en mere naturvidenskabelig uddannelse, og nu studerer jeg så biologi
    SIKKE GODE NYHEDER! Specielt fordi den såkaldte "omstilligs-parathed" plejer at skrumpe eller forsvinde helt allerede i hypothyreosens første stadier... Enten har du aldrig mistet den, eller har du klaret at genvinde den. Uanset hvad: GODT GÅET!

Når du så har valgt biologi at uddanne dig videre i, og ellers pga. grunden til at du fravalgte Ernæring og Sundhed - da tror jeg at du finder det spændende at tjekke ud underforummet Virker medisinen ikke?. Ikke mindst for at afvikle "nocebo" før den overhovedet når (evt.) at tage fat.

Krydser fingre.

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Svar: 8
    Siste melding: 24-11-09, 20:47
  2. stigende tsh
    Av calz i forumet TSH
    Svar: 5
    Siste melding: 28-04-08, 00:40

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder