Side 2 av 2 Først 12
Viser søkeresultater 11 til 19 av 19
    Medlem siden
    Apr 2014
    Sted
    Vest-Agder
    Alder
    61
    Meldinger
    8

Standard Sv: Sliter så veldig med stress .

Takk for svar,Rufus. Er satt opp til prøver av over/undermetylert på Heggeli, men vet ikke hvor flink DS er ti dette. Bør jeg heller i så fall avbestille dette og ta de på den andre plassen. Har ikke lyst til å kaste bort ekstra penger. Noen som har gjort dette på Heggeli?

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    48
    Meldinger
    1,051

Hei

Litt vanskelig å gi råd hva du skal gjøre. Men hvis du har tatt en titt på skjemaene til Anisa og funnet at du har mangel på noen av disse hormonene, ville jeg kanskje ha tatt meg meg timen på Heggeli og hørt hva DS har å si til det (siden han kan mye hormoner). Men jeg er ganske sikker på at TES kan en god del mer om metylering enn DS, så hvis du føler at metylering er det aktuelle ville jeg ha byttet legesenter nå.

Lykke til

Medlem siden
    Apr 2014
    Sted
    Vest-Agder
    Alder
    61
    Meldinger
    8

Har nå gått gjennom skjemaene til Anisa.Cortisol Deficiency endte på 28 .Går nå på 4x5 Cortef.Aldosterone endte på 31- går på 1/2 tablett florinef.Estrogen ble 30 - går på 1/2 pump Estrogel Pregnenolone endte på 29- går på 1x50 om dagen.Thyroid endte på 20-21 , går på 90 erfa+25 levaxin Progesteron første 4 spørsmål endte på 10- går på 1 stk utrogest om dagen. Har gåttpå de samme dosene av alt bortsett fra Thyroid helt siden jag begynte på Heggeli, men liten utslag på prøvene. Cortisolen har variert etter hvor mye Cortef jeg har brukt.Har vært oppe i 7x5 om dagen. Prøvte å øke Cortefen, men syntes bare jeg ble mer urolig av det.Innvendig skjelv.Håper noen har noen tolkninger.Anisa eller andre.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Hej Isa

Jeg skal på job nu, og er først tilbage i morgen... Så der kun tid til en kort kommentar nu.

Sitat Opprinnelig skrevet av Rufus Vis post
    Litt vanskelig å gi råd hva du skal gjøre. Men hvis du har tatt en titt på skjemaene til Anisa og funnet at du har mangel på noen av disse hormonene, ville jeg kanskje ha tatt meg meg timen på Heggeli og hørt hva DS har å si til det (siden han kan mye hormoner).
    Sitat Opprinnelig skrevet av Isa Vis post
    Har nå gått gjennom skjemaene til Anisa.

Cortisol Deficiency endte på 28 . Går nå på 4x5 Cortef.

Aldosterone endte på 31- går på 1/2 tablett florinef.

Estrogen ble 30 - går på 1/2 pump Estrogel

Pregnenolone endte på 29- går på 1x50 om dagen.

Thyroid endte på 20-21 , går på 90 erfa+25 levaxin

Progesteron første 4 spørsmål endte på 10- går på 1 stk utrogest om dagen.
    Selv hvis man tager disse tal med "en gran salt", eller bare trækker 1/4 del bare for at være på den sikre side (disse skemaer er jo kun "vejledende"), ser det ud til at dine hormoner befinder sig under de niveauer, der betinger trivsel. Det kan betyde at dine behandlingsdoser af de forskellige hormontilskud enten er for lave eller - simpelthen er din krop ude af stand til at nyttiggøre dem, af en eller anden grund. Og det er denne grund som din Heggeli-læge bør kunne finde, hvis din behandling skal kunne lykkes.

Mit råd til dig nu er, at du udskriver disse skemaer en gang til, og nøjagtig udfylder dem igen, og så tager du disse udfyldte udskrifter med til din Heggeli-lægen. Han er efteruddannet hos dr. Hertoghe, så disse skemaer er han helt sikkert fortrolig med. Indtil du har været til den kommende konsultation - kan du alligevel ikke gøre mere, og bør forsøge at suspendere alle tanker om "hvad kan jeg gøre" indtil du er i lægens konsultation. Alt andet ville være selv-plageri og du har i forvejen plager nok at tåle for nærværende. Så please, prøv ikke at plage dig mere i den kommende tid, til du skal til Oslo igen.

Der er et lille, praktiske råd du kan få nu, og det er ganske trygt at teste det, hver gang du føler at dit stress er ved at stige eller dit blodtryk svinger. Løsningen er vand og salt.

Salt skal være enten knust stensalt eller havsalt. Kog og afkøl en liter vand og hæld det afkølede vand på en kande. Med en teske salt ad gangen kom saltet i vandet, og rør indtil alt salt er helt opløst. Smag på vandet og hvis det ikke føles for salt, kom den næste teske med salt i. Gentag omrøringen indtil alt saltet er opløst og igen smag på vandet. Gentag tilsætningen af salt - en teskefuld ad gangen - indtil du kan smage at det må være nok, fordi du kan smage at hvis du tilsætter endn en teskefuld, vil vandet blive for salt.

Hele kunsten er, at uanset hvor meget salt ellers tilsættes, skal saltvandet smage godt, og ikke smage for "ubehageligt" oversaltet. Det er individuelt fra person til person, hvor meget eller lidt salt skal i vandet.

Sæt et glas saltvand på natbordet, og drik det som det første når du vågner op om morgenen, endnu før du står op af sengen. I løbet af dagen drik ½ - 1 glas saltvand, når du mærker at stress igen er ved at overmande dig.

Du behøver ikke tænke så meget på salt og blodtryk, fordi man sagtens kan opleve store udsving i blodtrykket alene af saltmangel, og det karakteristiske for "trætte binyrer" netop er at være "salttaber" dvs. kroppen kan ikke holde på saltet, og dette alene kan manifestere sig ved både stress, hjertebank eller udsving i blodtrykket.

Saltvand er ikke nogen behandling, men kan lindre nogle af de akutte symptomer på "trætte binyrer", og flere på dette forum har anvendt saltvand med rigtig god effekt. Alligevel - brug kun dette "husråd" hvis du er helt tryg, fordi det er den indre, psykiske indstilling der afgør om du får gavn af det. Hvis du er utryg, bliver du bare endnu mere stresset af at benytte "husrådet"... uanset hvor meget din krop ellers kalder på salt, som er det "elektrolyt" der er nødvendig for at skabe de rette elektro-biokemiske forhold til, at de elektriske nerveimpulser (der styrer f.eks. blodtrykket, hormoner osv.) overhovedet kan nå frem til deres destinationer i kroppen.

Det blev alligevel lidt langt, og nu må jeg altså af sted, hvis jeg skal nå det hele. Ha' en rimelig søndag, med eller uden saltvand.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    1,361

Hei, Isa

Bare en liten kommentar fra meg:

Be om å få bio-identiske hormoner. Ser at du bruker Utrogest som ikke er progesteron, men progestin eller noe sånt. Jeg synes vel at legene på Heggeli burde klare å hoste opp noe som er bedre for deg enn syntetisk «progesteron».

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    Asker
    Alder
    47
    Meldinger
    194

Sitat Opprinnelig skrevet av Rufus Vis post
    Hei

Litt vanskelig å gi råd hva du skal gjøre. Men hvis du har tatt en titt på skjemaene til Anisa og funnet at du har mangel på noen av disse hormonene, ville jeg kanskje ha tatt meg meg timen på Heggeli og hørt hva DS har å si til det (siden han kan mye hormoner). Men jeg er ganske sikker på at TES kan en god del mer om metylering enn DS, så hvis du føler at metylering er det aktuelle ville jeg ha byttet legesenter nå.

Lykke til
    En liten kommentar: jeg var hos TES ifjor høst fordi jeg ønsket å få hjelp til undermetyleringsbehandlingen og jeg hadde forstått det slik at dette var TES ekspert på. Beklageligvis hadde han svært lite å komme med og skrøt også av den behandlingen DS hadde satt meg på. I ettertid har jeg fått fått tatt en DNA prøve hos DS som viser at jeg har en mutasjon som gjør at jeg konverterer dårlig folat til den aktive metylfolat. Dette gjør at metyleringsprosessen fungerer dårlig. Dette nevnte ikke TES noe om at dette kunne testes. Det kan jo hende at han har lest seg mer opp på dette siste året. I tillegg må jeg si at jeg hadde et positivt førsteinntrykk av han men ble litt mer skeptisk da han ikke syntes så mye om at jeg hadde egne meninger og ikke kom til å flytte helt over til ham som ny lege. Kan forstå at dette kan være en vanskelig situasjon, men syntes han taklet dette på en dårlig måte. Han ble snurt😃 Har dog hørt om andre på fora her som har fått god hjelp så vil presisere at dette er min erfaring. Lykke til!

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Jeg lurer litt på dette du kaller stress. Hva er det? Ligger det noe annet bak? Blant en del leger er det kjent at ubehagelige og vonde opplevelser, traumer, endrer HPA-aksen (The hypothalamic–pituitary–adrenal axis (HPA or HTPA axis), also known as the limbic–hypothalamic–pituitary–adrenal axis (LHPA axis)...Wikipedia). Da kan man få først høyt kortisol, deretter synker det. Pluss at en rekke andre hormoner kan bli skadelidne. Jeg kjenner ikke din historie, så jeg kan ikke uttale meg om den.

Men jeg kan fortelle kort om meg selv: Jeg har flere ulykksalige erfaringer bak meg, fra tidlig barndom og fremover i voksen alder. Det er sannsynlig at disse opplevelsene i barndommen var utslagsgivende for at jeg fikk hypotyreose. Uten at thyroidea ble begynt behandlet før jeg var 34 år. Jeg har flere ganger gått i terapi. Depresjon og angst er ikke fremmedord for meg. Først nå, med den kunnskapen jeg har ervervet meg siste halvannet år, vet jeg at disse terapiene (tradisjonelle snakketerapier, samt kognitiv terapi) retraumatiserte meg. Terapeutene satt med for liten kunnskap om at traumer sitter i kroppen, i nervesystemet og manifesterer seg blant annet i hvordan hormonene oppfører seg.

Mine hormoner falt, falt og falt. Til jeg lå mer eller mindre rett ut, utmattet, ute av stand til å jobbe, gå tur, trene, treffe venner. Livet ble rett og slett forferdelig slitsomt. Jeg begynte med hormoner, føst på Balder, deretter på Heggeli. Uansett hva jeg gjorde, på egenhånd eller i samråd med leger, følte jeg meg som et 50 % menneske. Noen ganger enda mindre enn det. Utmattelsen lå der hele tiden.

Jeg var kjempefrustert, jeg hadde brukt hormoner som kortisol siden 2009, likevel var resultatet såpass nedslående.

Via tilfeldigheter, som gjenlesning av Alice Millers bøker, og godt tipset av en god venns kunnskap, begynte jeg å lese om moderne traumebehandling. Brikkene begynte å falle på plass. Snakketerapi fungerer ikke fordi traumene sitter i kroppen. Snakking om traumer kan retraumatisere deg. Energien er låst fast i det som en gang hendte, kroppen fikk ikke fullført fight eller flight da kroppen opplevde å bli traumatisert. I fjor høst begynte jeg i kroppsbasert traumeterapi, Somatic Experiencing. Mye godt har hendt siden da, kortisondosen er nede på 1/3 av det den var, energien er hele tiden økende, jeg sover litt bedre, psyken er mye bedre, jeg orker mer og kan jobbe mer enn de siste årene osv.

Jeg ville bare gjøre deg oppmerksom på at det finnes flere veier å gå. Flere andre her inne har fortalt deg om sin vei. Spørsmålet er hvilken vei er rett for deg? Hva kan ha vært utslagsgivende for at hormonene dine falt?

Jeg håper du finner ut av det du sliter med, det er tungt å være der
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Østlandet, Norge
    Alder
    52
    Meldinger
    262

Hei, Isa, føler med deg. Det er tungt å slite. Jeg har også vært pasient hos DS på Heggeli. DS er veldig flink og sympatisk. Jeg opplevde god bedring mens jeg gikk der, men for meg så kom han til en ende hvor han ikke kunne gi meg nye råd eller anbefalinger. Tror det var etter ca 2 år. Da henviste han meg videre til TES på Funksjonellmedisinsk senter. Jeg har ikke angret på at jeg begynte der. For min del tror jeg en av de største "feilene" DS gjorde, var å være for snill med pasientenes lommebok, dvs at ikke nødvendige prøver ble tatt, og han fikk ikke oversikt over hvilken behandling som var nødvendig videre. TES kan virke streng, bestemt og kanskje litt firkantet. Han ber om at folk går helt inn i dette, eller lar vær. Det vil bl.a si at man må ta ganske mange dyre prøver for å at han skal få oversikt og skreddersy et behandlingsopplegg. Men, det er veldig verdt det, tenker jeg. Nødvendige prøver ble tatt. Jeg fikk konstatert at jeg fortsatt etter 2 års "magebehandling" fortsatt ikke hadde oppvekst av en eneste søt liten melkesyrebakterie, og hadde noen bakterier som ikke burde være der. Videre fant han ut at jeg var overmetylert og jeg har fått et behandlingsopplegg for dette, og for å balansere vitaminer, mineraler generelt i kroppen. Jeg får ortomolekylær behandling. Jeg opplever at TES har god kompetanse på dette med ortomolekylær behandling. I teorien skal slik behandling av overmetylerte føre til at det blir mindre stress i kroppen. Jeg vet ikke om jeg merker så mye. Ting går jo så langsomt, men jeg synes at jeg jeg ikke lenger er så oppkavet på å være veldig tidlig ute til avtaler lenger. Kan komme i siste liten nå, uten at det stresser meg så mye som det gjorde tidligere. Jeg tror også at Funksjonellmedisinsk senter har større kompetanse på behandling av dysbiose. Vel, lykke til videre, uansett hvilken vei du velger

Medlem siden
    Aug 2013
    Sted
    Troms
    Alder
    49
    Meldinger
    29

Sitat Opprinnelig skrevet av Isa Vis post
    Sliter veldig nå. Skjelver innvendig, angst, forferdelig metallsmak i munnen, vissen i armene, tørst og dårlig konsentrasjon. Prøvt å øke dosen med Cortef, men føler ikke det hjelper. Føler meg nesten mer stressa 1,5-2,5 timer etter å ha tatt cortef. Har også hatt diare de siste 14 dagene.

Hva skjer med meg. Håper at noen her inne kan hjelpe.
    Hei
    Jeg er også temmelig ny på forumet og ha ikke så mye kunnskap som de fleste andre her inne. Men jeg er sykepleier på et stort sykehus og ser mye feilbruk av medisiner og alle de kjipe bivirkningene det gir. Derfor er jeg skeptisk (ikke motstander) av mye typer skolemedisin. Spesielt alle typer kortison, fordi bivirkningene er så store. Jeg regner med du tar Cortef pga binyrene? Og iflg medisinhåndbok så gir de nesten alle de bivirkningene du ramser opp her. Har du prøvd naturlige preparater først? Det err kanskje et skudd i blinde, men jeg det er bede å prøve å hjelpe med noe enn ingenting håpe jeg

Ifht at du har metallsmak i munnen - Skummer det når du tisser, for hvis det gjør det så kan du ha en liten nyresvikt på gang. Ikke uvanlig hvis man har gått lenge med høyt blodtrykk og spiser mye medisiner... Symptomer er f.eks metallsmak i munnen, skummende urin, kvalme, tretthet. En nyresvikt er ikke farlig hvis den er akutt (kronisk er verre), og den lar sæ behandle. Hvis ikke du ha gjort det, så ta en blodprøve og sjekk Kreatinin. En nyresvikt kan igjen videre føre til ubalanse i elektrolyttene i kroppen, som igjen gjør at du f.eks tisser mye/lite, er mye tørst (kan og være tegn på diabetes) Hvis du har for mye/for lite syre, kalium, kalsium etc, så kan dette føre til mer sykdom (bl.a vansker med nerve og muskelkontroll), og ikke bra for hjertet. Så hvis du kjenner igjen noe av dette jeg skiver, så ta en liten blodprøve å sjekk ut.

Jeg håper virkelig du finner ut av det, og jeg blir å følge spent med på fortsettelsen. Ligger mye læring for meg også her
    Sist endret av Admin; 17-10-14 kl 19:22 Begrunnelse: Indlegget er delt op og anden del er flyttet til brugerens egen tråd (se link i signaturen)

Side 2 av 2 Først 12

Lignende tråder

1. Sliter med å gå på lavkarbo
    Av toneij i forumet Lavkarbo & LCHF (Low Carbs High Fat)
    Svar: 10
    Siste melding: 17-06-12, 09:29
  2. Sliter du med å få resept på LDN?
    Av Vigdis i forumet Low Dose Naltrexone (LDN)
    Svar: 1
    Siste melding: 31-03-12, 08:01
  3. Svar: 5
    Siste melding: 17-03-12, 21:57
  4. Sliter med å bli gravide
    Av Bonzo i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 5
    Siste melding: 25-06-07, 18:50
  5. Diagnose hypo. Sliter veldig med psykiske plager og stressproblemer
    Av Thomas i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plager
    Svar: 32
    Siste melding: 28-09-06, 21:51

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn